Musikkstykket fra"Herskapelig"

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Antall liker
13
Er det noen som vet hva intro-musikken til Nrk-programmet "Herskapelig" heter?
Har ikke peiling på klassisk, men det har sikkert noen av dere?  

Vil gjerne ha tak i denne, for guttungen på snart ni måneder så ut til å like denne musikken svært godt!
Han slapp det han hadde i hendene og lyttet!!!  ;D

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.830
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Re: Musikkstykket fra"Herskapelig&quo

Jeg har ikke sett mye på "Herskapelig" ettersom Tøppen Bach ikke sender signaler på noen av mine frekvenser, men jeg synes å huske at musikken som ble brukt var et tema fra "La Forza del Destino" ("Skjebnens makt") av Giuseppe Verdi. Tøppens foretrukne versjon er ekstremt soft og rosa, og har lite med originalen å gjøre, bortsett fra det fengende temaet. Dette er fullblods italiensk og romantisk opera med store dynamiske og klanglige svingninger.

Skulle du fremdeles være interessert, har du valget mellom å kjøpe hele operaen eller en cd med overtyrer. Sistnevnte finnes det mange av på markedet, f. eks. Karajan eller Abbado på Deutsche Grammophon. Håper du våger spranget ut i the real thing, og at du får glede av Verdi.

Felis

Medlem
Ble medlem
15.02.2006
Antall liker
0

Jeg er overhodet ikke sikker, men synes musikken minner meg om filmmusikken fra Jean de Florette (Kilden i Provence og Manon og kilden) Men det er mulig jeg husker feil, og jeg ser heller ikke ofte på herskapelig
Bra filmer i alle fall... ;)

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.830
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2

Jeg er overhodet ikke sikker, men synes musikken minner meg om filmmusikken fra Jean de Florette (Kilden i Provence og Manon og kilden) Men det er mulig jeg husker feil, og jeg ser heller ikke ofte på herskapelig
Bra filmer i alle fall...  ;)
Meget flotte filmer til og med, der filmmusikken er hentet fra samme kilde(!) som "Herskapelig". Verdi skrev denne operaen i 1862.

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.830
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2

Orakelet tøyser strengt tatt ikke så helt lite. Verdis opera inneholder mange temaer, og overtyren presenterer de fire hovedtemaene. Det dreier seg altså ikke om én melodi. Følgelig vet orakelet lite om opera og ingenting om hva som er hensikten med en overtyre.

Joda, jeg vet godt at dette kan høres pedantisk ut, men det er ikke så enkelt å trekke seg midt i svevet.

Felis

Medlem
Ble medlem
15.02.2006
Antall liker
0
Re: Musikkstykket fra"Herskapelig&amp

Orakelet tøyser strengt tatt ikke så helt lite. Verdis opera inneholder mange temaer, og overtyren presenterer de fire hovedtemaene. Det dreier seg altså ikke om én melodi. Følgelig vet orakelet lite om opera og ingenting om hva som er hensikten med en overtyre.

Joda, jeg vet godt at dette kan høres pedantisk ut, men det er ikke så enkelt å trekke seg midt i svevet.
Nei, man skal absolutt ikke trekke seg midt i svevet, da kan man slå seg stygt.
Vel da har vi alle rett, og kan sove godt!

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.830
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Re: Musikkstykket fra"Herskapelig&amp

Nei, man skal absolutt ikke trekke seg midt i svevet, da kan man slå seg stygt.
Vel da har vi alle rett, og kan sove godt!
Når jeg tenker meg om, er det visst noen som pleier å lande på kulen - hva nå det kan skyldes. Om det har konsekvenser for nattesøvnen, vet jeg ikke så nøye. Det er bedre å høre en skikkelig opera enn å gruble på slikt.

Topp Bunn