Mozart serenader for blåsere

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.661
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Nå har jeg funnet fram de virkelige godsakene fra lofts-hyllene:
Mozart: Serenade for blåsere KV361, "Gran Partita"
med Eugen Jochum og blåsere fra Bayerischer Rundfunk, fra 1963.
kjøpt på Fretex for en mannsalder siden.

Et sant mesterverk.
Det er utrolig hvor mye bedre dette låter (i mine ører) enn CDen min med Mariner og St. Martin in the Fields på Philips i ('Complete Mozart') Med Jochum låter det henførende og følelsesladet. med stor variasjon i klangen fra instrumentalistene. Nyere innspillinger blir flate og kjedelige i forhold. Ta f.eks. den vidunderlige Adagio-satsen med oboen som stiger ned som en engel og klarinetter som glitrer med uttrykksfull klangbehandling.
Lyden fra denne besetningen slutter aldri å fascinere meg, spesielt den dype seksjonen med 4 horn, 2 fagotter, en kontrabass og 2 basetthorn ! Basetthorn , ja http://no.wikipedia.org/wiki/Bassetthorn

Noen andre med favoritt-innspillinger av denne, og andre Mozart-verk for blåsere?

tah

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
40
Enig at Gran Partita er eitt av dei største Mozart-verka! Godt gjort for eit stykke som var tenkt som lettare underhaldning!

Enig også i at St Martin/Marriner er lite inspirert. (Eg fekk den som premie i "Klar en klassiker", så den er litt artig å ha i alle fall.)
Eg har ein versjon med "Orfeus kammer-orkester" på DG som har gitt mykje glede!

Men Jochum er ein av mine favorittar. Skulle vore artig å høyrd hans versjon!

TA

Wagnersen

Medlem
Ble medlem
15.08.2007
Antall liker
0
Gran Partita med Philippe Herreweghe på harmonia mundi er en moderne klassiker i dette verket.
I tillegg til å være musikalsk griselekker, er lyden av referansekvalitet.
Herreweghe har ikke alltid vært like heldig i sine Mozart prosjekter (Requiem,etc) som hans Bach (kantater etc.),
men her har han virkelig lykkes og viser seg som en stor Mozart tolker. (3.sats, adagio,- høøøy gåsehudfaktor)
Er kommet i diverse reutgivelser fra H.Mundi,skal ikke være vanskelig å få tak i.

Vedlegg

tah

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
40
Wagnersen:
Takk for tipset med Herreweghe. Eg sjekka den opp på Amazon. Ser at den er kopla til Serenaden Kv 388, også eit flott stykke! (Den er kanskje ennå flottare i versjonen for strykekvintett Kv 406.

Litt vondt å få med seg detaljer på lyd-snuttane på Amazon, men var det med kontrafagott? Vanlegvis blir bass-stemmen framførd med strykebass, kontrabass. Kontrafagotten er omtrent like nyansert som eit vannklosett, og var heller ikkje oppfunnen på Mozarts tid. Likevel har det blitt forsøkt!

K

kbwh

Gjest
Jeg mangler KV388 og takker også for tipset.
Mener å ha lest skrevet av vitere at endel av magien i KV388 forsvant i transkripsjonen til KV406.Så har jeg noe å glede meg til.
(KV406 har jeg med Talich-kvartetten på Calliope. Mine varmeste anbefalinger.)

Wagnersen

Medlem
Ble medlem
15.08.2007
Antall liker
0
Sitat: Litt vondt å få med seg detaljer på lyd-snuttane på Amazon, men var det med kontrafagott? Vanlegvis blir bass-stemmen framførd med strykebass, kontrabass.

På denne innspillingen er det kontra/stryke-bass så det holder,tah!
Gleder meg til å høre om du vil like denne like godt som meg- om/hvis du får den i hus. :)

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.661
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Wagnersen skrev:
Gran Partita med Philippe Herreweghe på harmonia mundi er en moderne klassiker i dette verket.
I tillegg til å være musikalsk griselekker, er lyden av referansekvalitet.
Herreweghe har ikke alltid vært like heldig i sine Mozart prosjekter (Requiem,etc) som hans Bach (kantater etc.),
men her har han virkelig lykkes og viser seg som en stor Mozart tolker. (3.sats, adagio,- høøøy gåsehudfaktor)
Er kommet i diverse reutgivelser fra H.Mundi,skal ikke være vanskelig å få tak i.
Takk for godt råd, Herreweghe CDen er nå i hus.
Den låter vidunderlig, det må jeg være enig i.
( Skei Musikkhandel i Sandnes hjelper meg som alltid, god som gulll den butikken..)
Men gode gamle Jochum fra 1963 er hakket mer lidenskapelig, spesielt i den magiske adagioen.
Det har litt med 'framføringspraksis' hos instrumentalistene å gjøre, blåsere turte gjerne å 'vrenge til' litt for noen ti-år siden . I tillegg kommer at kontrabassen gir det hele et litt mykere preg og maskerer bass-stemmene syns jeg, Jochum bruker ikke stryke-bass såvidt jeg kan høre.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.087
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Bra cover det der, Vidar P.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.087
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Så har jeg endelig bestilt platen Wagnersen anbefalte. Litt vanskelig å få tak på, iallefall om man tar Amazon på slutten av søkerunden. Min kopi har HM Mozart-edition cover.
Gleder meg. Det er noe eget med utendørsmusikk og åpent skyvefelt i stedet for frontvegg. ;D

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.661
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jøgga skrev:
Nå har jeg funnet fram de virkelige godsakene fra lofts-hyllene:
Mozart: Serenade for blåsere KV361, "Gran Partita"
med Eugen Jochum og blåsere fra Bayerischer Rundfunk, fra 1963.
kjøpt på Fretex for en mannsalder siden.

Et sant mesterverk.
.................blablabla.............................
Dette er fremdeles den fineste versjonen jeg har hørt, og det begynner å bli en del.
Og endelig har jeg fått tatt et bilde:

Dette er nok en billig-utgave fra 70-tallet. Denne må ha vært utgitt først på DG, men jeg klarer bare ikke å spore opp originalen. LPen begynner å bli slitt og jeg må legge bånd på meg.

Topp Bunn