Narko og nulltolleranse

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
hva med svartebørs på bruktbørsen?
En pris hbo er svartebørs, og svartebørs er en uting.

Få det bort!

postretro

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.05.2005
Antall liker
0
Ja, jeg synes vel at dødsdom for smugling av 400 gram er sn smule sharia, men det kan jo være det er slike lover man ønsker

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
Dødsstraff er feil, uansett hva grunnen er for at man idømmes noe slikt.

postretro

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.05.2005
Antall liker
0
Enig idet, men ofte er det de samme konservative som ønsker slike straffer som er livredd for sharialover og islamifisering avlandet. Poenget er at det ekstreme høyre enten det være seg i kristne eller muslimske land ofte hat ganske like synspunker.
Personlig synes jeg ikke dødsstraff bør være en mulighet i en fredssituasjon, hvor rettssytemet ikke er perfekt. Hvis du dingler fra galgen og det i ettertid opplyses at det har vært feil i rettergangen din så hjeleper det fordømt lite. Noen vil selvfølgelig si at et par egg må til for en omelett, men der er jeg uenig.

Postretro

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg er motstander av dødsstraff. Først og fremst fordi det er hevn og ikke straff. Hevn som statlig reaksjon mot kriminalitet blir feil for meg.
Riktignok kan jeg forstå at etterlatte etter voldsoffer kan ønske det, men det er og blir hevn.
Straff er det når man blir innelåst  for resten av livet, og ikke som i Norge, der man slipper ut etter 4-5 år etter å ha begått drap. Det er slike straffereaksjoner som provoserer menigmann, og kan gi en unyansert debatt.
Hadde morderen blitt sittende innelåst for resten av livet, alternativt 21-30 år, ville ikke menigmann reagert i den grad man gjør i dagens debatt.

På tross av dette, støtter jeg USA's og andre nasjoners rett til på selvstendig grunnlag å velge den reaksjonsform de anser relevant. 8)

Og la meg tilføye, å blande sharialovgivning inn i denne debatten blir skivebom. Man kan ikke sammenligne et demokrati og dets lovgivning med tusenår gamle perversjoner som springer ut fra et menneskesyn som ikke hører hjemme i vår tid.

O

OivindJ

Gjest
Rimelig enkelt å sitte her i vesle trygge Norge og si "bra jobba"

Nulltolleranse er en idiot-ide som vil få konsekvenser i land verden over.

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Antall liker
49
Sted
Akershus
Trenger vi mennesker på denne kloden som med vitende og vilje, fullt klar over de straffereaksjoner som er fastsatt, gjør ting som skaper tung kriminalitet, vold og drap mot sine medborgere?

400 gram heroin er mer enn nok til å ødelegge mange 10 talls liv for godt! Bevisene er ikke tvetydige. Han er skyldig. Strafferammen for smugling av mer enn 15 gr. narkotika i Singapore er dødsstraff, det er alle som driver med slikt klar over. Hvorfor skal han da skånes?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Trenger vi mennesker på denne kloden som med vitende og vilje, fullt klar over de straffereaksjoner som er fastsatt, gjør ting som skaper tung kriminalitet, vold og drap mot sine medborgere?

400 gram heroin er mer enn nok til å ødelegge mange 10 talls liv for godt! Bevisene er ikke tvetydige. Han er skyldig. Strafferammen for smugling av mer enn 15 gr. narkotika i Singapore er dødsstraff, det er alle som driver med slikt klar over. Hvorfor skal han da skånes?
Nei, vi trenger dem ikke. Spørsmålet er, hva gjør vi med dem?

juster

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2003
Antall liker
26
Torget vurderinger
1
Trygge Norge, hmm - vet ikke helt hvor trygt det er i et land hvor det KAN være lettere å slippe straf for et ran end det er å slippe å betale parkeringsbot man mener er gitt urettmessigt ;)

Eller kan bli hardere straffet om du pisser i en busk end om du slår til en tilfeldig person på gaten ::)

Ok vi slipper dødsstraf

Tom-Erik

T

tjn

Gjest
Hva med smugling av hi-fi, bør det straffes og i tilfelle hvordan?
Man har ikke en lov som sier at en ikke har lov til å ta livet av andre, for deretter straffe vedkommende med selv å ta livet av han/hun. Det skurrer hos meg....

O

OivindJ

Gjest
Enig i at 400 gram er mye.

Dødsstraff for 15 gr derimot er det samme som dødstraff for å pisse på en busk.

