NAS-server til Linn DS

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.807
Torget vurderinger
35
LydMekk skrev:
Legg heller CAT6. Prisforskjellen er IKKE-eksisterende og den er bedre fremtidsrettet. Tykkelsen er 1-2mm større på CAT6 enn CAT5x. NB! Ikke legg skjermet variant da dette kan bringe jordingsproblematikk mellom nettverksenheter. Bruk uskjermet (også mest vanlig).

Har lagt CAT6 i hele huset.

Er ikke mere å dikke med RES, få ut finger'n! :)
Må bare vente til jeg har penger først :)

Roy

M

marsboer

Gjest
LydMekk skrev:
Legg heller CAT6. Prisforskjellen er IKKE-eksisterende og den er bedre fremtidsrettet. Tykkelsen er 1-2mm større på CAT6 enn CAT5x. NB! Ikke legg skjermet variant da dette kan bringe jordingsproblematikk mellom nettverksenheter. Bruk uskjermet (også mest vanlig).

Har lagt CAT6 i hele huset.

Er ikke mere å dikke med RES, få ut finger'n! :)
Enig. Ikke noe vits å dille med noe annet enn CAT6 når man først er i gang.

Sting

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
73
Sted
Sola
Torget vurderinger
14
Er det noen her som har erfaringer med Ripnas? Et spørsmål til: har readynas duo twonky installert, evt kan det etterinstalleres?

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.992
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Om ReadyNas og Linn hadde jeg prøvd å lese meg opp om på ReadyNas-forumet. Flere brukere der enn her.

Sting

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
73
Sted
Sola
Torget vurderinger
14
Hva er fordeler og ulemper med feks Readynas duo kontra Fujitsu Siemens Scaleo 1900 home server? Er det like greit å bare fylle en gammel pc med harddisker og koble til nettverket istedenfor å bruke en av disse dedikerte løsningene? Hvordan får man evt flere harddisker til å se ut som en siden squeezecenter vel bare ser i en katalog etter musikk?

M

marsboer

Gjest
Med RAID eller LVM (Logical Volume Manager), men aller best: begge to.

zeb

Fersking
Ble medlem
16.12.2008
Antall liker
0
Jeg har en Linn Sneaky DS som kjører i mot en HP MediaSmart Server EX470. OS er Windows Home Server. Installerte selv Twonky Media og det funker bra.
Serveren er puttet på et kott der den står og surrer 24/7.
I prinsippet kan man ta en hvilken som helt PC, installere Twonky og få dette til å fungere med Linn DS. Grunnen til at jeg valgte en NAS-løsning er for å spare strøm når serveren ikke belastes.
I tillegg bråker den lite.

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Sting skrev:
Hva er fordeler og ulemper med feks Readynas duo kontra Fujitsu Siemens Scaleo 1900 home server? Er det like greit å bare fylle en gammel pc med harddisker og koble til nettverket istedenfor å bruke en av disse dedikerte løsningene? Hvordan får man evt flere harddisker til å se ut som en siden squeezecenter vel bare ser i en katalog etter musikk?
Du kan bare legge en snarvei fra den ene HDD inn i musikk mappen din, da vil SC søke gjennom denne også.
Fordelen med en PC basert løsning er jo at du kan legge inn feks Inguz eller andre tilleggsprogrammer.
Løsninger med PC er også mye raskere ved feks gjennomsøking av biblioteket.
Hvis strømforbruk er et stort tema, så kan du jo gå for en PC basert på Intel Atom prosessor som bruker under 5 W

Sting

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
73
Sted
Sola
Torget vurderinger
14
Takk stejorge, vurderer å bruke Audiolense så da er vel PC basert tingen og da trengs vel litt prosessorkraft også..

Topp Bunn