Musikkromstørrelse

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Antall liker
120
Torget vurderinger
0
Hei !

Ønsker tips om hvor stort et rom bør være som brukes til musikkrom.
Har et rom på bare ca. 13 kvadrat, og et annlegg som jeg så hvidt
får plass til på den ene kortveggen.

Spiller på Jadis JA 200, Duntech Marquis høyttalere. Resten har underordnet
betydning for romstørrelse (kan selfølgelig ramse opp resten hvis det har noen betydning.
Har noen synspunkter og meninger rundt mitt
spørsmål er jeg takknemlig for tips og råd.
Rommet har vanlig spon med tapet, laminatgulv.

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Jo større rom jo enklere er det å få til bassen (med mindre du ikke skal igang med EQ og denslags.) Men de færreste av oss har særlig store valgmuligheter og må jobbe med det rommet vi har (fått tildelt?). :) Det er mange som får gode resultater med moderate rom, som ditt. Kikk litt på de forskjellige "Mitt Anlegg" trådene f.eks.

Mvh

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.490
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hva er rommets bredde, lengde og høyde?

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Antall liker
120
Torget vurderinger
0
Rommet er Bredde 2,85
Lengde 3,60
Høyde 2,40

Dette ble ikke fullt 13 kvadrat (10,36), så da blir utfordringen desto større.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.490
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ta en kikk i RoDas anleggstråd. Han spilte i et rom på den størrelsen i årevis.

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Antall liker
120
Torget vurderinger
0
Vel og bra med små monitorhøyttalere, men mine har 2 stk 10 toms basser hver og er 1,50 høy.
Det må vel noe demping til og lavt volum for å få grei lytteopplevelse.

Har på sikt planer om å innrede et kjellerrom som foreløbig ikke har hverken gulv eller strøm, det er
3-4 ganger større, men får leve med det lille en stund til.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.750
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Små rom bør generelt dempes mye, det er min erfaring. Store høyttalere som går dypt funker bedre i små rom jo bedre demping du har. Laminat er harde greier med knallhard overflate og høy relfeksjonskoeffisient, så det bør dekkes med tepper. Kanskje du har moderne takhimling med gips og glava, eller har du takpanel? Enkle hjemmelagde dempere med 5cm rockwool kan du flytte rundt på og teste. De kan ha fin effekt både rett på vegg og med litt avstand.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Ja – uten demping går ikke dette bra. TVstuen min på 17 kvm har hatt besøk av diverse gulvstående høyttalere i årenes løp – men alle som en har fått reisepass. Det ble altfor romlete. Ettersom sjefen i huset plent nekter innpass av noe som ligner på synlige dempetiltak annet enn vegg til vegg teppe, er dette med store høyttalere skrinlagt. Sannsynligvis for godt – men jeg er optimist og sier inntil videre.

Derimot har det fungert godt i begge de små rommene mine – det ene på 7-8 kvm og det andre, som sagt, på 17 kvm – med stativhøyttalere pluss sub. Men det er kanskje ikke noe alternativ?

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Antall liker
120
Torget vurderinger
0
Hei Jøgga !

Har nesten heldekkende teppe, men veggene har jeg ikke isolert annet enn yttervegg. Kunne eksperimentert
litt med tepper på bakvegg, har noen små jeg kan prøve, billig løsning fremfor spesialgreier i og med at jeg på
sikt satser på å komme igang i kjellerromet.

Har du, eller noen andre her på forumet noen peiling på gulvlegging når det kun er sand og stein som er
grunnlaget. Hadde håpet på å slippe å mure gulv da det er veldig strevsomt å få betong inn i kjelleren uten dører
eller vinduer, må gjemmon inngangsdør og stue og kjøkken så det er uaktuelt. Kan Lecablokker erstatte betonggulv ? Dette ble litt på siden av hifi-hobby, men det er sikkert andre som er i samme situasjon.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.750
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Cadillacman skrev:
Hei Jøgga !

Har nesten heldekkende teppe, men veggene har jeg ikke isolert annet enn yttervegg. Kunne eksperimentert
litt med tepper på bakvegg, har noen små jeg kan prøve, billig løsning fremfor spesialgreier i og med at jeg på
sikt satser på å komme igang i kjellerromet.

