Nobø Orion 700

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
279
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Nobø Orion 700

Ser ut som fete greier. Radiostyrt kontroll av panelovner og stikkontakter. Noen som har brukererfaring, og noen som vet hvor slikt kjøpes billigst?

Orion 700;

Har hatt Orion 512 i 10 år selv, med 12 stk Nobø 8-serie panelovner og noen stikk kontrollert av den. Den er bare delvis pålitelig med sitt signal via strømnettet, og det blir altfor mye tasting og knot ved innstillinger.

Morsom brosjyre for Orion 700 m/utstyr;

http://www.oslo-elektriske.no/images/Nobø/Brosjyre NOBØ trådløs styring Orion 700.pdf

Så siden jeg allerede har alle Nobø-panelene, så tenkte jeg å bare bytte termostater (det er etpar som har tatt kvelden, så det er opportunt å bytte til den radiostyrte). Så det blir noen kostnader til nye termostater da, men jeg trenger jo ikke bytte i alle rom, det er noen rom som klarer seg finfint uten styring også.. noen meninger om dette Orion 700-systemet?

Vedlegg

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.448
Torget vurderinger
12
Nobø Orion 700

Jeg har hatt Orion 700 (riktignok godt gjemt på kjøkkenet) i 3 år og den fungerer helt etter hensikten, dvs veldig bra og helt uten "vedlikehold". Vær obs på kostbare termostater i ovnene. Jeg har hatt Orion 512 tidligere og kjenner godt til dette systemet. 700-systemet er erfaringsmessig mer driftssikkert og med et vesentlig bedre og enklere brukergrensesnitt og så ser den endel bedre ut. Den ser dog mye bedre ut enn den kjennes i bruk, men i snitt betjener jeg den 4 ganger i året så det er et mindre problem. Dette er plug-and-play og veldig enkelt å installerer og programmere.

Kontakt meg på PM så kan jeg gi deg en bra pris.

Ikke det? Kontakt gjerne nærmeste elinstallatør.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
279
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Nobø Orion 700

Trondmeg skrev:
.. PS har du fått sjekket mer omkring Orion 700?
Takk for hyggelig og hjelpsom tilbakemelding på Orion 700, og takk for påminning i en annen tråd; jeg har latt det drifte litt det der, men det er jo absolutt på innkjøpslista. Hadde glemt denne tråden jeg.. Driver og bygger et nytt bad i et tidligere ubrukt kjellerrom, så vil gjerne ha 700-styrt varme der.

Badet blir forresten tøft tror jeg; 25kvm i "relaxation grotto"-stil, med badstuhjørne og massasjekar (R180) fra Svedbergs, solarium, peisovn fra Jøtul og det hele. Alt fastmontert interiør blir Svedbergs (Joy-serien) inkl håndkletørker og dusjlabyrint. Så har store forhåpninger om et trivelig rom. Egen Meridian F80 får det også. Fint til peiskos og hygge.

Takk for vennlig tilbud, om det fortsatt står ved lagt til tross for biluenigheter så gjerne!

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.448
Torget vurderinger
12
Nobø Orion 700

He he, selvfølgelig står det ved lag. Vi er antagelig mindre uenig enn vi kanskje tror, men nok om det nå ;).

Er det romtermostat i veggboks med gulvføler du ønsker på badet? Husk forresten at nattsenkning ikke har all verdens potensiale på varmekabler. Hvor mange panelovner er det snakk om og evt hvor mange relestyringer i tillegg?

Systemet fungerer hvertfall veldig bra hjemme hos oss i et murt hus på ett plan. Er det store avstander, betong o.l. hos deg som kan forstyrre eller skjerme signalene?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
279
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Nobø Orion 700

Takker! Man må jo ha termostat til varmekabler, så en TRB 36 700 synes naturlig? Alternativet for Orion er vel TR 36 700. Får snuse på hva som er best.

TRB har innebygd romføler og medfølgende gulvføler visstnok, mens TR bare romføler.

TRB;

http://www.elhandel.no/catalog/prod..._id=5422482&osCsid=4un9ll2rrfspn6tjfo7tkrqvd5

http://www.glendimplex.no/filarkiv/2009/06/12/14a32168ff11ea.pdf

TR;

http://www.glendimplex.no/filarkiv/2009/04/29/149f816340c9bd.pdf

Ellers er det vel slik at Orion 700 må ha nettstrøm? Kunne tenke meg å plassere den på vegg ved trappeoppgang som er omlag midt i huset (to plan), da er den ikke særlig langt fra noen steder den skal styre egentlig.

Det er snakk om at jeg trenger omlag 6-8 termostater til panelovner (har ovnene), en badetermostat og selve Orion. Tror ikke det er nødvendig med noe mer. Ser at prisene på termostater er stive ja...

Vedlegg

.tore.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.06.2007
Antall liker
3
Nobø Orion 700

Har hatt dette systemet i drift i ca fire år, og det fungerer upåklagelig. F.eks har jeg et stikk som er styrt av denne sentralen, som gir strøm til espressomaskin og varmeskuff (til kopper), slik at det er ferdig oppvarmet når jeg våkner om morgenen og når jeg kommer hjem fra jobb.

