Nitty Gritty vinyl-vasker...

O

om.s

Gjest
Nå begynner det meste på reproduksjons siden å nærme seg ett anstendig nivå, så nå får man se litt på selve kilden, det dreier seg om det stadige tilbakevendende temaet vinylrens, mine vinyl øyne har fattet interesse for denne dobbelsidige og automatiske vaskemaskinen....

http://www.nittygrittyinc.com/

Noen som har første/andre hånds kjennskap til deres produkter og evnt for/bakdeler?

Konstruktive innspill takkes for....

mvh

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
457
Sted
Bergen
Jeg har den enkleste versjonen som jeg snurrer og snur platen etterpå. Litt støyende motor, ellers alt vell. Platene blir virkelig rengjort på beste måte. Bruker original rensevæske men når den tar slutt tror jeg at jeg prøver å lage litt selv av dest.vann og kondensfjerner eller noe slikt.

O

om.s

Gjest
Jeg har den enkleste versjonen som jeg snurrer og snur platen etterpå.  Litt støyende motor, ellers alt vell.  Platene blir virkelig rengjort på beste måte.  Bruker original rensevæske men når den tar slutt tror jeg at jeg prøver å lage litt selv av dest.vann og kondensfjerner eller noe slikt.
Tror du mye av den gode renheten du opplever skyldes mest rensevæsken el resten av maskinen,om jeg kan si det slik? ellers takker jeg for erfaringene.....

mvh

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei.

Jeg har hatt en NG Basic i mange år og den renser helt perfekt for meg å se. Jeg tror det som er den store forskjellen på platerensere av typen med sprekk og støvsuger er brukervenneligheten.

Loricraft og de som bruker andre prinsipper er selvsagt en annen idrett.

Puma

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Som OKA bruker jeg den enkleste og billigste modellen. Litt tungvint er det å snurre platen selv. Bråker gjør den også, men ikke mer enn en støvsuger. Litt slitt er den blitt etter stadig bruk. Den er fire år gammel. Alt i alt er jeg er godt fornøyd med den, men neste gang kjøper jeg en med motor - øverst på listen står en Loricraft, men også Nitty Gritty, VPI eller Clearaudio er aktuelle kandidater.

Jeg har gjentatte ganger skrevet at å kjøpe en platerensemaskin, har kanskje vært min beste investering - derfor anbefaler jeg alle som synes at de har råd og ønsker å satse på vinyl, til å kjøpe en. Den vil ikke fjerne alle fysiske skavanker og skader, men den vil redusere sus og knittring til et absolutt minimum. Noen ganger er det helt stille, Nå har jeg også noen plater som aldri blir helt susfrie.

Om.s, du vil ikke angre et sekund. Det er min spådom. God vinylhygiene forlenger vinylens og sist, men ikke minst pu-ens liv.

Og til slutt et lite, men godt tips: Kjøp nye innercover til platene, for ellers må du rense platene på nytt. Jeg bruker samme type innercover som MoFi.

Lykke til. 8)

stg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.05.2006
Antall liker
0
Er veldig fornøyd med min Nitty Gritty. Fått en ny og knitterfri hverdag. Kjøpte en selvgående, men må påføre væske selv. Suger og renser KNALL!.Den som ikke har platerenser.............LØP og KJØP. STEREOFIL i Oslo har god service og bra pris. Bruker org. rensevæske, og skal ta meg råd til det videre. Bytter også for det meste innerkover. Litt støy, og kan ikke rense mange på rad. Blir varm. Men pytt.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
29.686
Torget vurderinger
28
Kjenner ikke denne men har selv en VPI16,5. Platerenser er absolutt å anbefale, både for platene og pu-ens skyld. Også på nye plater, men særlig om du handler litt brukt.

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Tror du mye av den gode renheten du opplever skyldes mest rensevæsken el resten av maskinen,om jeg kan si det slik? ellers takker jeg for erfaringene.....

mvh
Det skyldes maskinene! Hele hemmeligheten er at all skitten væske blir sugd ut av rillene og det er vanskelig å få til manuelt. Har brukt såvel NG's Pure og L'Art du Son med utmerket resultat.

Hvilken renser du velger koker ned til hvor meget du vil bruke, når min egen NG 1 er oppbrukt skal der en Typhon eller Loricraft i hus.

arildji

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.11.2004
Antall liker
12
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
5
Da jeg kjøpte min Nitty Gritty Basic hevdet Vidar Sonesen på Audio Art at resultetet ble like godt med enkleste modell der man roterer platene og skrubber manuelt, som med de dyrere mer automatiserte modellene. Man betaler mao. atskillige tusenlapper for komfort ved å velge en dyrere modell uten at resultatet blir så mye bedre.

