Når ny platespiller spiller falskt...

killerwolf

Medlem
Ble medlem
31.12.2005
Innlegg
27
Antall liker
0
Kjøpte meg nylig en ProJect RPM 5 med ferdigmontert AT 95E pick up. Oppstillingen følte jeg gikk greit selv om jeg kun har hatt en billig ferdigoppsatt spiller før.

Ved første høring var det ikke bra og fant ut at cantileveren var skjev (går til høyre når en ser på pickup`en forfra) og stiften gikk ikke riktig ned i sporet.
Justerte så azimut ved å snurre forsiktig på armen slik at stiften går vertikalt i platesporet....iallfall så godt jeg kan se det.
Dette gjør jo at pickup`en ikke er paralell med platen, men dette er ganske vanlig ifølge bruksanvisningen.

Da ble det meget bedre og slutt på skurr, men når jeg spiller rolige låter, spesielt med orgel så merker jeg at det er falskt. Dette er låter jeg kjenner godt da jeg har de på cd også.
Vta ser helt grei ut, samme med downforce & antiskating etter hva bruksanvisningen sier.

Spilleren er helt i vater ved hjelp av de justerbare føttene, bordet er ikke helt i vater...kan prøve å justere det men tror ikke det hjelper.

Kan en ny spiller rett og slett gå for sent/ujevnt? Jeg har også Speed Box mkII koblet til, men det er samme greia om den er påkoblet eller ikke.

Noen eksperter som har noen ideer på hva som kan være galt?

Takker for alle forslag!
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
PU skal da vitterlig stå loddrett på plata! Den beste måte å se dette på er å sette PU på et speil.

En bra spiller skal ha så lav wow og flutter at det ikke er hørbart. Jeg ville nå forvente såpass av en Project... Så her kan det høres ut som det er noe rusk med beltedriften. Et triks kan være å gni beltet inn med talkum. Bruk for all del hansker når du håndterer beltet!

Og sjekk at beltet løper fritt.
 

Vedlegg

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.921
Torget vurderinger
24
Nei, pu skal ikke stå loddrett i plata, det er det stiften som skal. (Ellers hadde vel ingen armer hatt azimutjustering i utgangpunktet?)

Er platene du sikter til sentrert? Dvs, er hullet i midten av plata? Hvis ikke så vil du aldri få dette til å spille helt rent uten å borre platene på nytt. Ellers er det jo en del som kan tyde på at du har problemer med hastigheten.
 

killerwolf

Medlem
Ble medlem
31.12.2005
Innlegg
27
Antall liker
0
Takker for svar!
Azimut`en måtte justeres da stiften sto skjevt og det lød forferdelig.
Har sjekka reima (bruker alltid hansker når jeg tukler med spilleren :)) og det ser greit ut, muligens er den litt slakk uten at jeg har mye erfaring i hvor stram den bør være. Men den er jo ny og jeg har vært snill med den.

Det kan se ut som det er motoren eller reima som er problemet.
Får bestille en KAB speedstrobe fra Statene eller UK så får vi se om det er tempoproblemer hos ProJect`en.
Er det noen i Norge som fører strobe disc forresten?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.175
Antall liker
4.363
Torget vurderinger
1
Takker for svar!
Azimut`en måtte justeres da stiften sto skjevt og det lød forferdelig.
Har sjekka reima (bruker alltid hansker når jeg tukler med spilleren  :)) og det ser greit ut, muligens er den litt slakk uten at jeg har mye erfaring i hvor stram den bør være. Men den er jo ny og jeg har vært snill med den.

Det kan se ut som det er motoren eller reima som er problemet.
Får bestille en KAB speedstrobe fra Statene eller UK så  får vi se om det er tempoproblemer hos ProJect`en.
Er det noen i Norge som fører strobe disc forresten?
Dersom stiften er skeiv, så kan forklaringen godt ligge der, dvs. defekt pickup. Jeg kjenner ikke slipingen på AT 95E, men med de fleste skarpe nåleprofiler, så er det en markant lydmessig forskjell på om nåla står vertikalt i rillen eller bare nesten.

