Musikk/filmrom i helstøpt kjeller str 3,5 x 5,1 x 2,0 m....tips mottas med takk.

Thion

Medlem
Ble medlem
27.08.2009
Antall liker
0
Rommet ligger 1,5 meter under bakkenivå.
2 meter under taket gir litt utfordringer med høyden...
Jeg tenkte å droppe isolasjon og heller bruke rockwool lydplater i mellom stenderverket. Først 5 cm plate for så å forskyve 1/2 plate og overlappe med nye 5 cm. Denne veggen kles med svart høytallerstoff eller noe.
Jeg er usikker på om jeg skal kjøre denne varianten rundt på alle 4 veggene eller bare et par av de.
Gulvet blir laminat med varmereflekterende duk under og ett fint teppe oppå.

Taket er jeg usikker på, kanskje bare lime opp noe svart teppe eller noe....

Er det noen som har noen synspunkter/tips til best mulig akustiske tiltak under byggeprosessen?
bassen vil vel være problemet i dette rommet vil jeg tro, dermed vil jeg på best mulig måte bygge tiltakene inn i veggene når jeg nå går i gang med prosessen.

Skal forøvrig bruke RF-63 og Copland 405 der nede :)

Håper noen vil bidra til litt tips her altså, takk ;-)

T

timc

Gjest
Lag harde vegger. Med det mener jeg ikke Betong, men tung sandwich med matrialer med ulike resonansegenskaper. Disse vil i stor grad kansellere vibrasjonene i hverandre, og energien i lyden vil i størst mulig grad beholdes i rommet.

Gips, bitumen og kryssfiner er glimrende. Polyesterskum er også fint.

Thion

Medlem
Ble medlem
27.08.2009
Antall liker
0
Vil for eksempel rockwool lydplater ha noen akustisk effekt i det hele tatt om de blir bakt inn i et eller to lag med gips? Elller må de være utenpå veggen...altså inne i rommet for å ha noen effekt?

T

timc

Gjest
Lydplater vil i den sammenhengen bare gjøre ugagn.

Tror du misforstår meg, skal prøve med en annen formulering.

Det du bør prøve å få til er en Stiv og død vegg. Ikke en som absorberer, eller slipper lyden gjennom, men en som holder energien i lyden inne i lytterommet.

De fleste rom har en fallende frekvensrespons jo lengre ned vi kommer. I stedet for å tenke at du skal dempe ned diskanten til samme nivå, så bør du heller få bassen opp til diskantnivået. Skjønner?

Da slipper du noe særlig med demping. Du får ett mer effektivt system, og alt vil låte mindre anstrengt.

Litt lett demping av refleksjoner må du kanskje ha likvel, men det blir peanuts til sammenligning.

Thion

Medlem
Ble medlem
27.08.2009
Antall liker
0
Ok, da blir det dobbelt lag med gips, overlapping i stedet. Da blir det vel bra? Holder det evt. i første omgang å bare lime noe stoff i taket, eller burde jeg få opp noe gips der også?

Etasjeskille er også støpt.

T

timc

Gjest
Jeg ville lagt på gips og kryssfiner i taket også. Du ønsker ikke hulrom mellom det støpte, og eventuell senking.

Thion

Medlem
Ble medlem
27.08.2009
Antall liker
0
Det du skrev om hulrom mellom det støpte i taket, var det et spørsmål eller formulerte du på den måten fordi det er ugunstig med hulrom?

Det er bare 2 meter mellom gulv og tak før innredning, og gulvet vil jo bygge et par cm det også. Ved å senke taket er jeg redd det blir veldig liten takhøyde. Men gips og finèr rett på kan jeg legge.

T

timc

Gjest
Mente bare at at hulrom mellom ulike "lag" bør unngås. De vil bare fungere som resonatorer og spise opp godlyden din :)

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.729
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Det er mange forksjellige tilnærminger til dette problemet - så du bør kanskje tenke litt på om du ønsker et godt dempet rom eller et mer livlig. personlig foretrekker jeg godt dempede rom.