Men hvis alle vet det så er det greit?

juster

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2003
Antall liker
26
Torget vurderinger
1
Hva med smugling av hi-fi, bør det straffes og i tilfelle hvordan?
Innesperret i 4 uker, med daneband musik for full guffe over intercomen ;D , man smugler ALDRIG hi-fi igjen.

Tom-Erik

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Antall liker
49
Sted
Akershus
Hvordan i svarte kan du sidestille narkotika og hifi? Nei, hold deg til tema, eller la være å komme med slike flåsete kommentarer....

O

OivindJ

Gjest
Nei, vi trenger dem ikke. Spørsmålet er, hva gjør vi med dem?

Hmm, hvem er dem? de kriminelle? og hvem er vi andre? vi som aldri har gjort noe galt?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Hvordan i svarte kan du sidestille narkotika og hifi? Nei, hold deg til tema, eller la være å komme med slike flåsete kommentarer....
Begge deler skaper i alle fall avhengighet.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.337
Torget vurderinger
1
I tillegg til at jeg er mot dødsstraff uansett, syns jeg det blir spesielt problematisk i forbindelse med smugling. Grunnen til det er at det er en utbredt metode å plante narkotika i bagansjen til intetanende medpasjerer, for så å overta varene når man er vel igjennom tollen.

Og selvfølgelig har hver enkelt et ansvar for å passe på bagasjen sin sånn at dette ikke kan skje. Men dødsstraff...?

T

tjn

Gjest
Jeg sidestiller ikke smugling av narko og hi-fi, som du leste (og fortrengte?) så spurte jeg om smugling av hi-fi også burde straffes. Alle, til og med du(?) vet at det er grader av forbrytelser, innimellom pissing i busken til drap er det mye galt vi kan finne på, med forskjellige straffenivå, dessuten så er dette ett hi-fi forum. Men det er ikke fritt for fordommer av den grunn....

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Antall liker
49
Sted
Akershus
I tillegg til at jeg er mot dødsstraff uansett, syns jeg det blir spesielt problematisk i forbindelse med smugling. Grunnen til det er at det er en utbredt metode å plante narkotika i bagansjen til intetanende medpasjerer, for så å overta varene når man er vel igjennom tollen.

Og selvfølgelig har hver enkelt et ansvar for å passe på bagasjen sin sånn at dette ikke kan skje. Men dødsstraff...?

Der er jeg enig!
Men i dette tilfelle så har han tilstått og erkjent de faktiske forhold. I håp om å bli skånet.... Synd.

Alle har ett ansvar for å sjekke sin egen bagasje, jeg har reist ekstremt mye i forbindelse med jobb, har vært i Singapore ett utall ganger, og jeg er meget obs på dette med bagasje. Var faktisk litt i tvil om jeg skulle tørre å ta med meg snusboksen min dit første gangen.

Singapore er styrt med jernhånd, og er ett utrolig godt sted å være for lovlydige mennesker. Det er fordi det kan være problematisk å styre en bystat som er på størrelse med østfold, og har like mange innbyggere som Norge. Noen av de mer pussige reglene der er at tyggegummi er forbudt

juster

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2003
Antall liker
26
Torget vurderinger
1

Nå blir man vel ikke dømt til døden, om ikke det er bevist at smuglingen var bevidst. Om du har 400g med narko tapet til magen, da er det vel neppe plantet der.

Man må følge og akseptere, det landet man befinner seg i, sine lover og strafferammer. At en narkosmugler blir dømt til døden i et land hvor han, forhåpentligvis, er klar over strafferammen for dette, kan ikke bringe mit pis i kokk.

Tom-Erik

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Antall liker
49
Sted
Akershus
Jeg sidestiller ikke smugling av narko og hi-fi, som du leste (og fortrengte?) så spurte jeg om smugling av hi-fi også burde straffes. Alle, til og med du(?) vet at det er grader av forbrytelser, innimellom pissing i busken til drap er det mye galt vi kan finne på, med forskjellige straffenivå, dessuten så er dette ett hi-fi forum. Men det er ikke fritt for fordommer av den grunn....
Selvfølgelig skal smugling straffes, når det brytes en lov! Men du drar hifi inn i en diskusjon om heroin. Og smugling av heroin er en forbrytelse som er så grusomt alvorlig at det må straffes uten noe form for nåde!