Har dog en innvending: Sentralen er litt knotete å programmere, og stive knapper gjør det ikke bedre.

Savner mulighet for å kunne toggle mellom flere forhåndsprogrammeringer, f.eks vinter/sommer, jobbuker/ferie o.l. Har mange soner i huset, så det tar litt tid å gå gjennom alt.

Det kan hende at dette er mulig, men at jeg bare ikke har funnet det ut, evt har gammel programvare. Kanskje Trondmeg kan fylle inn litt her? Lurer også på om det finnes eller kommer termostater som kan sende fra egen posisjon på vegg, for å gi mer stabilitet enn de som sitter på ovnen.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
279
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Nobø Orion 700

Det siste skjønte jeg kanskje ikke helt, men tenker du på romfølere som sender til ovnen? For å unngå at termostatene blir påvirket av ovnsvarmen direkte?

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.448
Torget vurderinger
12
Nobø Orion 700

Det er nok romtermostaten det er snakk om. TR36 eller hva den heter.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
279
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Nobø Orion 700

Nå må jeg virkelig si at jeg ble fristet av TCU 700 (romføleren på bildet i innlegget over) og R80 TXF moduler til de tre panelene i stue/kjøkken oppe. Hadde vært veldig deilig med en felles temperaturstyring for jevn temperatur over hele stue/kjøkken-arealet. Og den kan styres av Orion 700 også, i tillegg til direkte… Trondmeg, er dette en god ide?

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.448
Torget vurderinger
12
Nobø Orion 700

Med romtermostat styres pådraget til alle ovnene fra ett målepunkt. Det kan i verste konsekvens bety at rommet oppvarmes noe ujevnt avhengig av plasseringen av romføleren, plasseringen av ovnene og isolasjonsnivået i huset. Spesielt for eldre hus med dårlig isolasjon kan dette bety noe. Romfølere er mer nøyaktige fordi de står fritt fra varmekilden. En desentralisert løsning med termostat i hver ovn styrer pådraget lokalt, men litt mer unøyaktig fordi føleren står langt nede på veggen og nær varmekilden. Hva som er best? Tja, begge deler vil fungere godt med i hovedsak de forskjeller som er beskrevet. Jeg har god erfaring med begge deler. Magefølelsen heller kanskje litt til den opprinnelige løsningen med separate termostater i hver ovn da hver ovn kan styres med separate innstillinger for terperatur (usikkker på om det er mulig med romtermostaten da jeg tror TX-modulene er slaver).

Men vi skal nok greie å skape behovet for en kul romføler hvis du ønsker det ;)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
279
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Nobø Orion 700

Gode poenger, og man takker for belysningen. Du har rett, det vil bli vanskelig i et stort rom (70-80kvm etter ombygging nå) med vegger mot alle himmelretninger. Det får bli lokal styring på hver ovn ja..

.tore.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.06.2007
Antall liker
3
Nobø Orion 700

Trondmeg skrev:
Med romtermostat styres pådraget til alle ovnene fra ett målepunkt. Det kan i verste konsekvens bety at rommet oppvarmes noe ujevnt avhengig av plasseringen av romføleren, plasseringen av ovnene og isolasjonsnivået i huset. Spesielt for eldre hus med dårlig isolasjon kan dette bety noe. Romfølere er mer nøyaktige fordi de står fritt fra varmekilden. En desentralisert løsning med termostat i hver ovn styrer pådraget lokalt, men litt mer unøyaktig fordi føleren står langt nede på veggen og nær varmekilden. Hva som er best? Tja, begge deler vil fungere godt med i hovedsak de forskjeller som er beskrevet. Jeg har god erfaring med begge deler. Magefølelsen heller kanskje litt til den opprinnelige løsningen med separate termostater i hver ovn da hver ovn kan styres med separate innstillinger for terperatur (usikkker på om det er mulig med romtermostaten da jeg tror TX-modulene er slaver).

Men vi skal nok greie å skape behovet for en kul romføler hvis du ønsker det ;)
Ble ikke helt klok på dette. Bor i gammelt tømmerhus med litt dårlig isolasjon, og problemet er som du nevner at innetemperaturen blir påvirket av utetemperaturen slik at den blir ustabil. Når solen står hardt på går systemet litt bananas, men merkelig nok øker innetemperaturen (høyere pådrag på ovnene). Skulle tro det var omvendt.

Jeg har de vanlige R80 RDC 700 mottakerne på ovnene. Kan en av disse romfølerne kommunisere med de, eller må jeg ha en ny mottaker på ovnen også? (I så fall har jeg kanskje noen R80 RDC 700 til salgs ;)) Og kan jeg ha hele sonen, dvs flere ovner på en slik føler?

En annen ting: R80 RDC 700 har en fysisk sperre på skyvetermostaten som tvinger deg til å ha minst 7,5 grader forskjell på natt- og dagtemperatur. Kunne tenkt meg mindre differanse i soveromssonene. Kan jeg ganske enkelt skjere litt av skyveknottene slik at de går tettere sammen? Eller er problemet løst om jeg bytter til digital veggtermostat?

Regner med det er greit at jeg spør i denne tråden, siden dette sikkert kan ha interesse for Vidar P og evt andre.

Topp Bunn