Neil Young til Oslo !!

joje

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.09.2004
Antall liker
70
Jeg fikk også billetter!! Og nå er det utsolgt.

N

nb

Gjest
Dette blir bra! Så han i Køben tidligere i år, satser på at det er litt variasjon i reportoaret fra den konserten.

N

nb

Gjest
Det er lagt ut ekstrabilletter, jeg kjøpte akkurat to stk til. Løp og kjøp!

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
470
Torget vurderinger
4
Billetter er sikret og som oppvarming blir det Young Neils 24. juli 8)

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.780
Torget vurderinger
4
FZ skrev:
Billetter er sikret og som oppvarming blir det Young Neils 24. juli 8)
Hvor spiller Lars og gutta?

OG VI GLEDER OSS etter å ha lest om gubbens maktdemonstrasjon på Roskilde ;D ;D

I

ijustpop

Gjest
Hadde egentlig tenkt til å droppe denne. Var jo i Køben i Februar, men skjønner jo at jeg må se mannen i sommer og. Si i fra om dere har en ekstra billett da gutta!

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
470
Torget vurderinger
4
Trane skrev:
Hvor spiller Lars og gutta?
Gamle Ormelet. Der pleier taket å løfte seg på de siste låtene :)

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Farsken. Har aldri vært den store fanen av Neil, men mannen gir meg jo asosiasjoner til en gammel flamme, som alltid spilte N.Y etter xxx :-*
Fikk nesten litt lyst til å gå nå. Kan vel bare drømme om billetter. :p

M

Morpheus

Gjest
ErosLoveking skrev:
Farsken. Har aldri vært den store fanen av Neil, men mannen gir meg jo asosiasjoner til en gammel flamme, som alltid spilte N.Y etter xxx :-*
Fikk nesten litt lyst til å gå nå. Kan vel bare drømme om billetter. :p
hehe, ex'en din hadde tydligvis noe genuint...

nilsen64

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.06.2007
Antall liker
89
hei, biletter er sikra, konserten blir knall!

alt om sommerkonsertene runt omkring europa her:

http://baronrouge.com/ny/neil00.htm

playlisten endrer seg fra dag til dag, men han avslutter alltud med en super de-lux version av beatles låte A day in the Life:

The beatles cover is really something : a very powerfull version, Neil put
in it all his talent, passion, and his "guts "... It sounds like a stormy
night with some quiet parts and then thunder and sparks...
The bridge beetween the Lennon part and the Mc Cartney part is a violent
spiral built on noise and sounds... An great experience... It really
significate the end of the show : nothing could be played after that...
stakkars dem som ikke får tak i billetter. :'(

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
17.761
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Skulle gjerne ha opplevd Neil once more, men boikotter konsekvent Spectrum som konsertarena!
(Uff, dette hørtes negativt ut - ikke meningen det, men er pisslei gjentatte skuffelser i Spectrum)

BYGG OSS en ny Opera for Rock eller slipp til de største artistene i Operaen.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.780
Torget vurderinger
4
Jeg har lovt meg selv det samme, Grumpy. Men klarte ikke motstå å se Bowie der for noen år siden...og det var dritbra. Muligheten til å se Neil Young kunne jeg heller ikke hoppe over. Og dessverre er det vel nettopp det arrangørene regner med. For det er jo ingen andre arenaer i denne størrelsen.

Stedet er tvers igjennom ugjestmidt og frastøtende når man kommer inn. Lyden er bedriten. Jeg stod på gulvet, 2/3 ut fra scenen og rett frem fra venstre PA-rigg. Gjennom nesten hele konserten hørte jeg ekkoet av skarptrommen 1 sek forsinket fra taket/tribunen på motsatt side. Det er direkte pinlig når "Harvest" blir akompanjert av høy knitring&krakling fra plastglass som tråkkes på. Og hva pokker gjorde det totalt ubrukelig "oppvarmingsbandet" på en konsert som denne? Kunne man ikke bare få inn folk og komme igang. Det er et sted ingen ønsker å tilbringe dødtid og man oppnår bare at man har krampe under føttene og verker i ryggen etter 2 timers venting på det forjævlige sementgulvet....og det FØR man har kommet igang.

Vi trenger faktisk 2 nye konserthus; et nytt klassisk konserthus som faktisk funker akustisk for et symfoniorkester, og en ny fleksibel konsertarena for "populærmusikk" med plass til 6-12 tusen tilskuere omtrent.

Jeg er ikke skuffet over gubben i kveld, selvom han nok har spilt bedre konserter. Derimot må jeg innse, nok engang, at konsertarenaen Spectrum har redusert utbyttet av konserten vesentlig.

Tidvis var gubben & gjengen faktisk riktig bra. For meg var "Cortez the Killer" det første høydepunktet. Låta starter jo som en lang seig gitarsolo og blir bare bedre og bedre. "Rockin' in the free world" var som alltid øs pøs Neil-gitar. "A Day in The Life" hadde et lite dødparti, men var ellers frisk og nydelig dramaturgisk. Herregud, mannen har jo 40-års back-katalog å grave i, men velger å avslutte med en gammel Beatles-perle som knapt noen andre har turt å covre. Og bandet er fantastisk. Imidletid slo det meg at frua, Peggy Young, har presis de samme bevegelsene når hun står der bakerst på scenen og korer som Line Lockert når hun korer Young Neils. Men, faktisk er korduoen til Lars og gutta i Young Neils, altså Line Lockert & Live Roggen, lysår bedre enn fru Young. Intet mindre.

