Morten sitt nye lydrom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.591
    Antall liker
    1.319
    Sted
    Oslo
    Kan man bruke Spotify med sotm SMS 200? Hva er egentlig forskjellen fra å gå rett fra USB dac til PC utenom at man slipper en kabel over gulvet ?
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Dersom du kjører LMS (Logitech Media Server, Squeezebox) på sMS-200, kan spotify-plugin settes opp.


    Trenger da kun sMS-200 og en DAC for å kunne spille av Spotify via anlegget.

    Hva er egentlig forskjellen fra å gå rett fra USB dac til PC utenom at man slipper en kabel over gulvet ?
    Du kan selvsagt bruke en lang USB-kabel, men vil få problemer over en viss lengde (ca. 5m)

    Maximum length of a USB Cable? - Super User
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.591
    Antall liker
    1.319
    Sted
    Oslo
    Dersom du kjører LMS (Logitech Media Server, Squeezebox) på sMS-200, kan spotify-plugin settes opp.


    Trenger da kun sMS-200 og en DAC for å kunne spille av Spotify via anlegget.

    Hva er egentlig forskjellen fra å gå rett fra USB dac til PC utenom at man slipper en kabel over gulvet ?
    Du kan selvsagt bruke en lang USB-kabel, men vil få problemer over en viss lengde (ca. 5m)

    Maximum length of a USB Cable? - Super User
    Logitech media server laster man bare ned på,PC? Ble det noen forbedringer i lyden når du kuttet ut USB fra dac til PC?? Får en i utlån på fredag. Blir spennende å se om det har noen innvirkning på,lyd utenom det praktiske med å slippe en lang USB frem til PC
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    ... og tilbake til strømnettet.

    SLAP! klarer å levere strøm med spenning høy nok i ca. 6 timer, deretter slås DAC'en av og batteriet må lades. Ved lading av SLAP! skrur den av 12V strømmen ut, og man er uten lyd. Da jeg også bruker denne som pre og riaa blir det lydtørke.

    Batteri er lovende, men i denne sammenheng var det noe upraktisk.

    Bedre alternativ:

    LPS 4-6A


    Men, jeg har i det minste nå en mulighet å sammenligne "ren" strøm vs. strømnettet. Skal teste litt fram og tilbake for å vurdere om det vil være behov for videre oppgradering på strømsiden.
     
    Sist redigert:

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.657
    Antall liker
    32.631
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Ingen aktivitet her i 2017 ser jeg, men lurte litt på om du hadde lyst til å si noe om
    denne Mytek Brooklyn dacen du har spilt på en stund nå Morten;)

    Ser det skrives følgende om den:
    "Brooklyn er et presisjonsverktøy som blir brukt både hjemme, kontoret eller produksjonssammenheng. Lyden er Åpent, gjennomsiktig og detaljert."

    Hvordan opplever du dette i ditt oppsett og f.eks opp mot tidligere dac'er du har hatt i hus?
    Den gir jo f.eks full utnyttelse av dette MQA formatet som til dels virker meget spennende på enkelte innspillinger:)

    gismo
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Hei!

    Har fått alt for lite tid til forumbesøk, men det er langt fra lydtørke.

    Hvordan opplever du dette i ditt oppsett og f.eks opp mot tidligere dac'er du har hatt i hus?
    Dette er helt klart den beste DAC'en jeg har hatt i hus. Både når det kommer til funksjonalitet og musikalitet.

    RIAA'en er fortsatt på utlån til naboen, og jeg bruker den innebygde som er i Brooklyn. Denne fungerer også som pre-amp.

    Så det er fra Brooklyn rett ut i FirstWatt B5->forsterkere og HT. Den har nerve og dynamikk, og jeg har fått mer og mer sansen for større orkesterverker innen for klassisk. Her har den full kontroll på lydbildet.