Når du sier det låter falskt, er det forvregning du mener? eller at det er feil/variabel «pitch»? Har du absolutt gehør? Dersom det er forvregning kan det muligens være at pickup og phonforsterker/RIAA ikke samarbeider helt godt.

Forøvrig: sitter alle kontakter godt fast? evt. problemer med jording?

mvh
KJ
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.799
Antall liker
353
Torget vurderinger
3
For det første skal du ikke godta at cantilever'en er skjev på et nytt produkt (selvom dette er en billig PU).

En kollega som kjøpte en ny Project for noen måneder siden hadde også problem med hastigheten. Det viste seg at den delen som trekker reima rundt ikke satt ordentlig fast på motorakslingen. Det endte med at importøren tok den inn til reparasjon og limte fast elendigheten. Etter det har spilleren virka greit.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.707
Antall liker
7.954
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Sjekk at plata er perfekt sentrert. Dette ser du når du spelar dei fyrste rillene. Om armen går inn- og utover i laupet av ei omdreiing, er det noko gale med plata, og det vil typisk høyrest på orgelmusikk (eller treblås)
Har du skeivt sentrerte plater, kan du selje dei til meg (eg har snart kur mot dette)
 

Vedlegg

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.799
Antall liker
353
Torget vurderinger
3
Har du skeivt sentrerte plater, kan du selje dei til meg (eg har snart kur mot dette)
Nakamichi-spiller?
 

Vedlegg

killerwolf

Medlem
Ble medlem
31.12.2005
Innlegg
27
Antall liker
0
Takk for alle svar!
Det låter falskt som om spilleren går ujevnt, virker som den går litt for sent i rykk og da merkes det best på  orgelmusikk som f.eks Midnight Choirs "Long Time Ago" fra "Waiting For The Bricks To Fall".
Verst er det med metalbandet Manowar som kjører en kirkeorgelsak på deres "Kings of Metal" album. Det er så falskt at det ikke er til å høre på.

Det er ikke noe forvrengning, men føler dog at spilleren har en del å gå.

Noen av platene er ikke perfekt sentrert som Audiophile-Arve skriver, Midnight Choir skiva virker derimot sentrert men litt ujevn som vinyl ofte kan være.

Jordinga virker å være perfekt, ingen brum eller bakgrunnsstøy.

Cantileveren går litt skjevt ut til høyre fra huset (sett forfra), ikke mye men nok til at jeg ser det. Stiften var skjev til høyre den og, men justerte det via armen, noe som gjør at PU nå er ganske skjev for at stiften skal gå vertikalt i rillene.

Skulle hatt en strobe.....
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
En kollega som kjøpte en ny Project for noen måneder siden hadde også problem med hastigheten. Det viste seg at den delen som trekker reima rundt ikke satt ordentlig fast på motorakslingen. Det endte med at importøren tok den inn til reparasjon og limte fast elendigheten. Etter det har spilleren virka greit.
Jeg har helt klart mest tro på dette, eller at det er noe rusk i lageret. Problemer med pu vill resultere i forvrengning, ikke at det spiller falskt.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.707
Antall liker
7.954
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Hi-tech altså  ;)
Vel vel, ikkje heilt i klasse med Nakamichi-spelaren, men effektivt nok. Det vert likevel plunder med finsiktinga kvar gong platene skal spelast.
Ein kompis av meg (oboist) hadde slikt gehør at plater som ikkje var perfekt sentrerte var uuthaldelege for han. Derifrå fekk eg tipset om fila. Platekransen fann eg ut av då eg prøvde Kenwood L07D (trur eg spelaren heitte) Men problemet er berre sjenerande for meg på svært på plater. Har heldigvis ikkje så veldig godt gehør....
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.158
Antall liker
9.486
Med de feilene som er nevnt her hadde jeg levert hele rukkelet tilbake til forretningen. Fått det reparert eller fått nytt. Det er vel garanti på spiller/pickup?
 

