Neste PU

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0
Sitter og funderer på min neste PU, som skal være en MC rundt 0,5 mv output.
Armen er en Origin live silver ( moda. rega)

Kandidatene
Lyra Helicon - Hørte Skala på hifi messa i trondheim, likte denne veldig godt
men her er det Helicon det er snakk om.
ZXY - Her er det flere det er snakk om, fikk ikke godfølelsen når jeg hørte de
dyre modelene på hifi messa i Trondheim.
Shelter 5000 / 7000 - Hadde håpt og få høre shelter på messa i Trondheim,
men det fikk jeg ikke.
Outsidere Koetsu black, DV XX2

I følge resonans kalkulatoren er vel lyra det beste valget (mener og huske at jeg har hørt at disse skal være god match med rega armer), men alle er vel innafor.

Mvh,
Terje

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.186
Torget vurderinger
6
Hvor mye hadde du tenkt å bruke på pickup da? Skal du kjøpe nytt, snakker vi vel budsjett på 10-15k her?

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0
Det skulle stemme, opptil 15k
Nytt, brukt spiller igen trille så lenge den ikke har alt for mil på ræva.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.010
Torget vurderinger
28
Ville startet med å bestemme hva du er ute etter. Her har du sagt noe om prisnivå, men det er et enormt sprik mellom klangkarakter og prioriteringer mellom de modellene du nevner. Helikon og Koetsu Black ligger langt, langt unna hverandre.

Forrige lørdag var jeg med på en direkte sammenligning mellom Koetsu Urushi, Lyra Helikon og Lyra Titan "i", riktignok i forskjellige armer og drivverk, men dog. Disse har vesens forskjellig måte å presentere rillenes innhold på.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.010
Torget vurderinger
28
Det lille jeg har hørt på ZYX må jeg si det virker være svært gode saker (Parelius har en bra sak på hjemlån som spiller fint). Shelter har jeg eid (90X), den befinner seg nok klangmessig et sted mellom Dynavector og Koetsu, nærmere førstnevnte, men i mitt system uten det raffinementent som de dyrere Dynavectorene kan prestere (vi kan snakke mismatch her, men likevel, jeg tror utsagnet har holdbarhet).

Helikon skal være en av de mest "kjølige" Lyraene, og er vel den eldste i sortimentet, Skala er etter sigende (jeg har ikke hørt den), den mest varmtklingende av Lyra og sånn sett tror jeg det er vesentlig forskjell på dem. Jeg hørt Titan "i" og Helikon i samme arm (Phantom) og må si førstnevnte var betraktelig bedre (med forbehold om at Heliconen var noe eldre og en anelse mer sliten).

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0
Fosse skrev:
Ville startet med å bestemme hva du er ute etter. Her har du sagt noe om prisnivå, men det er et enormt sprik mellom klangkarakter og prioriteringer mellom de modellene du nevner. Helikon og Koetsu Black ligger langt, langt unna hverandre.

Forrige lørdag var jeg med på en direkte sammenligning mellom Koetsu Urushi, Lyra Helikon og Lyra Titan "i", riktignok i forskjellige armer og drivverk, men dog. Disse har vesens forskjellig måte å presentere rillenes innhold på.
Skjønner det, men jeg vet ikke helt hva jeg er ute etter. Det er derfor jeg spør dere.
Jeg liker veldig godt lydsignaturen til musicmakeren min, så en PU som legger vekt på det musikalske / romantiske som innehar skjel allså ikke analytisk.
Men til 15k forventer jeg at den er åpen og at overflate støy ikke er fremtredene.

Mvh,
Terje

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.010
Torget vurderinger
28
Jeg tviler sterkt på at Helikon er pickupen for deg.

Er 0,5 mV et absolutt krav? Når du sier best i forhold til resonans-kalkulatorern, har du tatt hensyn til at Lyra oppgir compilancen ved 100hz mot 10 hz for typiske europeeiske pickuper?

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0
Fosse skrev:
Jeg tviler sterkt på at Helikon er pickupen for deg.
Du innehar jo et hav av erfaring, hva vil du anbefale da?

Mvh,
Terje

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.010
Torget vurderinger
28
Jeg kjenner ikke anlegget ditt godt nok til at jeg vil gi bastante anbefalinger. Jeg har hørt Koetsu et par ganger, Urushi og Jade Platinum (eller Onyx), men ingen av de billige utgavene. Begge gangene i SME V arm, det har spilt flott. Hos meg, i mitt oppsett spilte dette også bra, men der var XV-1s å foretrekke (vi gjorde en test av dette i NorCargo-tråden min som jeg hadde gående en lang stund, let og du skal finne:) )

Lyra-pickupene har nok mer punch i bassen. Selv hadde jeg en Argo på Orbe/Mørch DP-6 og den spilte med god kontroll nedover (sammenlignet med diverse Benz, L04 og Ruby3). Men, Lyra har ikke denne romantikken du etterlyser (etter min personlige mening), den har kontroll, definisjon, detaljer og oppløsning som force. Flott klang bevares, men her har Koetsu mer kjøtt på beinet, mer fylde og kropp. Uten den stålkontrollen.

