Nabohensyn og høytalerplassering

Flaggerkatt

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.05.2005
Antall liker
6
Dette er kanskje et så grunnleggende spørsmål som det går an, men fant vel i grunnen ikke noen bedre kategori :)

Jeg har nettopp flyttet, og mitt anlegg (mulig det er utskiftninger på gang, men vi får nå se)... er planlagt å stå i stua, det eneste aktuelle rommet i en to-roms. Så begynte jeg å tenke på litt nabohensyn, og da kommer spørsmålet - hva er best plassering av høytalere for å plage naboen minst mulig om jeg skulle få lyst til å spille litt høyere?

Stua har to "lang-vegger" som muliggjør lik plassering på begge sider. Men er det fornuftigst å plassere høytalere inntil naboens vegg pekende vekk fra denne, eller på den andre veggen pekende MOT naboens vegg? Foreløpig vil det bli svært lite møblering og/eller hyller på veggene, så det er ingen hensyn å ta i så måte.

Tips og råd fra klokere folk enn meg?

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Mitt råd er å involvere naboen. Si det som det er: du er opptatt av å forstyrre minst mulig - og vil gjerne ha litt hjelp til å finne ut av hvordan du skal møblere i leiligheten din.

Så stiller du opp høyttalerne på alle de måtene du kan tenke deg - og så finlytter både du og naboen inne i naboens leilighet. Da finner dere sikkert ut av det. Pluss at "bordet fanger" for naboen - han har på en måte godkjent det hele, og det blir litt mer vanskelig å klage etterpå.

Flaggerkatt

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.05.2005
Antall liker
6
Mitt råd er å involvere naboen. Si det som det er: du er opptatt av å forstyrre minst mulig - og vil gjerne ha litt hjelp til å finne ut av hvordan du skal møblere i leiligheten din.
Naboen skal selvsagt involveres, men her er jeg helt på det grunnleggende plan - når veggene ellers er helt like å benytte, rent rom-messig - hva vil gi mest støy inn til nabo?
Man får prøve, og se.

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Jeg vil tippe at høyttalerne mot naboens vegg er det mest fornuftige. Vanligvis er det bassen som er problemet og den vil jo komme lenger unna på den måten

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.634
Torget vurderinger
2
Jeg vil tippe at høyttalerne mot naboens vegg er det mest fornuftige. Vanligvis er det bassen som er problemet og den vil jo komme lenger unna på den måten
Det er vel heller motsatt?

Topp Bunn