NAS disk og Itunes

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
har prøvd og lese meg fremtil svar på dette, men er så inn i hampen mye og lese ::)

Har en lapptopp eg vil bruke til kun musikk, lage en fast plass til den, men en lapptopp som står på hele tiden vil den ta kvelden på et tidspongt. og den stasjonære vil eg prøve og ikke bruke, alle prosessene gjør den ufattelig treg.
det jeg lurer litt på, slik NAS disk eller hva det nå er. forstått det slik at denne funker når pc er av også.

Desse blir koblet til pc via routeren ??

Bruker en SB Duet, og konvertert til Apple lossless med Itunes.
legger en Itunes og SqueezeCenter på NAS`en??

Vil dette føre med seg at Pc ike blir belastet, dvs at SqueezeCenter osv ikke kjører i den men i NAS`en

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
ja. du bruker laptopen kun til å administrere nasen. men pass på at det er en nas som kan virke som server.
hvis laptopen er av må du åpenbart bruke fjernkontrollen på squezzebosen

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
Rockefoten skrev:
ja. du bruker laptopen kun til å administrere nasen. men pass på at det er en nas som kan virke som server.
hvis laptopen er av må du åpenbart bruke fjernkontrollen på squezzebosen
Med ja, mener du at Itunes og SqueezeCenter legges/installeres på NAS`en??
Har ikke mye peiling på slikt, så hva ligger noe slikt på??
Har ikke behov for fler TB med disker, ikke så mye musikk enda, og det går en del år til det, og innen da har eg nokk skifte disker osv en del ganger, kanskje det bare er SSD disker som gjelder da.

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
Itunes har jeg ikke brukt med squeezecenter så det er litt vanskelig å svare på.

squeezecenteret må ligge på nasen. itunes kan hente bibliotek fra andre maskiner, men selve spillingen foregår på den maskinen itunes er installert på. Itunes kan vel kanskje heller ikke fjernstyres. Jeg tror du må gå på forumene til squeezefolket.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.992
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Min ReadyNAS Duo kan kjøre iTunes ser jeg (den ligger klar), så da antar jeg at iTunes kan betjenes fra et webgrensesnitt akkurat som SqueezeCenter kan.
Ta en kikk på ReadyNAS Community. FAQ og slikt ligger ute, og ellers er det bare å spørre om råd i forumet der.

oyvindth

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.07.2006
Antall liker
1
Litt usikker på det med NAS disken, men iTunes kan fjernstyres med iPhone eller iPod med et progrm som heter Remote. Styres via trådløstnett.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Er det noen som har kjørt iTunes på en NAS? Jeg forstår ikke umiddlebart hva dette innebærer. Skal man koble seg opp mot denne iTunes-serveren via klienter på hver arbeidsstasjon? Jeg ser egentlig for meg at man kun har biblioteket på NASen og at de kreative produsentene da har slengt på en "iTunes-ready" merkelapp...

Uansett betyr vel ikke dette så veldig mye for trådstarter da du bare benytter iTunes til konvertering i forbindelse med rippingen. Du behøver jo da ikke å ha iTunes åpent ved bruk og det har jo derfor ingen betydning ift ressursbruk hvor selve programmet ligger.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.992
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Greven skrev:
Skal man koble seg opp mot denne iTunes-serveren via klienter på hver arbeidsstasjon?
Så sier brukergrensesnittet på min NAS.
iTunes Streaming Server, enables iTunes clients to stream media files from the ReadyNAS.
Jeg har ikke satt meg videre inn i dette. Jobs-fri sone her, hehe.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Joda, men hva er forskjellen på dette og bare ha biblioteket på NASen? Har du et program som ligger ferdiginstallert på NASen og kan kjøres på denne?

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.992
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det ser ut som at et iTunes serverprogram er ferdiginnstallert på NASen min.
Jeg antar at flere iTunesklienter kan spille fra serveren.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Hmm. Dette var nytt for meg da jeg hele tiden har antatt at det var snakk om at man kunne benytte NASen som bibliotekplassering av musikken i iTunes (selvfølgelig..).

Er det noen her som har erfaring i bruk av denne serveren? Blir det på samme måte som å gå inn på delt bibliotek på klientene eller kan man feks også gi alle klientene skriverettigheter? vg er du her? ;)

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.339
Sted
Nadadouro, Portugal
Flere NAS har ITunes installert og klar ja.
http://dinside.no/511906/dlink-dns313

Men, du trenger vel ikke ITunes på NAS´en? Bruker du bare Duet trenger du bare SqueezeCenter, men det er ikke alle NAS der dette kan installeres.
Her er et forum om NAS, Sonology er vel de folk har best erfaringer med tror jeg.
http://forums.slimdevices.com/forumdisplay.php?f=18
Når SqueezeCenter ligger på NAS´en, og denne har forbindelse til dit router får du da også internett radio selvfølgelig.

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
niels skrev:
Flere NAS har ITunes installert og klar ja.
http://dinside.no/511906/dlink-dns313

Men, du trenger vel ikke ITunes på NAS´en? Bruker du bare Duet trenger du bare SqueezeCenter, men det er ikke alle NAS der dette kan installeres.
Her er et forum om NAS, Sonology er vel de folk har best erfaringer med tror jeg.
http://forums.slimdevices.com/forumdisplay.php?f=18
Når SqueezeCenter ligger på NAS´en, og denne har forbindelse til dit router får du da også internett radio selvfølgelig.
Den Dlink NAs`en du linker til der, var en rimelig sak, en sak for oss/meg som ønsker og prøve ut dette her NAS greiene uten og ruinere seg selv. Men eneste er om det går og installere SqueezeCenter på den da?? hvordan kan man vite dette?

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.339
Sted
Nadadouro, Portugal

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
En ting som irriterer meg med iTunes og NAS er man ikke kan synkronisere ut musikk til iPod-en uten å kopiere inn musikken til PC-en først. Jeg foretrekker å ha ting ett sted. Er det Apple som forsøker å beskytte meg mot meg selv? Eller er det en løsning rundt dette? Bruker DNS-323 og forer iTunes på PC-en via 323-en sin iTunes Server løsning.

Mvh

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Jeg har ingen erfaring med iTunes Server, men dette tyder jo på at min tidligere antagelse kan stemme. Denne oppførselen du beskriver er akkurat det samme som man opplever om man benytter delt bibliotek mellom to maskiner på samme nettverk med iTunes installert. Sperren er sikkert der for å hindre ulovlig deling av musikken eller i allefall gjøre den vanskeligere...

Om du kun bruker iTunes på en maskin er det enkelt å unngå dette problemet. Avslutt iTunes Server og sett den lokale musikkmappen på klinenten til plasseringen på NASen via Valg (OSX) eller Instillinger (Windows) ->Avansert. Da vil du få et nytt bibliotek med musikken og må opprette spillelister ol på nytt. Om dette er viktig å beholde finnes det muligheter for å kopiere iTunes dataasefilen fra det opprinnelige biblioteket til klienten.

Topp Bunn