MP3-spiller-tips

K

knutinh

Gjest
Jeg vil gjerne ha en liste over alle "mp3-spillere" som:

1. Takler mp3 native (ikke konvertert)
2. Som popper opp som en "removable drive" i explorer uten å installere noe som helst
3. Som lar meg hente ut alle filer når jeg måtte ønske det, også på fremmede PC-er
4. Som har et eller flere forbedrede formater (altså mer effektive enn mp3)

Punkt 2 og 3 er veldig viktige for meg, og bare i liten grad berørt av "husmor-vennlige" tester. Jeg har en gammel Sony-sak som krever at jeg legger inn et usedvanlig stort, treigt og uvennlig program som krypterer i alle ender og som generelt ofrer alle bruker-hensyn til fordel for Sony Music :-(

De så muligens en kort-varig fordel av strategien men jeg har eliminert Sony som leverandør av noe som helst og håper at andre gjør det samme.

mvh
Knut
 

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Innlegg
444
Antall liker
0
Monolith N*Tribe dekker vel de 4 pkt og har i tillegg en 24 bits Wolfson Sigma DAC!

importør: www.ntribe.com

K
 
K

knutinh

Gjest
Monolith N*Tribe dekker vel de 4 pkt og har i tillegg en 24 bits Wolfson Sigma DAC!

importør: www.ntribe.com

K
Interessant! Synd den ikke er tilgjengelig med harddisk eller minnekortleser.

Gode innspillingsmuligheter er uansett et stort pluss.

mvh
Knut
 

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Innlegg
444
Antall liker
0
Ja, vurderte denne selv. Men den norske forhandleren hadde tatt inn et parti med 256mb, og ville ikke ta inn større versjoner før 256mb var solgt ut, hvilket den er nå.

Finnes det harddiskspillere som kjennes igjen av pc-er uten programvare? På min Creative Zen Micro kan jeg sette opp ønsket mengde av disken til databruk, dette skal angivelig fungere uten drivere osv. Men ønsker du å overføre musikk trengs driver.

K
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Monolith N*Tribe dekker vel de 4 pkt og har i tillegg en 24 bits Wolfson Sigma DAC!

importør: www.ntribe.com

K
1200kr for latterlige 256MB ???

Er det det beste rådet anti-iPodgjengen kan gi Komponenten ;D
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Jeg var vel noenlunde ute etter det samme som knutinh egentlig. Den jeg har nå er stort sett en sånn, man plugger den bare rett i en usb-port og den kommer opp som f-disk i explorer uten at man må installere driver. Så kan man kopiere til eller fra det man vil. Men 128 mb kommer man ikke særlig langt med.

Litt å velge i her, ble jo ikke lettere av det...:

http://www.hardware.no/search.php?s...Hub%5B3%5D=&advOptsHidden=no&filterSiteLast=1
 

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Innlegg
444
Antall liker
0
1200kr for latterlige 256MB ???

Er det det beste rådet anti-iPodgjengen kan gi Komponenten ;D
Vet ikke hvor oppdatert den prisen er, men hele poenget her er jo DACen!! Koster selvfølgelig litt ekstra det.

Og hvor står det at jeg representerer "anti-Ipodgjengen"?? Jeg foreslår bare et nytt produkt som til og med har en påkostet DAC.

Komponenten
Litt å velge i her, ble jo ikke lettere av det...
Du er vel på jakt etter en spiller med flash-minne for å slippe programvare. Vurderte selv iRiver, f.eks denne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303961. Iriver har flere spillere med bra utgangseffekt. Jeg kjenner ikke til deres nye modeller, men du finner effekttallene  på websidene deres. Vi er jo ikke så opptatt av watttall her på forumet, men det er jo greit å velge en spiller med litt effekt, så man kan få brukt litt "tyngre" hodetelefoner.

Endte selv opp med den nevnte fra Creative, de er ganske brukbare på lydkvalitet. Selv den billige spilleren uten display, som du fikk for 400 kr en stund og som spiste AAA batteri, var ganske bra. Den med display i samme formfaktor skal visstnok ha noe støyproblem, uten at jeg har testet det selv.

