Noen Apple Mac-kyndige her?

Novus

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Antall liker
189
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Noen som vet hva som gir mest for penga av MacBook Pro eller Air under 8000,-?
Ser elkjøp har tilbud på 13" MacBook Air til 6990,-. Er denne brukandes til skriving og studie-arbeid, samt koble til Arcam-DAC'n via USB og Air-play til Apple TV og spille av Spotify etc?

Air: MacBook Air 13.3 MD760 - B�rbar PC - Elkj�p

Pro: Apple MacBook Pro 13.3 MD101 - B�rbar PC - Lefdal
Denne pro'n er kanskje en eldre modell, men Air'n kom i April?
Noe forskjell på lyd-kvaliteten fra lydkortet på disse? Gjennom Air-play har det vel ikke noe å si?

Ingen av disse har vel belyst tastatur? Skjønner jo at man ikke får gull og grønne skoger fra Apple uten å betale for det, men til mitt bruk..?

Trenger ikke rå kraft og ytelse da jeg har Windows-pc på "kontor"-pulten som tar seg av det tyngre.
Mulig jeg bør ha plassert denne i off-topic-hjørnet med den skal jo brukes til mye musikk-avspilling.

tomkver

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
248
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
2
Hei

Jeg er rimelig sikker på at begge har belyst tastatur.

Den siste oppdateringen på macbookpro modellen var vel i 2012, mens macbook air fikk en litt større prossesor når i våres. Ellers er Macbook air maskinen helt lik den som oppdatert i 2013.

mvh

Tom

Novus

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Antall liker
189
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Hei

Jeg er rimelig sikker på at begge har belyst tastatur.

Den siste oppdateringen på macbookpro modellen var vel i 2012, mens macbook air fikk en litt større prossesor når i våres. Ellers er Macbook air maskinen helt lik den som oppdatert i 2013.

mvh

Tom
Takk for rask respons. Hvem tror du er best av de to til mitt bruk?

tomkver

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
248
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
2
Hei

Jeg er usikker på hvilken maskin du skal velge, men jeg tror at Macbook pro er en maskin som er på vei av sortimentet til Apple. pga de nye retina maskinene. Men samtidig får du en veldig solid og stabil maskin for den pris, og man kan ettermontere mer minne og eventuellt en ssd disk i denne. Dette kan ikke gjøres på Macbook air.

Macbook air er jo lettere maskin og kanskje mer hendig i forhold til studier og slikt. Har du en mulighet, så stikk innom en forhandler og se litt maskinen også

Jeg er litt leting selv, så jeg håper andre her inne også kan komme med innspill :)

mvh

Tom

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.459
Sted
Holmestrand
Har 2 døtre med Air, en med pro.
Hvis vekt ikke er viktig så kjøper du pro. Litt mer tilkoblinger, og en mer potent arkitektur uten at jeg skal psåstå at det betyr all verden for din bruk.

Novus

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Antall liker
189
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Ok, takk for svar. Skjønner at vekt er hovedforskjellen hvis man ser på det basic'e. Men hva med lyd-kort, like gode på USB-overføring?
Tenker jo at Pro med 500gb er litt utdatert og artig med noe som man føler ikke er borte fra markedet om en måned, men selvfølgelig er jo prisen igjen deretter.
Heller derfor litt over Air da den er mer hendig. Og oppgradering tviler jeg på det kommer til å bli noe av, men man veit jo selvfølgelig aldri.
Skal man alltid vente i frykt for at noe nytt og spennede kommer kan jo bli smårar. Hmm.. Kan jo handle på nett med 14-dager retur-mulighet da..

Novus

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Antall liker
189
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Er det forresten noen mulighet for at neste gen. Mac kommer med hdmi-utgang? Vært deilig å slippe overgang.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.339
Sted
Nadadouro, Portugal
Vanskeligt. Er det vekt må det jo bli Air. Du kan jo bruke hvilken som helst pc til streaming via f.eks. en Squeezebox Touch om du vil.
For meg blir jo 13,3" litt lite, men det er så det. Jeg bruker en Ipad til streaming til Squeezeboksen fra en Imac, også Spotify.
Har også en MacbookPro 15,6" som kona bruker til jobb, den er vel tre år gammel nå men like god, meget solid, aldrig noe tull, funker som en kule.
Uansett hvilken du kjøper blir du fornøyd, Mac bare funker, og du føler ikke maskinen blir gammel.
HDMI bruker jeg aldrig så jeg savner det ikke. Om det er er det jo lettere med en AppleTV i tillegg da tror jeg, koster jo ikke mye.

