Mulig å bruke NTSC tv i Europa?

raven

Fersking
Ble medlem
07.01.2007
Antall liker
0
Heisann.

Vurderer sterkt å kjøpe en ny tv, lcd eller plasma.
Har ofte bestilt "mindre" elektroniske varer fra USA med meget fornøyde resultater.

Tenker å gjøre dette i tilfellet med TV også da det er ca. 10,000,- norske gutter å spare kontra om jeg skulle kjøpe samme tv her i Norge. Valget står mellom Sony kdl-40w2000, Sharp, Samsung eller Pioneer Plasma. Eneste "problem" er at alle tv'ene som selges i USA har formatet NTSC, ATSC og eller QAM. Ingen har PAL slik som TV'ene i europa. Er det mulig å bruke en slik TV her i Europa, (Norge). Og da tenker jeg spesielt på vanlige TV sendinger, kabeltv, parabol, dekoder o.l Om ikke, går det an å modifisere en TV (på ett verksted f.eks) i etterkant av kjøp, til å behandle PAL? Om dette er mulig er det mange tusen å spare dersom man ønsker det. Selv har jeg allerede spart flere tusen kroner på å kjøpe stæsj fra USA gjennom nettet.

Setter pris på den hjelpen jeg får.

Takk

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.405
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Trodde alle var sk multistandard nå. Men om det kun er NTSC, så blir det dårlig resultat på denne siden av Atlanteren.

T

tst

Gjest
Hvis du har dvdspiller som også har NTSC så kan du bruke det, men du får ikke bilde via parabol,kabeltv og lignende. Strømmen er også forskjellig.

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Antall liker
29
Sted
Lillestrøm
Dersom du har kabel-Tv med digitaldekoder og HDMI utgang (eller hva det heter nå for tiden) burde det vel gå greit, men da brukes TV'en bare som monitor. Når signalet er ferdig demodulert og dekodet til RGB signaler bør ikke NTSC eller PAL ha noe å si lenger. Scanne-frekvenser, piksel-oppløsning m.m. må imidlertid passe til video-signalet.

TV mottageren vil nok funke dårlig dersom den ikke er ekte multi-standard.

SveinB.

LuckyLuke

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.06.2002
Antall liker
0
Sted
Lillehammer
NTSC har 480 linjer, PAL (Norge) har 576 linjer. Hvis det er en ny TV kan den antakelig skalere ned PAL til NTSC, dvs klippe bort ca 20% av bildet både vertikalt og horionsontalt. Dette fordi en NTSC TV har for liten oppløsning/pixels sammenliknet med en PAL TV. Blir nok ikke kjempe bra, men er det en liten TV kan det gå greit. Kommer an på øyet som ser. Jeg ville ikke ha blitt fornøyd, men det er en annen skål...

IMO,
Tom

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.738
Torget vurderinger
4
Ville ikke tatt sjansen var jeg deg.
Som andre er inne på, mye kan skjære seg.
At et radio/tv verksted "modder" hvis du får trøbbel skal du bare glemme, såfremt det ikke er så enkelt som å skifte et kort.

Topp Bunn