Når man snakker om klasse A...

NOV

Medlem
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
10
Torget vurderinger
5
Var innom importøren og fikk med et sett av Luxman`s kritikerroste sett med L550AII kl.A og multispilleren DU50. Etter å ha lest testen av Paul Seydor i The Absolute Sound var jeg trigget på om det var så bra som skrevet. Luxman var i sin storhetstid noe av det beste som fantes og 550 er jo en klassiker. Når jeg i tillegg har lettdrevne høyttalere (94dB) så kunne sikkert 20watt kl.A holde. Nå er jeg ikke av de personer som hyler og skriker, som de som ser lysene, gang å gang, eller opplever det ene nirvanaet etter det andre, men ja, dette holder. I bøtter og spann. De fleste positive klisjeer kan sikkert brukes. For meg ble det i alle fall en god musikals opplevelse som flere burde prøve ut.

NOV

Vedlegg

B

brand-x

Gjest
Hvilke htère er det du bruker ???

Er også inne i klasse-A med nok watt....sånn varm julegavesak... som spiller musikk på musikkens premisser... :)

mvh
Kjell P...

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.270
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Jeg brukte i sin tid L550 på Lowther horn (102dB/W), og det låt IKKE bra..... :-\

NOV

Medlem
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
10
Torget vurderinger
5
Er ikke sikker på prisen men tror rundt 30K stykket. Bruker de nå på Coincident Partial Eclipse II høyttalere. Fikk også god test i TAS for en tid tilbake. (ed. choice) Har hatt disse en stund nå og ingen planer om å bytte.
Og hvor gammel var denne L550 kabeldragern brukte på Lowhter horn? Og ikke minst; Lowhter horn kan jo være så mangt.

NOV

U

utgatt19288

Gjest
Kabeldragern skrev:
Jeg brukte i sin tid L550 på Lowther horn (102dB/W), og det låt IKKE bra..... :-\
Det er en grunn til at fulltone elementer stort sett er er bedre på rør. Nelson Pass hadde en utredning om dette....

B

brand-x

Gjest
Baard !

Hvorfor er fulltone-elementer bedre på rør ??

mvh
Kjell P..

NOV

Medlem
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
10
Torget vurderinger
5
Baard skrev:
Kabeldragern skrev:
Det er en grunn til at fulltone elementer stort sett er er bedre på rør. Nelson Pass hadde en utredning om dette....
Ja, enig, men det er stor forskjell på: "bedre på rør" kontra " og det låt IKKE bra". Da mistenker jeg andre "feilkilder".
Men for all del, man får jo mene hva man vil. Vi er heldige, sånn.
NOV

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Lekkert. Hvem importerer disse her?
Jeg har ingenting imot å bli servert et par bilder av oppsettet ;)

U

utgatt19288

Gjest
brand-x skrev:
Baard !

Hvorfor er fulltone-elementer bedre på rør ??

mvh
Kjell P..
Ups - jeg ba vel om den Kjell :)
Kommer tilbake - driver på med noen mat forberedelser til nyttårsaften...

NOV

Medlem
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
10
Torget vurderinger
5
thomand skrev:
Er usikker på om man har lov å nevne sånt her, men det er altså Audio Art som har Luxman i Norge.

NOV

B

brand-x

Gjest
Baard !

Den er grei... ;) mat må man ha.... :)

mvh
Kjell P..

U

utgatt19288

Gjest
brand-x skrev:
Baard !

Den er grei... ;) mat må man ha.... :)

mvh
Kjell P..
Ok - dette blir litt OT i forhold til trådstarter. Men emne er jo klasse A - lettere å få tilgivelse enn tillatelse kanskje ;)
Har ikke så mye eget å komme med, bare kildehenvisning fra: Current Source Amplifiers and Sensitive Drivers

http://www.firstwatt.com/downloads/cs-amps-speakers.pdf

Nelson Pass har skrevet flere artikler rundt tema fullrange speaker og low power class-A og har sogar utviklet en egen serie med SS klasse-A forsterker for best mulig utnytte fordelene med fulltone-elementer. Litt av bakgrunnen var også en undring over at transistorforsterkere (uavhengig av klasse) tradisjonelt har vært en dårlig match mot Lowther, Fostex etc..

Løsningen iflg. NP har for SS vært å gå fra ”voltage amplifiers” til ”current source amplifiers”
Er det mulig gjøre en SS klasse-A forsterkere stort enklere enn dette? F3: JFet forsterker på 10-15W

For de som ikke orker lese hele artikkelen har jeg sakset litt.