Knut
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
OK! Men 256MB er en avsporing i forhold til trådstarters ønske om råd om spiller m 1-2GB ;)
 
K

knutinh

Gjest
Jeg kunne egentlig ønske meg iPod Nano 4GB uten noen brukerhindringer.

Jeg tror kanskje at en eller annen Sony-Ericsson telefon (k750/w800/k800/w950) med 4GB ms er tingen for meg siden de (inntil videre) lar brukerne bruke telefonen som de vil (?)

mvh
Knut
 

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Innlegg
444
Antall liker
0
OK! Men 256MB er en avsporing i forhold til trådstarters ønske om råd om spiller m 1-2GB ;)
Ja, vurderte denne selv. Men den norske forhandleren hadde tatt inn et parti med 256mb, og ville ikke ta inn større versjoner før 256mb var solgt ut, hvilket den er nå.
Her impliseres det vel at det finnes større varianter, og at disse muligens er tilgjengelige hos norsk forhandler nå.

Knutinh
Jeg tror kanskje at en eller annen Sony-Ericsson telefon (k750/w800/k800/w950) med 4GB ms er tingen for meg (...)
Enig, planelgger med tid og stunder å kjøpe en brukbart priset telefon med rikelig lagringsplass og 2-3mp kamera.

K
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Både sonyen og ipod nano er helt sikkert greie spillere, men det er dette med å være avhengig av et spesielt program som trekker litt ned.
Den iRiveren så jo også kjekk ut, men nå har jeg jo innsett av 1 GB kanskje er litt lite hvis jeg først skal investere i en ny...
Hva skal jeg med DAC?
Mobil med mp3 og kamera, vel vet ikke helt. Min siste mobil har f.eks mye dårligere batteri enn den forrige, må jo lade hele tiden (Sony ericsson 700i) selv om jeg snakker sjelden i den. Dårlig kamera, bildene kan jo ikke brukes til noe. Det blir sånn hummer og kanari, alt er egentlig dårlig, så satser heller på skikkelig kamera og separat mp3.
 

Torbjorn

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.05.2002
Innlegg
67
Antall liker
5
Jeg vil gjerne ha en liste over alle "mp3-spillere" som:

1. Takler mp3 native (ikke konvertert)
2. Som popper opp som en "removable drive" i explorer uten å installere noe som helst
3. Som lar meg hente ut alle filer når jeg måtte ønske det, også på fremmede PC-er
4. Som har et eller flere forbedrede formater (altså mer effektive enn mp3)
iaudio U3 som jeg skrøt av over tilfredstiller disse!
 
K

knutinh

Gjest
Både sonyen og ipod nano er helt sikkert greie spillere, men det er dette med å være avhengig av et spesielt program som trekker litt ned.
Den iRiveren så jo også kjekk ut, men nå har jeg jo innsett av 1 GB kanskje er litt lite hvis jeg først skal investere i en ny...
Hva skal jeg med  DAC?
Omsette digital lyd (ett-er og null-ere) til analoge kurveformer. mp3-spiller uten DAC gir ingen lyd :)
Mobil med mp3 og kamera, vel vet ikke helt. Min siste mobil har f.eks mye dårligere batteri enn den forrige, må jo lade hele tiden (Sony ericsson 700i) selv om jeg snakker sjelden i den. Dårlig kamera, bildene kan jo ikke brukes til noe. Det blir sånn hummer og kanari, alt er egentlig dårlig, så satser heller på skikkelig kamera og separat mp3.
Jeg tror aldri en mobil kan erstatte et skikkelig kamera (optikk må være stort for å få god lysfølsomhet). Men k750/w800 tar betydelig bedre bilder enn din 700, og jeg vil si at de er høyst brukbare i et nødsfall, spesielt om de er tatt utendørs med grei belysning. Men det er og blir et tillegg til et skikeklig kamera som kan brukes når man har glemt digitalkameraet, eller når man ikke har plass.

