Nav ?

Ø

ØivindJ

Gjest
Hvis en sier opp selv, og alle gode atester en har er gamle, hva skjer da?

Har fått med meg at en i værste fall må vente litt lengere før en kan motta trygd, men er det ikke slik av noen arbeidsgivere også kontakter Nav direkte når de trenger folk (og spør om de har noen ledige, eller whatever?) ?

G

Gjestemedlem

Gjest
ØivindJ skrev:
Hvis en sier opp selv, og alle gode atester en har er gamle, hva skjer da?

Har fått med meg at en i værste fall må vente litt lengere før en kan motta trygd, men er det ikke slik av noen arbeidsgivere også kontakter Nav direkte når de trenger folk (og spør om de har noen ledige, eller whatever?) ?
Hvis du søker om dagpenger får du 8 ukers karantene når du har sagt opp selv. Du får ingen trygd i denne perioden.

NAV jobservice blir kontaktet av arbeidsgivere og de kan også kontakte deg hvis du dukker opp i deres profilsøk på disse jobbene. Dette er gjerne jobber som ikke er utlyst på vanlig måte også.

Ø

ØivindJ

Gjest
Takk Gjestemedlem. Hva med gamle betalingsanmerkninger?

Ingen slåes vel personlig konkurs så lenge de er villige til å ta nærmest hva som helst av de jobbene som måtte dukke opp?

G

Gjestemedlem

Gjest
ØivindJ skrev:
Takk Gjestemedlem. Hva med gamle betalingsanmerkninger?

Ingen slåes vel personlig konkurs så lenge de er villige til å ta nærmest hva som helst av de jobbene som måtte dukke opp?
Jeg tror at å bli erklært personlig konkurs er noe du selv eventuelt må søke om med mindre dette er som følge av næringsvirksomhet. Men det kan godt hende jeg tar feil her.

I alle tilfelle er det i det fleste tilfeller mye bedre å forhandle med kriditorer. Kan man dokumentere betalingsproblemer så er de som oftest villig til å komme til en løsning, og ofte kan det innebære sanering av deler av gjelden.

Når det gjelder kredittanmerkninger så tror jeg at det er 3 års foreldelsesfrist på slike, og 1 år etter de er oppgjort (f.eks. en inkassosak) men her er jeg heller ikke helt sikker.

Ø

ØivindJ

Gjest
Får en eventuelt trygd uten å måtte samle sammen alt av gamle saker, som en har mistet oversikten over?

Har det noe med trygden å gjøre, så lenge en ikke har søkt om noen statlig gjeldsnedbetalings ordning?

G

Gjestemedlem

Gjest
ØivindJ skrev:
Får en eventuelt trygd uten å måtte samle sammen alt av gamle saker, som en har mistet oversikten over?

Har det noe med trygden å gjøre, så lenge en ikke har søkt om noen statlig gjeldsnedbetalings ordning?
Statens innkrevingssentral, og inkassobyråer via dom eller forlik kan pålegge NAV å trekke deg i trygd. Men det er regler for hvor mye de kan trekke og hvor mye du skal sitte igjen med. Utover dette er det en sak mellom deg og dine kreditorer.

Hvis du f.eks. skylder lånekassen penger og dette er sendt over til Statens Innkrevingssentral så vil de ha regelmessige utleggsforretninger der slike trekk i trygden kan bli resultatet, eventuelt pant i eiendom og kapitalgjenstander.

Ø

ØivindJ

Gjest
Ok, da ordner det seg nok.

Åtte uker betalt med egne feriepenger er ikke noe problem, men lurte naturligvis på hva som kunne være det værst tenkelige senarioet/værste mulige konsekvens, takk igjen Dep.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.054
Får man virkelig trygd etter 8 uker sånn helt uten videre? Hvor mye i så fall? Jeg trodde man måtte stå som arbeidssøkende og være villig til å ta hva som helst av jobb, hvorsomhelst. Hvis ikke så får man bare dagpenger som er så lite at det ikke er til å sulte i hjel av engang.

