Motorinteressert ? The ultimate power chip !

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
De fleste trimmoduler er en variant av innstøp motstand og fancy etikett og svevende salgsspråk ala kabler...
Motstanden erstatter IAT's motstand (NTC) med en fast verdi.
De fås med med og uten, vippebrytere eller potmeter.

Kjøpte den billigste "power chip" på Ebay (ca $6 + frakt) for å sjekke verdien på motstanden.
Det var en helt vanlig 0,5W 21k7 motstand med krympeplast på. (tilsvarer veldig kald luft).
Kommer neppe til å bruke den da min bil regulerer på flere ting enn tempearturen på inntaksluften.
Noen som har førsøkt ?
Her er lesestoff for den som vil sjekke:
http://www.qcwo.com/technicaldomain/?p=64

Vedlegg

T

TT.

Gjest
For å korrigere deg, de fleste trimmodulene består av en omprogrammert Eprom chip der MER enn en motstandsverdi er endret. Ting som blir endret er bla. økt bensin og lufttilførsen, endret fortenning før DTC, økt dysetid for innsprøytningsdysene, kalibrering i forhold til temp på lambdasonder osv osv. Jeg styrer glatt unna internettbaserte tuningguruer der selskapene forsvinner som en ånd i en fillhaug. Anbefaler å benytte anerkjente og seriøse aktører som vet hva de driver med. har man turbomotor, vil et turboras koste fra 15 000 og oppover. Just my 5 cent

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.591
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
En motstand i temperaturføleren gir bare litt fetere blanding (egentlig ment for å kompensere for at luften er tettere ved lavere temperatur, ca 3 % pr 10 grader) og kanskje flytter den ørlittegranne på tenningstidspunktet. Det får du ikke stort utav, hvis det er bensinmotor du snakker om. Dessuten gir dette trikset den samme endringen på alle turtall og gasspådrag, men egentlig vil du vel ha god økonomi i luntefart og "litt ekstra" når du gir full pinne. Virkningen blir den samme som å skru opp trykket litt i bensintilførselen. På en diesel gir det vel bare litt fetere blanding, som forsåvidt er den viktigste parameteren for å øke effekten, men det gjør nok ikke store forskjellen der heller.

På en sugemotor (bensin uten turbo) får du neppe mer enn 4-5 hk utav chipping, selv om det gjøres ordentlig, og da er det viktigste å stille tenningen slik at den får mest mulig nytte av høyoktan bensin. Men mange nyere biler ordner dette helt selv ved hjelp av en bankesensor, sånn at de hele tiden stiller tenningen til det meste som motoren tåler, gitt bensinkvalitet og forholdene forøvrig. Den reguleringen går ikke gjennom temperaturføleren i det hele tatt. Skal du ha ut mer, så må du gjøre gammeldags mekanisk trimming for å få gjennom mer luft, f eks annen kamaksel, større ventiler, porte toppen, bore ut sylindrene, øke kompresjonen, etc.

Det er mye morsommere å omprogrammere turbomotorer, for der er det så mange flere parametre å leke med. For eksempel kan man sette ønsket ladetrykk som funksjon av turtall og posisjon på gasspedalen, ønsket luft/bensin-blanding og tenningstidspunkt som funksjon av turtall, ladetrykk, gasspådrag og endringsraten i gasspådrag, osv. Det er ikke vanskelig å ta ut +50% effekt og +50% dreiemoment, og fortsatt ha noe som funker helt fint til daglig bruk. Hvis man også tar bryderiet med å finregne litt på turbiner, kompressorer og kamaksler, sånn at mekanikken og elektronikken spiller på lag, kan det hele bli riktig festlig. 8)

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.220
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Et komplett nytt "data-sprut" er beste vei å gå om en skal hente ut mer av motoren. Men selv dette hjelper lite før en har gjort mekaniske inngrep.
(bortsett fra ladetrykks-økning, som justeres elektronisk på nyere motorer...)

Arne K

( x-LINK Electrosystems & x-Haltec forhandler)

T

TT.

Gjest
Cobra2 skrev:
Et komplett nytt "data-sprut" er beste vei å gå om en skal hente ut mer av motoren. Men selv dette hjelper lite før en har gjort mekaniske inngrep.
(bortsett fra ladetrykks-økning, som justeres elektronisk på nyere motorer...)

Arne K

( x-LINK Electrosystems & x-Haltec forhandler)
Fort gjort å rase motoren med datasprut hvis man ikke vet hva man gjør. Lett for at bilen blir lite kjørbar til dagligbruk

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.220
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Riktig...Slik utstyr skal uansett ikke monteres av mennesker med ordblindhet & 12 tommeltotter...

