MP3-spiller-tips

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg tenkte å kjøpe en mp3-spiller på 1-2 GB, men så er det jo så mange å velge i at man blir jo lett litt forvirret.
Vil ikke ha iPOD, vil ha en med usb-tilkobling som man lett kan laste musikk på og av. Har greie hodetelefoner så de er ikke viktig. Noen som har gode erfaringer eller har sett en test noe sted i det siste?
Nok å velge i her f.eks, men det var det med hvilken da:
http://www.cdon.com/main.phtml?nav=...904&display_type=1&page=shop&showlist=1637141

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Antall liker
115
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
den siste fra sony nw-a 1000 er bra. kjøpte den til en av mine døtre her om dagen. 6gb ca 1450kr (godt tilbud) tøff som fy og bra (dvs. topp kvalitet).
jakr

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
den siste fra sony  nw-a 1000 er bra. kjøpte den til en av mine døtre her om dagen. 6gb ca 1450kr (godt tilbud) tøff som fy og bra (dvs. topp kvalitet).
jakr
Hvor kjøpte du den til den prisen?
Kan den bruke både mp3- og wma-filer?

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Antall liker
115
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
fikk tak i den på en tur til tyskland i forrige uke og ja den tar begge formatene.
jakr

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Takker for tipset jakr.
Om det finnes andre der ute med gode erfaringer hører jeg gjerne også fra dere, men sikkert ikke dum den der jakr. :)

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
544
Sted
Bergen
Dersom du synes det er kjekt med en minnepinne med 1GB og som har Mp3 spiller på kjøpet (uten LCD meny) er Creative Muvo en hendig liten sak. Sammen med noen gode hodetelefoner er det ikke dårligere enn annet. Jeg søkte etter bilde og fant at de fleste variantene faktisk hadde en LCD meny, tror min er ganske billig.

Slik ser i alle fall min ut:

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Antall liker
115
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
den du viser bilde av her funker. den har gode beskyttelse og god tilkopling til øretelefon som tåler inn og utkopling over tid. det kan en ikke si om slektningen som er superflat, den er ikke god.
jakr

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Antall liker
115
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
sonyen er den jeg nettopp kjøpte. stilig sak, den viser ikke displayet før du slår den på, da kommer det frem gjennom den fargede overflaten. meget bra lyd.

den muvoen er akkurat lik den som gikk i søppla. kontakten til øreklokkene streika etter 1/2 år.
jakr

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Antall liker
115
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
for å si det sånn, selv hører jeg ikke på mp3, og har ikke til hensikt å sette meg inn i maskinenes spissfindigheter. jeg kjøpte den fordi den tilfrestilte min datters fargeønske (rosa) og så fikk jeg den billig.

lydkvalitet er meget bra spesielt dersom en benytter annet enn de proppene som følger med. hun banner litt nå når hun holder på å legge inn musikk, men annet kan en ikke vente siden bruksanvisningen er på 100 sider.
du finner sikkert bedre alternativer- men designmessig er det nok ikke mye som er bedre.
jakr

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Takker for hjelpen i alle fall jakr. Den er definitivt interessant, men jeg bør vel sette meg litt mer inn i sakene før jeg bestemmer meg. Er jo litt typisk da at når man prøver å være litt seriøs så er det bare noen få som svarer, var litt usikker på om dette kom under "Hi-fi generelt" men da jeg en gang kom til å spørre min kjære mann etter kvitteringen til DVD-spilleren, og om han ikke hadde hi-fi-kvitteringene et spesielt sted fikk jeg et såpass overbærende blikk og svaret var at "Joda, men han regnet ikke DEN som Hi-fi". Så da regnes vel ikke en mp3-spiller som hi-fi heller da, tenkte nå jeg...

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
654
hun banner litt nå når hun holder på å legge inn musikk, men annet kan en ikke vente siden bruksanvisningen er på 100 sider.
jakr
Det er prisen å betale når en ikke vil ha iPod... ;)

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Antall liker
4
Er jo litt typisk da at når man prøver å være litt seriøs så er det bare noen få som svarer,
Men hva er best da. Noen få gode svar fra noen som har litt peiling på disse merkene eller masse svar fra oss i ipod gjengen som du jo ikke var interessert i? :D

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
gå for en med bra batteri og mest mulig milliwatt ut.
sony'n tror jeg er klein.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Men hva er best da. Noen få gode svar fra noen som har litt peiling på disse merkene eller masse svar fra oss i ipod gjengen som du jo ikke var interessert i? :D
Ok, dere i ipod-gjengen (er det der alle er..?) kan jo selvsagt få fortelle hva som er så bra med dem, men jeg har inntrykk av at man ikke selv bestemmer helt over hva man får legge inn på spilleren eller i det hele tatt eie sin egen musikk, men det er jo selvsagt mulig jeg har misforstått... ?