Selvfølgelig er det forskjell på forbrytelser, enhver idiot vet jo det. Hva mener du er passe straff for å smugle så mye heroin da?

postretro

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.05.2005
Antall liker
0
Singapor er en av de saistiske tigerøkonomiene, og innehar en del bestemmelser som får de fleste til å heve noen øyenbryn. Være seg mangel på fagforeninger, minstelønn, etc. Kjenner en som ble bura inne over natta fordi han hadde gått naken i stua. Naboene hadde politianmeldt ham for blotting. Stakkars nordmann, står opp for å ta en glass vann i nettoen, dum nok til å skru på lyset og så banker det på døra.

Når det gjelder narkotika, er jeg enig at dette er en forbrytelse som får vanvittige ringvirkninger, men dødstraff for 15 g, det synes jeg er drøyt.

Postretro

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.337
Torget vurderinger
1
Der er jeg enig!
Men i dette tilfelle så har han tilstått og erkjent de faktiske forhold. I håp om å bli skånet.... Synd.
Ok. Det kan med andre ord være en taktisk (falsk) tilståelse?
Ergelig, selvfølgelig... 8)

Alle har ett ansvar for å sjekke sin egen bagasje, jeg har reist ekstremt mye i forbindelse med jobb, har vært i Singapore ett utall ganger, og jeg er meget obs på dette med bagasje. Var faktisk litt i tvil om jeg skulle tørre å ta med meg snusboksen min dit første gangen.
Og hvordan greier de å skille ut de som får plantet narkotika i bagasjen sin? Eller kanskje de ikke greier det...?
Men du mener at dødsstraff er riktig uansett?

Singapore er styrt med jernhånd, og er ett utrolig godt sted å være for lovlydige mennesker. Noen av de mer pussige reglene der er at tyggegummi er forbudt. Det er fordi det kan være problematisk å styre en bystat som er på størrelse med østfold, og har like mange innbyggere som Norge.
Har de nulltoleranse for tyggegummi også?

A

Affa

Gjest
Litt dumt å henge en ung mann som heller kunne gjort nytte i saltgruvene.

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Antall liker
49
Sted
Akershus
Man får jo håpe på en rettferdig behandling av saken. De henretter ikke folk utenfor avgangshallen.....

Sjekk bagasjen...

Tyggegummi blir nok håndhevet på samme måte som den forbrytelsen det er å gå julebukk i Fetsund der jeg bor. Forøvrig den eneste kommunen i Norge hvor det ikke er lov å gå julebukk. Det med tyggegummien var kun ett eksempel

T

tjn

Gjest
Selvfølgelig skal smugling straffes, når det brytes en lov! Men du drar hifi inn i en diskusjon om heroin. Og smugling av heroin er en forbrytelse som er så grusomt alvorlig at det må straffes uten noe form for nåde!

Selvfølgelig er det forskjell på forbrytelser, enhver idiot vet jo det. Hva mener du er passe straff for å smugle så mye heroin da?
Jeg kan ikke si hvor mye straff som ville vært passende, men selvfølgelig skal den være streng, men som du leste i mitt første innlegg så er jeg imot dødsstraff. Hvis vi tillater det så er vi, etter min mening, ikke bedre enn tiltalte, vi bare "hjemmer" oss bak en lov, dette er snakk om moral og etikk. Synes nok også at vi her i landet burde sett på straffeutmålingene i alvorlige krim saker, skyter jeg halve familien min en Lørdags kveld får jeg noe sånt som 12 års fengsel, kommer jeg til Gardermoen med 50 gr. heroin får jeg 18...

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.337
Torget vurderinger
1
Man får jo håpe på en rettferdig behandling av saken. De henretter ikke folk utenfor avgangshallen.....
Det var betryggende. Hvor er det de henretter dem?

Sjekk bagasjen...
Jaforalldel.

Men fremdeles lurer jeg litt på hvordan man i Singapore da tydeligvis har greidd å finne ut av dette kinkige dilemmaet med at folk faktisk kan være uvitende smuglere.
Er det sånn at man faktisk slett ikke er sikre på det, eller har de en ukjent metode her.
Og i tilfelle de slett ikke er sikre - du er fortsatt tilhenger av dødsstraff?

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Antall liker
49
Sted
Akershus
Altså, man har ett visst ansvar for sitt eget velbefinnende. Folk blir drept på feil grunnlag hver dag. Sjekker man bagasjen sin før den blir plombert (ja, det blir den etter scanning) så har man ikke dritt i kofferten., og ergo liten mulighet for at den blir plantet.

Tipper de dødsdømte blir hengt i egnet område, uten noe sermoni bortsett fra bøddlens ønske om god tur, og takk for nå...

