Noen elektrikere her?

liern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2003
Antall liker
2
Skal bytte ut ledningen på en Adax panelovn for veggmontering da den er for kort. På ledningen som jeg nå har tatt av står det ICEL H05VV-F IEMMEOU <HAR> ECOGAMMA BS 6500 3G 1MM2 Antar dermed at type kabel er H05VV-F, og at jeg minst må ha 1mm2 tversnitt på lederne (3G betyr vel at èn av lederne er jord?). Er det imidlertid noe jeg må tenke på før jeg f. eks går til innkjøp av denne: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=135944398? Tenker da på at plastisoleringen tåler varmen inne i en panelovn. Noen som kan hjelpe med dette spørsmålet?

liern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2003
Antall liker
2
Ingen som kan hjelpe? En annen ting jeg gjerne skulle hatt svar på: hvor høy temp tåler en vanlig kabelsko flatstift?
Kan denne brukes inne i en panelovn?

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.192
Dette går fint; de fleste kabler skal vel ha en temp. grense på 85 grader. Du øker dessuten tverrsnittet fra 1 til 1,5mm2 (tyder på ikke altså stor effekt). Ledningen går vel til termostaten som befinner seg ved inntrekket av luft på undersiden; ikke over/gjennom varmeelementene. Kabelsko går fint.

liern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2003
Antall liker
2
Bare for å være 100 % sikker: dette er kabelsko jeg tenker å bruke: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=135397163
(Art. no 15-331-10) Ikke noe problem å bruke disse? Plasten rundt vil takle temperaturen?
Ser at det er brukt noen i kobber uten plast originalt, men disse klarer jeg ikke å bruke da de blir ødelagt
hvis jeg prøver å avisolere den originale kabelen.

Ole-Martin, kan du hjelpe med dette?

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.192
Dette går fint; dersom du vil kan du ev. bare ta bort plasten.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Har gjort noe av det samme som deg. Byttet ledning pga fastsveiset spesialstøpsel.

Her var dog ledningen beregnet til formålet da den kom fra en annen ovn. Jeg bruke Biltema eller Clas O. kabelsko, husker ikke hvilken butikk de kom fra. Jeg har åpnet ovnen etter en tids bruk for å se om kabelskoen tåler temperaturen. Ser ikke noen forandring på den.

Glem dog ikke at du ( så vel som meg ) er ute på jævlig tynn is om noe hender her. Det er vel strengt tatt ikke helt lov å gjøre slikt om man ikke er fagmann.!!?

Topp Bunn