Nettflix på TV

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Riktignok dreier ikke dette seg om surround, men jeg legger det ut her likevel.

Altså, vi har skaffet oss Nettflix. Foreløpig er det kun kona som bruker det, på sin iPad. Men jeg forutser en krass utveksling av noter med krav om at det skal kunne ses på TV.

Det jeg da lurer på, er hva som skal til. Chromecast har jeg fått med meg at jeg trenger. Kan den brukes på alle TV'er? Vi har en Samsung som ikke er av siste modell, men den har da HDMI og slikt. HDMI-inngangen er forøvrig i bruk i forbindelse med vår dekoder fra Canal Digital Satelitt.

Og, skal Chromecast kobles til TV eller dekoder? Og hvilken inngang skal brukes?

Alle tips mottas med takk.

PS: TVen er ikke full HD, kun HD Ready.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
chromecast rett inn i hdmi på tv, kjapp setup på pc/mac/brett, tut og kjør!

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Hehe. Takk for kjapt svar. Skal chromecast stå i etter å ha kjørt setup? Jeg spør fordi vår tv kun hr én hdmi-inngang, og der har vi koblet til dekoderen vår.

Som du skjønner, har jeg et stykke å gå før jeg kan kalle meg ekspert... ;)

H

Hardingfele

Gjest
Apple-TV kan også brukes. Nå som jeg bruker Smartflix streamer jeg trådløst til Apple-TV fra Mac'en, siden jeg tviler på om Smartflix legges inn på Apple-TV. Gidder ikke jailbreake for å ordne det selv.

C

cruiser

Gjest
Hehe. Takk for kjapt svar. Skal chromecast stå i etter å ha kjørt setup? Jeg spør fordi vår tv kun hr én hdmi-inngang, og der har vi koblet til dekoderen vår.

Som du skjønner, har jeg et stykke å gå før jeg kan kalle meg ekspert... ;)
Den skal stå i hele tiden, har du bare en hdmi inngang trenger du en slik: https://www.komplett.no/product/846...dmi-switch-splitter/iiglo-switch-hdmi-4xhdmi#

The Last One

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.01.2014
Antall liker
1.842
Sted
Trondheim.
Samboeren kjøpte seg siste versjon av AppleTV, 1800 kr.

Opplever den som treg og ustabil. Hakker og styrer på når man kjører via iPad. Chromecast til 400 kr. må være et bedre kjøp.

H

Hardingfele

Gjest
Godt å vite. Jeg har en tidligere generasjon som fungerer fint. Har du sjekket oppsettet i Apple-TV? Hakking kan tyde på en wifi-nettverkskonflikt. Jeg har ADSL - ja vi finnes fortsatt, vi i steinalderen - og det kjører problemfritt. Det kan lønne seg å ha ethernetkabel til ATV og så kjøre streams via wifi.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Jeg bruker Netflix 'appen' på Apple TV (gen. 3), ikke via iPad altså. Fungerer perfekt trådløst her.

The Last One

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.01.2014
Antall liker
1.842
Sted
Trondheim.
Har knota en kable fra ruter rett inn i AppleTV, men det hjalp lite.

Står på AppleTV at den er koblet via Ethernet.

H

Hardingfele

Gjest
Har knota inn en kabel fra ruteren rett inn i AppleTV. Har knota en kable fra ruter rett inn i AppleTV, men det hjalp lite.

Står på AppleTV at den er koblet via Ethernet.
Kan være du bør sjekke hvor mange internlisenser din router distribuerer. Dersom antallet er lavere enn antallet enheter som logger seg på wifi, vil du få drop-outs. Med smarttelefoner, iPads, bærbare, etc som skal på nettet, bør du alltid ha router på flere lisenser enn antallet enheter.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Jeg bruker Netflix 'appen' på Apple TV (gen. 3), ikke via iPad altså. Fungerer perfekt trådløst her.
Fungerer fint når du kun kjører via AppleTV, ikke trådløst via iPad, Mac.
Jeg vet det. Men det fungerer fint hos deg og eller? :p

Jeg svarte til TS, at det ikke er behov for å bruke iPad med Apple TV og Netflix.

