Musikk via vinyl

S

Stover

Gjest
Kjøpt vinyl fra Elusive nylig. Utrolig hurtig og imøtekommende levering.

Har Dvorak Cellokonsert med Du Pre/ Emi på cd. Den har blitt en av mine favoritter. Ved kjøp av tilsvarende med Starker/ Living Presence på vinyl.
For en forskjell fra cd til vinyl. Følelses spekteret på vinyl er enormt ift cd med Du Pre.
Du Pre virker mer aggressiv, mens Starker er mer balansert og moden.IMO.

Videre kjøpte jeg denne. Ift Starkerversjonen var denne totalt annerledes. Mangler flyt?
Må innrømme at jeg må lytte mer.
Utrolig spennende å sammenligne disse ulike versjonene.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg har aldri blitt helt fortrolig med min Piatigorsky/Munch.. men nå er jeg heller ikke akkurat noen Munch-fan, og heller ikke vanligvis særlig imponert over Boston SO, så det trenger ikke være solisten kanskje...
Starker med LSO/Dorati er super, og en finfin alternativ innfallsvinkel til DuPre's ungdommelige energi og villskap.

Både RCA og Mercury har jo super lydkvalitet opprinnelig, og Classic hhv Speakers Corner ivaretar dette ypperlig imo. Forresten; Starkers mest berømte innspilling er Bach's cellosonater på Mercury. Der er han kongen på haugen, i godt selskap med Casals selvsagt. Fås også fra Speakers Corner.

Mvh Vidar P

S

Stover

Gjest
Ved kjøp av klassisk på vinyl.

Med unntak av riktig selskap. Er det gjengangere mht dirigenter/ kunstneristisk uttrykk som man "trygt" kan kjøpe/ bør styre unna?
Kan Solti eller Kubelik ha både gode og dårlige uttrykk?

Jeg finner ikke igjen de samme navnene fra cdkjøp, da vinylen ofte er innspilt noe tidligere.

Leser trådene med stor interesse og har startet på litteraturen rundt emnet også. Tanken er å treffe godt første gang. Samtidig var det gøy å oppleve forskjellene også. ref. start av tråden.

På forhånd takk.

K

kbwh

Gjest
Dersom du skulle finne en Supraphonplate der Moravec spiller hva som helst av Beethoven er det bare å handle. Dersom det ikke faller i smak, kan du både skylde på meg og sende platen i posten til meg.

Et annet alvor: Det er lurt å grave. Finne artikler/anmeldelser av innspillinger, og så finne ut hva som finnes av sølv og sort gull-utgivelser.

Vi lever i en herlig tid, hvor stadig mer av den klassiske bakkatalogen gjenutgis i formater som kan tilfredsstille oss alle.

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
1
Stover skrev:
Med unntak av riktig selskap. Er det gjengangere mht dirigenter/ kunstneristisk uttrykk som man "trygt" kan kjøpe/ bør styre unna?
Kan Solti eller Kubelik ha både gode og dårlige uttrykk?
Generelt er jeg ikke spesielt glad i Solti. Han styrer jeg stort sett unna. For meg er det litt mye turbo, og litt lite dybde/følelse. Hans Mozart Tryllefløyte skal visstnok være god og hans Wagner Ring er den best produserte/spilte (men mangler også noe lidenskap). Uansett er jeg ingen Wagner-mann.
Kubelik er bortimot et sikkerstikk for enkelte komponister, og er spesielt god i Mahler, Bruckner, Dvorak, Schumann, Smetana...

S

Stover

Gjest
Det er lurt å grave. Finne artikler/anmeldelser av innspillinger, og så finne ut hva som finnes av sølv og sort gull-utgivelser.
Denne er jeg klar over og jeg er igang. Det er en lang og møysom prosess.
En skal vel heller ikke forvente at en treffer blink hver gang heller, og på den måten erfarer man. Ikke sant?

Generelt er jeg ikke spesielt glad i Solti. Han styrer jeg stort sett unna. For meg er det litt mye turbo, og litt lite dybde/følelse. Hans Mozart Tryllefløyte skal visstnok være god og hans Wagner Ring er den best produserte/spilte (men mangler også noe lidenskap). Uansett er jeg ingen Wagner-mann.
Kubelik er bortimot et sikkerstikk for enkelte komponister, og er spesielt god i Mahler, Bruckner, Dvorak, Schumann, Smetana...
Nå ser jeg av tidligere tråder at opplevelsen av hva som fungerer er subjektivt, som det meste annet.

Siden jeg har beveget meg inn i Dvorak og Mahler land på cd, er det vel nærliggende å starte der med vinyl.
Vidar beskrev de 3 første Mahler på en fin måte og er fristet til å prøve ut det. Derav Solti og Kubelik.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Kubelik er super i Mahlers 1. Låter også bra på DGG cd. Kubelik er i det hele tatt en svært habil Mahler-dirigent imo. Det samme er Bernstein, på sin egen måte. De nyeste fra Boulez er gode synes jeg; men jeg kan dy meg for tidligere tiders Boulez (personlig).
Sinopoli er god i Mahler, Solti har en fin 1.-symfoni men ellers er jeg ikke overbevist; enig med kibsgaard i at det blir for mye fres og for lite dybde. Bruno Walter er konge. Men da må man finne seg i redusert lydkvalitet.

Når det gjelder Dvorak; Rowicki-syklusen på Philips er super. Mark Elder/Halle (Manchester) har en nyydelig Sibelius 3 vedlagt i siste BBC Music! Mange fine. Bernsteins 9. med Israel er eviggrønn imo. Kertesz er også veldig god. Det går jo heller ikke an å se bort fra den største av alle maestro'er Furtwängler selvsagt. Nei, man får høre seg frem.

Det hadde ikke så mye med vinyl å gjøre dette, bortsett fra at både Kubeliks Mahlere og Rowicki's Dvorak er relativt lette å finne på original vinyl. Samme med Bernstein og Sinopoli i Mahler.

Mvh Vidar P

K

kbwh

Gjest
Stover skrev:
Det er lurt å grave. Finne artikler/anmeldelser av innspillinger, og så finne ut hva som finnes av sølv og sort gull-utgivelser.
Denne er jeg klar over og jeg er igang. Det er en lang og møysom prosess.
En skal vel heller ikke forvente at en treffer blink hver gang heller, og på den måten erfarer man. Ikke sant?
Jeg er rørende enig.
Gleden i å finne innspillinger man finner like givende som den første man handlet er noe av det morsomme ved å bygge klassisksamling.

Topp Bunn