    Den gir jo f.eks full utnyttelse av dette MQA formatet som til dels virker meget spennende på enkelte innspillinger
    Det ble en god del bedre etter at Roon fikk mulighet for navigasjon i master-utgivelsene. Og, skal man ha full utnyttelse av formatet så trenger man hardware.

    Screen Shot 2017-03-27 at 17.01.25.jpg
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Etter en del undersøkelse av passende PSU for Brooklyn, var det noen kandidater. Var innom Sbooster men avskrev den fort som en normal liten veggvorte. Jeg tok feil...

    Moiz sendte ned en SBooster BOTW P&P ECO 12-13.2V. Dette var litt større enn det jeg trodde i utgangspunktet. Denne varianten har variabel output på 12V, 12.5V og 13.2V. +/- 0.6V er kanskje overkill, men muligheten er der.


    SBooster BOTW P&P ECO 12-13.2V by Morten T, on Flickr


    SBooster BOTW P&P ECO 12-13.2V by Morten T, on Flickr


    SBooster BOTW P&P ECO 12-13.2V by Morten T, on Flickr

    Har ikke åpnet boksen, men fant et bilde på Sboosters facebookside.

    https://www.facebook.com/Sbooster.nl/

    11828733_1676337635937407_6230484860875281155_n.jpg


    Her et bilde sammen med Brooklyn for å vise størrelsen


    SBooster BOTW P&P ECO 12-13.2V by Morten T, on Flickr


    SBooster BOTW P&P ECO 12-13.2V by Morten T, on Flickr


    SBooster BOTW P&P ECO 12-13.2V by Morten T, on Flickr

    IEC kontakt og av/på-bryter på baksiden.

    Nå skal den brennes inn noen uker, så skal den være klar for kritisk lytting.

    Fant en test sammen med Brooklyn her: https://www.sbooster.com/mytek-brooklyn-dac-power-test/
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Takker for godt svar Morten.
    Ser at det nå er mulig å få en sånn på hjemlån, frister veldig å teste den ut;)

    gismo
    Det er vel bare på komme med en advarsel om at tilbakesending blir fort uaktuelt :D

    Det å koble inn eksternt PSU tar denne opp enda et lite hakk. Her triller Mozart ut med lekende letthet.

    Screen Shot 2017-04-29 at 12.58.31.jpg


    https://tidal.com/album/70788806

    Recorded in Cuba, acclaimed pianist Simone Dinnerstein s new album, Mozart in Havana, may be her most ambitious to date and is a testament to music s ability to cross all cultural and language barriers. For the new album, Dinnerstein collaborated with the virtuosic Havana Lyceum Orchestra to perform Mozart s Piano Concerto Nos. 21 and 23. Mozart in Havana is a return to Dinnerstein s origins as a musician. Her connection with Cuba started early with Solomon Mikowsky, a Cuban émigré who became her piano teacher when she was nine. Mikowsky would tell stories of his childhood in Cuba and the country s many musical influences. When he inaugurated the Encuentro de Jóvenes Pianistas (Meeting of Young Pianists) festival in Havana in 2013, he invited Dinnerstein to play. Of course accepted without hesitation, said Dinnerstein. Returning to the festival in 2015, she played for the first time with the Havana Lyceum Orchestra and was deeply impressed. Within a year she had returned to Havana to record with the Orchestra what would become Mozart in Havana. The recording was done over three long, sleepless nights using donated strings and recording equipment brought in by Grammy® winning producer Adam Abeshouse. This summer, the Orchestra will make their U.S. debut in a series of concerts with Dinnerstein including New York s Naumburg Bandshell that will be broadcast live on WQXR.

    Pianist Simone Dinnerstein is a searching and inventive artist who is motivated by a desire to find the musical core of every work she approaches. The Independent praises the majestic originality of her vision and NPR reports, "She compels the listener to follow her in a journey of discovery filled with unscheduled detours...She s actively listening to every note she plays, and the result is a wonderfully expressive interpretation."
    PSU'en er forsåvidt satt inn i skap bak dør. Sammenlighet med Mytek/SoTM er den kanskje ikke like lekker å se på... Mer ear candy enn eye candy kan vi vel si når vi kommer til utseende.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Da var det endelig sommer, sol og ferie!