Bakgrunn:
I began playing with full-range drivers, those loudspeakers which deliver bass, midrange and treble from one single cone. In a number of ways, they don’t measure as well as multiple specialized drivers particularly at the bottom and the top, but there is something aesthetically appealing about the simplicity of the idea and on many occasions, they manage to sound very good especially driven by tube amplifiers.

Most interesting are the full-range high-efficiency drivers that deliver the goods with only a watt or so.

Tube amplifiers seem to bring out the best in such drivers. They have more bottom end, a warmer, mellower mid and upper mid-range, and often more top octave. By comparison, the “best” solid-state state amplifiers make them sound more like transistor radios – less bottom and a, occasionally strident upper midrange. If you are a solid-state kind of guy (like me) you start wondering how that could be, and if you are a tube aficionado, you smirk and say, “I told you so.” The solid-state guy probably starts fixing the response with a parametric equalizer, and the tube guy enjoys his music with a nice glass of wine.

Forklaring:
An input voltage causes the amplifier to deliver a proportional output current. Of course this same sort of thing would occur with an ordinary amplifier driving a pure resistance but a loudspeaker circuit is not purely resistive. It possesses numerous reactive elements, some due to inductance and capacitance in the electrical circuit, some from the reaction to motion of the voice coil in a complex mechanical system. Fed by a voltage amplifier, the current through the driver’s voice coil is not directly or instantly proportional to the input to the amplifier. Ordinarily, loudspeakers are designed around this assumption but the “piston model” of loudspeaker design assumes that the acoustic output mirrors the acceleration of the voice coil/cone assembly over a specific range and this is reflected by the current through the voice coil.

The most precise way to develop that specific current is with a current-source amplifier. Such an amplifier ignores the impedances in series with the circuit, the resistance and inductance of the wire and voice coil and the back electromotive force (EMF) produced by the cone motion. As I said, most speakers are designed around voltage sources but there are few instances where a current source can be used to advantage. One of the best ones is the category of full-range high-efficiency drivers.

Oppsummering:
Somewhere in the 1960s, the speaker/amplifier interface took a left turn and headed off to high-power voltage source amplifiers and speakers designed to lean on them for performance. A small group of iconoclastic cranks has stayed interested in these fossils and in the end, we have to recognize full-range high-efficiency speakers as offering elegance, charm and a different sort of quality.

Etterord:
Remember, you don’t have to own a current-source amplifier to put this information to work. Placing R0 in series with the output of a powerful voltage-source amplifier instead of in parallel with a current source will give similar results. If R0 is 47 ohms or higher, you are going to want a big amp, say 300 watts, but in any case, be certain to use a high power resistor of 50 watts or more. That said, it’s all just entertainment and I hope it inspires some of you to have some fun.

NOV

Medlem
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
10
Torget vurderinger
5
thomand skrev:
Her er noen bilder av oppsettet. Ikke den perfekte plassering men hyllene er jo okkupert av mitt egentlige utstyr. Hjemmekino, :-[ og derfor senteren som nå står på gulvet. Takk til Baard for info, selv om OT. Det virker jo logisk og Nelson Pass er jo en klok mann.
Noen lytteinntrykk etter en kveld med utsyret er jo på sin plass og etter å ha oppdaget knappen for å kople inn det Luxman kaller Fluency DAC (FEDAC) er det en klisje som sitter hardest i; organisk. Vet ikke helt hvorfor. Hadde jeg kunnet uttrykke det disse hifi skribenten kan, hadde jeg kanskje levd av det jeg og. ;D
Det er i alle fall en kroppslighet samtidig som det er meget gjennomsiktig som preger klangen. Uvanlig. Det andre er timingen som jeg føler er det andre jeg vil framheve. Et eksempel er låta "One night in Houston" med Ron Mullins Band, der hele låta endres grunnet pianoet som høres mye bedre i sekvenser og gir låta en helt annen rytme og mening om man forstår. Pianoet spilles på en måte bare for å understreke noen toneskifter inne i der og dette høres og oppfattes mye tydligere nå. Nå skjønner jeg hva man mener når man sier hele platesamlingen blir som ny. Samme gjelder for Kate Bush "Aerial" album. Har sett i noen forum at man har kritisert plata for å være dårlig innspilt. Selv sier hun at hun har gjort det som skal og bør gjøres for at det skal bli så bra som mulig. Jeg tror henne nå. Og til dere som la merke til at det står hjemmekino i hylla. Den ble kjøpt inn for 1 mnd. siden. Det HAR stått en intergrert rør sak der i flere år. :) KT88 rør og full pakke.