Leve Neil !
Død over Spectrum !

N

nb

Gjest
Jeg synest dette var meget godt levert av Neil & gutta. Det ble kanskje litt vel mye "greatest hits" for blodfansen, men da jeg så en ganske annen type konsert i Køben tidligere i år så passet det meg midt i blinken denne gangen. Jeg fikk ikke "Like a Hurricane", men ellers var de fleste av de store slagerene på plass. Og kanskje den tøffeste versjonen av "Rockin in the free world" jeg har hørt. Om jeg må velge ett høydepunkt, så blir det kanskje "Mother Eearth" med Neil på orgel.

Spektrum, som pleier å være en lydmessig katastrofe, synest jeg faktisk ikke var så ille denne gangen. Det var uproblematisk å følge alle musikerne og Neils infernalske gitarsound kom godt igjennom. Skikkelig trøkk i trommene og riffene og lydmessig fungerte også det akustiske settet meget bra synes jeg. Men som alltid i Spektum avhenger opplevelsen ganske mye av hvor man står.

Oppvarmingsbandet er noe av det kjipeste jeg kan huske å ha hørt. Bare tull å ha noe så dårlig på en slik konsert. Jeg tror kanskje det var meningen å starte konserten tidligere, men de fikk ikke inn folk fort nok.

Og hva i huleste er grunnen til at baren stenger klokken 10??? Greit nok at det ikke er så fristenede med 0.4 pils til 65 kroner i plastglass, men det er greit å få kjøpt litt å helle i strupen om man har lyst til det...

Og hva er galt med et publikum som trampeklapper til "The Needle and the damage done" om det er en sang man ikke gjør det på, så må det vel være den ;)

Men: Man kan ikke slutte et konsertinntrykka av en slik konsert med surmuling. Dette synest jeg var STORT. De gamle er fortsatt eldst. Rock 'n' roll will never die. Mannen holder koken så det holder og knapt noen har vel en større backkatalog å ta av.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.780
Torget vurderinger
4
Er det forresten bare jeg som ventet forgjeves på den episke seige instant classic "Ordinary People" fra årets "Chrome Dreams" ?

I

ijustpop

Gjest
Trane skrev:
Er det forresten bare jeg som ventet forgjeves på den episke seige instant classic "Ordinary People" fra årets "Chrome Dreams" ?
Ordinary People er ikke spilt på Chrome Dreams turneen i det hele tatt. Vet ikke når den ble spilt sist. 20 år siden eller så? Men en Neil Young-classic er det ja.

N

nb

Gjest
Wergeland skrev:
Ordinary People er ikke spilt på Chrome Dreams turneen i det hele tatt. Vet ikke når den ble spilt sist. 20 år siden eller så? Men en Neil Young-classic er det ja.
Skulle gjerne hatt den selv... men de varierte i alle fall mye fra da jeg så de i Køben i Februar. Her er settlisten fra den konserten:

(akustisk sett kun med Neil Young)

From Hank To Hendrix / Ambulance Blues / Sad Movies / A Man Needs A Maid / No One Seems To Know / Harvest / After The Gold Rush / Old King / Love Art Blues / Heart Of Gold / Old Man //

(elektrisk sett)
Mr. Soul / Dirty Old Man / Spirit Road / Down By The River / Hey Hey, My My / Too Far Gone / Oh, Lonesome Me / The Believer / Powderfinger / No Hidden Path //

(ekstranummer)
Rockin' In The Free World // The Sultan

Siste ekstranummer var i alle fall en virkelig kuriositet på den konserten - The Sultan - den hadde jeg ikke hørt før.

nilsen64

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.06.2007
Antall liker
89
hey hey,

allerede da neil nærmest kom sjanglende inn på scenen og fikk hjelp til å tre på seg gitaren sjønte jeg at noe stort var på gang, han så olm ut med det samme, dyp konsentrert, og fleska til med one and only love og hey hey my my allerede i starten.
dårlig akustikk? jeg sto nesten helt fremme, midt på og så at han brukte skonummer 44 og hadde en frapperende fotteknikk for en 62 åring ihvertfall.
akustikken var svært bra der jeg sto og er glad jeg ikke fikk taki sitteplasser som så helt håpløst ut.
en knall konsert var det, og bruce og dænsebændet hans kan bare gå og gjømme seg. a day in the life var knall og spilte viss allerede denne på konserter på slutten av 70åra.

fristende med en bergenstur, da

blir sikker lenge til han kommer hit igen

my my han drakk en halvflaske ringnes under konserten :eek:

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
29.873
Torget vurderinger
28
nilsen64 skrev:
og bruce og dænsebændet hans kan bare gå og gjømme seg. a day in the life var knall og spilte viss allerede denne på konserter på slutten av 70åra.
:p

Ellers enig i at det var en god god konsert, koste meg stort.

Topp Bunn