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.591
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Tipper de dødsdømte blir hengt i egnet område, uten noe sermoni bortsett fra bøddlens ønske om god tur, og takk for nå...
Internett gir svar på det meste... Hentet fra Capital Punishment U.K.
Singapore seems to practice strict sex equality with the death penalty and hanged nine women in the 90's. Six were executed for drug trafficking under the Misuse of Drugs Act 1973/75 which made drug trafficking a capital offence and three were hanged for murder. All Singaporean executions are carried out before dawn on Fridays in Changi prison and no details are released. Prisoners are usually executed in groups (of up to 7 at a time) with men and women being hanged together, using the long drop method. Bodies are returned to the relatives for burial. Executions are now rarely reported unless the criminal is not Singaporean.
For de som har enda mer bizarrt vitebegjær - hvordan funker henging: http://www.richard.clark32.btinternet.co.uk/hanging2.html

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.591
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
PS: Når en ser på all elendigheten og alle livene som ødelegges av narkotika, så er straffenivået alt for mildt her i Norge.

Om vi skulle ta kål på dem (altså narkosmuglerne), er dog en helt annen sak. Har ikke helt greid å bestemt meg om hva jeg mener...

mvh

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.849
Jeg pleier ikke å svare på politiske off-topics. men:

Det som kan forsvare dødstraff er imo selvforsvar/rikets sikkerhet - som på sett og vis er to varianter av det samme.

Jeg er imot å henrette folk når det ikke lenger foreligger en situasjon der de utgjør en livstruende fare.

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Antall liker
49
Sted
Akershus
Så å beskytte en riksgrense kan forsvare dødsstraff, men å ødelegge andres liv, og dermed selve menneskeretten, skal straffes mildere.....?

Selvforsvar er jo greit, det er overlevelsesinstinktet som trår til, men å muliggjøre ødeleggelse av andre mennesker i vinnings hensikt mener jeg skal straffes med en siste reis.

Det hadde dere alle syntes hvis noen hadde forårsaket døden for en av deres kjære. Det hadde i alle fall jeg.

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
611
Problemet her er hvor grensen skal gå. Hvis du smugler med deg 20 gr. Heroin, da får du leve. 200gr. da er du død? Hvor skulle grensen gått? Er det noen som vet hvem som kunne tatt den avgjørelsen?

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Antall liker
49
Sted
Akershus
Siden det ikke finnes noe gud, så blir det utøvende myndighet på det aktuelle stedet som fastsetter grensene. 14 gr. og du får leve, 15gr. og du er død. Det er loven i Singapore. I norge derimot kan du (i fredstid) i prinsippet drepe 100000 mennesker, smugle så mye narkotika du ønsker, voldta en hel barnehage og så videre for 21 år i fengsel. Men her har Norge vært lure, man kan gi de forvaring. Da kan man holde de så lenge man vil, uten ny rettsak.

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
611
Er forsåvidt greit med døds straff for grove narkotikaforbrytelser. (Les: Heroin) Men å drepe "budbringeren" er total skivebom. Det finnes ingen "druglords" som smugler varene sine selv. Dette overlater de til kaospiloter, lykkejegere og andre. På denne måten blir stoffet dyrere, Druglordene tjener mer, og samfunnet sitter igjen med svarteper.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Absolutt ingenting forsvarer mord med rettsapparatet i ryggen. Det er utrolig at dette fortsatt er en debatt i mine oeyne(sorry, her jeg er naa er det ikke ae, oe eller aa paa tastaturet ;D), uansett politisk staasted.

De ivrigste forkjempere for denne type reaksjon i USA, er de fattige, uutdannede svarte...som blir rammest hardest av denne utilgivelige formen for reaksjon. Det er noe aa tenke paa...

Men mennesket er jo i utgangspunktet ondt, med muligheter for utvikling - saa vi faar se...

O.

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
611
Jeg vet ikke om vi i utgangspunktet er onde. Er vi det da? Arv og miljø osv. spiller inn her. Men vi er iallefall ikke alltid like rasjonelle.
Ta straffemåten vårs f.eks. Den består i å forflytte den domfelte x antall km. til ett sted med begrenset alburom. I en periode. Rasjonellt? Neppe. La oss si att rettsvesenet ble oppfunnet idag...
Hva skulle vi gjort med de domfellte? Øye for øye, tann for tann? Full pakke med støtteapparat som geleidet den villfarne på rett vei igjen? En mellomting? Finnes det en rettferdighet overhodet?

Topp Bunn