Ø

ØivindJ

Gjest
Får ikke håpe det oppfattes som "helt uten videre", når en sier at en er villig til å ta hva som helst annet.

Å spare det mentale litte grann, må da være en, minst, like god grunn som litt vondt i ryggen.

G

Gjestemedlem

Gjest
Pink_Panther skrev:
Får man virkelig trygd etter 8 uker sånn helt uten videre? Hvor mye i så fall?
60% av din inntekt basert på de tre siste årene mener jeg det er. Folk kan ha gode grunner til å ikke ville fortsette i en jobb.

Jeg trodde man måtte stå som arbeidssøkende og være villig til å ta hva som helst av jobb, hvorsomhelst.
Ja det er riktig. Du forplikter deg til å være aktivt arbeidssøkende og som hovedregel er du pålagt å ta eventuelle jobber eller kurs du blir tilbydt. I praksis kommer de neppe løpende etter deg med jobber dog med mindre du har ettertraktet kompetanse. Det er jo forøvrig ikke NAV som ansetter folk, de bare setter deg i kontakt med arbeidsgivere og pålegger deg å søke aktivt på relevante jobber. Det må du nok dokumentere at du gjør også vil jeg tro.

Dagpenger er jo bare ment som en midlertidig støtte til du finner en ny jobb.

Hvis ikke så får man bare dagpenger som er så lite at det ikke er til å sulte i hjel av engang.
60% som sagt, og inntil 52 uker.

Ø

ØivindJ

Gjest
Gjestemedlem skrev:
60% av din inntekt basert på de tre siste årene mener jeg det er.
Siste tre år ja. Noe måtte det jo være.

Jaja, kan fungere som ytterste mulige konsekvens alikevel.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg tror beregningsgrunnlaget er siste år eller gjennomsnitt av siste tre år

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.741
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
"Det er jo forøvrig ikke NAV som ansetter folk, de bare setter deg i kontakt med arbeidsgivere og pålegger deg å søke aktivt på relevante jobber. Det må du nok dokumentere at du gjør også vil jeg tro."
Det stemmer. Du må sende inn en månedlig "jobblogg" hvor du fører opp de jobbene du har søkt i vedkommende måned med navnet på bedriften, dato søkt, dato for evt intervju etc. Jeg var arbeidssøkende i godt og vel 3 år, og følte ikke noe press fra NAV om å søke flest mulig jobber, men jeg kan tenke meg at hvis månedene går uten at du har søkt en eneste jobb, vil NAV kremte litt og forlange å få vite hva faen. Ellers er NAV-folket ingen u-mennesker, men sier de Hopp, bør du hoppe, ellers risikerer du å miste rett til dagpenger.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Og maks er 6G. Det er vel ca 420 000 nå for tiden.

Og tror ikke du skal regne med at NAV er veldig aktive i å finne arbeid til deg... Men er det ikke en mye bedre ide å først finne seg nytt arbeid før man sier opp sin gamle..?

Z

Zomby_Woof

Gjest

Denne karen har vel lært oss trikset. Nav kan pålegge en dagpengemottaker å søke jobb. De kan derimot ikke pålegge noen å jobben. Jokke hadde noen finurlige opptredener på jobbintervju i den forbindelse....

Z

Zomby_Woof

Gjest
Greven skrev:
Og tror ikke du skal regne med at NAV er veldig aktive i å finne arbeid til deg...
Nav sliter alvorlig med omstilling for tiden. Når de får det varslede skredet av nye jobbsøkere kommer de til å slite voldsomt. Jeg tipper at de i lang tid fremover kommer til å greie å poste sjekker, knapt nok det.

Det blir vanskelige tider for jobbsøkere av flere grunner.