Nå er det sjelden jeg streamer fra iPhone/iPad/Mac til ATV men det har da pleid å virke problemfritt her.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.911
Hjemmenettverk fungerer slik at en dings (typisk den trådløse routeren) man har fungerer som noe som heter DHCP-server. Den deler ut IP-adresser til alle enheter på nettet (regner med det er detta Fela mener med "lisenser". Det skal være rimelig sær konfigurering for at den ikke har tilstrekkelig å dele ut siden standard er 255 stykker (IP-området 192.168.1.2 - 192.168.1.255). Dersom to enheter får samme IP-adresse blir det krøll, men det skal en del til med mindre en dings er konfigurert med fast IP og så får en annen tildelt den samme adressen. Dersom man har en skikkelig dårlig router kan man få krøll dersom man har mange enheter og det er stor trafikk på nettet, men hjemmenett har normalt ikke allverdens trafikk. Netflix er dog noe av det tyngre man kan kjøre i heimen siden det krever en god del båndbredde. Kan bli særlig problematisk om man er på trådløs dersom dekningen er helt i grenseland. At man har nettlinje på 100 megabit/s eller whatever betyr ikke at trådløse enheter har tilgang på så mye siden selve trådløs-linken fort blir begrensningen.

Dersom det er bruk av Netflix som utløser problemene så er det typisk et båndbreddeproblem.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Kan være du bør sjekke hvor mange internlisenser din router distribuerer. Dersom antallet er lavere enn antallet enheter som logger seg på wifi, vil du få drop-outs. Med smarttelefoner, iPads, bærbare, etc som skal på nettet, bør du alltid ha router på flere lisenser enn antallet enheter.
Er det DHCP leases du mener? Det skal vel være en ganske patetisk router om den ikke har et hundretalls adresser å gi ut.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.911
Er det DHCP leases du mener? Det skal vel være en ganske patetisk router om den ikke har et hundretalls adresser å gi ut.
Ja, men det er ikke godt å vite hvordan ting er konfigurert fra leverandøren om man fikk alt som en ferdig pakke. Spesielt om det er en eldre sak som stammer fra tiden før det var helt vanlig å ha en 20-30 dingser på nett i et hus.

H

Hardingfele

Gjest
Hjemmenettverk fungerer slik at en dings (typisk den trådløse routeren) man har fungerer som noe som heter DHCP-server. Den deler ut IP-adresser til alle enheter på nettet (regner med det er detta Fela mener med "lisenser". Det skal være rimelig sær konfigurering for at den ikke har tilstrekkelig å dele ut siden standard er 255 stykker (IP-området 192.168.1.2 - 192.168.1.255). Dersom to enheter får samme IP-adresse blir det krøll, men det skal en del til med mindre en dings er konfigurert med fast IP og så får en annen tildelt den samme adressen. Dersom man har en skikkelig dårlig router kan man få krøll dersom man har mange enheter og det er stor trafikk på nettet, men hjemmenett har normalt ikke allverdens trafikk. Netflix er dog noe av det tyngre man kan kjøre i heimen siden det krever en god del båndbredde. Kan bli særlig problematisk om man er på trådløs dersom dekningen er helt i grenseland. At man har nettlinje på 100 megabit/s eller whatever betyr ikke at trådløse enheter har tilgang på så mye siden selve trådløs-linken fort blir begrensningen.

Dersom det er bruk av Netflix som utløser problemene så er det typisk et båndbreddeproblem.
Mange routere har default opp til ti adresser/lisenser. Man kan justere dette selv, ved å gå inn i routeren fra en datamaskin. Jeg har satt 200. Burde holde, selv når gården er full av folk.

The Last One

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.01.2014
Antall liker
1.842
Sted
Trondheim.
Det er en eller annen ruter fra Canal Digital. Har en nyere ruter fra Telenor, så kanskje man skal prøve den før man starter knote med 1000 forskjellige innstillinger.

H

Hardingfele

Gjest
Jeg har en router som også lager sitt eget WiFi (Zyxel) og en Airport Extreme tilkoblet denne med ethernet, som lager et Airport Wifi-nett.
Jeg erfarte at det kunne bli konflikt mellom de to nettene, og løste det ved å slå av Zyxel-routerens WiFi slik at jeg kun bruker det som lages av Airport-enheten.

M

Medlem 1792

Gjest
Jeg bruker telefon/nettverks kabel fra bredbånds modemet og rett inn i Samsung smart TV’n, fungerer absolutt bedre enn via tråløs overføring hos meg.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Hvorfor Chromecast? Jeg er bare nysgerrig. :)

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Ok. Jeg synes det virker unødvendig tungvindt i forhold til ATV men det er sikkert også fordeler med Chromecast som jeg ikke vet om, enda.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Chromecast er en rimelig dings som funker her ihvertfall. Har to (gamle) ATVer også. Ja takk, begge deler kanskje?

