Musikk for å teste eller skjekke bass

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    8.667
    Sted
    Kongsberg
    Jeg er langt i fra noen ekspert på disse orglene, men på hjemmesiden til Royal Albert Hall står det:
    Key facts
    Today the largest of the 9,999 pipes measures 2 ft 6” in diameter, 42 ft high and weighs almost 1 tonne – the smallest pipe is about as wide as a drinking straw.
    The organ measures 70 ft high and 65 ft wide, and weighs in at 150 tonnes.
    If laid end to end, the pipes would span approximately nine miles.

Fra 2 til 3 minutter på spor 4 ser det slik ut:
    1750858987886.png

Fra 3 til 4 minutter ser det slik ut:
    1750859092528.png

Kona er på jobb så jeg spilte denne på full gass i hula i dag (14 stk. 15"). Det er mektige greier, og jeg tror jeg må invitere meg selv til å oppleve dette på ekte en gang!

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.617
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Heller ingen ekspert her, og det kan være Wikipedia farer med unøyaktigheter. Legger merke til at de skriver "42 ft high" og undrer på om lengden likevel kan være 64 fot - en tuba er jo f.eks. ikke et rett rør, men kan spille noenlunde rent likevel.

Det sagt, så er det tydelig at det er mest futt omkring 18-20 Hz, så om orgelet er i stand til å spille 8 Hz er det vel ikke med på plata.

Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    1.975
    Rydder litt i CD'ene mens Karl Seglem sin "Femstein" spiller i passe volum. Denne bør jo med i tråden. Spor 4 og 5 har et grunnfjell som de fleste (ikke audiophile) dessverre aldri får med seg. Hele. Utgivelsen er stort sett akusisk, med denne elektroniske bassen liggende som et teppe som bærer det hele.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn