Jeg har lovt meg selv det samme, Grumpy. Men klarte ikke motstå å se Bowie der for noen år siden...og det var dritbra. Muligheten til å se Neil Young kunne jeg heller ikke hoppe over. Og dessverre er det vel nettopp det arrangørene regner med. For det er jo ingen andre arenaer i denne størrelsen.
Stedet er tvers igjennom ugjestmidt og frastøtende når man kommer inn. Lyden er bedriten. Jeg stod på gulvet, 2/3 ut fra scenen og rett frem fra venstre PA-rigg. Gjennom nesten hele konserten hørte jeg ekkoet av skarptrommen 1 sek forsinket fra taket/tribunen på motsatt side. Det er direkte pinlig når "Harvest" blir akompanjert av høy knitring&krakling fra plastglass som tråkkes på. Og hva pokker gjorde det totalt ubrukelig "oppvarmingsbandet" på en konsert som denne? Kunne man ikke bare få inn folk og komme igang. Det er et sted ingen ønsker å tilbringe dødtid og man oppnår bare at man har krampe under føttene og verker i ryggen etter 2 timers venting på det forjævlige sementgulvet....og det FØR man har kommet igang.
Vi trenger faktisk 2 nye konserthus; et nytt klassisk konserthus som faktisk funker akustisk for et symfoniorkester, og en ny fleksibel konsertarena for "populærmusikk" med plass til 6-12 tusen tilskuere omtrent.
Jeg er ikke skuffet over gubben i kveld, selvom han nok har spilt bedre konserter. Derimot må jeg innse, nok engang, at konsertarenaen Spectrum har redusert utbyttet av konserten vesentlig.
Tidvis var gubben & gjengen faktisk riktig bra. For meg var "Cortez the Killer" det første høydepunktet. Låta starter jo som en lang seig gitarsolo og blir bare bedre og bedre. "Rockin' in the free world" var som alltid øs pøs Neil-gitar. "A Day in The Life" hadde et lite dødparti, men var ellers frisk og nydelig dramaturgisk. Herregud, mannen har jo 40-års back-katalog å grave i, men velger å avslutte med en gammel Beatles-perle som knapt noen andre har turt å covre. Og bandet er fantastisk. Imidletid slo det meg at frua, Peggy Young, har presis de samme bevegelsene når hun står der bakerst på scenen og korer som Line Lockert når hun korer Young Neils. Men, faktisk er korduoen til Lars og gutta i Young Neils, altså Line Lockert & Live Roggen, lysår bedre enn fru Young. Intet mindre.
Leve Neil !
Død over Spectrum !