    Noen nye esker tok turen innom for uttesting



    Har vært stor fan av sMS-200 fra SOtM, og her kommer "lillebroren" (dersom vi skal være kronologisk korrekt), storebror i ytelse.



    Her sammen med tX-USBultra.



    sMS-200ultra

    Inngår i SOtMs Advanced II produktlinje, og er en musikkstreamer. Mac'en / Roon Core er fortsatt plassert i boden og bruker sMS-200 som nettverksspiller.

    Den største forskjellen på sMS-200 og den nye ultra utgaven er at sistnevnte inkluderer klokkekretsen sCLK-EX

    sCLK-EX – SOtM – English

    This new combination brings dramatic sound improvement. If you’ve been enjoying the great performance of the sMS-200, the addition of the sCLK-EX will enhance your experience beyond the usual sound limitations of traditional small source devices.
    https://www.sotm-audio.com/sotmwp/english/portfolio-item/sms-200ultra/

    Fortsatt plug-and-play sammen med Mytek Brooklyn og Roon.





    Jeg er redd digitalriggen har passert vinyl'en med sjumilssteg og vel så det. Dette er helt greit som vi sier på sørlandet.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Sist redigert:

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Stili... ta kontakt om den simple 200'n trenger et nytt hjem :)
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Hoi!

    Audirvana+ er nå i beta med nettverksstreaming! Dette blir en seriøs konkurrent for Roon - primært med tanke på pris.

    https://audirvana.com/?p=4589

    Installerte denne på laptopen (MacBook Pro) med demo lisens. (Oppgradering fra 1.x/2.x koster 398.51 NOK)

    Screen Shot 2017-08-04 at 15.30.27.jpg


    Jeg måtte først endre aktiv instilling på sMS-200ultra slik at denne ikke er i Roon modus, men MDP & DNLA.

    Screen Shot 2017-08-04 at 15.29.57.jpg


    Følgende innstillinger gjør at PCM, DSD og MQA fungerer med Myten Brooklyn DAC.

    Screen Shot 2017-08-04 at 15.30.13.jpg
     
    Sist redigert:

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Og der var Audirvana 3.1 ute av beta. Jeg har nå brukt Roon som software-løsning på filer og streaming i ett år. Tok en liten svingom innom AN for å se om det var gjort framskritt på den siden.

    Installasjon på Mac mini gikk uten problemer, den fant sMS-200ultra uten problemer. Det virker som AN er raskere på søk enn før. Jeg har vel ca. 2-3k plater som jeg har rippet og lagt inn.

    Tidal-integrasjonen er god. Den er faktisk bedre på ett punkt enn Roon, og det er at den viser hvilke spor som er MQA-kodet.

    Screen Shot 2017-11-09 at 20.34.15.jpg


    I Roon må jeg starte avspilling for å se det samme (DAC'en viser det naturlig nok også)

    Screen Shot 2017-11-09 at 20.35.09.jpg


    Fjernkontrollen til AN er nok for dårlig. Denne er "buggy", klarer ikke skifte sang, treg, lite taktil. Jeg holdt ut 24t så var det tilbake til Roon.

    Roon virker rett og slett bare. Det er ikke noe dill, og dette forsvarer helt klart en litt høyere pris.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Det var et spørsmål i Mytek-tråden:

    "hvordan karakteriserer du selve forforsterkerdelen i disse"

    Vel - finner fram den objektive hatten i skapet og setter den på - både Manhattan II og Brooklyn har to modi som man kan velge: analog og digital forforsterker.