Mp3 er en helt annen historie. Det er ingen grenser for hvor smått minne og elektronikk kan bli, i alle fall ikke i overskuelig framtid. Dermed er det helt naturlig at funksjonaliteten fra en stand-alone mp3-spiller kan integreres i en mobil til liten eller ingen kostnad.

Jeg tror også at PDA er et utdødd/utdøende produkt av samme årsak - mobiler erstatter dem etterhvert bra nok for folk flest.

mvh
Knut
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Ja den der iaudio U3 som du nevner Dr. T er nok ikke dum, den kom jo og best ut i testen i BT:
http://www.bt.no/forbruker/teknologi/article228717.ece

Men nå har jeg jo forstått forskjellen på flash og harddisk, og flash er da etter hva jeg leste den som tåler mest.
Vet ikke hvor mye det har å se i praksis.
Er det bare flash som kan kobles til uten egen driver?

DAC- får håpe alle har det da, ellers er det vel liten vits med hele spilleren ;)

Klart en fordel med kamera i mobilen den dagen du treffer en UFO, (bare ikke den treffer deg..)

Dette blir bare vanskeligere og vanskeligere
 

audionut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
346
Antall liker
0
Jeg ser på visse materielle gjenstander som personlige, som f.eks. hifi-anlegget, klokka og mp3-spiller. Kjøper derfor gjerne fra mindre produsenter enn det som "alle andre" har.

Derfor ligger jeg gjerne unna produkter fra f.eks. NAD(hifi), Seiko(klokker) og iPod. Men innrømmer at enkelte ganger så tar "saueflokk-mentalitet" overhånd hos meg også ;D

Merk at jeg ikke bemerker sider som kvalitet, pris, design ol.
 

zorry

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.05.2005
Innlegg
141
Antall liker
0
Ja den der iaudio U3 som du nevner Dr. T er nok ikke dum, den kom jo og best ut i testen i BT:
http://www.bt.no/forbruker/teknologi/article228717.ece

Men nå har jeg jo forstått forskjellen på flash og harddisk, og flash er da etter hva jeg leste den som tåler mest.
Vet ikke hvor mye det har å se i praksis.
Er det bare flash som kan kobles til uten egen driver?

DAC- får håpe alle har det da, ellers er det vel liten vits med hele spilleren  ;)

Klart en fordel med kamera i mobilen den dagen du treffer en UFO, (bare ikke den treffer deg..)

Dette blir bare vanskeligere og vanskeligere
Skal du bruke spilleren på joggeturen, bør du nok velge en flashbasert spiller. Harddisker tåler ikke for mye risting mens de svirrer. Er du stort sett i ro når du bruker den bør harddisk fungere greit.

Om spilleren kan kobles til uten å installere drivere er ikke avhengig av om spilleren er basert på flash-minne eller harddisk. Her må du sjekke opp for den enkelte spiller.

1 GB holder for min komprimeringsgrad til ca 14 CD-er. Øker du størrelsen til 4 GB skulle det da bli plass til hvertfall en drøyt 50 CD-er. Det var på det nivået jeg begynte å sette CD-ene mine i alfabetisk rekkefølge i hylla. Altså begynner det da å bli viktig at spilleren har bra skjerm og menysystem. Tror nok ikke shuffle i 60GB versjon blir å få tak i nei ;D

Blir duppeditten du etterhvert slår kloa i for avansert er det jo også mulig at det er den som leder UFO-en direkte til deg? ET - phone home.... hilsen SonyEricsson ;D
 

Nettbrum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.10.2004
Innlegg
101
Antall liker
0
Kjøpte Creative Zen Micro til kona. Den fungerer meget bra. God lyd i den også. Når jeg sammenlignet med Ipod og Iaudio med samme headset og melodi, var Creativen best på lyd. Har sett 6Gb til ca 1500.-. Menysystemet er greit. Artister, genrer musikktype og spillelister er veldig oversiktlig synes jeg.

