Motoroppgradering Origin Live

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
27
Har nettopp fått DC 200 med Advanced PS frå Origin Live. Hadde inne mitt DC 100 -oppsett til rep. på fabrikken. Det forsvant i posten på veg hit. Dermed oppgraderte eg til DC 200. Morro å bli positivt overraska! Hadde ikkje rekna med såpass store endringar. Endå mindre støy. Motoren sjølv går vesentleg stillare enn den forrige. Men viktigare er den støyen som PU tar opp. Det var også bra med DC 100. Men det er blitt klart betre med 200. Det er reinare, meir avslappa, ein høyrer meir. Lydbilete blir klarare, fram-bak, plassering av stemmer og instrument, klarteikning av instrument / artistar, opptaksrom, klangnyansar, alt blir meir livaktig. Det låter delikat på storband f.eks. Bassen er klart meir solid og artikulert. OL reklamerer med det, og det høyrest ut til å stemme. Det er kontroll i klimaks i orkesterverk.  Merkeleg at motor/motorstyring skal kunne bety så mykje. At støy er ein viktig faktor er greitt. Men at det skal bli så merkbare endringar elles er vanskelegare å forstå. Men moro er det.

Sigurd

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Spennende å høre, Sigurd! Jeg vurderer en Origin-oppgradering av min Well Tempered, og jeg er ikke akkurat mindre fristet nå, for å si det sånn... :)

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
27
Det er alltid ein fare for å bli vel entusiastisk når det er noko nytt i systemet. Men eg meiner klart at eg høyrer det eg har nemnt. Og det er endringar eg set pris på. Eit minus er at prisen for DC 200 + Advanced PS er blitt litt stiv i forhold til prisen då eg kjøpte mitt første sett. Då kom det på litt over 2K. I og med at dette no blei ei erstatningssak, kom eg rimeleg frå det med oppgradering.

Sigurd

toonz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.04.2004
Antall liker
36
Torget vurderinger
7
En annen mulighet, for de som er villige til å lodde litt, er å kjøpe en motor fra Maxon og bygge en strømforsyning, gjerne bassert på batteristrøm. Se

http://www.members.iinet.net.au/~quiddity/audio/Turntable_motors.html

for skjema over motorstyring og annen relevant informasjon. Se også diyaudio.com og søk på for eksempel Maxon. Jeg bruker selv Maxon motor i en platespiller jeg bygger. Jeg har lagt opp prosjektet slik at jeg enkelt kan skifte mellom en kraftig børsteløs EC- motor og en DC-motor. Jeg er spent på hvilken av de som låter best. Maxon brukes av blant andre Teres og Redpoint og NASA for den sakens skyld. De lages i Sveits og regnes for å være blant de aller beste DC-motorene som produseres. En av utfordeingene ligger i å få noen til å presisjonsdreie en pulley i egnet størrelse, men gjør du dette selv vil du garantert spare en masse penger i forhold til OL og hvem vet - kanskje blir det bedre. Du kan nemlig bruke topp komponeneter uten at ting blir veldig mye dyrere - det kan ikke OL og andre fabrikanter.

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
27
Spennende! Er alltid tiltrekt av å kunne gjere ting sjølv for ein rimeleg penge. Blir interessant å få vurdert ulike motortypar opp mot kvarandre i eit gitt oppsett. Kanskje blir det igjen eit spørsmål om smak og behag. Men at motor i samspel med forsyning, lager...... har innvirkning, er heilt klart. Var ein artikkel om eit DC-prosjekt der dette med pulley, monteringsplate, straumforsyning (batteri) var omtalt i Hi-fi World for nokre år sidan. Det var forresten i forbindelse med omtale av eit OL-kit. Det var der eg først blei obs på OL.