Har ikke sånn sett noe prinsippielt imot ipod, men jeg vil selv kunne bestemme over min egen musikk, og legge den enkelt inn på spilleren. Synes usb-tilkobling funker greit, trenger egentlig bare litt mer plass på spilleren enn det jeg har nå, men har egentig ikke så veldig peiling.

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
654
Se der :)
For å bruke en iPod og laste opp musikk behøver du ingen bruksanvisning. Bare installér iTunes og du er i gang.

Nye iPoder benytter USB. Om du har behov for det kan du kopiere musikk fra iPoden vha gratisprogrammer som finnes på nettet.

Det eneste den ikke kan er å spille Microsoftproprietære WMA-format, Ogg-Vorbis og FLAC-filer. men det finnes da en haug med andre formater å velge mellom. Og blant de lossy formatene er AAC å foretrekke (Advanced Audio Codec)- En MPEG4-standard.

En nano må da være midt i blinken for deg?

Lykke til :)

http://www.apple.com/itunes/

Edit: Om å eie musikk: Dersom du benytter deg av iTunes Music Store kjøper du beskyttede AAC-filer som bare kan spilles på iPod. Men du behøver da ikke å kjøpe musikken din der!

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Se der :)
For å bruke en iPod og laste opp musikk behøver du ingen bruksanvisning. Bare installér iTunes og du er i gang.

Nye iPoder benytter USB. Om du har behov for det kan du kopiere musikk fra iPoden vha gratisprogrammer som finnes på nettet.

Det eneste den ikke kan er å spille Microsoftproprietære WMA-format, Ogg-Vorbis og FLAC-filer. men det finnes da en haug med andre formater å velge mellom. Og blant de lossy formatene er AAC å foretrekke (Advanced Audio Codec)- En MPEG4-standard.

En nano må da være midt i blinken for deg?

Lykke til :)

http://www.apple.com/itunes/
Jaha, og hva gjør jeg med alle wma-filene mine da?
Nå pleier jeg å lage wma-filer fra cd hvis jeg vil ha de over på mp3-spilleren min, kan jeg gjøre dette med i-tunes uten problemer? Og musikk som er lastet ned fra nettet, kan det og bare legges inn uten noe sensur?

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
654
Jaha, og hva gjør jeg med alle wma-filene mine da?
Nå pleier jeg å lage wma-filer fra cd hvis jeg vil ha de over på mp3-spilleren min, kan jeg gjøre dette med i-tunes uten  problemer? Og musikk som er lastet ned fra nettet, kan det og bare legges inn uten noe sensur?
Du må nok konvertere filene til et eller annet annet format vha av et eller annet gratisprogram. Noen Windowsbrukere her på forumet har nok noen å anbefale.
Det absolutt enkleste er nå likevel å rippe fra CD på en maskin som er tilkoplet nettet slik at du får med alle låttitlene. iTunes kan settes opp til å automatisk rippe til valgfritt format så snart du dytter inn en lyd-CD. Musikken dukker da prompte opp i iTunesbiblioteket. Lag en spilleliste for iPoden. Sett inn iPoden og dra den aktuelle spillelista til symbolet for iPoden og vips! :)

Enklere kan det neppe bli?

Øvrig musikk fra nettet er det bare å importere. Men låtnavnene må da hakkes inn manuelt om du ikke installerer et tilleggsprogram som greier å finne ut hva låtene heter. Vet ikke hva de heter for Windows. På Mac gjør iEatBrainz (!) jobben :)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Hvorfor ikke ipod mini, den kom jo best ut i den testen?
Er nano bedre?

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
654
Mini er utgått og erstattet av nano ;)

nano er uten harddisk (som jo er en fordel) og aldeles utrolig liten (som også er ganske kjekt).

Torbjorn

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.05.2002
Antall liker
5
Jeg har iaudio U3, og vil anbefale den. God lyd og god funksjonalitet.

Torbjorn

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.05.2002
Antall liker
5
Tillegg: noe av den god funksjonaliteten kan jeg jo også nevne:
  • Den spiller masse formater inkl. wma, asf og ogg
  • Den spiller film (artig gimmick)
  • Den fungerer bra som en diktafon.
  • Den har radio.
  • Den dukker opp som en flash-disk i windows, helt uten at du trenger å installere noe.

L

Lydtekniker

Gjest
Den var tøff, doktor! Er den harddisk- eller minnebasert?

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Antall liker
4
Hvorfor ikke ipod mini, den kom jo best ut i den testen?
Er nano bedre?

Har ipod mini selv og er storfornøyd. Enkelt å fylle med godlyd fra cd og bare digg. Bare plugger spilleren inn i computeren og da lades den samtidig som den får oppdatert spille liste. Denne plugges direkte i usb porten uten kabel salat.