ZYX og Shelter skal jeg være forsiktig med å uttale meg om, men 90X opplevde jeg som kjøttfull og klangmessig velutviklet. God dynamikk og flott driv. Men, jeg fikk ikke den detaljeringen og finkornetheten som jeg oppnår med XV-1s. XV-1s har en avslappethet (les: ikke stresset men lynende dynamisk) i toppen som jeg ikke fikk til med Shelter. Mulig det var oppsettet, hvem vet. Det ble aldri tid til å teste divers headshell.

ZYX har jeg så vidt hørt, og den jeg har lyttet mest til ligger vel i et helt annet prisleie.

Det ligger jo en brukt Benz på børsen, har du vurdert den? Retippet? Jeg hadde en Benz L04 med 0,8 mV output og den var flott etter retipping hos Benz, men da var den allerede solgt, så jeg fikk bare så vidt prøvekjørt den får den måtte avhendes. Basskontroll er ikke i referanseklasse på disse Benzene, men det er en flott klangkarakter.

Ellers har du jo nevnt DV XX-2, som skal gi mye av det samme som XV-1s til en langt hyggeligere pris. Absolutt verdt å tenke på.

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0
Må ha blinksa litt på shelter ser nå at den ligger litt laft på dynamic compliance (9),
mens armen min vil ha de på 11 - 15
Siden Dv har veldig lav output detter disse litt ut til siden. Ser for meg ny RIAA når jeg handler ny PU, så det kommer litt an på hva jeg ender opp med.

Transfiguration Spirit og benz skulle derimot skulle passe min arm ypperlig.

Mvh,
Terje

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0
Benz er vel kjent for litt romantisk lydsignatur, mulig det er her jeg bør lete.
DV er faktisk litt lav på DC (10).

Mvh,
Terje

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.186
Torget vurderinger
6
Jeg kan sette deg i kontakt med min venn indoneseren som forsynte meg med en Dynavector XV-1s til en meeget fordelaktig pris. Den hadde 1-2 timer baken... Om akkurat Dyna pickupene matcher armen din, skal jeg ha usagt. Men klangbalansen i XV-1s er noe av det mest behagelige jeg har vært ute for. Indoneseren hadde en XX2 pickup til rundt 8-900$ sist jeg kommuniserte med ham. Den hadde ca 60 timer på baken. Han skriver forøvrig ned verdien på varene til et "troverdig" nivå. XV-1s'en min ble oppgitt til 700$. Jeg har ikke mottatt noe momskrav fra Fedex ennå!

T

tjn

Gjest
Jeg har selv Titan"i", Benz LP og VdH P/U`er pr. dato, har også hatt en del andre ting, Helikon inkludert. Jeg kjenner ikke utstyret ditt så jeg vet ikke hvordan diverse p/u`låter der men tørr våge den påstanden at det ikke Helikon du skal ha, dette basert på ditt ønske om varme og sjel. Du beveger deg nok mer inn i Benz land tenker jeg. Koetsu har jo også p/u`er som kunne vært aktuelle men de blir fort litt dyre og det er vel heller ingen importør i Norge? Ser som Fosse at det er en Benz LP tilsalgs, i forhold til de beste fra Lyra så kan den være litt seig og ikke så klar i lyden men det er en veldig god p/u, og med det "rette" utstyret så er det faktisk mulig å få opp farten på den også :) Denne har sjel og varme, for noen litt vel mye men jeg har hatt mang en fin stund med den. DV sine saker har jeg ikke hørt men ryktene sier at de er veldig bra... :)

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0
En fugel visket meg i øret at man også må ta hensyn til vekt på PU og ikke bare dynamic compliance. Noen som har bry og forklare dette på en grei måte?

Mvh,
Terje

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.744
Med fare for at jeg pisker en død hest, :)
men en Ortofon Jubilee koster 11k, sporer alt, lett å justere, spiller meget musikalsk og er snill med hensyn på overflatestøy.
10.5 g, 16 µm/mN, 0.34 mV.

mvh

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
http://www.mhsoft.nl/MySystem/rf.html

du kan regne ut her om det er en bra match. resonansfrekvens bør ligge mellom 9-14hz. helst 9-11 om man skal være veldig pirkete. :)

generell regel:
lett arm - høykompliante PU
tung arm - lavkompliante PU

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0
Takker,
Så lærte jeg noe nytt i dag også :)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.010
Torget vurderinger
28
Det er vel og bra med statisk compilance, men det oppgir ikke noen av disse kandidatene så vidt jeg kan huske. Lyra derimot oppgir kompilansen ved 100 hz. Nå gjentar jeg meg selv her og vet det.

Mørch mener 12 hz er optimalt, så her strides man nok.

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
16.817
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
Jeg har en kommentar vedr Lyra Helikon og da en SL variant og det er at den inngår i et fullballansert oppsett jeg har og presterer der noe av det mest oppegående og naturlige gjengivelsen av LP plater jeg noen gang har hørt og folk som har vært oppom og hørt på dette oppsettet har kommet med kommentarer som: "det er klart det råeste jeg har hørt"......... "jeg har aldrig hørt en vinylspiller som så fullstendig parkerer allt jeg har hørt av cd lyd noensinne"............. "det er den minst fargede og uforvrengte gjengivelsen jeg noen gang har hørt".... osv osv, så lykkes man med en Helikon så er man egentlig i mål hvis du spør meg......... men ønsker du og tilføre noe utover "the naked truth" så er IKKE Helikon det rette.

Topp Bunn