NOV

Vedlegg

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.270
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Det var Luxman's førsteutgave av L550 jeg brukte på 80 tallet. Lowtherne var PM7A-silver. Samtidig brukte jeg også Linsley Hood 15W KL A single ended transistor (!) (med kondis på utgange; yack) og det låt helt fantastisk. Savner den lyden ennå, faktisk!

Mulig det var noe feil med L550'en jeg hadde...

Når det gjelder ht med høy følsomhet er det "the first watt" som gjelder! Husk det...

K.

NOV

Medlem
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
10
Torget vurderinger
5
Kabeldragern skrev:
Det var Luxman's førsteutgave av L550 jeg brukte på 80 tallet. Lowtherne var PM7A-silver. Samtidig brukte jeg også Linsley Hood 15W KL A single ended (med kondis på utgange; yack) og det låt helt fantastisk. Savner den lyden ennå, faktisk!

Mulig det var noe feil med L550'en jeg hadde...

Når det gjelder ht med høy følsomhet er det "the first watt" som gjelder! Husk det...

K.
Kjenner til Lowther via Hørning Agathon som jeg hadde et års tid. Er en noen annen måte å bruke Lowther på men dog. Prøvde en gammel Luxman L530 på disse og det funka OK.

NOV

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.591
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Rørforsterkerens høye utgangsimpedans fører til at system-Q (og dermed frekvensresponsen i bassen) blir endret. Følsomme høyttalere med fullrange-elementer er gjerne designet for å dra nytte av dette, og de får da helt feil frekvensrespons i bunn når de brukes med en transistorforsterker med lav utgangsimpedans. Jeg leste en gang i tiden et hel utredning om dette på nettet, men hvor jeg fant den må da gudene vite...

Johan-Kr

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Kabeldragern skrev:
..Når det gjelder ht med høy følsomhet er det "the first watt" som gjelder! Husk det...

K.
Veldig enig i tankegangen; og vil nesten utvide det til omfatte de fleste høyttalere; pause mellom notene, eller hvor klart en forsterker viser når en note stanser og den neste starter er en sentral del av den musikalske ytelsen. Om det er slike erkeviktige nyanser i musikkgjengivelsen du sikter til.

Mvh Vidar P

NOV

Medlem
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
10
Torget vurderinger
5
Vidar P skrev:
Kabeldragern skrev:
..Når det gjelder ht med høy følsomhet er det "the first watt" som gjelder! Husk det...

K.
Veldig enig i tankegangen; og vil nesten utvide det til omfatte de fleste høyttalere; pause mellom notene, eller hvor klart en forsterker viser når en note stanser og den neste starter er en sentral del av den musikalske ytelsen. Om det er slike erkeviktige nyanser i musikkgjengivelsen du sikter til.

Mvh Vidar P

Hvor skal man da plassere MF og Antony Michaelson`s tanker når han sier at 250watt er nesten for lite til realistisk lyd uten forvrengning/klipping og 500 egentlig er et minimum? Selv lager han, med beste vilje, en kl.A med 36watt. Og alt funker jo. Man kan mene hva man vil men dårlig har MF aldri vært.

NOV

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg vet iallefall hvor jeg vil plassere hans tanker. Eller skal man kalle det promo-fremstøt? :)

Ikke for det; han er en habil klarinettist, og har laget mange gode hifiapparater. Men iflg hans watt-tanker så skulle jo mange gode hifisystemer med lav max SPL låte skrekkelig dårlig. Det gjør de ofte ikke, så han tar feil.

Det å ha mye watt til (teoretisk) rådighet er forresten ikke alltid til hinder for en god kvalitativ ytelse, ei heller til hinder for at "den første watt" er av god kvalitet. Men det utgjør ingen god regel imo. Hadde jeg skulle spilt så høyt i stua som Michaelson foreslår (som forøvrig er basert på nivå i konsertsaler), så hadde jeg nok vært skilt forlengst :)

Mvh Vidar P

NOV

Medlem
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
10
Torget vurderinger
5
Vidar P skrev:
Jeg vet iallefall hvor jeg vil plassere hans tanker. Eller skal man kalle det promo-fremstøt? :)

Ikke for det; han er en habil klarinettist, og har laget mange gode hifiapparater. Men iflg hans watt-tanker så skulle jo mange gode hifisystemer med lav max SPL låte skrekkelig dårlig. Det gjør de ofte ikke, så han tar feil.