Sigurd

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.686
Torget vurderinger
3
En annen mulighet, for de som er villige til å lodde litt, er å kjøpe en motor fra Maxon og bygge en strømforsyning, gjerne bassert på batteristrøm. Se

http://www.members.iinet.net.au/~quiddity/audio/Turntable_motors.html

for skjema over motorstyring og annen relevant informasjon. Se også diyaudio.com og søk på for eksempel Maxon. Jeg bruker selv Maxon motor i en platespiller jeg bygger. Jeg har lagt opp prosjektet slik at jeg enkelt kan skifte mellom en kraftig børsteløs EC- motor og en DC-motor. Jeg er spent på hvilken av de som låter best. Maxon brukes av blant andre Teres og Redpoint og NASA for den sakens skyld. De lages i Sveits og regnes for å være blant de aller beste DC-motorene som produseres. En av utfordeingene ligger i å få noen til å presisjonsdreie en pulley i egnet størrelse, men gjør du dette selv vil du garantert spare en masse penger i forhold til OL og hvem vet - kanskje blir det bedre. Du kan nemlig bruke topp komponeneter uten at ting blir veldig mye dyrere - det kan ikke OL og andre fabrikanter.
Jeg har vært med på dette prosjektet, i det at jeg organiserte gruppekjøpet av maxon motorer.

http://www.diyaudio.com/forums/forumdisplay.php?s=&forumid=46?s=&forumid=46?s=&forumid=46

Jeg kan dessverre ikke si noe om kvaliteten for jeg er (enda) ikke helt ferdig med spilleren... ::) Skal kjøre batteri.

Det jeg kan si er at Jens her på forumet også har et kit og en motor og at jeg har en motor til overs, og skal få en pulley som Jens har opsjon på.

Jeg tror det var to kit til som gikk til Norge, men er usikker på om det var til hfs'ere.

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
27
Er det avansert PS i dette prosjektet? Kom til å tenke på Jung/Didden "Superregulatorar" eg har liggende. Der er det "remote sense" som f.eks. kan plasserast heilt nært motoren. Regulatoren er ganske så sofistikert, lav støy og lav utg. impedans og høg rippelmotstand om eg ikkje hugsar feil. Motoren drar vel ikkje mykje straum heller slik at det vil vere noko problem. Ein prereg. kan i tilfelle ta av noko av dette.

Sigurd

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Jeg kan dessverre ikke si noe om kvaliteten for jeg er (enda) ikke helt ferdig med spilleren... ::) Skal kjøre batteri.
Tror du må komme å låne verkstedet jeg jobber i. ;D ;D ;D

Audiy:

Gratulerer! Fint at du fikk det til å låte bedre.

mvh

Lars

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
27
Førsteintrykket har ikkje tapt seg, tvert imot. Det er vesentleg mindre støy. Eg høyrer slikt eg ikkje har lagt merke til før, slikt som tidlegare kanskje berre er blitt oppfatta som støy. Det heile er meir levende og klarteikna. Det har på ein måte blitt "meir av alt", positivt forstått.
Men eg fylgjer spent med på utvikling i ditt ambisiøse DIY-prosjekt. Det er nok meir som må prøvast ut og då er det bra med inspirasjon og andre sine erfaringar.

Sigurd

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.686
Torget vurderinger
3
Er det avansert PS i dette prosjektet? Kom til å tenke på Jung/Didden "Superregulatorar" eg har liggende. Der er det "remote sense" som f.eks. kan plasserast heilt nært motoren. Regulatoren er ganske så sofistikert, lav støy og lav utg. impedans og høg rippelmotstand om eg ikkje hugsar feil. Motoren drar vel ikkje mykje straum heller slik at det vil vere noko problem. Ein prereg. kan i tilfelle ta av noko av dette.

Sigurd
Her er jeg virkelig på bortebane, følg linken og kikk på skjemaet. I følge konstruktøren fungerer kretsen på en måte som gjør at han tvilte på om vi ville merke forskjell på et 12v batteri og en enkel trafo/likeretter løsning.

Jeg har forresten vært i kontakt med Jens her på forumet og han sier at kitet hans er til salgs, han tror ikke han vil ta seg bryet med å bygge det. Men han advarer også mot maxon motoren , han har hatt problemer med en tilsvarende i hyllevare fra Teres.
Maxon har visst problemer med å levere kvalitet, kanskje hele QA-avdelingen har jobbet med mars-prosjektet litt for lenge...(maxon leverer til Nasa..)

Min maxon er av utseende identisk lik Origin Live DC100

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.686
Torget vurderinger
3
Tror du må komme å låne verkstedet jeg jobber i.  ;D ;D ;D

mvh

Lars
o.t. men ja, gjerne det , det ser ut som du har meget god plass ! Til gjengjeld er verkstedet mitt 3m i luftlinje fra stua ( i kjelleren )

Topp Bunn