Arne K

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.591
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
TTmania skrev:
Fort gjort å rase motoren med datasprut hvis man ikke vet hva man gjør. Lett for at bilen blir lite kjørbar til dagligbruk
...men enten vet man hva man gjør, eller så spør man rundt til man finner noen som vet og kan. Da får du eksakt den kjørbarheten du vil ha. Det tar tid å fikle det frem, og tid er penger, men ellers er det ingen ting som hindrer deg i å sette opp en motor med enda bedre kjørbarhet enn den hadde fra fabrikk, hvis det er det du optimerer for. Kamaksel, turbo (kompressor og turbin), ladetrykk, blanding, tenning - du får det du ber om. Ber du om "masse effekt", så er det fullt mulig å ta ut 350 hk av en 2-litersmotor med aggressiv kamaksel og diger turbo, men å kjøre den blir som å riste en ketchupflaske.

Optimerer du for kjørbarhet, så velger du kamaksel for å gi en bred dreiemomenttopp rundt 2500-3000 omdreininger og snill oppførsel på tomgang, velger kompressor som er mest effektiv rundt 3000 omdreininger, velger turbin som kan lade allerede fra 2500 omdreininger, booster med 0,9-1,1 bar ved full gass, og passer på at motoren får en ekstra skvett bensin så snart du rører på gasspedalen. Personlig synes jeg en Garrett GT2854R med stor turbin og liten kompressor er en morsom skapning på en 2-liters motor. Det blir kjørbart, det, men du får ikke mer enn 220-250 hk å skryte av.

Derimot, å få den til å kaldstarte like pent på første forsøk enten det er -10 eller +20 ute, og så gå like pent fra beinkald til normal driftstemperatur, det tar tid, det.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.220
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Det går greitt å ta ut mer, har selv vært med å "mappe" en "noe påkostet" Esccort Cossie med over 500Hk (bremset), med kjørbarhet bedre enn orginalt, lading startet like over 2500rpm, og dro villig til 7500..! (turte ikke å sette sperra høyere).
Korreksjon om kjørbarhet..: ved fullt pådrag gjennom sving/rundkjøring, risikerer en å spinne på alle 4...på somertørr asfalt, og med "R-dekk"...
(ved beskjedne 1,7bar overtrykk) (maskinering/motor:ebb montering/manifold: RaceFix)

Arne K 8)

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.591
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Da har du gjort "litt" mer mekanisk og har litt bedre flow i utgangspunktet enn den gamle 8-ventileren min med standard innmat, og legg merke til at jeg nevnte 0,9-1,1 bar - omtrent som en standard lavtrykksturbo fra Volvo. Ved 1,7 bar burde min gitt fra seg ca 300, den også, men da ville nok stempler og staker kommet ut gjennom bunnpanna ganske fort. ;)

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
asbjbo skrev:
På en sugemotor (bensin uten turbo) får du neppe mer enn 4-5 hk utav chipping, selv om det gjøres ordentlig, og da er det viktigste å stille tenningen slik at den får mest mulig nytte av høyoktan bensin.

Det er mye morsommere å omprogrammere turbomotorer, for der er det så mange flere parametre å leke med.
Uenig.

- Målte 24hk økning på min 1.8 20V sugemotor etter chipping.

- All moroa med motortrimming forsvant når elektronikken og chiptuningen tok over for god gammeldags (mekanisk/teknisk) kunnskap og erfaring.

- Trimme en V8 med STORT volum, tripack og fri for alt nymotenes fjas som overliggende kammer o.l er moro! (60-tallet) ;D

- Trimme gamle suge-R5 (2,2) til Audi med gode gamle K-Jetronic var moro. (70-tallet) ;D

- Trimme små R4 med turbo uten elektronisk styring var moro. (80-tallet) ;D

- På 90-tallet kunne man leke litt med twincam motorer, rive av innsprut, katalysator og avgassrensing og bygge om med doble Weber eller Dellorto, og få igjen gromlyden (og bensinforuket)

- Siden ble alt overlatt til smågutter med trimming kjøpt på nettet. PFØY! :mad:

Godt jeg har en "ordentlig" motor i min ene bil, som ikke har behov for trimming, og ei heller har kjøreegenskaper som frister noen til å tenke høyere effekt. Nothing compares to CID osv ;D

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.891
Torget vurderinger
0
Chiping er som å jukse i Ludo IMHO !

Nå er jeg så gammel at trimming var noe som begynte med å sette inn en kraftigere oljepumpe, høyere trykk og større gjennomstrømming, kanskje også en oljekjøler. Dernest gikk det gjerne litt etappevist etter som lommeboka tillot. Større ventiler, ventiler med natrumkjøling, større forgasser, ny skarpere kamaksel. Ny veiv med større slaglengde, nye stempler og sylinderforinger ( evt. boring ) for å få større volum. Grovere eksosanlegg, porting av innsug etc etc.

Underveis fulgte man opp med hardere fjærer og dempere, "Rally" evt "Racing" utgaven av sorten. Grovere krengingshemmere, bytte til polybusninger, stabstag på dempertårn etc etc. Grovere bremser, slissede evt ventileret bremser.

Bytte chip er juks rett og slett ! Pføy !!

