Mulig å kompensere PS med OH?

Rockefot

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2008
Innlegg
163
Antall liker
84
Sitter og vrir nøtten med hvordan jeg kan få prøve en SME 3010r i samme hullet som en Fidelity Research FR64S uten å borre nytt hull i plintet. Pivot to Spindle på Fr64s er 230 mm vs SME 3010r, 222 mm. Altså en avstand forskjell på 8 mm. Mulig å kompensere med feks å justere overheng, eller vil nullpunktene få følgefeil osv?
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Vanskelig å gjette sånn fra hofta. Men offset (pickupens vinkel i forhold til en linje gjennom armbase og pickup) og overheng (hvor langt forbi tallekensenter/spindel pickupen kommer når man fører den over senter) bestemmes strengt tatt av avstanden mellom armbase og spindel (og naturligvis hvilken geometri du velger).

Pickupen kan i de fleste armer og headshell flyttes noe frem og tilbake og monteres i en annen vinkel enn headshellet er 'laget' for. Det vil se rart ut, men det kan virke. Om justeringsmonnet er stort nok er langt forbi min matematikk.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
17.468
Antall liker
14.164
Sted
Ytterst i havgapet...
Hvis du treffer merkene på en protractor uten problemer, og azimuth er OK, så skulle det da bli OK, - dersom head shell gir deg nok rom til å flytte PU langt nok fram...?
Til syvnde og sist er det avstand pivot til nålespiss som er det viktigste.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.860
Antall liker
470
Torget vurderinger
4
Hvis du treffer merkene på en protractor uten problemer, og azimuth er OK, så skulle det da bli OK, - dersom head shell gir deg nok rom til å flytte PU langt nok fram...?
Til syvnde og sist er det avstand pivot til nålespiss som er det viktigste.
Nei, dette blir feil. Hvis avstand mellom spindel og arm er feil er den eneste måten å jukse det til med at PU'en monteres skjevt i armhuset som ZW sier over.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
17.468
Antall liker
14.164
Sted
Ytterst i havgapet...
Det blir også resultatet, men det hjelper ikke bare å vri PUen. Spindel-pivot avstand forutsetter også en fiksert avstand pivot-nålespiss. Mulig at offsetvinkelen blir en liten touch feil - uten å ha forsøkt å tegne opp dette...
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.286
Antall liker
2.999
Sted
Kongsberg
Sitter og vrir nøtten med hvordan jeg kan få prøve en SME 3010r i samme hullet som en Fidelity Research FR64S uten å borre nytt hull i plintet.
Pivot to Spindle på Fr64s er 230 mm vs SME 3010r, 222 mm. Altså en avstand forskjell på 8 mm. Mulig å kompensere med feks å justere overheng,
eller vil nullpunktene få følgefeil osv?
Hei.

SME 3010R. Wow! Det er sjelden vare. Jeg har aldri sett denne personlig, selv om jeg har sett både 9 og 12 tommer R-versjonene
(og alt det andre i SMEs sortiment (tror jeg)). Flott arm, som til tross for at den er tung, må regnes som en lettvekter i forhold til
FR-64S. Sikkert et greit alternativ (også lydmessig) for bruk sammen med medium til halvstive pickuper.

Siden du spør såpass spesifikt, går jeg ut fra at du har sjekket at den ovale bunntappen på SMEen passer innen (det store) hullet
fra FR-armen. Alternativt kan ovalen (og dens innmat) demonteres (og igjenmonteres). Fester du armbasen (monteringsplaten) på
SME-armen med dobbelsidig tape?

Når det gjelder de geometriske "utfordringene" skulle dette være greit å fikse - rent teoretisk. Øk lengden på SME-armen så den
matcher lengden på FR-armen. Den enkleste måten å gjøre det på er å skaffe et "langt" uoriginalt shell. Utfordringen ligger i å finne
et shell som er langt nok. Selv om det originale SME-shellet er relativt "kort", er det en utfordring å finne et shell som gir mulighet
til å forlenge med hele 8 mm. Det Google foreslår: https://www.google.no/search?q=long...VpAsAKHW7XC-AQsAQIHA&biw=1500&bih=774#imgrc=_

Kanskje dette?
Glanz-Head-Shell.jpg

GLANZ | SORAsound

Om du finner noe som nærmer seg, gå for Stevensongeometrien (samme som SMEs protraktor(?)) som gir kortest overheng
- i sammenligning med Lundahl (Baerwald)- og High Fidelity-geometriene.

mvh
Gunnar Brekke
 

Rockefot

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2008
Innlegg
163
Antall liker
84
Heisan Godtfolk!

Her har det tikket inn noen svar, og blant annet Zomby Woof og Gunnar Brekke deler som vanlig velvillig ut fra sin kompetanse. Takk for det!