Har du, eller noen andre her på forumet noen peiling på gulvlegging når det kun er sand og stein som er
grunnlaget. Hadde håpet på å slippe å mure gulv da det er veldig strevsomt å få betong inn i kjelleren uten dører
eller vinduer, må gjemmon inngangsdør og stue og kjøkken så det er uaktuelt. Kan Lecablokker erstatte betonggulv ? Dette ble litt på siden av hifi-hobby, men det er sikkert andre som er i samme situasjon.
Hei igjen
Du må absolutt ikke slurve med underlaget i kjellergulvet, da er alt bortkastet. Her må du nok være tålmodig og planlegge. Det høres ut som du har en uinnredet kjeller i eldre hus, det jeg kaller 'kaldkjeller', stemmer det? Du trenger godt underlag og fuktsperre under betonggolvet, såpass vet jeg. Jeg er ingen bygningsmann, og vet ikke om Leca eller andre ting kan erstatte betong i kjellergolv, her kan sikkert flere andre svare.

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Antall liker
120
Torget vurderinger
0
Det er et hus bygget på 60 tallet, det har tre andre kjellerrom men det er ingen størrelse eller takhøyde på disse
som kan benyttes til musikkformål.
Er selvfølgelig klar over at fuktsperre må til, og sikkert varmekabler.

Har vært inne på tanken å få ordnet hull i veggen slik at ferdigbetong kunne sprøytes inn.
Skal likevel ha noen ventiler p.g.a. utlufting av litt fuktighet som har kommet på grunn av
stillestående luft. Huset er bygget på i begge ender og de gamle kjellervinduene er fjernet og
høyden på nydelen er på bakkeplan ( ca 1 m) og i den ene delen er det fukt i taket.Denne fuktigheten
skal fjernes med en veggmontert vifte med fuktføler.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Ikke rart du har fukt når du ikke har lyrer. Enkel løsning: Lei søyleboreutstyr (tror det heter det) og bor 2 stk. 10cm hull i hver ende av kjelleren (for krysslufting). Bestill betong med bil og ta betongen inn 10cm hullet med slange og pumpe fra bilen.

Monter deretter enkle lyrer med insektsnetting og lukkemulighet i hver lyre.

Jobb ferdig.

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Antall liker
120
Torget vurderinger
0
Det var jo det jeg skrev i et foregående innlegg ayt jeg skulle ha utlufting med vifte, har ikke kommet igang ennå
da jeg kjøpte huset i oktober 2008.
Hvis du har så god greie på dette kan du da fortelle meg om det skal være noe underlag før betongen pumpes inn.
Har også lurt på dette med fuktsperre mot yttervegg, kan dette ordnes på innsiden ?

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Brukte noen blå isoporlignende plater da jeg støpte sist. Husker ikke helt navnet. Det finnes også noe kalt markplate el.l., grønnlig rockwool sak, litt harde. Begge for å unngå teleproblematikk. Begge typer finnes på vanlig byggevarehandel.

Boret opp 10cm hull som nevnt over i en garasje som var preget av fukt, 2 hull i hver sin ende for krysslufting. Ble meget bra. Tror jeg betalte 500,- for å leie bormaskinen i ett døgn. Må tilkobles vannslange når den går for kjøling av borhylsen mot veggen.

Fuktsperre må du legge på yttersiden. Graving og skikkelig drenering (noe som ofte er svært dårlig utført, og gjerne problemer med på bygg fra 1960'ish rundt) med platon grunnmursplate, drensrør i bunnen av grøfta og grov pukk oppå. Og husk å grav helt rundt og ikke bare langs en vegg.

Drensrøret skal optimalt sett gå i en kloakk eller ihvertfall renne unna huset.

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Antall liker
120
Torget vurderinger
0
Hei !

Grunnen til spørsmål om det går an å ordne dette fra innsiden er at det står en terasse over og det blir ikke
veldig lett å komme til å grave når det er høyde på under en meter under terassen.Kan jo grave fra innsiden og
prøve på et eller annet som isolerer mot fuktinntrenging. Finnes det en mulig løsning denne veien ?
Jeg kan selvfølgelig legge varmekabler også, men dette er ting som det går an å forhøre seg om i en byggevareforretning.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Hvis først fukten har kommet inn i grunnmuren er det gjort.

Demonter pent terrassen din, grav deg ferdig og monter terrassen inntil veggen på nytt.

Går bra det.

Når du først har en litt dårlig løsning idag på tilgjengeligheten så får du finne deg i litt mere jobb for å fikse dette.

Fuktsperre på innsiden av grunnmuren er ingen løsning. Og den vifta du snakker om, hvor skal den frakte fukten? I samme rom? Skjønner du hvor jeg vil?

Gjør det skikkelig hvis du først skal gjøre noe med dette.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Varmekabler på det nystøpte kjellergulvet vil være en fin sak ja. Jevn varmefordeling osv. Men er ikke en faktor for å fjerne fukt inn gjennom ytterveggene.

