Navlebeskuende Dimlinger

G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg leser på VG nett i dag at en Greensburg i Kansas er gjevnet med jorden etter en tornado. En rimelig brutal nyhet. Men hva er som vanlig vinklingen fra norges mest bedritne avis VG? Jo de har funnet frem en normann som heldigvis ikke var tilstede. Takk og lov at han er trygg...

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=167841

Dette skjer hver eneste gang katastrofer og store tragiske heldelser skjer. Det er ingen ordentlig nyhet før noen nordmenn er involvert, og hvis det ikke er noen så henter man frem de som kunne vært det, hvis de ikke var en helt annen plass da det hendte.

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
2
Sv: Navlebeskuende Dimlinger

Det er så jævla typiskt det du nevner her.

Det slår aldri feil....

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
796
Torget vurderinger
5

Er vel ikke unikt for Norge dette da. Og kanskje ikke så unaturlig heller.

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.824
Torget vurderinger
35

For at vi som lesere skal bli interessert i en artikkel, enten det dreier seg om avis, radio eller tv, så må det ofte en viss form for gjenkjennelse til. Det vil si noe som kan knytte leseren, lytteren eller seeren til saken.

Det skjer daglig mye værre ting rundt om på kloden enn at et titalls mennesker dør i en tornado i USA, men siden det skjer med "noen andre" så bryr vi oss dessverre ikke noe særlig. Det gjør vi derimot når det skjer med våre egne.

Det dør flere hvert eneste år av sult og elendighet i Afrika enn det gjorde under Tsunami-katastrofen i Asia, men siden mange av våre egne ble rammet, ble det tidenes nyhetsføljetong. Og de som ble intervjuet var de som overlevde, eller som nesten hadde vært der.

Det er akkurat den samme mekanismen som gjør seg gjeldende for lokalaviser kontra regionalaviser. De ultralokale avisene der man daglig kan lese om naboens katt (for å sette det veldig på spissen) øker i opplag fordi folk vil lese om det som er nærmest seg selv, mens regionaviser daler.

Man kan like det eller ikke, men slik er virkeligheten.

Roy
journalist

G

Gjestemedlem

Gjest

R.E.S. skrev:
For at vi som lesere skal bli interessert i en artikkel, enten det dreier seg om avis, radio eller tv, så må det ofte en viss form for gjenkjennelse til. Det vil si noe som kan knytte leseren, lytteren eller seeren til saken.

Det skjer daglig mye værre ting rundt om på kloden enn at et titalls mennesker dør i en tornado i USA, men siden det skjer med "noen andre" så bryr vi oss dessverre ikke noe særlig. Det gjør vi derimot når det skjer med våre egne.

Det dør flere hvert eneste år av sult og elendighet i Afrika enn det gjorde under Tsunami-katastrofen i Asia, men siden mange av våre egne ble rammet, ble det tidenes nyhetsføljetong. Og de som ble intervjuet var de som overlevde, eller som nesten hadde vært der.

journalist
Tsunamien er er godt eksempel på dette ja. Det burde jo være en stor nok nyhet uten at man trenger å ty til slike journalistiske triks. Jeg kan forstå at man kan bruke dette som et middel noen ganger til å sette fokus på en sak som eller ikke ville fanget oppmerksomheten, men når slike enorme hendelser intreffer, sitter man bare igjen med en flau smak i munnen når fokuset havner på nordmenn som ikke engang var tilstede.

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9

Foretrekker generelt Aftenposten. Uansett lar jeg ikke dette gå inn på meg. Eneste interessante med dette er hvorvidt opphavet til tornadoene kan spores til vårt energibehov. Leser forresten i Dagbladet at byens eneste pub er berget, i det minste.

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.448
Torget vurderinger
10

Kanskje det går an å trekke en paralell til det som skjedde her hjemme sist vinter. Sørlandet opplevde litt snø, for første gang i manns minne hørtes det ut som, noe som igjen førte til en massiv mediadekning, etter min mening helt ute av proporsjoner med "naturkatastrofen". Slike vinterforhold er imidlertid ganske vanlig i Nord-Norge, men da er det ingen som bryr seg.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934

Følt det samme når jeg så TV 2`s reportasje fra drapene i Overhalla. Lange sekvenser med en vennine av de drepte og hennes følelser. :p

Men slik er mediemarkedet. Alt for å trekke seere!