Uansett hvilken modell man velger, så kan jeg bare slutte meg til de andre her, og si at vedlikeholdet og eiergleden av vinyl får et skikkelig løft med en platevaskemaskin. Har man endel LP'er bør man absolutt vurdere å skaffe seg en slik maskin.

O

om.s

Gjest
Takker for alle innspill og erfaringer, mye nyttig erfaring her, men samtidig litt positivt forvirret, ser det er mange som holder en tommel på Loricraft, som for meg er ett nytt bekjentskap. Her må det sjekkes litt mer...

mvh

O

om.s

Gjest
Da jeg kjøpte min Nitty Gritty Basic hevdet Vidar Sonesen på Audio Art at resultetet ble like godt med enkleste modell der man roterer platene og skrubber manuelt, som med de dyrere mer automatiserte modellene.  Man betaler mao. atskillige tusenlapper for komfort ved å velge en dyrere modell uten at resultatet blir så mye bedre.

Uansett hvilken modell man velger, så kan jeg bare slutte meg til de andre her, og si at vedlikeholdet og eiergleden av vinyl får et skikkelig løft med en platevaskemaskin. Har man endel LP'er bør man absolutt vurdere å skaffe seg en slik maskin.
Mmm. det er nok ett spm om makelighet og praktiskhet også, NG maskinen som er henvist til på toppen er en 25 års anniversary modell til ca 12K og jfrt mot de rimeligste modellen blir jo dette noen kroner, ellers VPI 16.5 (halvautomatisk Fosse?) nevnt til ca 6K, begge disse maskinene hos AudioArt.

Loricraft sine maskiner og sitt prinsipp ser også interessante ut men der er det i iht Planetsnapa ca 17K for PRC 3 og ca 21K PRC2 MK4.
Så det blir litt større forskjeller den veien.
Jeg skal innrømme at det som frister er en helautomatisk maskin, spes om det "bare" er noen lapper som skiller.

Takker for gode råd ang innercover quad-lars, dobbelt vasking vil man jo unngå, spesiellt da det handles mye brukt vinyl for tiden, tilgangen på "nytt" brukt er relativt godt her nede så det er en velkommen kilde for å komplementere vinyl samlingen.

mvh

O

om.s

Gjest
Dette har jeg vel også begynt å forstå så smått, går nå å venter på svar om jeg får tilslaget på en EPS som jeg evnt skal koble til riaaén.
Jeg vil ta siste optimalisering på vinylfronten nå som den nye armen og den nesten nye, PUén kommer hjem til uka.
Får jeg den EPSén blir vaskemaskinen utsatt en liten tid, men det er greit å ha sjekket ut litt om de gode alternativene.

mvh

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei.
Jeg har kommet på en liten ting til som bør nevnes. VPI(Og sikkert andre) har en platetallerken som LP'en ligger på. Og vakuum i en arm over. Det vil si at når du har vaska en side, må du snu plata og den nyvaska siden blir liggende på den skitne tallerkenen. Vet ikke om det har så mye og si, men hvis du har audiofil-nevroser er det iallefall noe å tenke på. NG har suget under og hviler kun på labelen.

Puma

O

om.s

Gjest
Hei.
Jeg har kommet på en liten ting til som bør nevnes. VPI(Og sikkert andre) har en platetallerken som LP'en ligger på. Og vakuum i en arm over. Det vil si at når du har vaska en side, må du snu plata og den nyvaska siden blir liggende på den skitne tallerkenen. Vet ikke om det har så mye og si, men hvis du har audiofil-nevroser er det iallefall noe å tenke på. NG har suget under og hviler kun på labelen.

Puma
Godt poeng! Det er vel en av årsakene til at MINI-PRO som er avbildet på toppen har denne vaskemetoden:

Automatic Operation
Automatically wets, rotates, scrubs and vacuums both sides simultaneously, slide-out waste fluid tray.
(note:  for bi-directional scrubbing, simply flip record over and continue scrub cycle.)