GjeEsp

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2006
Antall liker
113
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Enig med Lydmekk. Er det fukt mot yttervegg er eneste mulighet drenering fra utsiden, graver du deg ned fra innsiden vil du bare lede fukten enda lenger inn i rommet :-[. Videre er det viktig når/om du skal støpe gulv å legge damp/fuktsperre, dvs et plastlag oppå pukken/sanden, deretter markplater, evt isopor og armering for varmekabler. Du bør og legge en "ramme" rundt veggene av isopor i høyde med ferdig støpt gulv. Så kan du støpe. Ventilasjon har du allerede tenkt på og det er uansett viktig. Lykke til videre.
Mvh Gjert

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Antall liker
120
Torget vurderinger
0
Takk for fine råd, men jeg kom på at Heydi har fine produkter som brukes til å prime mur med, dette kan sjekkes ut.
Hvis jeg må demontere terassen tror jeg at rommet får stå som det står.
Vifta skal uansett monteres som jeg skrev i et tidligere innlegg. Det er fukt i taket på tilbygget som den skal ta seg av.

GjeEsp

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2006
Antall liker
113
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Hey`di har flotte produkter, men er nok redd selv de må gi tapt når det gjelder å stoppe fukt som kommer utenfra fra innsiden. Har selv forsøkt å prime natursteinsmur med tilløp til fukt tidligere og det holdt, men bare en stund. Problemet er at fukten står mot veggen uansett hva du gjør fra innsiden, og betongmur trekker til seg denne fukten og forvitrer samt frakter fukten inn. Dette er et stort problem og jeg skulle ønske det fantes en enkel løsning, men tror du vil få stort sett samme svar fra de fleste hold. Men lykke til ihverfall :)

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Veldig så pesimistiske folk var her da :)

Gulvet er greit, som du har fått beskrevet;
1. Ta på hull i veggen
2. Rett opp underlaget med pukk og komprimer denne godt. Det blir vanskeligere å få pukken inn enn betongen som kan pumpes!
3. Legg ut fuktsperre.
4. Isoler med 5-15cm isopor eller så mye du har plass til uten at takhøyden blir for liten.
5. Legg armeringsnett og benytt "stoler" til å holde dette 2-3cm over isoporen.
6. Legg evnt varmekabel og fest denne til armeringsnettet.
7. Støp noen punkter og rett av de slik at du har noe å rette gulvet etter.
8. Bestill betong og få med deg en kompis eller tre til å dra den ut og avrette/pusse!

Få inn fuktstyrt ventilasjon med kryssventilering, mao luft inn i ene enden og ut i andre.
Sjekk takrenne nedløp og terrenget ute så dette ikke skaper ekstra problemer. Legg takrennenedløpet i slange/rør vekk fra huset.
Fjern evnt blomsterbed inntil huset, som fruene har det med å vanne titt og ofte. Se til at terrenget heller vekk fra huset, slik at regnvann o.l. renner vekk og ikke trekker ned langs veggen.

Vent en tid og se an fuktproblemet, stopp gjerne ventilasjonen for å se om problemet kommer tilbake med en gang.

Da kan du vurdere å sette opp reisverk til veggene i lytterommet med god klaring til yttervegg, og kjøre ventilasjon mellom yttervegg og ny vegg. Mange benyttet før, en eller annen fuktsperre av plast, platon, papp osv på yttervegg eller yttersiden av de nye veggene, men erfaringer har vist at et åpent tomt luftrom i mellom veggene fungerer vel så bra. Dette mtp sopp osv.

MEN når det er sagt, ville selvfølgelig det beste være å stoppe fuktigheten på innsiden ved å grave opp og legge ny drenering!
Dette er en nødløsning som har vist seg å fungerere veldig bra hos mange.

PS! Jeg gir ingen garanti for at dette er en god nok løsning i ditt hus for all fremtid. Ta kontakt med en erfaren byggmester på stedet og be om en vurdering.

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Antall liker
120
Torget vurderinger
0
Hei Norcad !

Hva er denne fuktsperre i punkt 3 ?

Dette var et utrolig bra fagmessig innlegg, skal forelegge for en fagmann til nærmere utredning.

Y

ymir

Gjest
hei

Får prøve igjen med et upopulært svar:

Henviser til The Master Handbook of Acoustics. Side 137 (tror jeg det var) avsnittet "room size" "Rom under 1500 cu ft. er UEGNET som lytterom". Boken kan kjøpes hos Eltek eller lånes på biblioteket.Etter de mange skrytebilder av anlegg er det nok en god del som ikke får mye utbytte av de mange kronene de har brukt på HiFi utstyr.

