Musikalsk magi - Yasmin Levy

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Aus der Reihe.. Vidar P's anbefalte album.

I Sverige har de et glimrende verdensmusikk-program på radio på SR P2. Der har jeg hentet mangt et tips til flott musikk. Vil dele mitt siste "funn" derfra, Yasmin Levy, med de som fant ubetalelig glede i f.eks de fantastiske debutalbumene til Esther Ofarim "Esther"

og Lhasa De Sela "La Llorona"

Nå har jeg funnet enda en artist som krysser grensen mellom øst og vest; mye tyrkisk-inspirert forsåvidt, og fantastisk suggererende musikk som helt uten tvil vil appellere til de som likte de to albumene over, og mange flere.

Yasmin Levy, f.1975 i Jerusalem. http://en.wikipedia.org/wiki/Yasmin_levy

Yasmin Levy sitt nyeste album "Mano Suave" blir en klassiker på linje med de to andre over. Innspilt i London 2007, sjekk gjerne litt rundt på youtube, f.eks denne

(tittelkuttet)

Plata ser slik ut

og den kjøper man. F.eks på cdon. Og så kjøper man de to andre om man ikke har de også :)

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Glemte å kommentere på disse youtube-klippene; selv om låtene fins på Mano Suave, så er versjonene forskjellige fra disse "unplugged"-type seansene på youtube.

Mvh Vidar P

U

utgatt60135

Gjest
Takk for anbefalinger :).

Jeg har bestilt:

Og håper på nytt album fra Lhasa.... ::)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Den der har jeg jo ikke hørt, og følgelig ikke anbefalt Lyngen :)  Må få rapport når den dumper ned i Cary'en.

Mano Suave er iallefall enormt bra, og kom høyt anbefalt på SR, men hennes øvrige skiver kjenner jeg ikke. Mano Suave er svinedyr i US sist jeg sjekket, men man kommer greit nok ut på cdon.

Lhasa medvirker på endel skiver, som du finner ved et søk på cduniverse.com. Men noe nytt album vet jeg ikke om. Du har vel La Llorona? Det er jo en stor-klassiker!

Enjoy :)

Mvh Vidar P

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Stilig. Jeg har alltid likt musikk med preg av midtøsten.
Det har en viss stemning og mystikk som gjør det interessant.

U

utgatt60135

Gjest
Vidar P skrev:
Den der har jeg jo ikke hørt, og følgelig ikke anbefalt Lyngen :) Må få rapport når den dumper ned i Cary'en.

Mano Suave er iallefall enormt bra, og kom høyt anbefalt på SR, men hennes øvrige skiver kjenner jeg ikke. Mano Suave er svinedyr i US sist jeg sjekket, men man kommer greit nok ut på cdon.

Lhasa medvirker på endel skiver, som du finner ved et søk på cduniverse.com. Men noe nytt album vet jeg ikke om. Du har vel La Llorona? Det er jo en stor-klassiker!

Enjoy :)

Mvh Vidar P
Ja, men jeg spiller mest The Living Road. Et album jeg ofte setter i spilleren :D.

Jeg syntes kanskje La Juderia hørtes enda mer spennende ut, jeg vet ikke. Får prøve den først.

Smakebiter;
http://www.amazon.com/La-Juderia/dp/B00129O9SW/ref=pd_bbs_sr_4?ie=UTF8&s=dmusic&qid=1220136701&sr=8-4

U

utgatt60135

Gjest
wotg skrev:
Stilig. Jeg har alltid likt musikk med preg av midtøsten.
Det har en viss stemning og mystikk som gjør det interessant.
Du kjenner vel Dhafer Youssef?

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.163
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Endel av det nyere er for oppmixet og popularisert, men det er også mye som har "sjel".
Ofra Haza har også vært inspirasjon for Madonna, Paula Abdul og flere andre U.S pop-artister...
Men jeg lover jeg skal gi Levy og Ofarim en sjanse så snart jeg får anledning!

Arne K

Topp Bunn