For å oppsummere, så har jeg forstått det slik at det i teorien lar seg gjøre å kompensere 8 mm ved å justere pickupen 8 mm i headshellet, og vri offsetvinkelen slik at den treffer nullpunktene i ønsket geometri. Jeg har bla. et Orsinic AV1S headshell, som har et slags skinnesystem til å justere OH med. Ser ut for at det er minst 8 mm å justere på.






@ Gunnar Brekke: SME har også laget et originalt headshell med lange slots, men det er nok relativt sjeldent:




Har troen på 30r - serien til SME, og det hadde vært gøy å sammenligne den med FR64S, lydmessig! Den neste utfordringen blir å jukse det til slik at jeg kan droppe SME-armen i FR - hullet på 31 mm uten å borre i plintet.

@ Gunnar Brekke_ Den ovale "bunntappen" må demonteres, og armen strippes helt til bare monteringsakslingen på armen står igjen. Hvis jeg er riktig heldig, så er SME-armen lik eller tynnere i diameter slik at jeg slipper å borre i plintet. I plintet har jeg en "set-skrue" som går vinkelrett på armen, og holder den fast. Ikke nødvendig med dobbeltsidig tape forhåpentligvis.

Godbiten av en arm er på vei i posten, så det gjenstår å se hvordan dette skal gå seg til i praksis. Må nok vente tålmodig en ukes tid til, siden den skal krysse det Stille havet.

Her er forresten en link til bla. et alternativ å "omgå" den ovale bunnpannen, med ditto phono tilkobling. Ganske snasent..

Analog Tube Audio - finest quality handcrafted in Germany -
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.286
Antall liker
2.999
Sted
Kongsberg
Hei.

Når du fjerner "ovalen", de to stagene som holder kontaktplaten og selve kontaktflaten i bunnen av ovalen (her må du finne på noe alternativt),
er den delen som stikker ned under monteringsplaten kun den svarte "akslingen". Mål diameteren på denne. For å finne ut hvor mye dette utgjør
for lengden; (FR hulldiameter (31 mm) - SME "aksel" diameter (NN mm)) / 2 =

Du burde med dette kunne øke lengden med noen få millimeter. Legg til økt rekkevidde med Orsonic shellet og du burde være i mål. Jeg ville forsøkt
å montere den originale SME monteringsplaten (med god dobbeltsidig tape), for (noe redusert) mulighet til justering av overheng.

SME3012a.jpg

En eldre (modifisert Improved (?)) med (svært) alternativ kontaktplate har samme svarte "akslingen" som R serien.

mvh
Gunnar Brekke
 

Rockefot

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2008
Innlegg
163
Antall liker
84
Kanon! Det er akkurat slik som på bildet jeg tenker å strippe armen. Trenger vel ikke noe mer enn det eksisterende hullet i plintet og set-skruen til å tjore fast? Det er ihvertfall slik mine to andre tonearmer er montert, og det holder som pinn i kuskit. Nå lurer jeg fælt på diameteren på den svarte akslingen:)

PS. Merkelig lite tester på SME 3010R på nettet? Har googlet hele tre Google-sider nå uten noen skikkelig test😮

Om armen er like god som sjelden, lover det bra:)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Av de du postet bilde av, så har jeg mest tro på SME-headshellet til høyre. De andre har låst offsetvinkel, og dermed begrenset rom for justeringer. SME-variantene er låst både i offset og overheng, Orsonic i offset men ikke overheng.

Jeg tror uansett det er lurt som du beskriver å tøye strikken og komme så nært tiltenkt monteringsavstand for armen som overhode mulig.
 

Rockefot

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2008
Innlegg
163
Antall liker
84
Hei Zomby Woof,

tenkte akkurat det samme, at det blir vanskelig å justere offset vinkelen på Orsonic shellet. Og hvordan vite når vinkelen er riktig😬?
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Vinkelen vil du jo se på protraktoren, så kontroll med den skulle være grei.

Men headshellet, altså skruehullene, gir grensene for hvordan pickupen kan monteres forover, bakover, og vinkling. Og så avhengig av begrensningene i headshell og hvor nær korrekt monteringsavstand du kommer... Enten går det, eller så går det ikke.
 

Rockefot

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2008
Innlegg
163
Antall liker
84
Jepp. Ser det for meg nå. Må bare bestemme meg for hvilken geometri, og to nullpunkt og deretter vinkle nålefanen inn. Skulle gå fint det! Blir svimmel av all denne visualiseringen uten å ha noe foran meg her. Ute på julemarkedet og må tekste mellom slagene 🎄🍻
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.286
Antall liker
2.999
Sted
Kongsberg
Av de du postet bilde av, så har jeg mest tro på SME-headshellet til høyre. De andre har låst offsetvinkel, og dermed
begrenset rom for justeringer. SME-variantene er låst både i offset og overheng, Orsonic i offset men ikke overheng.
Hei.

Man skulle tro det var slik. Men, i praksis er det fullt mulig å vri (endre offset/HTA) pickupen i SME shellene med noen
få grader hver vei. Dette siden de faste monteringshullene i SME-shellet har noe større diameter enn monteringskruene
for pickupen.