GjeEsp

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2006
Antall liker
113
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Ikke min hensikt å være pesimistisk ;) Vil bare gi noen råd basert på erfaring, egen og andres. Klart det finnes flere løsninger på dette problemet og det bør løses ut ifra blant annet: hvor mye fukt er det snakk om? Hvordan er terrenget utvendig mot vegg (skrår det mot/fra vegg osv)? Samt alle de elementene norcad nevner i sitt innlegg. Ut fra en totalvurdering kan en så jobbe mot en løsning. Grunnen til at jeg er skeptisk til "innvendig" løsning er holdbarhet over tid. Ventilasjon og vifter samt utlekting og lufting mellom stenderverk og vegg fjerner ikke fukten fra veggen, det bare holder den i sjakk. Jeg har ikke ønske om å hverken drepe tiltakslyst eller pågangsmot hos trådstarter, men forsøke å gi et svar ut ifra de opplysninger gitt i tråden så trådstarter har flere innfallsvinkler å vurdere før han gjør tiltak. Fuktsperren i punkt 3 i norcads innlegg er plast, samme som jeg nevnte i mitt ;) Vanligvis brukes 0,20 mm tykkelse på gulv. Videre er det mange muligheter også når det kommer til både armering og legging av varmekabler. Fiberarmert betong kan brukes for å slippe vanlig armering men da må varmekablene evt limes mot egnet underlag istedet for å festes i armering. Husk at du må ha elektrikker til å legge kablene (fristende å gjøre selv), på grunn av godkjenning, wattberegning pr m2 og ikke minst garanti. Mye å holde rede på og mye å finne ut underveis men det er bare å stå på :)
Mvh Gjert

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Antall liker
120
Torget vurderinger
0
Utvendig har jeg ca. 3-4 m før bakken skrår bratt utover.Det er leire i grunn, om denne er hard eller bløt vites ikke. For å finne ut av fuktighet over tid kunne en luftavfukter stå å jobbe ut fuktigheten og så sjekke etter en viss tid om fuktigheten kommer raskt tilbake. Hvor mange % fuktighet er normalt i kjellermur ? Er den kun rødt og
grønt på måleren kanskje ? Hadde vært interesant å sett en videre diskusjon mellom GjeEsp og Norcad.

GjeEsp

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2006
Antall liker
113
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Tror nok egentlig jeg og norcad er forsåvidt enige. Og det å komme med anbefalinger er ikke alltid lik lett da det er mange faktorer som spiller inn. Når det gjelder prosentvis fuktighet i mur er jeg usikker, men vil tro et raskt nettsøk gir deg svar på anbefalte verdier. Kom forresten over denne artikkelen som sier noe om drenering og isolering av grunnmur, http://www.isodren.no/accounts/500440/File/17826.pdf mulig den kan bidra litt? Evt en link til som kan være interessant: http://tjenester.byggforsk.no/prodok/ntg/dok/2258/2258g.pdf
Mvh Gjert

Triver

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.10.2006
Antall liker
0
Cadillacman skrev:
Hei !

Ønsker tips om hvor stort et rom bør være som brukes til musikkrom.
Har et rom på bare ca. 13 kvadrat, og et annlegg som jeg så hvidt
får plass til på den ene kortveggen.

Spiller på Jadis JA 200, Duntech Marquis høyttalere. Resten har underordnet
betydning for romstørrelse (kan selfølgelig ramse opp resten hvis det har noen betydning.
Har noen synspunkter og meninger rundt mitt
spørsmål er jeg takknemlig for tips og råd.
Rommet har vanlig spon med tapet, laminatgulv.
Heisan Cadillacman.
Regner med at det er et dedikert lydrom du skal ordne deg.
Uansett romstørrelse så er det viktig å tenke plassering av høytalere og lytteposisjon korekt i forhold til rommet og til hverandre.

Liten fingerregelen er følgende avstand i fra bakvegg skal være i 1/3 , 1/5 eller 1/7 del av sideveggens lengde
Regn også slik på plasering av høytalere fra sidevegg og avstand fra høytalere til sweetspot (lytteplass)
Jeg bruker senter i høytalerellement som nullpunkt.

It is not what you have got, but what you do with it, that counts.
Litt tips og ideer om room mode osv kan du muligens finne her http://www.pvconsultants.com/audio/reflection/rrc.htm
lykke til. ;)

Topp Bunn