Netteleie fra leieboere..

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
971
Torget vurderinger
7
Har et par i kjellern som leier av meg. Har egen måler ned for å vite hvor mye strøm de bruker, men er det vanlig å ta betalt for nettleien også? Denne utgjør vel omtrent 40% av regningen..

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.778
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Ja - helt klart.

Strømprisen skal inkludere alle variable utgifter - og da skal du også ta betalt for den delen av nettleien som er et ørepåslag på kWh.

Mvh
OMF

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
§ 3-1. Leien

Leien skal fastsettes til et bestemt beløp. Det kan likevel avtales at utleierens utgifter ved forbruk av elektrisitet og brensel skal fordeles forholdsmessig mellom brukerne av eiendommen, jf. § 3-4.

§ 3-4. Betaling for elektrisitet og brensel

Er det avtalt at leieren skal bidra særskilt til utleierens utgifter ved forbruk av elektrisitet eller brensel i eiendommen, kan leieren kreve at utleieren hvert år legger fram regnskap som viser størrelsen på kostnadene og fordelingen av disse på eiendommens husrom.

I eiendom med felles anlegg for levering av varme eller varmt vann kan et flertall på to tredjedeler av leierne kreve at det blir installert apparat for måling av den enkeltes forbruk. Utleieren kan i så fall over et tidsrom på ett år utlikne omkostningene ved dette på samtlige leiere i eiendommen.

--
Husleieloven sier utleier har ikke rett til å ta seg mer betalt enn faktisk forbruk. Når det installert en egen strømmåler til leieboer - ja da er saken helt klar når det gjelder hva som er forbruk.

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Antall liker
1.392
montesi skrev:
Har et par i kjellern som leier av meg. Har egen måler ned for å vite hvor mye strøm de bruker, men er det vanlig å ta betalt for nettleien også? Denne utgjør vel omtrent 40% av regningen..
Dersom Nettleie er en fast og fiksert kostnad uavhengig av forbruk vil jeg hevde at du må/bør ta den selv. Omvendt, dersom nettleien er volumavhengig vil du med godt hjerte lempe volumkostnaden på dine kjellerbeboere.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Synes det høres merkelig ut at leieboer ikke skal betale nettleie, såvidt jeg kan huske blir nettleie beregnet i forhold til forbruk i kvh.

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
Nettleie betales per kWh, den er det ingen grunn til å ikke skulle belaste. Fastleddet synes jeg kanskje det er litt mer spesielt å skulle fakturere videre – det er jo ikke slik at du ikke ville betalt dette selv dersom du ikke leide ut.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.627
Torget vurderinger
12
Nettleie består normalt av et fastledd og et variabelt ledd. Fastleddet er ofte bestemt i forhold til inntakets størrelse i kW eller A og er en fast årlig sum. Det er helt i orden å ta betalt for en del av fastleddet da inntakets totale størrelse (i kW eller A) kan ha blitt økt for å ta hensyn til det ekstra utleiearealet.

Det variable leddet betales som øre/kWh etter faktisk forbruk. Uansett hvis man skal ha dekket strøm på felles måler så må man også ta hensyn til årstidsvariasjoner i både priser og forbruk. Man kan derfor ende opp med et ganske komplisert regnestykke.

Det enkleste er å etablere eget inntak og la energiverket bedrive inkasso ved behov. Da vil leietaker ta hele ansvaret for egne strømkostnader, men det forutsetter en investering som KAN bli stor avhengig av de faktiske forhold på stedet.

Enkelt? Nei, verden har aldri vært enkel, det er bare noen som liker å fremstille det slik.

Topp Bunn