motron SE 2*5w

sugress

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
80
Torget vurderinger
2
http://www.home.no/audiomix/IMG_8835.jpg

noen som kan gi meg litt info om denne?
er det noen som har lyttet til denne?
finnes det andre bra rør byggesett i norge?
jeg er kun interessert i å kjøpe KOMPLETT byggesett!

på forhånd takk!
steven cox

C

cosmos

Gjest
ser det er to hjul på den, trodde det bare var et effektrinn? hva er de isåfall til, og de to minste rørene ser ikke ut som likeretter-rør? :)

sugress

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
80
Torget vurderinger
2
det er vel det to større rørene bak som er likeretterrør.
de fremste er vell E83F / 6689 pentode?

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Antall liker
29
Sted
Lillestrøm
Inntil Audiomix kommer på banen:
- de forreste små rørene er inngang/driverrør.
- de bakerste er utgangsrør
- Det er ikker rør-likeretter, men SS dioder.

Potmetere foran kan man vel selv velge å installere avhengig av om man vil bruke den som rent efekttrinn eller "integrert".

(det finnes flere tråder her med mere info og flere bilder)

Det finnes flere andre byggesett tilgjengelig i Norge, samt noen som greit kan bestilles på på nettet.

Gode tips er litt avhengig av behov/ønske/prisramme etc.

Svein.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Dette ER en veldig god forsterker saa lenge man tar hansyn med valg av hoytalere.

Bryjar Kvanlig har lagt sin lange erfaring og kunnskap om roerteknologi og komponenet i denne forsterkeren, og det hores!

Jeg har kun hoert prototypen, og likte den veldig godt. Leste ogsaa at den ble "testet" paa LMC sitt meget gjennomarbeidede oppsett, og klarte seg meget bra.

Om det finnes andre NORSKE byggesett vet jeg ikke. Men det er kanskje noen som forhandler DIY-kit her i lande?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.448
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
På oppfordring:
MAE SET 1 er en Single Ended forsterker på ca 2 x 5 watt. Inngangsrørene er E83F. NOS Philips, Special Quality, Long Life >10000 timer. Utgangsrørene er 5B/255M, NOS STC long life tetrode >10000 timer. Forsterkeren leveres koplett. Det er kun farge / overflate på treverket som byggeren selv må bestemme og utføre. Den leveres med volumkontroll. De fleste velger å utelate denne siden en ofte har volumkontroll et annet sted i anlegget. Nå har jeg prototypen hjemme her på Kongsberg. Holder på å bygge en til som skal brukes som demo. Har visst enda et chassis i garasjen, men det blir vel del av et byggesett. Bygebeskrivelsen er blitt til under bygging. Mange bilder i høy oppløsning og tekst. Alt på en CD.

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Antall liker
635
Torget vurderinger
6
Er denne forsterker kraftig nok til å drive et mellomtoneelement (med aktivt delefilter), typisk Seas 15 cm Nextel? (Mener følsomheten er rundt 88 dB)

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.517
Sted
'
Er denne forsterker kraftig nok til å drive et mellomtoneelement (med aktivt delefilter), typisk Seas 15 cm Nextel? (Mener følsomheten er rundt 88 dB)
Dette vil jeg tro er høyst subjektivt -- hva som regnes som realistisk lydnivå osv, og jeg kan egentlig bare svare for meg selv.
Når det ikke er snakk om bakgrunnsmusikk mener jeg 90-95dB i lytteposisjon begynner å gi et realistisk lydnivå, det er ikke veldig høyt og samtidig ikke veldig lavt, det er omtrent på det nivået hvor musikken så smått starter å bli fysisk. Hos meg (vanlig stue) er lydnivået 1 meter fra høyttaleren da ca 95-100dB med peaker opp mot 102-103dB. Så hvis vi tar utgangspunkt i 103dB som maksimum SPL vil det si at jeg hadde hatt bruk for en forsterker som hadde gitt ca 30 watt per kanal med dine høyttalere.
For å oppnå det samme lydtrykket med en 5 watts forsterker burde jeg altså hatt høyttalere med en effektivitet på rundt 97dB/W/m.

Matching av høyttalere når det gjelder rørforsterkere er et emne jeg egentlig ikke kan få stresset nok. Det er veldig lett å bli skuffet og frustrert over nesten samme hvor god rørforsterker du har hvis man kobler den opp mot feil høyttalere. Etter mitt syn er høyttalere med en effektivitet på 88dB/W uansett feil mot en forsterker på 5 watt.

us3

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2006
Antall liker
0
kommer helt ann på konstruksjonen.
hallo, du hører ikke på 30watt når du har en 30watt forsterker! en 30watt forsterker gir 30watt maksimum, hva tror du skjer når du justerer volumet? effekten forandres og med 30watt på 88db høyttalere kan du i teorien spille maximalt rundt 106. normalt lyttevolum er ikke 106db(!)
wattnisser :D

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.517
Sted
'
kommer helt ann på konstruksjonen.
hallo, du hører ikke på 30watt når du har en 30watt forsterker! en 30watt forsterker gir 30watt maksimum, hva tror du skjer når du justerer volumet?  effekten forandres og med 30watt på 88db høyttalere kan du i teorien spille maximalt rundt 106.  normalt lyttevolum er ikke 106db(!)
wattnisser  :D
Jeg er vel kjent med hva som skjer når jeg juster volumet, ja. :p
Jeg sitter heller ikke 1 meter fra høyttalerene. Jeg skrev at i lytteposisjon synes jeg personlig 90-95dB er et realistisk (midlere) lydtrykk. I mitt rom medfører dette at det måles peak SPL på 102-103dB en meter fra høyttaleren. For å realisere dette må tilført effekt være om lag 30 watt (med en høyttaler med effektivitet på 88dB/W/m). Hva var det du ikke forstod?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.448
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Det er ikke sikkert han ville forstå............................
Jeg vil anbefale alle å teste ut om en forsterker passer til høyttaler, rom, smak og behag. Uansett om det er rør eller annet. Noen velger en liten rørforsterker på grunn av lyden. I det frekvsnsområdet den presterer best. Så kan en eventuelt benytte en sub dersom en føler at det ble for lite bass. Det er ved lave frekvenser en trenger effekten. Det er faktisk ganske utrolig hvor mye en effektsvak forsterker kan prestere. Som en kompis sa: Det er de første 200 mW som er viktigst.

Topp Bunn