killerwolf

Medlem
Ble medlem
31.12.2005
Innlegg
27
Antall liker
0
Spilleren er brand new den, kjøpt for et par uker siden. Og ved hjelp av Speed Box`en så skulle det garantere for stabil hastighet.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.707
Antall liker
7.954
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Mener du at du ikke hører wow? Dette er veldig plagsomt for meg. Flutter derimot er jeg ikke fullt så følsom for.
Jau då, høyrer godt når det er problem, men kompis oboist var heilt ekstrem i gehøret, og sleit forferdeleg. Så der sat han med fila si....
Eg merkar ting på orgel og treblås, men elles må eg konsentre meg veldig.....
 

Vedlegg

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Hmmm...
Jeg hadde nå verken akseptert en PU hvor nåla sto skeivt eller en spiller som hadde hørbar wow. Har du fått et mandagsprodukt eller er dette kvaliteten en får på moderne spillere ???
 

killerwolf

Medlem
Ble medlem
31.12.2005
Innlegg
27
Antall liker
0
Har anskaffet en KAB Speedstrobe som viser at spilleren går ganske mye for fort. Ved 0,3 % avvik skal en kunne telle 10 tall som driver forbi i løpet av ett minutt, jeg telte 12 tall ved 33,33 rpm & hele 18 tall ved 45 rpm!
Ikke rart det spiller falskt....
 

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Innlegg
556
Antall liker
3
Er det lenge siden du kjøpte spilleren? Det er vel en garantisak hvis spilleren er ny..
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
Har anskaffet en KAB Speedstrobe som viser at spilleren går ganske mye for fort. Ved 0,3 % avvik skal en kunne telle 10 tall som driver forbi i løpet av ett minutt, jeg telte 12 tall ved 33,33 rpm & hele 18 tall ved 45 rpm!
Ikke rart det spiller falskt....
Hvis spilleren går for fort, spiller den for så vidt ikke falsk, men i feil toneart. Varierer hastigheten, spiller den falsk. Ellers høres ikke dette hastighetsavviket veldig oppsiktsvekkende ut.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Har anskaffet en KAB Speedstrobe som viser at spilleren går ganske mye for fort. Ved 0,3 % avvik skal en kunne telle 10 tall som driver forbi i løpet av ett minutt, jeg telte 12 tall ved 33,33 rpm & hele 18 tall ved 45 rpm!
Ikke rart det spiller falskt....
Du skal ha virkelig bra gehør om det er 0,3% hastighetsavvik du hører! Spilleren din er forøvrig specet for ±0,5% så akkurat hastighetsavviket er innnfor spec og ingen garantisak.
Jeg tenker at det du hører er wow / flutter som skal være bedre enn ±0,08% på den spilleren. Noe det sikkert ikke er... Du kan se wow som urolige stroboskopstriper. De vandrer fram og tilbake. Flutter som jo er samme sak, men med høyere frekvens kan være vanskelig å se. Men ikke vanskelig å høre...
 

killerwolf

Medlem
Ble medlem
31.12.2005
Innlegg
27
Antall liker
0
Spilleren er under 1 mnd gammel så den skal byttes eller repareres. Det høres ut som variasjon i hastigheten, men den går altså en del for fort. Jeg trodde den gikk for sent da det høres slik ut. En trenger ikke godt gehør for å høre problemet hos meg, en kamerat som ikke er særlig hifi interessert hørte det lett.
Altså en hører det uten konsentrert lytting.

Jeg hadde forståelsen at spilleren burde være innenfor 0,3 % som er den såkalte Broadcast Standarden. På 45 rpm så er det nesten oppe i et avvik på 0,6 %.

Ikke bare bare med vinylsnurrere....
 

CinqueAudio

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
71
Antall liker
0
Gjør dette enkelt: Lever den tilbake der du kjøpte den. Jeg regner med at den er kjøpt i Norge. Da er det ikke noe problem.
 
Topp Bunn