Sist redigert:

Audirvana

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2012
Antall liker
882
Torget vurderinger
5
Er det forresten noen mulighet for at neste gen. Mac kommer med hdmi-utgang? Vært deilig å slippe overgang.
Min Macbook Pro Retina har allerede HDMI-utgang...

Novus

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Antall liker
189
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Ja, er noe med kvaliteten på eple-produkter. Se bare på Ipad 1. gen jeg har nå som er 4 år gammel og blitt ganske treig, men like hel og funker jo. Samtidig har den falt i betong-gulv fra 2m høyde flere ganger, og faktisk også nesten blitt skutt på av 12.7 mm i militæret (ikke spør om det siste...).

Jeg har Apple-tv, som nevnt i første post. HDMI på din retina? Joda, men da koster det deretter. Det jeg ønsker er en billigere som kreves til få bruksområder.
Heller mot Air mtp vekt. Mister vel uansett bilde-kvalitet fra hdmi via overgang til en 60" tv? Eller ikke? På lydsiden: mister jeg noe ved å sende lyd via hdmi vs. USB?w

Takk for eple-linken :)

Piemonte

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.02.2013
Antall liker
48
Har selv en Air 13,3 fra i høst, er kjempefornøyd, lett, lydløs og med fanrastisk batteritid. til vanlig bruk trenger en ikke mer krefter.
Bruker ipad til Spotify via airport express, så når det gjelder musikk kan jeg ikke hjelpe.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.339
Sted
Nadadouro, Portugal
Hva er det du skal overføre til tv'en? Youtube, film? Air har vel ikke noen dvd drive eller hva det heter. Du kan jo overføre alt via din AppleTV...
tror ikke du mister noe med en overgang fra displayporten egentlig.
Og ja, både Air og MBP har belyst tastatur.

MrMarbles

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.02.2013
Antall liker
19
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Kjøp Airen. Proen bruker 2 år gammel arkitektur, har mye dårligere batteri-kapasitet og oppleves mye tregere pga. intern harddisk i stedet for SSD. I tillegg har den tregere trådløst nettverk (air støtter den nye AC-standarden). Den har også en høyere oppløsning (1440x900 mot 1280x800 på Pro). Lydkortet på Air er nok bittelitt svakere for f.eks. headphones via den innebygd minijack-utgangen, dvs. det klarer ikke å drive høy impedans-klokker. Det klarer Proen fint (når det er sagt, så vil nok de fleste med slike headphones nok uansett kjøre eksterndac/amp). Men fra USB, så er det samme lyd.

Er folk som nevner at Pro kan oppgraderes med RAM og SSD, men dersom man tenker slik, kan man kanskje like gjerne gjøre disse oppgraderingene direkte på Air når man kjøper den? Det er bare dersom du vet at 128GB vil blir for lite til deg at du bør vurdere noe annet. Uansett vil jeg ikke anbefale noen å kjøpe Pro til full pris, nettopp pga. at den er 2 år gammel og blir nok aldri oppdatert igjen. Det er Retina som gjelder nå.

Air blir nok heller ikke oppdatert før i november/desember slik det ligger an nå med intel sin neste prosessor (kodenavn Broadwell). Da er det mulig at man også får Retina på Air, men dette blir bare spekulasjon.

J.Rasmussen

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.01.2007
Antall liker
202
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
10
Jeg har hatt min pro siden 2008 og den fungerer helt topp enda. Har montert ssd og fra jeg trykker på på knappen til hfs nettsiden viser på skjermen tar det 18 sek. ( dette er fra AV, ikke dvalemodus) det syns jeg er meget bra på en så gammel maskin... :)

Topp Bunn