...som jeg finner litt forlokkende, litt audiophilia-nevrosa lider man nok av, men dette evntuelle valget, av NG  mini-pro er av mer pragmatiske årsaker  ;) ;D

mvh

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
29.686
Torget vurderinger
28
VPI16.5 er halv-automatisk. Det vil si at den roterer automatisk, du fører børsten manuelt og armen for oppsug foregår automatisk. Når det gjelder tallerkenen LP-en hviler på kan denne enkelt tørkes av, så dette vet jeg ikke hvor vesentlig er. Spilleren er uansett utstyrt med støvdelsel.

O

om.s

Gjest
VPI16.5 er halv-automatisk. Det vil si at den roterer automatisk, du fører børsten manuelt og armen for oppsug foregår automatisk. Når det gjelder tallerkenen LP-en hviler på kan denne enkelt tørkes av, så dette vet jeg ikke hvor vesentlig er. Spilleren er uansett utstyrt med støvdelsel.
Rent praktisk tror jeg ikke dette med rengjøring av tallerken som skiva ligger på er det helt store problemet, det blir omtrent som om det negative jeg har hørt om pucken/platestrammeren på min SME, de med mest nevroser mener da at man trykker støvet opp i skiva når man strammer til, ikke har jeg testet el tenkt så mye på dette da jeg anser det som urelevant ii hverdagen og spes når man skal anskaffe seg en slike vaskemaskin.
Det er mer det pragmatiske og komfortable ved automatisk vask på begge sider som virker litt forlokkende, da har man også omgått hele problemstillingen...

mvh

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
29.686
Torget vurderinger
28
Jo, jeg ser helt klart den. Ser også at plata ikke utsettes for skjevt trykk når det vel er sug på begge sider? Selv synes jeg imidlertid det er litt ok å kunne justere trykket på kosten etter forholdene på lp-en.

O

om.s

Gjest
Både NG &VIP maskinene har vel 25 år på baken, så det burde jo være en trygg og gjennomprøvd løsning de presenterer begge variantene, vi får se, får jeg tilslaget på den EPSén jeg har lagt bud på så parkeres vaskemaskin planene en liten stund....
Jeg får se, det gir seg ila ett par dager....

mvh

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
279
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg synes VPI-maskinene er lettere å bruke enn NG. Min egen 16.5 er jeg forsåvidt fornøyd med, men den bråker (!) og spindelen blir altfor fort varm :mad: , ja bare etter en 3-4 plater. Og det tar laaaang tid å kjøle den også. Ellers er den jo veldig "US" da... sterk men stygg, grov og bygd som en traktor.

Jeg tror ikke det er noe problem å snu skiva etter vask, og det er jeg glad for at jeg ikke tror også... det ville vært tegn på skikkelig tvangsnevrose ;D

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
470
Torget vurderinger
4
Når jeg renser en skive jeg har kjøpt brukt legger jeg alltid et papir som jeg har klippet med samme diameter som tallerkenen og hull til spindelen under den uvaskede skiva. Når jeg snur skiva fjerner jeg papiret og legger den vaskede siden rett ned på tallerkenen. På den måten er aldri møkkete skiver i kontakt med tallerkenen. (Så da er jeg vel tvangsnevrotiker, Vidar P?)

Med min VPI HW-17F (F for FAN eller VIFTE hvis du ikke liker det engelske ordet som sarte sjeler passer på å unngå) kan du rense plater hele dagen uten at maskinen går varm. Anbefales.

O

om.s

Gjest
Når jeg renser en skive jeg har kjøpt brukt legger jeg alltid et papir som jeg har klippet med samme diameter som tallerkenen og hull til spindelen under den uvaskede skiva. Når jeg snur skiva fjerner jeg papiret og legger den vaskede siden rett ned på tallerkenen. På den måten er aldri møkkete skiver i kontakt med tallerkenen. (Så da er jeg vel tvangsnevrotiker, Vidar P?)

Med min VPI HW-17F (F for FAN eller VIFTE hvis du ikke liker det engelske ordet som sarte sjeler passer på å unngå) kan du rense plater hele dagen uten at maskinen går varm. Anbefales.
Takker for dine erfaringer og tips, begynner å danne meg ett inntrykk av hvor dette bærer hen ved en evnt kommende handel.

mvh

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Antall liker
1.649
Torget vurderinger
2
Et annet alternativ jeg har sett noen skrive om her på forumet er ultralydrensing (jeg har ikke forsøkt det selv enda... ;D ;D ) skal vistnok gi veeeldig bra resultat.

se HER

O

om.s

Gjest
Da var beslutningen tatt, det ble bestillt en Nitty Gritty Mini-Pro som avbildet i første innlegg med det samme cabinettet, lander hjemme her utover høsten en gang ;D ;D ;D ...

Takker for konstruktive innspill....

mvh

O

om.s

Gjest
Da var denne i hus, sammen med en brukt Audionet EPS (batteripakke til riaaén) etter messen, de er ikke testet ut enda, men nu skal det skal det vaskes og spilles vinyl fremover ;D ...

mvh

O

om.s

Gjest
Det er ein markant skilnad mellom vaskemaskiner med "pickuparm" og dei som brukar spalte. Trur det må lagast ein artikkel om dette....
Det hadde vært spennende!

mvh

stg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.05.2006
Antall liker
0
Grattis!! Du kommer ikke til å angre. Jeg renser etter hvert som jeg spiller da den ikke liker mange rensinger på rad. Bruker også originalvæsken, og kommer sikkert til å fortsette med det. Også nye innercovere da. Play on!!

O

om.s

Gjest
Grattis!! Du kommer ikke til å angre. Jeg renser etter hvert som jeg spiller da den ikke liker mange rensinger på rad. Bruker også originalvæsken, og kommer sikkert til å fortsette med det. Også nye innercovere da. Play on!!
Anvender du samme modell?(Helautomatiske) dessverre ble det glemt å levere med rensevæske så jeg får nok vente til jeg får dette ihus får jeg starter opp, nye inner cover derimot er på plass ;) :D ....

mvh

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
29.686
Torget vurderinger
28
Det finnes jo utallige tråder her om rensevæske. Selv kjøper jeg essens fra VPI, blander denne med sterilt vann (apoteket) og en dråpe zalo.

Var forresten veldig hyggelig å hilse på deg igår om.s.

O

om.s

Gjest
Det finnes jo utallige tråder her om rensevæske. Selv kjøper jeg essens fra VPI, blander denne med sterilt vann (apoteket) og en dråpe zalo.

Var forresten veldig hyggelig å hilse på deg igår om.s.
Det samme Fosse!, hyggelig med nye ansikter og bekjente.
Sender en liten forespørsel til Vinylbutiken i Sthlm de har noen greier som sikkert kan brukes i vaskesammenheng...

mvh

O

om.s

Gjest
Fant litt rense væske alikevel, rett skal jo være rett! hadde bare tittet for kjappt i esken og trakk feil konklusjon :-[ .

Da er jo alt klart til test alikevel!! :D ;D ...

mvh

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Antall liker
3

Står det noe i bruksanvisningen om hvor mange plater den kan vaske etterhverandre?
Når garantitiden har gått ut,så kan en vel eksprimentere litt,f.eks sette på en kabinettvifte til å kjøle den ned??  ;D

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Gratulerer med Nitty Grittyen. Har du fått testet den ut? Hvis du blir like fornøyd som jeg er med min, er dette godt anvente penger. 8)

O

om.s

Gjest
Gratulerer med Nitty Grittyen. Har du fått testet den ut? Hvis du blir like fornøyd som jeg er med min, er dette godt anvente penger. 8)
Har dessverre ikke hatt tid til å teste den ut enda, fikk noe sykdom i familieni helgen som må prioriteres først, men når alt er på stell  igjen så knekker man til.....

mvh

O

om.s

Gjest
Står det noe i bruksanvisningen om hvor mange plater den kan vaske etterhverandre?
Jeg fant at de anbefaler 10 stk etter hverandre så la den hvile seg i 15 min før (Mini-Pro/hel auto) før man fortsetter....

mvh

stg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.05.2006
Antall liker
0
Har en selv-gående hvor jeg påfører væske, men synes at varmgangen blir påtrengende etter få plater. Men pytt. jeg spiller bare en i slengen..............

O

om.s

Gjest
Da har jeg testet den første vasken, en bruktskive kjøpt for 30,-Sek, en gammel 80 talls favoritt.
Denne skiva var i relativ god skikk før vasken m/tanke på riper og slikt men også "møkkete", etter en runde i Nitty Grittyén ser skiva ut som ny, og etter en kjapp gjennom spilling, høres det ut som om knaster og spraking er forsvunnet, DRIT GØY!! ;D ;D ;D ......

Om det bare blir tilnærmelsesvis likt resultat underveis fremover kan dette bare være en meget meget god investering....

Første inntrykket er ubetinget positivt!!!!

Og det enkle med det hele, legg lpén på, pump noen ganger slik at væsken kommer opp og frem og trykk på knappen først for vask og siden for tørk, enkelt enkelt, mmm dette liker jeg :D

mvh

Topp Bunn