Ø

ØivindJ

Gjest
Greven skrev:
Men er det ikke en mye bedre ide å først finne seg nytt arbeid før man sier opp sin gamle..?
Aller mest sannsynlig så blir det feriepengene som betaler husleie, mens jeg leser til kjentmansprøven, eller noe sånt som jeg kan holde ut et års tid. Klarer ikke det uten å komme meg bort først. Bruker cirka 1/3 av døgnet bare på å stresse ned etter jobb.

Hjertlig takk for alle svar om trygd, som jeg absolutt vil prøve å unngå, men som kan skje. Den jævlige følelsen av å sitte fullstedndig fast, uten muligheter til å gjøre noe med det, begynner endelig å avta.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Må si jeg er glad for å være vanlig skattebetaler med normalt arbeid, og ikke avhengig av det offentlige til daglig.

Har hatt mitt første møte med NAV ifb. med nyfødt barn og permisjon. Det jeg har opplevd på "mitt" nav-kontor var lite betryggende. Følte faktisk at jeg hadde mer oversikt over regelverket enn den som satt i skranka, og det rundt en såpass gjengs henvendelse som fødsel/permisjon. Allerede nå har det blitt noe kluss, endel ekstraarbeid og frem og tilbake i systemet. :p

Vil bare si at jeg misunner ikke de som jobber i det sammenraskede NAV-systemet. Må være en rimelig utaknemmelig jobb, i en så tydelig vanskjøtet arbeidsplass. Mangel på opplæring og oppfølging av ansatte må vel være et stikkord her.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg tror at ditt møte med Nav er et symptom på omstillingsvanskene, Eros. Nå er det meningen at alle saksbehandlere skal håndtere alle typer saker. Det sier seg nesten selv at det krever en vanvittig bredde i kunnskapen. Å bygge denne kompetansen tar i beste fall tid. Mange steder har de flyttet sammen, men fortsetter som før med hensyn til arbeidsdelingen, etter hva jeg har forstått. (Jeg kjenner ikke Nav allverdens godt, men jobber med en gruppe som har stort behov for hele spekteret av deres tjenester.)

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
938
New Public Management har byråkratisert Norge. Konsulentsiviløkonomene har som jobb å effektivisere off sektor. NAV er (bare) et av resultatene.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg tror ikke NPM skal ha skylda for rotet hos Nav, Gjest (mye annet, men ikke dette).

Tanken med Nav-reformen er at klienter som trenger tjenester fra flere av de nylig sammenslåtte kontorene skal få ett kontor å forholde seg til. Man organiserer seg altså med utgangspunkt i klienten, fremfor budsjettpostene eller teknikkene. Målet var effektiv og koordinert arbeid med hele spekteret av klientens behov.

At det ikke gikk etter planen er nok ikke Maggie Thatchers feil. ;)

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
938
Organisering etter klientens behov er fint det, men jeg tipper det var et vikarierende argument. Det skulle nok spares i Maggie Thatchers ånd. Spare seg til fant, som det heter.

:)

Z

Zomby_Woof

Gjest
NPM er ikke synonymt med sparing, Gjest. Jeg kan ærlig talt ikke se at Nav-reformen er et NPM-prosjekt. Helsevesenet, politiet og andre ligner mer så langt jeg kan se.

Edit: For ikke å snakke om forsvaret, milde helvette!

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
NAV er en KATASTOFE etter omrganiseringen, hvor er konsulentene og de ansvarlige nå. Jo det har økt sine gasjer og flyttet langt inn på kontoret,mens de ansatte sitter forlatte igjen med oppgitte klienter i kontorlandskap som eliminerer den siste rest av respekt og fortrolighet...
Molboland delux
Sleiven

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
309
Sleiven skrev:
NAV er en KATASTOFE etter omrganiseringen, hvor er konsulentene og de ansvarlige nå. Jo det har økt sine gasjer og flyttet langt inn på kontoret,mens de ansatte sitter forlatte igjen med oppgitte klienter i kontorlandskap som eliminerer den siste rest av respekt og fortrolighet...
Molboland delux
Sleiven
Leide inn en person for 3 måneder i sommer på vegne av et lag jeg er medlem i. I den forbindelse var det aktuelt med forsikring gjennom nav i perioden hvor laget har ansvar i forbindelse med sykdom etc, de 15 første sykedagene tror jeg det var. Perioden skulle være fra ca 15 juni til 15 sept. Søkte ca 10 juni. Fikk svar en gang i november!, lenge etter at en eventuell avtalperiode utløper, med spørsmål om at det ennå var aktuelt!?.

Mht. ulykkesforsikring i nevnte periode var det nok med et par minutter med Gjensidige i telefonen, så var det i boks, regning kom en uke senere.

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.217
Ja, det blir jo færre NAV-klienter av å løsne opp på arbeidsmiljøloven også... Gå arbeidsledig, deretter inn i midlertidig stillinger, så arbeidsledig, så midlertidig stilling.. Gjenta over 5 år og personen pådrar seg en psykisk lidelse og er ute av arbeidslivet for de neste 10 årene.

Menne... kostnadene dette medfører vil gå utover samfunnet og personene. Bedriftene kan spare litt med sin bruk og kast-mentalitet.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.883
Torget vurderinger
0
Ja, det blir jo færre NAV-klienter av å løsne opp på arbeidsmiljøloven også... Gå arbeidsledig, deretter inn i midlertidig stillinger, så arbeidsledig, så midlertidig stilling.. Gjenta over 5 år og personen pådrar seg en psykisk lidelse og er ute av arbeidslivet for de neste 10 årene.

Menne... kostnadene dette medfører vil gå utover samfunnet og personene. Bedriftene kan spare litt med sin bruk og kast-mentalitet.

Nå må du ikke se bedriftenes budsjetter i sammenheng med samfunnets behov og budsjetter.
Bedriftene skal kun bry seg om det som gir dem penger, samfunnet får ta seg av alt det andre vet du!

Om 5-10 år er det sikkert et annet parti som får ta "trøkken" når den kommer, så DET bryr vi oss lite om!:rolleyes:

Petterone

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2010
Antall liker
736
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
4
Nå må du ikke se bedriftenes budsjetter i sammenheng med samfunnets behov og budsjetter.
Bedriftene skal kun bry seg om det som gir dem penger, samfunnet får ta seg av alt det andre vet du
det er vel det skatter og avgifter er ment for…eller ?

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Reneste Satan, disse bedriftene...

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.883
Torget vurderinger
0
Reneste Satan, disse bedriftene...
Nå kunne man selvsagt ha fortsatt denne debatten som en konkurranse i å overgå hverandre i sarkasmer av høy klasse. Men jeg mistenker at de fleste som er her "inne" er oppegåenede nok til å foretrekke en viss grad av saklighet,....... kanskje?!:rolleyes:

"Bedrifter" er en lite homgen gruppe, sikkert minst like forskjellige som vi som deltar på HFS. Og ja noen opererer som "reneste Satan" og utnytter sine ansatte/medarbeidere/vikarer/"or what not" på det groveste, både innenfor og utenfor offentlig regelverk. Andre derimot holder seg med god margin på rett side av lover og regler, tar vare på sine ansatte, kanskje til og med ser dem som et aktivum og en ressurs for bedriften. Og så finnes det mange ulike varianter mellom disse "ytterpunktene".

Min erfaring er at de som klager mest er de som faktisk vet minst om reglene i AML. Du har et enormt spillerom selv innenfor dagens AML, hvis du KAN reglene og er villig til å benytte dem! Og det er nok her skoen trykker. De som maser på de "blåblå" om "endring og modernisering" av AML gjør det nok mest fordi de selv ikke KAN/VET men uttaler seg om det de "TROR".

En av de mest utbredte myter i norsk arbeidsliv er at det er "UMULIG" å si opp en ansatt, spesiellt innenfor statlig virksomhet. Dette er bare bullshit! Det er ikke vanskelig i det hele tatt å kvitte seg med udugelige ansatte! Grunnen til at det ofte likevel ikke skjer er så enkel som at ledere i ( spesiellt i statlig virksomhet ) selv er ganske så udugelige og ikke kan reglene som omhandler slike saker! Følg "boka", bygg saken slik den skal bygges, dokumentasjon er veldig viktig, og den udugelige arbeidstaker har kun to valg, ta seg selv i nakken og gjøre en god jobb, eller å rusle ut porten for siste gang! Case closed! Slik kunne det ha vært, men når fagforeningene er flinkere på reglene enn arbeidsgiveren og kan påpeke prosedyrefeil i saksgangen ( gjerne gjentatte ganger! ) må arbeidsgiver rykke tilbake til start og begynne på nytt! Ofte ender det da dessverre med at arbeidsgiver enten gir opp og beholder slasken eller "bestikker" ham til å si opp selv!

Det som arbeidsgivere ønsker seg i forhold til lettelser i AML er der i praksis allerede, men de må kunne reglene! Derfor er den "moderniseringen" som de blåblå ønsker egentlig ikke nødvendig i mange sammenhenger.

Når det gjelder hyppigere søndagsarbeid, lengere arbeidsdager, mere tillatt overtid og mere nattarbeid så er det nok slik at regjeringen skyter seg selv ( eller i allefall senere regjeringer ) i foten. Alle disse forholdene (søndag, lengere dager, nattarbeid og overtid) er det masse dokumentasjon som allerede i dag viser at dette er noe som fører til svekket helse hos arbeidstagerne på sikt. Det blir ikke færre trygdede av et slikt arbeidsliv, det er i allefall helt sikkert! Og da bør kanskje arbeidsgivere spørre seg om de har lyst til å betale de ekstra skattene som skal finansiere konsekvensene av en "rovdrift" på de ansatte?

Jo jeg vet at det argumenteres med at de ansatte selv ønsker seg slike turnuser som i Nordsjøen. Men av og til må faktisk folk beskyttes mot seg selv. Det er ikke så greit for en "udødelig" ungdom i 20 årene å forutse hva som kan bli resulatet av å drive rovdrift på seg selv når han kommer opp i 50 årene. Det finnes som sagt mye forskning på dette, men dessverre er det ikke så kjent. Og så har vi den almenmenneskelige holdningen, "det skjer ikke meg!"

Jeg har jobbet enorme mengder overtid tidligere, rekorden var vel året jeg hadde godt over 1600 timer, overtid, ekstraarbeid, bundet til telefonen på beredskapsvakt etc. i tillegg til et fullt årsverk. Jeg har også jobbet 24 timer på, med 48 timer av, i perioder på flere måneder. Resultatet ser jeg i dag når jeg snart er 60. Helsa er ødelagt, høyt blodtrykk, høyt blodsukker, "utbrenthet", stressrelaterte muskelknuter etc. har vært betegnelser som legen har benyttet de siste 10-15 årene. Eksperter på arbeidslivsmedisin som jeg har snakket med sier at dette er helt typisk ut fra den måten jeg har jobbet på. Så jo det skjer med både deg og med meg! Og dette vil helt klart føre med seg utgifter for samfunnet! Jo selvsagt, hvis bare kaster de som ikke klarer kjøret lenger til ulvene, uten noe sikkerhetsnett, slik som i USA. Ja da behøver det selvsagt ikke koste noe mere. Men da gjenstår likevel et spørsmål..........ER DET ET SLIK SAMFUNN VI ØNSKER??

Skal man så i tillegg gjøre det slik at folk må gå i usikre midlertidige stillinger i lang tid blir det i allefall ikke bedre.

Sist redigert:
N

nb

Gjest
Et høyt og stadig voksende antall på ymse statlige ordninger er stort sett som man bør forvente i en økonomi med en formidabel reallønnsvekst, det er en effekt det ikke snakke så veldig mye om. Med stadig høyere lønninger stiver kravene til produktivitet for at noen skal være interesserte i å ansette noen, og da er det en naturlig konsekvens at flere faller utenfor. Vedkommende kan også fremstå som tilsynelatende frisk og rask og fint kunne klare typiske "jobbeting" hjemme, men det er ganske stor forskjell på å klare å male sitt eget hus kontra å kunne være ansatt i et malerfirma som skal fakturere 400 kroner timen + mva for arbeidskraften. Om man i tillegg er ganske ofte borte fra jobben pga mindre sykdom blir vedkommende i det store og hele en særdeles dyr ansatt for arbeidsgiver, og da er det vanskelig å få seg og beholde en jobb.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.655
Torget vurderinger
24
Yte, ikke syte! (c) Sluket

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.054
Når det gjelder hyppigere søndagsarbeid, lengere arbeidsdager, mere tillatt overtid og mere nattarbeid så er det nok slik at regjeringen skyter seg selv ( eller i allefall senere regjeringer ) i foten. Alle disse forholdene (søndag, lengere dager, nattarbeid og overtid) er det masse dokumentasjon som allerede i dag viser at dette er noe som fører til svekket helse hos arbeidstagerne på sikt. Det blir ikke færre trygdede av et slikt arbeidsliv, det er i allefall helt sikkert! Og da bør kanskje arbeidsgivere spørre seg om de har lyst til å betale de ekstra skattene som skal finansiere konsekvensene av en "rovdrift" på de ansatte?

Jo jeg vet at det argumenteres med at de ansatte selv ønsker seg slike turnuser som i Nordsjøen. Men av og til må faktisk folk beskyttes mot seg selv. Det er ikke så greit for en "udødelig" ungdom i 20 årene å forutse hva som kan bli resulatet av å drive rovdrift på seg selv når han kommer opp i 50 årene. Det finnes som sagt mye forskning på dette, men dessverre er det ikke så kjent. Og så har vi den almenmenneskelige holdningen, "det skjer ikke meg!"

Jeg har jobbet enorme mengder overtid tidligere, rekorden var vel året jeg hadde godt over 1600 timer, overtid, ekstraarbeid, bundet til telefonen på beredskapsvakt etc. i tillegg til et fullt årsverk. Jeg har også jobbet 24 timer på, med 48 timer av, i perioder på flere måneder. Resultatet ser jeg i dag når jeg snart er 60. Helsa er ødelagt, høyt blodtrykk, høyt blodsukker, "utbrenthet", stressrelaterte muskelknuter etc. har vært betegnelser som legen har benyttet de siste 10-15 årene. Eksperter på arbeidslivsmedisin som jeg har snakket med sier at dette er helt typisk ut fra den måten jeg har jobbet på. Så jo det skjer med både deg og med meg! Og dette vil helt klart føre med seg utgifter for samfunnet! Jo selvsagt, hvis bare kaster de som ikke klarer kjøret lenger til ulvene, uten noe sikkerhetsnett, slik som i USA. Ja da behøver det selvsagt ikke koste noe mere. Men da gjenstår likevel et spørsmål..........ER DET ET SLIK SAMFUNN VI ØNSKER??

Skal man så i tillegg gjøre det slik at folk må gå i usikre midlertidige stillinger i lang tid blir det i allefall ikke bedre.
I forbinelse med bygging av omsorgsboliger i min Blå/blå kommune var jeg i et møte hvor Aleris var representert. Aleris drifter bl.a. slike boliger. Noe av det de gjorde som de var meget stolt av var en arbeidstidsordning hvor vaktene strakte seg over 4 døgn påfulgt av 8-10 døgn fri. De blå politkerene, akademikere, syntes det var en meget bra ordning. Spør du meg er det komplett galskap. Resultatet vil bli som Spiralis sier, en stor grad av ødelagte arbeidstagere etter noen år. Det er merkelig at ikke politikere og arbeidsgivere skjønner hvorfor man bruker Nordsjøturnus i Nordsjøen. Det er jo ikke på grunn av at arbeidstakerene skal få lange friperioder. Grunnene er mer praktiske enn som så.
Jeg kommer til å kjempe med nebb og klør mot at dette selskapet får fotfeste med slike ordninger.

Sist redigert:
G

Gjestemedlem

Gjest
I forbinelse med bygging av omsorgsboliger i min Blå/blå kommune var jeg i et møte hvor Aleris var representert. Aleris drifter bl.a. slike boliger. Noe av det de gjorde som de var meget stolt av var en arbeidstidsordning hvor vaktene strakte seg over 4 døgn påfulgt av 8-10 døgn fri. De blå politkerene, akademikere, syntes det var en meget bra ordning. Spør du meg er det komplett galskap. Resultatet vil bli som Spiralis sier, en stor grad av ødelagte arbeidstagere etter noen år.
Jeg kommer til å kjempe med nebb og klør mot at dette selskapet får fotfeste med slike ordninger.
Dette er en svært god ordning for både brukerne og de ansatte. Vaktene her består jo i at man bor og er sammen med brukerne, noe som gir dem en fin kontinuitet og trygghet. Mye bedre enn at det kommer hauger av nye folk rekende flere ganger for dagen.

Det er ikke en vaktordning som passer for alle. Det kan være at det ikke passer med familiesituasjon og egne omsorgsforplikelser og slikt. Men for dem som kan, vil og søker seg til slike vakter vil finnes det knapt noen bedre ordning enn dette.

Helse Bergen har endel tilsvarende ordninger på noen institusjoner, og de fungerer helt utmerket. Det er ikke alle på institusjonene som tar slike vakter, men for dem som gjør det er det en fantastisk ordning.

At noen vil stikke kjepper i hjulene for slike ordninger er særdeles usympatisk.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.054
Jer tror, uten å være ufin, at du ikke har filla peiling på hva dette innebærer. Å være omsorgsarbeider i en slik bolig kan nesten sammenlignes med å være innelåst. De som arbeider etter slike ordninger vil klare det i 2-3 år, er min mening. Jeg unner heller ikke beboerene personal som er på grensen til sammenbrudd det siste døgnet de er på jobb.
Det er sant som du sier at noen vil klare det, med det er et meget lite fåtall. Er du 22 år og nyutdannet vet du ikke hva turnusarbeid innebærer. Er du som meg godt over 50 og har arbeidet turnus i 35 år vet du hvor fallgrubene er.
Jeg vil ikke kalle det å stikke kjepper i hjulene når mye forskning viser at disse formene for lange vakter er skadelig.

G

Gjestemedlem

Gjest
Hvor krevende en slik ordning er nok mye betinget av hvor krevende brukerne er. Jeg kan selvsagt ikke vurdere den konkrete situasjonen du har i tankene, men du har jo snakket litt om det tidligere så du kan nok vurdere den konkrete situasjonen godt nok. Men ordningen i seg selv kan i andre situasjoner være svært gunstig for alle involverte. I Helse Bergen, hvor jeg arbeider for tiden, kjenner jeg til tilsvarende ordninger som fungerer godt innen psykiatrien. Der pleierne har en uke på og to uker av, og ettersom jeg forstår fungerer det bra.

Men noen slike institusjoner er nok helt klart lettere å leve i enn andre.

Jeg har ikke noe problem med å se at noen tunge steder kan det være gunstigere med kortere vakter. Kanskje 2-3 dager på og så påfølgende fridager.

Men jeg er fremdels overbevist om at dette type vaktordninger generelt er av det gode. Så får man heller justere den optimale lengden etter hvor krevende brukere er.

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Antall liker
5.015
Torget vurderinger
2
Dersom en person er mye borte fra jobb pga. sykdom er det rimelig lett for NAV
å å gi bedriften fritak for abeidsgiver peroiden.
NAV strekker seg svæært langt for å holde en person i arbeidslivet.

Topp Bunn