Nav ?

Ø

ØivindJ

Gjest
Hvis en sier opp selv, og alle gode atester en har er gamle, hva skjer da?

Har fått med meg at en i værste fall må vente litt lengere før en kan motta trygd, men er det ikke slik av noen arbeidsgivere også kontakter Nav direkte når de trenger folk (og spør om de har noen ledige, eller whatever?) ?

G

Gjestemedlem

Gjest
ØivindJ skrev:
Hvis en sier opp selv, og alle gode atester en har er gamle, hva skjer da?

Har fått med meg at en i værste fall må vente litt lengere før en kan motta trygd, men er det ikke slik av noen arbeidsgivere også kontakter Nav direkte når de trenger folk (og spør om de har noen ledige, eller whatever?) ?
Hvis du søker om dagpenger får du 8 ukers karantene når du har sagt opp selv. Du får ingen trygd i denne perioden.

NAV jobservice blir kontaktet av arbeidsgivere og de kan også kontakte deg hvis du dukker opp i deres profilsøk på disse jobbene. Dette er gjerne jobber som ikke er utlyst på vanlig måte også.

Ø

ØivindJ

Gjest
Takk Gjestemedlem. Hva med gamle betalingsanmerkninger?

Ingen slåes vel personlig konkurs så lenge de er villige til å ta nærmest hva som helst av de jobbene som måtte dukke opp?

G

Gjestemedlem

Gjest
ØivindJ skrev:
Takk Gjestemedlem. Hva med gamle betalingsanmerkninger?

Ingen slåes vel personlig konkurs så lenge de er villige til å ta nærmest hva som helst av de jobbene som måtte dukke opp?
Jeg tror at å bli erklært personlig konkurs er noe du selv eventuelt må søke om med mindre dette er som følge av næringsvirksomhet. Men det kan godt hende jeg tar feil her.

I alle tilfelle er det i det fleste tilfeller mye bedre å forhandle med kriditorer. Kan man dokumentere betalingsproblemer så er de som oftest villig til å komme til en løsning, og ofte kan det innebære sanering av deler av gjelden.

Når det gjelder kredittanmerkninger så tror jeg at det er 3 års foreldelsesfrist på slike, og 1 år etter de er oppgjort (f.eks. en inkassosak) men her er jeg heller ikke helt sikker.

Ø

ØivindJ

Gjest