Nettfilterprosjekt

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Innlegg
520
Antall liker
5
Jeg har forsøkt mange "nettfiltre" gjennom tidene, men ingen ( unntatt ett ) har hatt særlig positiv påvirkning av gjenngivelsen i mitt anlegg, etter at jeg fikk mine nettkabler på plass.
Store støytrafoer ( 3Kw ) og samtlige induktive filtre har har degradert gjenngivelsen, etter MIN MENING.

Er for tiden i gang med testing av et enkelt nettfilter
som foruten de vanlige RIFA X1 og X2 og varistorer, består  av en overdimmensjonert toroidkjerne med kun 6 - 12 tørn og en RIFA X1 0,6 uF i parallell. Dette skulle gi en avskjæring rundt  250kHz - 1 MHz med oppgitte data på denne toroiden ( noe høyere ved bruk av plastissolert 2,5 mm2 kabel ).

Denne løsningen har vært nevnt av flere her på forumet mange ganger før men med nærmere ettertanke synes jeg ideen var så god at jeg satt sammen delene foreløpig på på ei "fjøl" og har latt den vandre hoss mine hifi-venner. Toroiden trenger visst nok "innbrenning", men etter MIN MENING påvirker dette filteret ikke dynamikken, så derfor blir det spennende om vi  selv endelig kan lage et filter som virker positivt på gjenngivelsen.

Finnes noen der ute som har erfaring med dette filteret
etter langs tids bruk ?

Etter at jeg lånte Nordost Thor noen dager hvet jeg at nettfiltre kan bidra til en klart forbedret gjenngivelse, både når det gjelder oppløsning og romfølelse, men kr. 25 000,-  ::)

Benyttet teknikk for dette filteret er for meg ubegripelig. Det finnes innenfor et ellers elegant chassis, en bitte liten switchet strømforsyning med tilhørende mini-støyspole foruten en liten netttrafo og et par ic'er. Alle de 6 uttakene har felles utgangspunkt og ellers stjernejordet. Har noen peiling ?

up
 

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Innlegg
520
Antall liker
5
Benyttet teknikk for dette filteret er for meg ubegripelig. Det finnes innenfor et ellers elegant chassis, en bitte liten switchet strømforsyning med tilhørende mini-støyspole foruten en liten netttrafo og et par ic'er. Alle de 6 uttakene har felles utgangspunkt og ellers stjernejordet. Har noen peiling ?

up
Har muligens fundet ut av det selv. Det benyttes antagelig et såkaldt aktivt filter. Dvs. støypulsene måles og sendes videre til en fasevender som legger inn de samme støypulsene i riktig fase. Støypulsene blir derved
ideelt sett slettet ut.

up
 

SvErD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.11.2002
Innlegg
246
Antall liker
9
Sted
Bergen
Du kan jo sjekke us. pat. 4870528. mulig det e rnoe i den gaten.
 
Topp Bunn