Mulig hagemusikk

Emigrant

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
0
Sted
Nederland
Vi ser på nytt (gammelt) hus om dagen. Det er en del mindre enn hva vi har nå, og en (mulig) uventet fordel. Jeg hadde satt som forutsetning at musikken får et eget rom. Det er akseptert, aberet er at det er ingen mulighet i huset. Dermed er eneste mulighet et "hagehus". Det vi snakker om er standard reisverk med 100 mm stendere og dermed 100 mm isolasjon i vegger og tak. Dette er Nederland og isolasjonsbehovet er noe mer beskjedent en i gamlelandet. Her snakker man om streng kulde ved 5+6 blå. Det er ikke sikkert det blir noe av, men for planlegning, kostnadsoverslag, søkning om byggetillatelse o.l. må jeg finne ut noenlunde hva og hvordan.

Men til saken: Hva er den beste basisen for et godt rom. Standard er det (utenfra og innover) ytterkledning, gips som vindsperre, 100 mm Rockwool, folie og plate for vegger. Eventuelt med ekstra gips mellom stendere og innvendig kledning. I taket det samme, eventuelt med Rockwool plater med papir-rygg uten plater utenpå.

Taket blir forresten skrått. ca 2m på den ene siden, 2,4m på den andre siden. Gulvflate ca 4 x 6 m.

Med standardløsningen beskrevet ovenfor går jeg utifra at plater foran 10 cm Rockwool ikke vil virke som bassfeller. Stemmer det?

Hvis jeg bruker Rockwool akustikkplater på bakveggen(bak anlegget) evntuelt direkte på veggen eller 30 cm forskjøvet (mer bassdempning?), blir det for dødt? Eller kan det egentlig ikke bli for dødt?

Har også tenkt på den ultime bassløsningen, 4 stk Acoustic Elegance IB15 montert i den ene endeveggen med et rom bak med hageredskap o.l.. Hvordan kan en enklest lage en slik vegg solid nok?

Alle innspill mottas med takk.

Espen

Topp Bunn