Først og fremst - vær 100% sikker på hvordan du skal gjøre det byggetekniske med tanke på fukt og slikt.
Hvis dette er et rom som skal være 100% til lyd (evt bilde) ville jeg:
Lagt inn tykk demping på store deler av front og bakvegg, og satt opp noen skikkelige bassfeller i alle fire hjørnene.
Så hadde jeg satt opp absorbenter i førsterefleksjonene på tak og vegger.
Og så fylt opp rommet med mye diffusjon (i from av bokhyller, møbler, planter og proffe produkter som mulig.

Jeg vil tro det store problemenet ditt i et slikt rom vil være etterklangstiden under 300Hz. Den er ikke så lett å gjøre noe med - uten HelmHolz eller tykke absorbenter.
klangen høyere opp i frekvens kan du lett justere i "etterkant" med noen få akustikkplater, posisjonerig av høytaler og lyttepsosisjon og slikt!

Rommet er litt smalt, eller kans dette bli veldig veldig bra. Men det kan bli veldig ille også hvis du ikke tar akustikken seriøst!

mvh
OMF

Suomela

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2009
Antall liker
40
Sted
Jönköping, Sverige
Hej!
I all välmening är jeg forundret av følgende konklussion:

timc skrev:
De fleste rom har en fallende frekvensrespons jo lengre ned vi kommer. I stedet for å tenke at du skal dempe ned diskanten til samme nivå, så bør du heller få bassen opp til diskantnivået. Skjønner?
De målningar jag utfört i mitt obehandlade rom indikerar det motsatta, det vill säga en tiltad frekvensrespons med fallande nivå for högre frekvenser. Trots "basabsorbenter" i form av stora vindu flater och öppningar till andra utrymmen har jag målt följande frekvensrespons i lytteposisjon:

Jag tror derfor det är viktigare att forsöka få kontroll på energi och evt stående bølger i bas-området (< 250 Hz) än att "få bassen opp til diskantnivået". I alla tillfellen är det senare mycket enklare att åtgärda om behov finns.

Før du inreder rommet foreslår jag att du gör noen målningar for att få en uppfattning om hur det fungerar akustiskt. Kanske har du ett utrymme i anslutning till musik/filmrommet som kan verka som "basabsorbent" i tillfelle du finner for mye energi i bas-området?

/Suomela

T

timc

Gjest
Jeg baserte min uttalelse på at alle rom jeg har målt har hatt denne tendens.

Jag tror derfor det är viktigare att forsöka få kontroll på energi

Dette er akkurat det samme som jeg sier. Bare formulert på en annen måte.

Edit: Er den en on-axis måling du har der eller en "spatially Average"? Jeg snakker om on-Axis i lytteposisjon.

Suomela

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2009
Antall liker
40
Sted
Jönköping, Sverige
Hej timc,

timc skrev:
Edit: Er den en on-axis måling du har der eller en "spatially Average"? Jeg snakker om on-Axis i lytteposisjon.
Grafen är en 1/3 -glattet variant och är basert på en måling av mitt høyttaler-par i lytteposisjon. En mer rättvisande bild av HF-responsen i mitt rom hade nog framkommit i ett genomsnitt av flera målinger med ulike retning på mikrofon. Oavsett har jag en fallande HF-respons.

Siden frekvensrespons på de fleste mikrofoner er avhengig av retningen på disse og smårumsakustik forenklet handler om samspillet mellom direktlyd, romresonanser og refleksjoner (fra alle reflekterende flater), er jeg litt rådvill av hva du mener med "on-axis måling".

/Suomela

T

timc

Gjest
On-axis var nok feil. Gikk litt fort det forrige innlegget.

Det jeg mener er i lytteposisjon, med mic vendt fremover.

Bruker du pinknoise med kompensering eller whitenoise eller noe annet når du måler?

Tror uansett at dine målinger gjelder, og er rett for rommet ditt. Jeg påstår ikke at en slik kurve ikke kan være rett. Bare at de observasjoner jeg har gjort så langt er slik jeg beskriver. Lyden i de rommene har indikert dette også, før målingene ble gjort.

For trådstarter er dette helt uten interesse. Vi er enige om at det viktige er å beholde jevn energi i rommet gjennom størst mulig frekvensområde.

Topp Bunn