Løp og kjøp :)
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
I to forskjellige tester av ipod nano står det ett sted at den er flash og et annet sted at den er harddiskbasert så dette er jo ikke helt å bli klok på..
Nano er flashbasert. Klin umulig å putte en harddisk inn i en så liten boks ;)

9,0 x 4,0 x 0,69 cm og 42 gram. Ideell på joggetur. Armbånd til den får du også:

http://tinyurl.com/gyhtl
 
L

Lydtekniker

Gjest
Det har jeg ikke funnet noe data på, men den måler 2,16 cm fra det ene hjørnet til den andre og er på 3 GB (!).
 

yellow

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
391
Antall liker
140
Hvis man ser på f.eks. mobiltelefoner, blir batterikapasiteten redusert over tid. Noen som har erfaringer med spillere med "innebygd" batteri? Selv synes jeg det er kjekt med spiller som går på AAA batterier. Enkelt og greit å ha med seg et ekstra....
 

zorry

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.05.2005
Innlegg
141
Antall liker
0
Michell og EspenLT:
Microdrive passer inn i en standard compact flash slot og compact flashbrikkene er 3.3mm tykke. Tror mest på deg jeg EspenLT...
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Michell og EspenLT:
Microdrive passer inn i en standard compact flash slot og compact flashbrikkene er 3.3mm tykke. Tror mest på deg jeg EspenLT...
Jøss! Men med bare 3GB er det ikke så mye poeng i den da for MP3-spillere ihvertfall ;)
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Hvis man ser på f.eks. mobiltelefoner, blir batterikapasiteten redusert over tid. Noen som har erfaringer med spillere med "innebygd" batteri? Selv synes jeg det er kjekt med spiller som går på AAA batterier. Enkelt og greit å ha med seg et ekstra....
Dette har jeg og tenkt på, mobilbatteriene blir dårligere jo mindre telefonene er, og i små mp3-spillere er det ikke plass til mye batteri. Derfor tror jeg faktisk at AAA batteri er det greieste.
Så langt vil jeg faktisk si at denne er det som mest svarer til det jeg ønsker meg:

Test: http://www.hardware.no/tester/mp3-spillere/sandisk_sansa_m200/23039

Billigst her:
http://www.databutikken.com/no/default.php?artId=SANM250-2GB

Ikke særlig spennende design, men 2GB til under 1000 kr er jo ikke ille.
Noen som har erfaring med en sånn?
Problemet med tester er at de ikke tar med driftsikkerhet på sikt...
 

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Innlegg
756
Antall liker
111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
jeg ble sterkt frarådet å kjøpe denne. batterikapasiteten skal være elendig, dvs under 11 timer?

edit; de selges på billigsalg i europa for tiden, mulig det er en grunn til dette.
jakr
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Vel. Hva er bra og hva er elendig batterikapasitet? Shufflen min er oppgitt til 12t, men holder gladelig 15 timer. nanoen burde greie noe mer.

Hadde AAA-batterier i min første spiller og minnes at den naturligvis gikk tom midt på natta eller når det ikke var butikker i mils omkrets ;) Men så holdt den vel neppe mer enn 5-6 timer da.

Ser nå uansett ikke AAA vs litiumbatteri som det avgjørende kriteriet for valg av spiller  ;D
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Ja og tja og vet ikke jeg...

Hvis et oppladbart batteri blir dårlig og må skiftes er jo ikke det bare, bare da. Som oftest svarer det seg å kjøpe ny "dings" i alle fall hvis det er snakk om mobil...

Synes ikke 11 timer virker lite jeg, den jeg har nå skifter jeg nok mye oftere.

V A N S K E L I G... :-/
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Nå hadde jeg nesten bestemt meg for den der ipod nano faktisk, til tross for itunes men så var jeg inne og leste litt om dette oppladbare batteriet som de gir ett års garanti på og som de sier før eller siden kanskje må skiftes. Og da ble den plutselig litt mindre fristende igjen. Dere med ipod som dere har hatt en stund, har dere hatt problemer med batteriet?
Det er jo så lite og, kan nesten ikke forstå at det kan funke skikkelig..
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Har du ikke kjøpt den der spilleren din enda! ;D

Makan til nøling for et par tusen spenn... ;)

Jeg har hatt Shufflen min i over ett år nå og merker ingen endring i batterikapasitet. Og Shufflen er liten den.

Og sånn apropos kjøpte jeg meg et minolta dimage x digitalkamera for 4 år siden og der sluknet det knøttlille batteriet nå nettopp. Og på de fire årene har det jo skjedd noe på Litsium Ion-batterifronten.

Logg deg inn på Applestore og trå til! Tror bestemt du ikke vil angre :)
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Har du ikke kjøpt den der spilleren din enda!  ;D

Makan til nøling for et par tusen spenn... ;)

Jeg har hatt Shufflen min i over ett år nå og merker ingen endring i batterikapasitet. Og Shufflen er liten den.

Og sånn apropos kjøpte jeg meg et minolta dimage x digitalkamera for 4 år siden og der sluknet det knøttlille batteriet nå nettopp. Og på de fire årene har det jo skjedd noe på Litsium Ion-batterifronten.

Logg deg inn på Applestore og trå til! Tror bestemt du ikke vil angre :)

Lett for deg å si, du er vel dreven på dette du.
Hadde jo bestilt før hvis jeg følte at dette var den eneste rette, men da den eneste rette ser ut til å la vente på seg får jeg ta til takke med denne... ;)

Tenkte å kjøpe den her, tror du dette er en grei butikk?:
http://www.it24.no/
(som du skjønner er min tillit til deg i ferd med å bli ubegrenset...)

Du får ha takk for tålmodigheten både du og de andre som har giddet å svare på alle mine spørsmål.
Nå har jeg ialle fall lært litt om mp3-spillere, så hva står nå for tur? Har jo lurt litt på dette med kabler. Som hi-hi-freak føler jeg jo at jeg burde sette meg grundig inn i dette. Eller hva kommer først? Forsterkere..?
 

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Innlegg
706
Antall liker
4
Nå hadde jeg nesten bestemt meg for den der ipod nano faktisk, til tross for itunes men så var jeg inne og leste litt om dette oppladbare batteriet som de gir ett års garanti på og som de sier før eller siden kanskje må skiftes. Og da ble den plutselig litt mindre fristende igjen. Dere med ipod som dere har hatt en stund, har dere hatt problemer med batteriet?
Det er jo så lite og, kan nesten ikke forstå at det kan funke skikkelig..

I disse dager har jeg hatt min shuffle i ett år og ingen problemer eller svekking av batteriet. Den spiller som bare rakkern. Jeg kommer ikke til å kjøpe ny på mange år "banker i bordet" dersom denne ikke blir ødelagt fysisk da.
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Jeg vil gjerne ha en liste over alle "mp3-spillere" som:

1. Takler mp3 native (ikke konvertert)
2. Som popper opp som en "removable drive" i explorer uten å installere noe som helst
3. Som lar meg hente ut alle filer når jeg måtte ønske det, også på fremmede PC-er
4. Som har et eller flere forbedrede formater (altså mer effektive enn mp3)

Punkt 2 og 3 er veldig viktige for meg, og bare i liten grad berørt av "husmor-vennlige" tester. Jeg har en gammel Sony-sak som krever at jeg legger inn et usedvanlig stort, treigt og uvennlig program som krypterer i alle ender og som generelt ofrer alle bruker-hensyn til fordel for Sony Music :-(

De så muligens en kort-varig fordel av strategien men jeg har eliminert Sony som leverandør av noe som helst og håper at andre gjør det samme.

mvh
Knut

Her har du i alle fall muligher til å søke etter forskjellige kriterier:

http://prisguide.hardware.no/cat.php?cat_id=20&mode=advanced
 
Topp Bunn