Driftsikker er min også da den virkelig har vært med på mye den ikke er beregnet på. Jobber som snekker på en bedrift som tilrettelegger arbeid for funksjons-hemmede. Så det hender ipoden får seg uventede opplevelser.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Denne dingsen er min neste investering.

iQue 3600 har MP3-spiller, mikrofon, infrarød kommunikasjon, vibrasjonsalarm, kalkulator, 'Memo Pad', 'To Do List' etc. iQue 3600 benytter det populære Palm OS5 operativsystemet.

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
654
Litt dyr, ja... :)

Legg på 130kr og du får dobbelt så mye lagringsplass (4GB) på nano! kr 2190,-.

iAudio er sikkert noe av det bedre av ikke-iPoder.

Men 2 cm tykk er den. Og så 70 sider manual da ???

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
QTEK - da har du mp3, telefon, kamera, office og full integrering av kalenderen i outlook i en og samme dings, og ikke minst; tastatur med rett modell. Kjekt, særlig hvis jobben spanderer...

L

Lydtekniker

Gjest
Litt dyr, ja... :)

Legg på 130kr og du får dobbelt så mye lagringsplass (4GB) på nano! kr 2190,-.
Er allergisk mot elektronikkprodusenter som er oppkalt etter frukt 8)

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
654
Er allergisk mot elektronikkprodusenter som er oppkalt etter frukt 8)
Ja, men det var vel ingen nyhet ???

Rasjonelt er det ikke, men har en et uhelbredelig lyte så må man lære seg å leve med det ;D

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg burde vel fått meg en mp3-spiller med GPS når jeg først er i gang, sånn at jeg kan finne veien hjem igjen hvis jeg går meg bort.. ;)
Vel det er ingen som er misfornøyde med ipoden sin altså?
Spranget fra min lille minnepinne på 128 mb er jo i ferd med å bli relativt stort...

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Antall liker
115
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
jo det er faktisk ganske mange som er missfornøyde med ipoden. min datter sa klart ifra at ipod ikke var aktuelt, det var alt for mange som hadde dårlig erfaring og som var missfornøyde i med den i hennes klasse.
jakr

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
654
Og jeg vet ikke om noen som er misfornøyde m iPoden sin... Men veldig mange som har en ;)

Dessuten er Apple kjent for å ha god og velvillig garantiordning. Om det nå skulle gå galt.

Så mitt råd er en 4GB nano fra Applestore. Billigst derfra.

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/nostore/

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jobber du hos apple eller..? ;)

Neida, ser jo at den kommer godt ut i diverse tester så jeg tviler jo ikke på at den er bra. Men det er så mange andre på markedet viser det seg at man blir jo alltids litt i tvil nå man egentlig ikke har peiling..
Og så er det jo alltid lett å anbefale det man selv har og har god erfaring med, uten kanskje å ha så godt sammenligningsgrunnlag....
Så derfor er det greit med erfaringer i begge retninger.

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
654
Jobber du hos apple eller..?   ;)

Neida, ser jo at den kommer godt ut i diverse tester så jeg tviler jo ikke på at den er bra. Men det er så mange andre på markedet viser det seg at man blir jo alltids litt i tvil nå man egentlig ikke har peiling..
Og så er det jo alltid lett å anbefale det man selv har og har god erfaring med, uten kanskje å ha så godt sammenligningsgrunnlag....
Så derfor er det greit med erfaringer i begge retninger.
Javisst er det bra med erfaringer fra flere kanter. Hadde en gang en mp3-spiller før noen visste var det var og lenge før Apple kom på markedet. Var OK den også. Men da guttene i huset kjøpte første generasjon iPod så jeg jo hvor elegant det kunne gjøres. Og såvidt jeg kan se er det ennå ingen som har matchet den elegante og enkle løsningen så da er jo valget greit for meg.

Og for ordens skyld: Selv har jeg bare en Shuffle. Som jeg utelukkende kjører i Shufflemodus. Ingen fikling. Bare bra musikk og samtidig litt musikkquiz på biltur ;)

L

Lydtekniker

Gjest
At Apple på død og liv er så mye bedre enn alt annet på markedet, er bare tøys i mine øyne - både når det gjelder mediaspillere og datamaskiner. De har en helhetlig designprofil som de scorer bra på, men teknisk sett synes jeg ikke produktene er så forferdelig mye bedre enn konkurrentene sine. Om man har sansen for Apples design, så jøssda - bare å kjøpe en iPod det. Helt fine spillere, men absolutt ikke det eneste på markedet som er bra.

Har forøvrig også fått servert historier fra to kamerater som kjøpte hver sin Nano, og hvor spilleren bare plutselig gikk helt i stå. Butikken fikk de fort i retur, for å si det sånn. Shit happens med Apples produkter og (det vet jeg av erfaring etter å ha jobbet på Mac i noen år nå).

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.820
Torget vurderinger
4
Shit happens med alle produkter

Topp Bunn