Mvh Vidar P
Jo, mannen er flink. Det skal han ha. Har selv eid en kW500 for noen år siden sammen med kWdm25 dac og driv settet den gang "tungdrevne" høyttalere rådet grunnen her hjemme. Og det virket dèt og. Det er det som er det rare med denne hobbyen. Vi har så fobannet kort hukommelelse. Det er der jeg tror hifi bransjen tjener penger på oss.

NOV

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.270
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Kabeldragern skrev:

K.

Mvh Vidar P
Akkurat! Det er disse nøyansene som skiller "gode anlegg" fra "dårlige anlegg" og som skiller anleggs evne til å følelsesmessig forføre lytteren.
Det er ialle fall min erfaring...

K.

NOV

Medlem
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
10
Torget vurderinger
5
Kabeldragern skrev:
Vidar P skrev:
Kabeldragern skrev:

K.

Mvh Vidar P
Akkurat! Det er disse nøyansene som skiller "gode anlegg" fra "dårlige anlegg" og som skiller anleggs evne til å følelsesmessig forføre lytteren.
Det er ialle fall min erfaring...

K.

Er det dette som kalles "timing" på hifi skribentenes fagspråk???

NOV

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg synes begrepene "timing" og ikke minst pace, rhythm & timing er svært omfattende begreper, og klarer ikke å se at det kan oppsummeres slik; men dette er vel iallefall i min forståelse i det minste en liten del av det jeg oppfatter som PR&T-egenskapene.

Mvh Vidar P

B

brand-x

Gjest
Det første som slo meg ved oppkobling til min første Klasse-A forsterker var kvaliteten ved mindre pådrag... tidligere har jeg måttet spille betydelig høyere for å føle det musikalske i musikken...

Hvis det er det som menes med den første wattens kvalitet ???

Nå har jeg forøvrig hatt switch-mode forsterkere og seriøse konvensjonelle A/B trinn, men aldri følt en så musikalsk naturlig gjengivelse som med nyervervelsen..

mvh
Kjell P..

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg synes det gjerne skiller mye på forsterkere når det gjelder dette med evne til å vise når en note stanser og neste starter, og i det hele tatt PR&T-evner. Endel forsterkere er noen ganger kjempegode på dette, og det gir en unik følelse av musikalsk liv og fremdrift; andre er mindre gode og slurver fælt på disse mer indre aspektene ved musikkgjengivelsen, og det gir (iallefall for meg) en helt feil lyd. Mye av det jeg koser meg med i musikken, høre på artisters intonasjoner, fraseringer etc, forsvinner liksom i ei søle av lyd.

For meg synes ikke dette å kun ha med klasse å gjøre, jeg har hørt gode forsterkere (i denne forstand) fra nesten alle klasser. Hvis jeg skal våge meg på en generalisering allikevel, så vil jeg mene at jeg antakelig sjeldnest treffer på disse for meg viktige kvalitetene i "typisk" svært effektsterke type US monster-forsterkere, oftest treffer jeg de i mer effektmoderate men strømsterke forsterkere, være seg gode klasse A-forsterkere, virkelig gode rørforsterkere (som gjerne er klasse A), Naim-forsterkere (som er klasse B) og desslike; altså apparater som jeg innbiller meg har lav risetime.
Vet ikke om det er mulig å generalisere med det slikt, men det er nå engang mitt villfarne inntrykk så langt.

Utgangseffekt, "power" og desslike får andre bekymre seg for; det aspektet ved effektforsterkere affiserer meg lite og ingenting; mitt inntrykk er sågar at det fort kan bli for mye; og there's no such thing as a free lunch :)

Mvh Vidar P

NOV

Medlem
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
10
Torget vurderinger
5
Vidar P skrev:
Jeg synes det gjerne skiller mye på forsterkere når det gjelder dette med evne til å vise når en note stanser og neste starter, og i det hele tatt PR&T-evner. Endel forsterkere er noen ganger kjempegode på dette, og det gir en unik følelse av musikalsk liv og fremdrift;

Mvh Vidar P
Likte det du skrev her. Beskriver hva jeg føler jeg fikk ut av Luxman settet uten at jeg selv evnet å sette ord på det.

NOV

Topp Bunn