Nå har ungdommen vinyldilla

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
312
Personlig skjønner jeg ikke dette styret med vinyl.

DVS. at noen bruker tid på at andre bruker vinyl.

Jeg har brukt vinyl hele tiden siden midten av 60-tallet.

Dette har vært helt naturlig for meg, og har ikke vært noe " back to the roots ", ting for meg, fordi platene og platespilleren har alltid stått der de står mer eller mindre.

Ser Ove Tønnesen på 63 år levde opp med lydbånd og små cd plater........

Vet ikke helt, men mener ikke cd plater var ute for omkring 50 år siden?
Lydbånd, ja, men cd plater, nei tror ikke det, hvis han ikke meget sent ble voksen da....

Forresten har prisen på brukt vinyl steget kraftig.

På Ebay er prisene tildels horrible for ex/mint plater, og på QXL Norge har plater mye forsvunnet, og tildels blitt erstattet av reutgivelser solgt fra Danmark.
Muligens har salget av QXL tidligere i år noe å si, mye av det andre er også blitt dårligere.

Noen bruker hokey-sveis enda, andre bruker treklumper, jeg selv brukte slengbukser og boots til langt utpå 80-tallet, og hadde meget langt hår.
Morsomt for noen, min niese i begynnelsen av 20-årene er facinert av 70-tallet.
Både når det gjelder klær, musikk, og annet.

Sist redigert:

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.742
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Personlig skjønner jeg ikke dette styret med vinyl.

DVS. at noen bruker tid på at andre bruker vinyl.

Jeg har brukt vinyl hele tiden siden midten av 60-tallet.

Dette har vært helt naturlig for meg, og har ikke vært noe " back to the roots ", ting for meg, fordi platene og platespilleren har alltid stått der de står mer eller mindre.

Ser Ove Tønnesen på 63 år levde opp med lydbånd og små cd plater........

Vet ikke helt, men mener ikke cd plater var ute for omkring 50 år siden?
Lydbånd, ja, men cd plater, nei tror ikke det, hvis han ikke meget sent ble voksen da....

Forresten har prisen på brukt vinyl steget kraftig.

På Ebay er prisene tildels horrible for ex/mint plater, og på QXL Norge har plater mye forsvunnet, og tildels blitt erstattet av reutgivelser solgt fra Danmark.
Muligens har salget av QXL tidligere i år noe å si, mye av det andre er også blitt dårligere.

Noen bruker hokey-sveis enda, andre bruker treklumper, jeg selv brukte slengbukser og boots til langt utpå 80-tallet, og hadde meget langt hår.
Morsomt for noen, min niese i begynnelsen av 20-årene er facinert av 70-tallet.
Både når det gjelder klær, musikk, og annet.
Fint for deg, men ikke alle er i din situasjon.

På 80-tallet ble vinyl dømt nord og ned til fordel for CD. Og at vinyl nå tar seg opp igjen, og ungdommen er blant kjøperne, nå som streaming og nedlasting gjør det enklere enn noen gang å skaffe seg tilgang på musikk på nettet, synes jeg er svært positivt.
noen bruker tid på at andre bruker vinyl
Jeg synes dette er ganske oppsiktsvekkende (i positiv forstand), og i motsetning til deg har jeg ingen problemer med å forstå at "noen bruker tid på at andre bruker vinyl". Men så har jeg ikke brukt vinyl hele tiden siden midten av 60-tallet...

Aggromagnet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2012
Antall liker
70
Begynte selv med vinyl i 1997, var en tur i Newcastle og forvillet meg inn i diverse platesjapper med masse kul musikk jeg aldri hadde vært borti tidligere.
Kom hjem med kofferten full av plater, og etter det har det bare balla på seg.
Har siden da holdt meg til vinyl enkelt og greit fordi utvalget av musikk er så mye større (electronica og drum'n'bass)

Jeg visste ikke om opplegget på Odderøya, mange takk for tipset - får kanskje ta å fylle ei bruskasse med voks og friske opp beatmatching-skillsa :)

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
25.183
Sted
Bydelen for okser i Oslo
Torget vurderinger
10
Bra at den nye generasjonen kan ta arven videre. Vinylplaten har da lydkvaliteter som er verdt å ta med inn ifremtiden. Værre var det med kasettene jeg hadde som barn/tenåring! Satte nesten ferieølen i halsen da jeg leste denne overskriften: p3.no � Kassetten er tilbake

Tror kanskje ikke kassettformatet får en renesanse ala vinylen, men jeg har tatt feil før! Tenk dere en passe dårlig Memorex kassett, C240, normalbånd med mp3 opptak! Lydnirvana!!!! :rolleyes:

OU812

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
Syns også at det er bra at Vinyl er inn, ikke fordi det er Vinyl men forde at økter Vinylsalget så betyr det mere penger til de som produserer og mindre nedlasting.. Og det er jo bra. Eg kjenne flere lokale band som Var svært bra på sin sjanger, men pga økonomien måtte de jobbe 100% utenom drive med musikk, og da går det ikke mange år før de må legge opp. Familie osv krever jo sitt....
Jeg samler på Vinyl, er ikke så gammel at jeg kan skrøyde av at jeg vokste opp med det, men jeg er gammel nokk til at jeg husker at jeg har vært med fatteren i butikken da det kun stod Vinyl og kasetter i hylla. Kjøpt Vinyl og vært med hjem og fått lov av fatteren til og spille vinyl. Ødela ganske mange PU'er for fatteren men han ga ikke opp, han kjøpte nye.. Men nokk om det..
At Vinyl blir populært igjen har et par ulemper, større forespørsel betyr høyere priser, og desverre som med allt annet. Det blir nokk produsert mye billig drittvinyl, og det tross at vi lever i en tidsepoke som gir oss teknologi til og lage bedre Vinyl en før...

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
Bra at den nye generasjonen kan ta arven videre. Vinylplaten har da lydkvaliteter som er verdt å ta med inn ifremtiden. Værre var det med kasettene jeg hadde som barn/tenåring! Satte nesten ferieølen i halsen da jeg leste denne overskriften: p3.no � Kassetten er tilbake

Tror kanskje ikke kassettformatet får en renesanse ala vinylen, men jeg har tatt feil før! Tenk dere en passe dårlig Memorex kassett, C240, normalbånd med mp3 opptak! Lydnirvana!!!! :rolleyes:

OU812
Ganske sikker på at vist eg stikke på loftet til Fatteren & mutteren finne eg gamle optakskassetter med Liveopptak av radio, lydnirvana sa du.. Hehe

Topp Bunn