NLE 22 støj

ksr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2009
Antall liker
95
Torget vurderinger
1
Jeg har et problem med min RIAA NLE 22.

Når jeg slukker for strømmen til NLE 22 sender den efter ca. 1 minut to relativt kraftige smæld ud i højttalerne. Smældene lyder lidt på samme måde som når man "taber" pick-uppen med på pladen! Jeg har gjort det til en vane at skifte signalindgang, når jeg slukker for riaa'en, men det sker indimellem at jeg glemmer det.

Min teori er at NLE 22, hvis strømforsyning ikke er direkte forbundet med strømnettet, laver disse to smæld når forsyningen til riaa'en er helt afladet? NLE 22 får strøm fra en kondensatorbank, hvis ene del oplades mens den anden forsyner riaa'en med strøm uden at være forbundet med nettet. Så vidt jeg har forstået. :)

Er der andre som har oplevet samme problem med NL 22 og evt. fundet et løsning på det? Jeg har se, at der findes nogle NLE 22'ere her på vinylafdelingen. Det går fint med at skifte signalindgang, men jeg synes at det er lidt irriterende, at denne ellers meget støjsvage riaa'en skal sende sådan en hilsen.

KSR

hifipuristen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.10.2010
Antall liker
3.514
Sted
Bærums Verk
Torget vurderinger
1
Hei KSR

Du bør la din Riaa NLE-22 stå på hele tiden. Den trekker utrolig lite strøm og blir ikke varm.
Hvorfor slå den av?
Forstår at du reiser på ferie ol. da er det vel greit og dra ut alle stikkontakter?
Husk alltid og slå på Riaa først, deretter preamp, så sluttrinn til slutt.
Når du skal slå av, er det omvendt rekkefølge.
Hører du rele 'ene slå ut og inn på din NLE-22? Det er mulig at relet ikke slår ut, før
spenningen er så lav at du kan lisikere transienter fra Riaa'n?

Lykke til uansett!

ksr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2009
Antall liker
95
Torget vurderinger
1
Grunden til at jeg slukker for NLE 22 er at jeg kan høre relæerne. Nerverne holder ikke til at høre på dem klikke i baggrunde alt for længe ... :)

Når jeg skal spille plader tænder jeg for NLE 22 først og når den er klar (der går ca. 20 sekunder) tænder jeg for forstærkeren (integreret). Jeg tror ikke, at rækkefølge for tænd og slik har noget at sige. Som sagt komme de to smæld ca. 1 minut efter jeg har slukke for strømmen til NLE 22 og hvis ikke jeg slukke for forstærkeren eller vælger en anden indgang.

Problemet er nok mere irriterende end stort - så længe jeg husker at skifte indgang eller slukke for forstærkeren.

KSR

hifipuristen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.10.2010
Antall liker
3.514
Sted
Bærums Verk
Torget vurderinger
1
Hei igjen KSR

Jeg forstår at det er irriterende og høre på relet
som klikker i NLE-15. Pakk P.S. inn i noe som
isolerer slik at du ikke kan høre relet klikke.
En annen mulighet er og forlenge kablene mellom
NLE-22 og NLE-15.

Ha en riktig god Jul

Topp Bunn