Noen få grader høres kanskje lite ut, men er mer enn nok til å justere seg inn med alle fornuftige geometrier. Siden alle
SME-armene har samme geniale baseplate - der hele armen skyves fram eller tilbake for å oppnå korrekt overheng -
holder det med noen få grader hver vei. Eller man kan benytte Ortofons eminente SPU pickuper med integrert shell.
(Armbasen på Dr. Feickert spillerne gjør samme nytten, så alle armer - blir "SME armer" i funksjonalitet).

Orsonic er noe mer rigid i sin konstruksjon så vridningspotensialet er mindre, men også her kommer man i mål med riktig
overheng og ved å benytte SMEs egen protraktor - forutsatt at pickupen ikke har skjevt cantilever.

mvh
Gunnar Brekke
 
Sist redigert:

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.286
Antall liker
2.999
Sted
Kongsberg
Kanon! Det er akkurat slik som på bildet jeg tenker å strippe armen. Trenger vel ikke noe mer enn det eksisterende hullet i
plintet og set-skruen til å tjore fast? Det er ihvertfall slik mine to andre tonearmer er montert, og det holder som pinn i kuskit.
Nå lurer jeg fælt på diameteren på den svarte akslingen:)
Hei.

En montering med armen satt opp som avbildet - med begge vertikalstagene på plass - tror jeg ikke er mulig gitt det gamle
31 mm monteringshullets begrensede plass. De to vertikalstagene er plassert veldig nærme "ovalens" ytterkanter. Dessuten vil
en montering med begge vertikalstagene på plass (om det er mulig), gi deg minimalt med plass til å justere armen forover,
plass du trenger for å komme i mål. Derfor er det nok nødvendig å skru ut det fremre vertikalstaget (skrudd fast i gjenger
med LockTite) og kun beholde det bakre vertikalstaget. Dette kan eventuelt benyttes til å holde en (RCA+jord) kontaktplate.

Hele målet med den nye montasjen er å kunne justere armen forover, så du kan oppnå korrekt overheng - i samsvar med
de forskjellige armenes geometri. (Mao. klarer du å montere SME armen uten å forlenge den, benytter du SME protraktoren.
Forlenger du SMEen til samme lengde som FR-64S, benytter du FR protraktoren).

Med SME 3010R (effektiv lengde = 239 mm (uten forlenging)) skal overhenget være;
15,30 mm (Stevenson),
16,47 mm (High Fidelity) eller
17,32 mm (Løvgren/Baerwald A).

Om du klarer å forlenge armen til samme lengde som FR-64S (effektiv lengde = 245 mm) reduseres overhenget til;
14,90 mm (Stevenson),
16,03 mm (High Fidelity) eller
16,86 mm (Løvgren/Baerwald A).

Overhengskalkulator laster du ned fra mitt innlegg her: http://www.hifisentralen.no/forumet/vinylavdelingen/10530-vinylressurser-pa-nett-linker-3.html

Jeg vil uansett anbefale deg å montere SME-armens baseplate med god (tykk) dobbelsidig tape. SME selv benytter en slik
"myk" montasje ved bruk av gummiforingene i hullene på monteringsplaten.

mvh
Gunnar Brekke
 
Sist redigert:

Rockefot

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2008
Innlegg
163
Antall liker
84
Kan bekrefte at Orsonic AV1S- shellet er nokså rigid i offset vinkelen. Men litt vridning kan jeg nok få til. Kommer vel også litt an på hvilken pickup (montering) jeg bruker.

Type, skruer rett i huset gir minimal justeringsvinkel:




Type skruer utenpå huset, gir litt større justeringsvinkel:




Hadde ikke tenkt å bruke vertikalstagene i det hele. Tenkte mer i retning dette, altså minus bronse-platen:



Da er kun den øverste baseplaten inkludert Antiskate- staget igjen. Den svarte akslingen rett i plintet. Minimalistisk, men det skulle holde. Det er slik de to andre armene på spilleren er montert. Da er også alt unødvendig leamikk fjernet.
Her er et bilde av en FR64S. Armen helt strippet, og armbasen til høyre i bildet som heller ikke skal brukes (se bort i fra messing- foringen og de to skivene, de har ingenting med dette å gjøre).



Tanken er altså å montere SME- armen med naken aksling, men beholde den øverste baseplaten inkludert antiskatestaget.
Armen blir holdt på plass med en set- skrue og VTA blir forøvrig justert (med medium tykk plate) en gang. Bare håpe på at akslingen på SME er lik eller tynnere enn FR. Kan alternativt mate på med en foring rundt akslingen om det skulle være nødvendig.

Må nok ha noe soft i mellom baseplaten og plintet, i og med at plintet er i sober svart blank acryl. Vil helst unngå å skrape det opp.

Stevenson blir kortest avstand, så det skal bli! :D
 
Sist redigert:
Topp Bunn