Menne... kostnadene dette medfører vil gå utover samfunnet og personene. Bedriftene kan spare litt med sin bruk og kast-mentalitet.
Reneste Satan, disse bedriftene...
Nå kunne man selvsagt ha fortsatt denne debatten som en konkurranse i å overgå hverandre i sarkasmer av høy klasse. Men jeg mistenker at de fleste som er her "inne" er oppegåenede nok til å foretrekke en viss grad av saklighet,....... kanskje?!
"Bedrifter" er en lite homgen gruppe, sikkert minst like forskjellige som vi som deltar på HFS. Og ja noen opererer som "reneste Satan" og utnytter sine ansatte/medarbeidere/vikarer/"or what not" på det groveste, både innenfor og utenfor offentlig regelverk. Andre derimot holder seg med god margin på rett side av lover og regler, tar vare på sine ansatte, kanskje til og med ser dem som et aktivum og en ressurs for bedriften. Og så finnes det mange ulike varianter mellom disse "ytterpunktene".
Min erfaring er at de som klager mest er de som faktisk vet minst om reglene i AML. Du har et enormt spillerom selv innenfor dagens AML, hvis du KAN reglene og er villig til å benytte dem! Og det er nok her skoen trykker. De som maser på de "blåblå" om "endring og modernisering" av AML gjør det nok mest fordi de selv ikke KAN/VET men uttaler seg om det de "TROR".
En av de mest utbredte myter i norsk arbeidsliv er at det er "UMULIG" å si opp en ansatt, spesiellt innenfor statlig virksomhet. Dette er bare bullshit! Det er ikke vanskelig i det hele tatt å kvitte seg med udugelige ansatte! Grunnen til at det ofte likevel ikke skjer er så enkel som at ledere i ( spesiellt i statlig virksomhet ) selv er ganske så udugelige og ikke kan reglene som omhandler slike saker! Følg "boka", bygg saken slik den skal bygges, dokumentasjon er veldig viktig, og den udugelige arbeidstaker har kun to valg, ta seg selv i nakken og gjøre en god jobb, eller å rusle ut porten for siste gang! Case closed! Slik kunne det ha vært, men når fagforeningene er flinkere på reglene enn arbeidsgiveren og kan påpeke prosedyrefeil i saksgangen ( gjerne gjentatte ganger! ) må arbeidsgiver rykke tilbake til start og begynne på nytt! Ofte ender det da dessverre med at arbeidsgiver enten gir opp og beholder slasken eller "bestikker" ham til å si opp selv!
Det som arbeidsgivere ønsker seg i forhold til lettelser i AML er der i praksis allerede, men de må kunne reglene! Derfor er den "moderniseringen" som de blåblå ønsker egentlig ikke nødvendig i mange sammenhenger.
Når det gjelder hyppigere søndagsarbeid, lengere arbeidsdager, mere tillatt overtid og mere nattarbeid så er det nok slik at regjeringen skyter seg selv ( eller i allefall senere regjeringer ) i foten. Alle disse forholdene (søndag, lengere dager, nattarbeid og overtid) er det masse dokumentasjon som allerede i dag viser at dette er noe som fører til svekket helse hos arbeidstagerne på sikt. Det blir ikke færre trygdede av et slikt arbeidsliv, det er i allefall helt sikkert! Og da bør kanskje arbeidsgivere spørre seg om de har lyst til å betale de ekstra skattene som skal finansiere konsekvensene av en "rovdrift" på de ansatte?
Jo jeg vet at det argumenteres med at de ansatte selv ønsker seg slike turnuser som i Nordsjøen. Men av og til må faktisk folk beskyttes mot seg selv. Det er ikke så greit for en "udødelig" ungdom i 20 årene å forutse hva som kan bli resulatet av å drive rovdrift på seg selv når han kommer opp i 50 årene. Det finnes som sagt mye forskning på dette, men dessverre er det ikke så kjent. Og så har vi den almenmenneskelige holdningen, "det skjer ikke meg!"
Jeg har jobbet enorme mengder overtid tidligere, rekorden var vel året jeg hadde godt over 1600 timer, overtid, ekstraarbeid, bundet til telefonen på beredskapsvakt etc. i tillegg til et fullt årsverk. Jeg har også jobbet 24 timer på, med 48 timer av, i perioder på flere måneder. Resultatet ser jeg i dag når jeg snart er 60. Helsa er ødelagt, høyt blodtrykk, høyt blodsukker, "utbrenthet", stressrelaterte muskelknuter etc. har vært betegnelser som legen har benyttet de siste 10-15 årene. Eksperter på arbeidslivsmedisin som jeg har snakket med sier at dette er helt typisk ut fra den måten jeg har jobbet på. Så jo det skjer med både deg og med meg! Og dette vil helt klart føre med seg utgifter for samfunnet! Jo selvsagt, hvis bare kaster de som ikke klarer kjøret lenger til ulvene, uten noe sikkerhetsnett, slik som i USA. Ja da behøver det selvsagt ikke koste noe mere. Men da gjenstår likevel et spørsmål..........ER DET ET SLIK SAMFUNN VI ØNSKER??
Skal man så i tillegg gjøre det slik at folk må gå i usikre midlertidige stillinger i lang tid blir det i allefall ikke bedre.