Music Maker III på OL1?

KMMM

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Antall liker
68
Hei

Har akkurat kjøpt meg en brukt Origin Live Aurora med OL1 arm her på Sentralen.
Med denne fulgte det en Goldring 1022GX og et Blac Cube RIAA trinn.

Jeg tror spilleren er fin den, men her er det på sin plass med litt oppgraderinger...
I hvertfall på litt sikt. Nå har jeg ikke allverdens mengder vinyl så det blir også en prioritering.

Trenger litt råd, da jeg har ca 1 mnd lang erfaring med vinyl...

Jeg er glad i rør og lurer derfor på å bytte ut RIAA-trinnet. Da er det vel kanskje mest hensiktsmessig med en MM pu?
Music Maker III frister det samme gjør en Bottlehead Seduction (DIY og ikke altfor dyrt – det kan jeg like!)

- The Seduction is intended for use with phono cartridges of 2.5mV and higher output, with 5mV output being the design center. Higher than 5mV output is certainly fine, and one may also use lower output cartridges with a suitable step up device. Input impedance is 47.5K ohms, input capacitance is 50pF.

Men så var det dette med Music Maker III og Rega arm (eller OL1). Det skal jo liksom ikke fungere så bra? :-\

Noen som kan ha meninger om dette?

mvh
Kåre

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Tja..............
Vil tro at både pickup og riaa er ganske ok.
Har selv hatt MMIII og også såvidt prøvd 1042.
Syntes egentlig ikke at de var såååå ulike.
Vil derfor tro at hvis den ene passer så passer sikkert den andre også.
Og skal du over på noe "bedre" er det jo uansett mc som gjelder.
Men er ikke Black Cube en mc riaa?
Jeg vil anbefale at du beholder det du har og så kjøper en rør riaa i tillegg.
ETTER dette kan du så vurdere hva du skal selge......

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0
Jeg har selv mm mk3, om den ville passe i din arm er jeg usikker på.
Cartridge man gir ikke ut Dynamic Compliance så det er vanskelig og beregne
resonans/match i forhold til arm. Jeg bruker selv en origin live silver arm, men jeg
er som deg ny når det gjelder vinyl så jeg har ikke mye og sammeligne den opp mot. Men i utgangs punktet ville jeg ikke ha kjøpt en pu til dobbel pris av armen, da tror jeg det ville lurere og oppgradere riaa eller arm.

Mvh,
Terje

KMMM

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Antall liker
68
argh skrev:
Jeg har selv mm mk3, om den ville passe i din arm er jeg usikker på.
Cartridge man gir ikke ut Dynamic Compliance så det er vanskelig og beregne
resonans/match i forhold til arm. Jeg bruker selv en origin live silver arm, men jeg
er som deg ny når det gjelder vinyl så jeg har ikke mye og sammeligne den opp mot. Men i utgangs punktet ville jeg ikke ha kjøpt en pu til dobbel pris av armen, da tror jeg det ville lurere og oppgradere riaa eller arm.

Mvh,
Terje
Takk for svar!

Jeg er enig i at det virker som litt over kill med pu til dobbelt pris av arm.
Planen er å oppgradere til OL silver etter hvert. Hva som kommer først er jeg usikker på...

Grunnen til at jeg spør er at jeg leste ett eller annet sted at Len Gregory aka the Cartridge Man
Ikke anbefaler Musik maker på REGA armer...

Plukket opp fra TNT:
The compliance - roughly speaking the ability of the cart to react to mechanical actions from the grooves - is pretty on the high side, at 30 cu and it is claimed to be constant through the whole cantilever operating range. Neat.
The output is usual for a standard MM cart, at 4 mV @ 5 cm/s.

mvh
Kåre

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0
Rart... origin silver er jo en oppgradert rega.

Her kan du lese om OL silver, MM mk3 og noen tips ang. RIAA.
Her får en inntrykk at det er en god match.

http://www.stereotimes.com/

Mvh,
Terje

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.823
Torget vurderinger
4
Hvis jeg var deg, ville jeg i første omgang vurdert å kjøpe en Audio Technica mc pick-up som heter AT-OC9, kan bestilles fra www.needledoctor.com, men er billigere her: http://www.monstermarketplace.com/Electronics/Landing1159a646.html.
Den spiller veldig, veldig bra med Rega-armene. Mye kraft og saft, god rytme ogotiming, men samtidig opløst og raffinert. Dette er en godt kjent arm-pickup-killer-combo!
Bruker den selv med OL modifisert RB-250.
Om du etter dette fremdeles føler for å oppgradere, ja da er det jo bare å oppgradere.

:)

KMMM

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Antall liker
68
Takk!

Skal sjekke ut den ;)

mvh
Kåre

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Her er jeg helt på linje med Kjoenik. AT OC9 er en fantastisk god pickup til en rent ut sagt latterlig lav pris. Dessuten er det som nevnt en kanonmatch til en Rega-arm, OL-modifisert eller ikke.

Lykke til, og gratulerer med en grisegod platespiller!

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.823
Torget vurderinger
4
Topp Bunn