D

Desillusjonert

Gjest
Ok. Jeg synes det virker unødvendig tungvindt i forhold til ATV men det er sikkert også fordeler med Chromecast som jeg ikke vet om, enda.
Apple er proprietært, ChromeCast/Google er ikke.
Det burde være grunn nok?

Tungvindt???

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.911
Og en cromecast koster 300 kroner.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Hvordan i allverden skal det være grunn nok? TS skal vel ikke utvikle OS apps til plattformen?
Pussig argument.

Det er et forståelig argument.

kreps79

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.07.2015
Antall liker
6
Hva i all verden som er tungvindt med Chromecast? Det kan vel knapt bli enklere?

Her brukes Chromeast på to av soverommene, og 5 åringen har null problem med å starte en film fra Netflix eller Emby dersom han får lov til det.

Vi har forøvrig apple-tv i hus også, men den blir ikke brukt og går nok på finn innen kort tid.

C

cruiser

Gjest
Hvordan i allverden skal det være grunn nok? TS skal vel ikke utvikle OS apps til plattformen?
Pussig argument.

Det er et forståelig argument.
Kjekt å kunne spille av alle formater.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.911
Ja, enklere enn Cromecast skal vel godt gjøres...

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Hva i all verden som er tungvindt med Chromecast? Det kan vel knapt bli enklere?
Avspilling startes med app på telefon, nettbrett eller PC, gjør den ikke? Kanskje jeg har misforstått men jeg trodde ikke den hadde en dedikert fjernkontroll.

kreps79

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.07.2015
Antall liker
6
Ja en starter film/serie fra mobil, nettbrett eller pc, men det er jo langt enklere å bruke disse til å søke seg frem til hva en skal se enn med fjernkontroll. Fin filmen eller episoden, trykk play og det spilles av på tv. Du får jo samme funksjon med airplay på atv, men til en langt høyere pris.

Nexus player får en med fjernkontroll, og gir samme mulighet som chromecast i tillegg til å ha egne apper. Den er også langt rimeligere enn atv.

Om målet er kun å få netflix på tv enklest mulig så synes jeg 350 kroner for Chromecast er det beste alternativet. Ønsker en flere funksjoner så må en jo ta vurderingen på nytt når en vet hva behovet er.

Kjøp Chromecast hos lefdal/elkjøp og returner innen 30 dager om det ikke er en bra nok løsning.

X

X186841

Gjest
Har koblet opp både AppleTv Gen.3 og Chromecast på tv,n. Etter ei uke ble ledningen på AppleTv dratt ut. Med Chromecast kan jeg pause,starte og stoppe med tv,ns fjernkontroll etter å ha satt det igang på brettet. Slipper å fikle med den lille ATV kontrolleren som stadig forsvinner mellom sofaputer etc. Chromecast er alltid i sync på lyden, noe ATV ikke alltid er. ATV sluker enormt med båndbredde innimellom når den oppdaterer bufferen, Chromecast buffrer oftere og med ca. 10 Mb/s peak mot ATV ser ut til å ta det som finnes av båndbredde i korte glimt, noe som ikke faller i god jord hos husets andre nettbrukere.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Nå har jeg koblet til Chromecast og switchen etter alle kunstens regler. Og jeg har deaktivert ethernet-nettverket og aktivert det trådløse.

Men når jeg skal konfigurere Chromecasten fra pc'en, får jeg etterhvert beskjed om at det ikke er mulig å lagre innstillingene. Og tre punkter som jeg ikke forstår et fnugg av. Og jeg har også lagt merke til at i det jeg klikker på "Fortsett" for å starte konfigureringen, faller det trådløse nettverket ut.

Har noen peiling på hva jeg gjør galt?

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Jeg glemte i forbifarten å si at det løste seg. Jeg prøvde atter en gang, på samme måte, og da gled alt gjennom. Hva som skjedde vet jeg ikke - jeg foretok meg ikke noe mellom siste gang det stopp, og til det løste seg.

Audirvana

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2012
Antall liker
882
Torget vurderinger
5
Samboeren kjøpte seg siste versjon av AppleTV, 1800 kr.

Opplever den som treg og ustabil. Hakker og styrer på når man kjører via iPad. Chromecast til 400 kr. må være et bedre kjøp.
Jeg har samme AppleTV, og den fungerer strålende. Ingen hakking eller ustabilitet.

Fantastisk produkt.

Topp Bunn