KH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2003
Antall liker
0

En liten trøst er omtalen fra MBL om opplagstallene for 2005 og 2006:

Stor nedgang for "kulturorganet" Dagbladet og for VG, nisjeavisene går frem. Jeg synes nesten Dagbladet er verst, i profileringen/reklamen forsøker de å fremstille seg som noe annet og bedre enn avisen er; en tradisjonell tabloid hvor lite kan fremstilles uten vinklingen på "enkeltmennesket".

http://www.mediebedriftene.no/index.asp?id=53184
http://www.mediebedriftene.no/index.asp?id=72767

Mvh
Knut

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo

om.s skrev:
Dagbladet (nett) er vel også ganske så navlebeskuende ved å bringe slike nyheter gjennom hele helgen

http://www.kjendis.no/2007/05/07/499897.html

Som om ikke pressen har viktigere ting å bringe til torgs enn dette skvipet....

mvh
Hvilken navle beskuer så dagblad-nett med denne artikkelen? Nå gir du jo inntrykk av at norske nettaviser kun bringer denne type saker, det er vel litt feil eller? Dessverre har det blitt et stort marked for denne type stoff. Det blir beviselig mye lest, så det har nok kommet for å bli. Ergo så så har redaskjonene sine egne avdelinger for denne type stoff, som her: www.kjendis.no

Når det gjelder trådstarter's utgangspunkt, så er det nå en gang slik at det faktisk er enklere å selge inn og bli mer lest, når en har en norsk knagg og henge saken på. Sier ikke med det at jeg er enig i at det bør være sånn i alle tilfeller, mange internasjonale saker som blir forbigått i mer eller mindre stillhet. For mange av oss som jobber i pressen er det frustrerende, men dessverre har blårussen for lengst inntatt medie-Norge. :mad:

Eros
Fotojournalist

G

Gjestemedlem

Gjest

ErosLoveking skrev:
om.s skrev:
Dagbladet (nett) er vel også ganske så navlebeskuende ved å bringe slike nyheter gjennom hele helgen

mvh

Når det gjelder trådstarter's utgangspunkt, så er det nå en gang slik at det faktisk er enklere å selge inn og bli mer lest, når en har en norsk knagg og henge saken på. Sier ikke med det at jeg er enig i at det bør være sånn i alle tilfeller, mange internasjonale saker som blir forbigått i mer eller mindre stillhet. For mange av oss som jobber i pressen er det frustrerende, men dessverre har blårussen for lengst inntatt medie-Norge. :mad:

Eros
Fotojournalist
Jeg skjønner hva som er bakgrunnen for slikt, men noen hendelser er store nok til å stå på egne ben som nyheter. Ved at det brukes slike måter å dekke saken på skapes det kun et inntrykk av at nordmenn driter i alt som skjer i verden så lange det ikke er en nordmann involvert. Det er lite flatterende. Dessuten synes jeg faktisk det er å undervurdere leserene kraftig.

Men eneste litte protesten man man gjøre er å slutte å kjøpe de værte avisene. BT og Aftenposten er gode alternativer til VG og Dagbladet her. Nå hadde riktignok Dagbladet en saklig vinkling på denne saken i motsening til VG, men de er nesten like ille andre ganger.

K

kbwh

Gjest

Eros, du skrev det jeg ville skrive i den siste setningen i ditt siste innlegg. Vi kan bare håpe at fokuset skifter fra investorers utbytte og tilbake til journalistikk.

O

om.s

Gjest

ErosLoveking skrev:
om.s skrev:

mvh
Hvilken navle beskuer så dagblad-nett med denne artikkelen? Nå gir du jo inntrykk av at norske nettaviser kun bringer denne type saker, det er vel litt feil eller? Dessverre har det blitt et stort marked for denne type stoff. Det blir beviselig mye lest, så det har nok kommet for å bli. Ergo så så har redaskjonene sine egne avdelinger for denne type stoff, som her: www.kjendis.no

Eros
Fotojournalist
Jeg sier ikke hva de heller burde bringe til torgs, men påpeker bare at det skjer viktigere ting i verden å dekke i media gjennom en helg enn denne drittungens lek gjennom livet med pappas penger.

mvh

K

kbwh

Gjest

Jeg hørte på politisk kvarter i dag tidlig. Det glipper når politikere havner på enkeltmenneskekjøret. "Agda på 92" oder etwas som kunne velge eller ikke etc. Slo over på Alltid Klassisk. Bedre å forbli ignorant. (Her var det ikke journalisten, men politikeren som brukte virkemiddelet. Rett skal være rett.)

Jabba_Jabba

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
1.251
Sted
Porsgrunn

For noen år siden sendte NRK et engelsk humor/satire program som het "Not the Nine of clock News" (må bare beklage vis det skulle være skrivefeil ;D). Der hadde de ett innslag om en flyulykke. Først kom sauenytt, så andenytt etc, og alle sammen kunne opplyse om en fryktelig ulykke, men ingen av de respektive dyreartene hadde omkommet.

Så det er tydelig at det ikke bare er her i landet vi sliter med den slags vinklinger på ulykker og katastrofer.

Topp Bunn