Noen i Mosseregionen som kan hjelpe?

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.175
Torget vurderinger
10
Med å måle stua i råbygg for å finne sånn ca den/de store peakene i bassen i en svært hektisk byggeperiode?

jeg trenger frekvensene i det store peakene for å dimensjonere bakveggens respektive flater i bindingsverket

Jeg har ikke noe stereo tilgjengelig nå så et par høyttalere og en forsterker man ikke er redd for trengs

samt måling

kanskje noen har stereo og en annen kan måle?

:)

cfuttrup

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2019
Antall liker
73
Hei Hornlyd

Er rommet ditt alminnelig (kanskje ikke så alminnelig i praksis) rektangulær?

Det enkleste er til en start å få et overblikk over egenfrekvens-spektret i rommet. Du kan evt. bruke en online calculator:

Vennlig hilsen,
Claus

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.175
Torget vurderinger
10
Jeg forstod den ikke. Hva får du ut av dette da? :)

Til venstre er det en stor åpning mot stor gang.

256 takhøyde

IMG_2580.jpeg

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.175
Torget vurderinger
10

Jeg tenker at hvis jeg varierer størrelsen forskjellige steder på veggen så lager jeg en bredbåndet bassfelle?

cfuttrup

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2019
Antall liker
73
Jeg forstod den ikke. Hva får du ut av dette da? :)

Til venstre er det en stor åpning mot stor gang.

256 takhøyde
Du spør til de store peakene i bassen, og jeg tenkte at frekvensene lar seg beregne, og de tydeligste peakene er uten tvil de laveste ... men jeg ser på skissen din, at dersom du ikke kan stenge av stuen mot gangen, da blir det en litt vanskelig oppgave å beregne på dette rommet. Så bra med en skisse.

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Antall liker
8.680
Sted
Kongsberg
7,6m vil nok sannsynligvis gi deg noe ved 23Hz og 46Hz (344m/s / 7,6 m / 2)
Delt på 2 til slutt på grunn av at det er en halvbølge.
Du sliter vel med å lage et panel som har så lav tuningfrekvens som 23, med 46 er vel innafor?

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.729
Torget vurderinger
1
Du sliter vel med å lage et panel som har så lav tuningfrekvens som 23, med 46 er vel innafor?
Såvidt lave romnoder som 23Hz er ofte gunstig å beholde. Kjekt med litt ekstra forsterkning i bunnoktaven 😊

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.746
Torget vurderinger
0
Med å måle stua i råbygg for å finne sånn ca den/de store peakene i bassen i en svært hektisk byggeperiode?
jeg trenger frekvensene i det store peakene for å dimensjonere bakveggens respektive flater i bindingsverket
Med en velplassert løsning unngår man den/de store peakene i uansett rom
og alt det ekstraarbeidet mange frivillig skaffer seg kan benyttes mer fornuftig
for optimalisering av lydbildet (y)

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.175
Torget vurderinger
10
Velplassert er ikke mulig. Det blir inwall/onwall fordi høyttalerne (JBL M2 beryllium custom) skal plasseres i diger plassbygget reol.

Jeg tenker jeg fokuserer mest på naboen og litt mindre på mine bassnoder pluss at kunstnerkona skal ha maleri vegg hvor det enkelt skal kunne skrus inn små skruer til oppheng

så lager jeg variable flater som gjør at veggen blir på en måte bredbåndet i øvre bass

veggen blir som en propp avkoblet med kork og fuget med viskoelastisk akryl

isolasjon mot naboens betongvegg bundet opp med tråd for å får 1 cm luft gleppe

12 mm spon

også har jeg et stk ledning som må gjennom veggen på en eller annen måte. Dropper skjult el og kjører påvegg

IMG_2612.jpeg

IMG_2383.jpeg

Topp Bunn