Broderen hadde en SAAB 95 med tresylindret to-takter med knapt 50 Hk, som ble skremt opp med en V4 motor boret til 2,0 liter ( normalt 1500ccm ) som ga en bagatell av 150 Hk. Hørets ut som en flymaskin på nært hold når den kom kjørende, 2,5 '' eksosanlegg med "lite" demping. Mange som ikke forsto hva som hendte når den bilen kjørte fra dem. ;D

150HK høres ikke mye ut i dag, men realtivt sett blir det som å dytte 400Hk in i en vanlig familiebil i dag. 3-4 ggr effektøkning gjør litt sus i serken.

Men i dag ser jeg ikke lenger vitsen med det. Trafikken har økt og er blitt så tett at man ikke lenger kan kjøre fort, det er rett og slett blitt for farlig. Dessuten er det så mye politi og fotoboker på veiene at det greieste faktisk er å holde fartsgrensa, og da holder det i massevis med den motoren som står i dagens familiebiler. Det eneste jeg ønsker er at bilen akser godt fra 70-80 kmt opp til 120-140 kmt. Det kommer så veldig godt med når man skal forbi vogntog og lastebiler. Men faktisk så rekker det til med de 170 Diesel HK ( 350 Nm ) som står i bilen jeg har nå.

Mulig det virker moraliserende, det er i så fall ikke meningen, men selv om jeg av praktiske årsaker har kuttet ut "råkjøringa" må jeg innrømme at jeg forstår hvorfor "gutta" driver med slikt. Det er gøy, men personlig har jeg kommet dit i livet at jeg synes morroa ikke står i forhold til mulige kostnader.

Men uansett så er faktisk chipping juks!!

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.591
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Spiralis skrev:
Det eneste jeg ønsker er at bilen akser godt fra 70-80 kmt opp til 120-140 kmt. Det kommer så veldig godt med når man skal forbi vogntog og lastebiler. Men faktisk så rekker det til med de 170 Diesel HK ( 350 Nm ) som står i bilen jeg har nå.
Jepp. Dreiemoment i mellomregisteret er det som trengs for kjørbarhet. Målet med det prosjektet jeg antydet litt lenger oppe var nettopp dette, i en bil som ikke var satt opp slik fra fabrikkens side. 310-320 Nm rundt 3500 omdreininger holder i massevis i en bil som veier 1300 kg, så får den heller "daue" litt på høyere turtall. Jeg ville få den slik jeg syntes den burde ha vært fra starten av.

Personlig avskyr jeg chippede dieselbiler når jeg ser dem på veien. En sky av brunsvart dieselrøyk hver gang de girer ned, omtrent som en gammel Volvo Bamse med tømmerlass eller en Massey Ferguson foran plogen. Blir heller ikke spesielt imponert av åpne dump-ventiler med et høylydt "Pffft!" hver gang man slipper gassen.

norcad skrev:
Målte 24hk økning på min 1.8 20V sugemotor etter chipping.
Jeg kjenner ikke den motoren spesielt godt, men mange fabrikanter lager forskjellige motorvarianter mekanisk like og differensierer dem i programvaren. Såpass stor økning tyder på at motoren opprinnelig var satt opp for å begrense effekten, enten for å kunne selge ulike versjoner til forskjellig pris eller av avgiftsmessige grunner.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
For en 10 års tid siden var det veldig populært å ha BMW325i i min omgangskrets og det var flere som chippet de.
Eneste forskjellen mellom original og chippet versjon var at turtallsperren ble flyttet høyere og man fikk ventilflyt, identisk ytelse og kortere levetid.

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
Litt enklere før ja med polering av kanaler, sliping av topp, dobble webere, ny kam, diff fra varebil osv.
Men med manglende fasilteter på "grusbakken auto", fastfrosset kjeledress med pukk på ryggen gikk jeg lei etterhvert. Men det er jo litt kult med f.eks SAAB og VAG's forskjellige modeller hvor programvaren utgjør forskjeller. Nesten som å rulle rør eller opamper ? Selv om daglig kjøring er blitt moderert til nesten det gubbete, er det fremdeles herlig med en brekksladd på parkeringsplassen, en forbikjøring med god aks fra 90-140.

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Chiptuning er juks, det samme har modellbetegnelsen på mange biler blitt.
Før betydde 200,220,230,250,280 osv faktisk noe på en MB, det samme gjorde 316,318,320,323,325 osv på en BMW.
Men i dag? :( ???

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.891
Torget vurderinger
0
norcad skrev:
Chiptuning er juks, det samme har modellbetegnelsen på mange biler blitt.
Før betydde 200,220,230,250,280 osv faktisk noe på en MB, det samme gjorde 316,318,320,323,325 osv på en BMW.
Men i dag? :( ???
Den eneste ærlige på det området er Skoda Superb, for den er nemlig Superb !! ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Vet at det sikkert er månedens bløteste, men bare måtte.......... ;) ;D

Topp Bunn