Verktøy Motorsag - hvilken er bra nok?

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
794
Torget vurderinger
5
Vurderer motorsag til enkel, privat kutting.
Trenger ikke ypperste proffsag da bruken er begrenset, men ønsker den skal fungere bra når den første er i bruk.
Må takle kapping av mindre trær og være håndterlig nok til grenkapping ol.
Stabilitet, enkelt vedlikehold og kjedebytte, ergonomi og enkel bruk verdsettes.

Følgende er med i vurderingen så langt:
- Echo cs352cs: ECHO CS352ES MOTORSAG 34.0 CC / 1.31 KW / 4.0 KG - Safe Motor
- Husqvarna 135 e-series: Husqvarna - Global Leader in Outdoor Power Equipment

Noen anbefalinger?

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.379
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Har jobba endel med Stihl og Jonsered. Likte Jonsered sagene godt. Spesielt de rimelige ga mye for pengene.
Husquarna har jeg bare testet en "proff" modell og den var selvsagt sublim :)

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.302
Kjøp hos nærmeste spesialbutikk for småredskap. Til det beskrevne bruk er det nærmest ett fett hva du kjøper.

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
310
Når det gjelder motorsager er det kun Husquarna som gjelder.

Stihl som felleskjøpet forhandler er ikke på langt nær det samme, det samme gjelder Jonsered og andre billigere sager som selges på Mekk, Europris osv.

Selv har jeg ei Husquarna fra 94 som ser ut som ny, har jobbet på 2 landbruksskoler, hvor begge hadde betydelig skogeiendommer,og skogbruk i undervisning.
Husquarna var de motorsager som var mest pålitelige og holdbare.
Regner med jeg var innom 40 - 60 motorsager totalt på disse 2 landbruksskoler.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.165
Torget vurderinger
4
Kjøp hos nærmeste spesialbutikk for småredskap. Til det beskrevne bruk er det nærmest ett fett hva du kjøper.
De fleste sager har Oregon kjede og til lett fritidsbruk er jeg enig med PP at det meste duger. Ellers så ville jeg nok valgt Stihl foran Jonsered av den grunn at min far har Jonsered og den har aldri vært helt 100%, Partnersaga mi er minst like bra og 1000 kroner rimeligere.

Drammen lyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2012
Antall liker
389
Å påstå at Stihl ikke duger i forhold til Husqarna er vel å ta i da over 50% av alle sager som selges i proffmarkedet på verdensbasis er Stihl.
Har selv hatt husquarna i 20 år før jeg kjøpte min første stihlsag for to år siden og jeg går ikke tilbake :)

Stein 99

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2009
Antall liker
1.256
Vurder en Stihl, en av de minste, mulig den heter M 170, eller noe.Poenget er at den har tynnere kjede og sager veldig bra det du har bruk for,og så er den lett og hendig.

arild

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.03.2003
Antall liker
692
Sted
Sogn og Fjordane
Torget vurderinger
8
Hei!

Her på garden har vi både Husqvarna og Stihl. Far, som er sagfører, føretrekk Husqvarna med god margin! Den passar betre i handa, seier han. Eg er heilt einig!

Når du har funnet ut kva sag du vil kjøpe, så kjøp (helst) den største i modellserien! Det er mitt råd.

Eksempel. Husqvarna 4-serien leverast som 435, 440, 445 og 450. Alle veg det same - ca. 5 kg. Komforten ein får med den største motoren i forhold til den minste er ikkje noke ein skal kimse av! Og når vekta er den same, so er det lite å lure på spør du meg. Prisen er sjølvsagt høgare, men det er det verdt!

Jonsred er for øvrig og så ein del av Husqvarna-konsernet, men blir vel marknadsført som eit rimeligare alternativ enn Husqvarna.

Lukke til!

Mvh Arild

Eviledorf

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
1.057
Sted
Bergen
Jeg har hørt at Poulan 306A skal gjøre susen, men gikk ut av produksjon i 1980 og skal være vanskelig å få tak i. Mye pga av en viss film :)

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
310
Ellers kan jo ei elektrisk motorsag muligens være aktuell hvis det er litt hagearbeide som skal utføres.

Har ei elektrisk Black&Decker av de Grønne kjøpt tidlig 90-tall - funker ennå.
Men vet drivhjul/tannkrans for kjede var av plast og ble fort slitt.

Nå har Black&Decker kommet med litt større elektriske sager i Sort/Rød farge.

Til småjobber funker elektriske motorsager greit, og man slipper noe støy og eksos.

Er jo andre som leverer elektriske motorsager også.

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
310
Å påstå at Stihl ikke duger i forhold til Husqarna er vel å ta i da over 50% av alle sager som selges i proffmarkedet på verdensbasis er Stihl.
Har selv hatt husquarna i 20 år før jeg kjøpte min første stihlsag for to år siden og jeg går ikke tilbake :)

De profesjonelle velger Husquarna.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.572
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Mye av det jeg har sett hos bøndene er Stihl sager - selvfølgelig fordi det er merket Felleskjøpet leverer.

Har noen kjenninger som sverger til Jonsered og Husquarna og.

Selv pensjonerte jeg faderns urslitne gamle Jobu (som jeg til slutt var den eneste som greide å få start på jævelskapen), og kjøpte ei mindre Stihl (MS 180C) som jeg er veldig fornøyd med. Veldig lettstartet og ikke noe tull.

Forresten - ikke kjøp annet enn den ferdige miljøbensinen for to-taktsmotorer. Saga er som regel mere fornøyd med den enn med vanlig bensin som du blander to-takt-olje i, så slipper du å puste inn så mye svineri fra eksosen, og så holder den seg lengre på kanna.

PS: Husk verneutstyr...

PS2: Elektriske motorsager er bare tull. Hvis du skal ha til å stå på en plass å kappe vinterveden opp i kubber, og du har tilgjengelig strøm, kjøper du ei elektrisk kappsag (med sirkelsagblad på 40cm eller mere).

Johan-Kr

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Antall liker
304
Sted
Trondheim
Jeg har hatt min Partner elektrisk i svært mange år. Den kapper telefonstolper så det griner etter. Det burde holde for de aller fleste hobbysagførere :)

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.426
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
ikke kjøp den minste du kommer over. Det jobber seg mye lettere når saga ikke sliter seg i hjel.
jeg anbefaler noe i den størrelsesorden Stihl 230C
Jeg har hatt den i flere år og den jobbet bra med alt. Du klarer tom. noe større treer hvis det trengs. Faren driver med eik og bøketreer i Tyskland og bruker denne saga i minst 10 år nå...

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.572
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Jeg har hatt min Partner elektrisk i svært mange år. <snip> Det burde holde for de aller fleste hobbysagførere :)
Joda, den sager sikkert greit, men:

Man er begrenset av praktisk rekkevidde for en skjøteledning - hvilket vil si ikke svært langt unna hus og hjem.

Kjedesager er best egnet til å felle trær og kvister. Skal man dele opp i vedkubber, er ei kappsag mye bedre egnet. Bl.a. lager en vesentlig mindre spon, og en slipper å bruke seriøse mengder med sagkjedeolje.

Johan-Kr

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
794
Torget vurderinger
5
Takker for ulike tips og tilbakemelding så langt.

Stein 99

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2009
Antall liker
1.256
Jeg har både Johnsred, Husquarna og Stihl og alle disse er gode.Den som blir bukt mest er Stihl med tynn kjede. Utmerket valg for deg tror jeg.

Topp Bunn