    Jeg har pt kjørt utelukkende digital kilde og digital volumkontroll siden enheten kom i hus, så det er vel her jeg kan mene noe.

    Jeg har flere forforsterkere i hus, men har i denne forbindelsen ikke satt disse opp direkte mot Brooklyn. Den ene er en passiv type; "CIAUDIO - VPC-3 Passive Preamp". Jeg liker denne, men det krever at kilden har nok "futt" til å kunne drive neste ledd i signalkjeden. Neste ledd etter forforsterker er FirstWatt B5 som er et aktiv delefiler mellom bass/fulltone&diskant-seksjon.

    Deretter har jeg lenge brukt en Bottlehead - Foreplay III, aktiv, rør, oppgradert med Goldpoint Stepped Attenuators - himla god denne også. Absolutt et steg opp fra en passiv, da denne tilbyr mer "kjøtt på beinet".

    Åpenbare krav til en forforsterker:

    1. "Impedence matching"

    Def: "In electronics, impedance matching is the practice of designing the input impedance of an electrical load or the output impedance of its corresponding signal source to maximize the power transfer or minimize signal reflection from the load."

    I praksis "source signal": lav motstand, "input impedance": høy motstand.

    "The rule of 10 usually applies. The input impedance of the power amp should the at least 10 times larger than the output impedance of the preamp. 20, 30, 50... times is even better."

    Manhattan II er oppgitt med Output Impedance: 75 Ohm
    FirstWatt B5: Input impedance: 100 Kohms, eller 100 000 Ohm.

    Vi snakker her om 1:1333

    Det tekniske henger på greip.

    2. Flere signalkilder

    Manhattan har tre (to RCA, en XLR) analoge inn samt en hel del digitale. Jeg har ikke oppgradert min med phonomodul da jeg pt. er meget godt fornøyd med Boozhound Labs Deluxe Phono Preamplifier med FiveFish Audio PSU. Denne er dog kun MM, så om man skulle finne ut at MC er framtiden (da ikke med Rega Planar 3 :D ), så er erfaringen med Brooklyns phono-modul meget god og jeg regner med at Myteks MM/MC kort for Manhattan er en super kandidat.

    På digitalsiden så har jeg usb-inngangen koblet til SOtM sMS-200ultra, trådløs overføring via Netgear PLW1000 HomePlug mot Roon-server installert på Mac-mini. Streamer DSD128 uten problemer. Denne digitalløsningen er en fryd å bruke, det er ikke noe dill - det spiller musikk, og det gjør det bra.

    Tipper at dette er hva de fleste vil trenge til normalt bruk. Fortsatt mulighet for å utvide systemet med en spolebåndsopptaker :)

    3. Volumjustering

    Volumkontrollen er en trinnbasert utgave - i motsetning til feks VPC3 som bruker potensiometer.

    Av egen erfaring så vil demping av signalet, som en forforsterker ofte vil gjøre, resultere i forvregning, matrialisert som uklart lydbilde, ett slør over musikken på lavere volum. Vi snakker da om nivået "ikke vekk ungene som sover oppe".

    Volumjustering er er kanskje ikke kravet, men funksjonaliteten. Kravet går mer på om; klarer enheten ved ulike nivåjusteinrger å formidle detaljene i lydbildet på en slik måte at nerven i musikken beholdes.

    Dette føler jeg Manhattan klarer på en svært overbevisende måte. Det er noe med hvordan den tar kontroll og presenterer kildematerialet med stålkontroll. Det å skape rom, få fram detaljer, fokusere på musikken, dette er viktige egenskaper for en musikkformidler.

     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.833
    Torget vurderinger
    23
    Vakkert anlegg og vakre bilder, Morten. SlukApprobert, as always..
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.833
    Torget vurderinger
    23
    Fantastisk flotte arbeider - jeg har lagret linken :cool:
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.009
    Antall liker
    12.889
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Du har en gjennomført stil i hele oppsettet ditt som er til inspirasjon, Morten.
    Jeg har tydeligvis noe å strekke meg langt etter.
    Jeg blir flau av kjellern min når jeg ser bildene i tråden din.:rolleyes:
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    I kategorien syngedamer og hifimusikk finner vi Lyn Stanley.

    Passe laid-back til en søndag morgen.

    PS! Når du registrerer deg på Native DSD får du en DISCOUNT CODE pr epost med 15% rabatt på første kjøp :)

    Lyn_Home.jpg


    Our newest record label, A.T. Music, debuts at Native DSD Music with the very popular singer Lyn Stanley Jazz Recording Artist and her latest recordings, the two-volume Moonlight Sessions albums.

    The Moonlight Sessions Volumes One and Two are an exploration into the depths of love lost and love present and a tribute to arranger and composer Sammy Nestico and saxophone superstar Stanley Turrentine. Both albums are Available in Stereo DSD 64, 128 and 256 Exclusively at NativeDSD.

    Producer's Note from Lyn Stanley
    Lyn has graciously agreed to give us a Producer's Note for the NativeDSD Music Blog. She greets our listeners and says in part:

    "Hello and welcome to 2018 and my DSD Downloads at NativeDSD! I am excited to bring you my top quality collection audiophile reference recordings created at the best studios in the world! We do our best for you! Thank you for your support! Enjoy the music!"

    (Read Lyn's full blog post at the NativeDSD Blog using the link listed below).

    The Band
    Both albums in DSD feature Lyn’s classic song stylings performed with a band that features an all-star line up of LA’s top studio musicians including pianists Mike Garson (David Bowie), Christian Jacob (Tierney Sutton Band) and Tamir Hendelman (Barbra Streisand, The Jeff Hamilton Trio). Acoustic bass player for this project is Chuck Berghofer (The Wrecking Crew, Frank Sinatra), and drummers Joe LaBarbera (Bill Evans), Ray Brinker (Tierney Sutton Band), and Bernie Dresel (The BBB, and last drum playing scene of movie Whiplash). Guitar work by John Chiodini (Peggy Lee) and Percussion by Luis Conte (James Taylor, Phil Collins). Volume 2 of the Moonlight Sessions also features 30 string players from the Budapest Scoring Symphonic Orchestra. Wow!

    Moonlight Sessions DSD and Mastering Information
    There are also a host of stars on the recording, mastering and DSD side of these albums. This team includes recording engineers Steve Genewick Recording Engineer and Al Schmitt (Diana Krall, George Benson, Steely Dan, Henry Mancini, Quincy Jones, Frank Sinatra, Barbra Streisand) and mastering engineer Mastering with Bernie Grundman who also created the DSD 64 editions of both albums.

    Next we have recording and mastering engineer Michael Bishop of Five/Four Productions who mixed the first Volume of Moonlight Sessions and debuts his DSD 128 and DSD 256 editions of Moonlight Sessions created with the Playback Designs Pinot Analog to DSD Converter at NativeDSD.

    Volume 2 of Moonlight Sessions features a DSD 128 edition created by Gus Skinas at the Super Audio Center and a DSD 256 edition created by Tom Caulfield at the NativeDSD Mastering Lab.

    Our Recommendation
    We recommend buying the DSD 256 editions of both of Lyn's Moonlight Sessions albums so you can download all 3 DSD bit rates (DSD 64, DSD 128 and DSD 256) of each album and experience the work of the artists and recording professionals at the top of their game that Lyn Stanley has assembled for this amazing project.

    https://atmusic.nativedsd.com/albums/3105-the-moonlight-sessions-volume-one

    https://atmusic.nativedsd.com/albums/3106-the-moonlight-sessions-volume-two

    Lyn Stanley: Producer's Note | NativeDSD Blog
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Lenge siden det har vært noe liv her, men jeg prøver - Morten, har du testet mBPS-d2s opp mot sPS-500?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn