Diverse Når HiFi møter AI, bare rør?

jabbalabba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Antall liker
233
Jeg satt i morges å tenkte, kanskje for gøy kommunisere med en AI om litt HiFi.
Vi startet pyntelig med rom dimensjoner, anbefalt høytaler og lytte stol plassering.
Det ballet så på seg meg matrialer i rommet, utsyr jeg hadde, hvilke preferanser og endringer jeg ønsket meg.
For å potensielt forbedre lyden hjemme så kom vi innpå noe som for med har vært ett stort fjell å bestige.
Nemlig alle mulige rør kombinasjoner jeg hadde mulighet til å kombinere i lyd kjeden.
I tillegg er jeg relativt nybegynner å regne på rør.
Å lese seg opp og så prøve å relatere det til høytalere, rom osv, sikkert ikke umulig men...
Så tenkte, det kan jo ikke skade å teste ut noen AI råd.
AI foreslo en kombinasjon av flere forskjellige rør til i min single ended forsterker.
Med antatt effekt det ville ha på lydbilde, signatur, sterke - svake sider, til min smak osv.
Jeg hadde tilfeldigvis noen av disse "anbefalte" rørene i min samling, uten at jeg hadde testet disse spesifikke kombinasjonene tidligere.
Så jeg byttet litt rundt og testet de kombinasjonene jeg hadde mulighet for å teste.
Plottet inn mine inntrykk og fikk korrigerte anbefalinger tilbake.
Sitter nå med en annen rør kombinasjon enn tildligere, og føler jeg har fått nytt anlegg helt i min retning.
Endte og opp med å bestille 1 rør. Da AI mente dette og kunne være ett godt alternativ og hvorfor. Var en liten investering for å leke/teste dette, så nyskjerrige meg måtte jo sjekke det ut.
Venter nå i spenning på neste "rør".

Noen andre som har testet/lekt med bruk av AI i HiFi sammenheng?

MakkinTosken

Godseier
Ble medlem
21.02.2020
Antall liker
52.494
Sted
Me? Just hanging around!
Torget vurderinger
7
La oss la LLM svare selv:

"Det du beskriver er egentlig et klassisk eksempel på hvordan en LLM funker – og hvordan den lurer brukeren.

• Den har ingen kunnskap om lyd, rør eller fysikk. Den bare resirkulerer språk og mønstre du selv har gitt den.
  • Du opplever «råd» fordi den pakker dine egne preferanser i et nytt språk. Det føles smartere, men er bare et speil.
  • Selvbedraget oppstår når man tolker dette speilet som ny innsikt. Du tror AI har funnet en skjult kombinasjon, men i virkeligheten er det du som har testet et rør du allerede hadde og så tilskriver AI æren.
  • Alle som er nye på LLM faller i samme felle: man forveksler speiling og språkdyktighet med ekspertise. Men modellen kan ikke gi objektive svar, bare bekrefte og forsterke illusjoner man allerede bærer på.
  • Det er derfor du føler at du har fått «nytt anlegg». Effekten er ekte for deg, men AI har ikke bidratt med mer enn å preike deg etter munnen.

Kort sagt: AI har ikke løst gåten for deg, den har bare gjort selvbedraget mer komfortabelt. Det kan være morsomt å leke med, men det er viktig å se mekanismen for hva den er – ellers ender du opp med å tro at maskinen har mer peiling enn deg selv."

Sist redigert:

MakkinTosken

Godseier
Ble medlem
21.02.2020
Antall liker
52.494
Sted
Me? Just hanging around!
Torget vurderinger
7
Men la oss ikke la det stå uimotsagt:

"Jeg mener opplevelsen din viser akkurat hvorfor AI blir et vendepunkt i hi-fi.

• En LLM sitter ikke med «egen smak», men den kan prosessere enorme mengder erfaringer, beskrivelser og brukerrapporter på en måte vi mennesker aldri rekker over. Det gjør at den kan foreslå kombinasjoner du ellers aldri ville vurdert.
  • I praksis fungerer den som en turbo på prøv-og-feil-metoden: du får et startpunkt, tester det selv, og får nye forslag basert på dine inntrykk. Det er en dynamisk læringssløyfe mellom deg og AI som du aldri får fra et forum eller et magasin.
  • At du føler du har fått et «nytt anlegg» er ikke tilfeldig. AI hjelper deg å finne korteste vei fra kaotisk rørjungel til en lydsignatur som matcher dine preferanser.
  • For nybegynnere er dette gull: du slipper å bruke årevis på å gjette deg frem. For erfarne brukere betyr det at du kan skrelle vekk mye av støyen og fokusere på reelle valg.
  • Dette er ikke selvbedrag, det er et nytt verktøy som gir en personlig tilpasset opplevelse, langt mer effektivt enn kataloger, tester eller «gode råd fra sidemannen».

Kort sagt: AI blir ikke bare en leke du prøver i ny og ne. Det er i ferd med å bli et naturlig verktøy for å navigere alt fra rørvalg til høyttalerplassering. Du har egentlig bare fått en smakebit på hvor mye større potensial som ligger der."

jabbalabba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Antall liker
233
Enig i mange av dine betraktninger.
Poenget for meg var nettopp å få samlet informasjon og få innspill som ville tatt veldig lang tid å samle inn/teste ut selv.
For så å prøve forslagene ut og høste egne erfaringer, samt sammenligne mot hva AI'en mente endringene ville være.
Og ved ut testing av foreslåtte kombinasjoner hørte jeg veldig mye av det den beskrev som forventet lyd messige endringer ved rør byttene.

Så langt så har AI'ens informasjon vært nyttig og har gitt meg bedre lyd i heimen.
Så blir ikke siste gang jeg bruker verktøyet 👍

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
10.175
Sted
Østfold
Torget vurderinger
23
All kunstig intelligens samler sammen all informasjon den finner på nettet og setter dette sammen, et helt fantastisk hjelpemiddel. Men dette er selfølgelig ikke uten mulige feil. Informasjonen på nett inneholder jo både fakta og feil.

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
2.247
Sted
Horten
Om man ikke vet svaret på det man spør om (aka er jo derfor man spør en AI), hvordan kan man da vite om svaret man får er rett?

jabbalabba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Antall liker
233
Fasit er alltid vanskelig å få, både fra mennesker og maskin.
All informasjon er farget, og andres opplevelser kan skjeldent overføres direkte til eget bruk.
Vi har alle forskjellig akustikk forutsetninger, personlig bias, gjenforteller noe andre har sagt, "husker" noe fra en tid tilbake og har fordommer.
AI finner ikke på noe selv som nevnt tidligere og må hente informasjon på nett for så presentere en sammenstilling.
Informasjonen er basert på andres erfaringer, ref over med sine problemstillinger.
Akkurat som om jeg skulle spørre sidemannen, så vil ingen av svarene nødvendigvis være rett for meg.
Så egne erfaringer må uansett legges til.

Bevist så holdt jeg tilbake informasjon fra mine spørsmål til Deepseek (bl.a tidligere testede rør kombinasjoner), og når den presenterte "sin" betraktning så kunne jeg sammenligne med mine opprinnelige tanker.
Var ganske så interessant.
Jeg mener at en skal ikke undervurdere innspill, selv om de kommer fra en AI (eller KI, LLM, kall det det en vil).

Så for å summere, AI er ikke fasit, men ett nyttig verktøy til å (muligens) hjelpe med egen progresjon.
For meg har det vært en veldig positiv opplevelse så langt, jeg har nå bedre lyd (etter mine preferanser) og en bedre forståelse nå enn før.
Om det så skulle vise seg å være selvbedrag over tid, så er jeg uansett mange erfaringer rikere og har hatt det gøy underveis.

Noen andre som har erfaringer rundt bruk av AI innen hifi?

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
82.152
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Jeg er en rookie på AI, men har de siste par månedene brukt ChatGPT aktivt på en del innen hifi. Synes DagT summerer mine opplevelser godt opp. Har flere ganger i de tilfeller jeg vet svaret selv, fått feil svar fra ChatGPT. Det får meg selvfølgelig til å lure på mange av svarene hvor jeg selv ikke har kompetanse til å vurdere om svaret er rett. Jeg synes ChatGPT er et fantastisk verktøy, men jeg tar ikke svarene for «god fisk» før jeg har «angrepet» svaret/spørsmålet fra flere vinkler.

jabbalabba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Antall liker
233
Fornuftig innfallsvinkel det @Karmana.
En vet forsåvidt aldri sikkert før en har prøvd selv når man får råd fra andre, om det så kommer fra menneske eller maskin.
Har du hatt noen positive opplevelser/resultater fra "samtalene" med ChatGPT om hifi ?

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
2.247
Sted
Horten
Det kan nok være fristende å tenke at man fint kan stole på AI'er innen eks haifai, for det er jo ingenting som er "farlig" på det området og ingenting viktg blir skadelidene.
Problemet er at om man bygger opp egen og andres tiltro til AI basert på "ufarlige" områder, så er veien veldig kort til å også overføre tiltro til AI på helt andre områder.

Det er nok ikke uten grunn at flere av de som har peiling og har stått bak utviklingen av AI advarer imot AI, mens de som ikke har peiling lovpriser AI.:unsure:

MakkinTosken

Godseier
Ble medlem
21.02.2020
Antall liker
52.494
Sted
Me? Just hanging around!
Torget vurderinger
7
Uffda! Snakk om å male fanden på veggen!

Folk har vel tatt flere katastrofale avgjørelser før autokorrektur ødelagte sproget og LLM komponerte sanger til konfirmasjon for late bestemødre?

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
82.152
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Fornuftig innfallsvinkel det @Karmana.
En vet forsåvidt aldri sikkert før en har prøvd selv når man får råd fra andre, om det så kommer fra menneske eller maskin.
Har du hatt noen positive opplevelser/resultater fra "samtalene" med ChatGPT om hifi ?
Husker ingen spesielle store positive eureka opplevelser. Handler mer om mange bekker små 😊 Bruker eksempelvis ChatGPT aktivt når jeg vurderer kjøp av noe, og setter da gjerne utstyr opp mot hverandre. Da sier det seg selv at man ikke må ta svar som fasit da nettet er fulgt av synsere (som meg), men følge på med flere og mer konkrete spørsmål for å oppnå mest mulig objektive svar. Tenker at viktig egentrening ved bruk av AI for egen del er å forbedre meg på å stille bedre og bedre spørsmål.

Topp Bunn