Montering/innstilling av Ortofon pu

E

espenj2005

Gjest
Hei!
En evig vinyl frelst håper på hjelp fra likesinnede:

Har dere noen råd for å montere pickup mest mulig korrekt? Har en Ortofon Rondo(blå) som jeg har litt problemer med å montere på min Rega P5. Har holdt på med dette siden 89 og er komfortabel med å bytte pu men denne Rondoén har jo ikke paralelle sider slik at det er jo et mareritt å få det til å stemme med protraktorer.
Har orginal protraktoren fra Ortofon samt en speilprotraktor som virker noe mere nøyaktig. Når jeg tror det er bra på den ene og setter på den andre protraktoren viser de totalt forskjellig posisjon.
Har til nå ikke fått det optimalt til da jeg har et noe høyt støygulv.
Takker for hjelp!
Mvh Espen

E

espenj2005

Gjest
Hei Arve,
den ser virkelig bra ut og enkel å bruke men over 2000 kroner blir nok litt drøyt. Alikevel fristende........

Takker!

Noen andre forslag?

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
2
Hei!

Har dere noen råd for å montere pickup mest mulig korrekt? Har en Ortofon Rondo(blå) som jeg har litt problemer med å montere på min Rega P5. Har holdt på med dette siden 89 og er komfortabel med å bytte pu men denne Rondoén har jo ikke paralelle sider slik at det er jo et mareritt å få det til å stemme med protraktorer.
Har orginal protraktoren fra Ortofon samt en speilprotraktor som virker noe mere nøyaktig. Når jeg tror det er bra på den ene og setter på den andre protraktoren viser de totalt forskjellig posisjon.
Takker for hjelp!
Mvh Espen
Jeg synes ikke at Rondo serien er spesielt vanskelig å justere med den originale Ortofon-malen. Riktig juster i P5 skal pickupen sitte langt fremme i shellet og helt rett/parallelt i shellet. En veldig dyr mal er ikke nødvendig til denne kombinasjonen platespiller og pickup.

Vedlegg

E

espenj2005

Gjest
Takk CBA.
Synes bare at jeg ikke får den til å spore optimalt og får dermed sporingsstøy som kunne vært lavere. Skal prøve litt til med å få pu parallelt med shellet.
Kan du si noe om hvor stor "glippe" det ca burde være mellom skruene og monteringshullet i shellet?
Har hatt ca 3mm glippe til nå.

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
2
Takk CBA.
Synes bare at jeg ikke får den til å spore optimalt og får dermed sporingsstøy som kunne vært lavere. Skal prøve litt til med å få pu parallelt med shellet.
Kan du si noe om hvor stor "glippe" det ca burde være mellom skruene og monteringshullet i shellet?
Har hatt ca 3mm glippe til nå.
Glippen i forkant pleier å ligge på 1.5 - 2mm, juster denne likt på begge skruene med enten skyvelær eller tuppen på en liten skrutrekker. Være forsiktig når man strammer til skruen så pickupen ikke forskyver seg.

NB! Rondo har en langsgående rygg slik at pickupen vil lene seg litt mot den ene siden hvis ikke skruene strammes likt.

Man kan eventuelt øke stifttrykket opp mot 2.5 gram for best mulig sporing, men denne pickupen skal spore ekstremt bra med P5 allerede på 2,3 gram.

Lykke til!

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.571
Torget vurderinger
1
Hei!

Takker for hjelp!
Mvh Espen
Valg av tangeringspunkter for innstilling av en pickup i en radialarm er et emne til evig debatt. Dersom de to protraktorene har ulik tilnerming til dette så vil du ende opp med problemstillingen som du nevner (ps. jeg ar full forståelse med iritasjonen over manglende paralelle sider). Så før du blir enda mer frustrert så bør du om mulig sjekke hvilke tangeringspunkter protraktorene er laget etter. Før du har sjekket dette så er det engentlig liten vits å bruke den ene protraktoren til å kontrollere innstillingen fra den andre.

Forøvrig har Project en universal protraktor basert på et liknende design som den som Planet Snapa fører, fordelen er at de kan tilpasses alle armlengder. Project sin koster omlag en forgnertier.

mvh
KJ

E

espenj2005

Gjest
Valg av tangeringspunkter for innstilling av en pickup i en radialarm er et emne til evig debatt. Dersom de to protraktorene har ulik tilnerming til dette så vil du ende opp med problemstillingen som du nevner (ps. jeg ar full forståelse med iritasjonen over manglende paralelle sider). Så før du blir enda mer frustrert så bør du om mulig sjekke hvilke tangeringspunkter protraktorene er laget etter. Før du har sjekket dette så er det engentlig liten vits å bruke den ene protraktoren til å kontrollere innstillingen fra den andre.

Forøvrig har Project en universal protraktor basert på et liknende design som den som Planet Snapa fører, fordelen er at de kan tilpasses alle armlengder. Project sin koster omlag en forgnertier.

mvh
KJ
Prisen høres mer fornuftig ut.

Speilprotraktoren krever at en siktelinje peker mot sentrum av pivotbasen. Når jeg gjør dette er armen for kort til at diamanten havner i sentrum.... Brukte den til en gammel Thorensspiller men ser nå at den ikke er bra for RB armene.
Mvh Espen

E

espenj2005

Gjest
Har finsiktet og justert og holdt pusten så jeg nesten besvimte og allt så bra ut. Prøvde med en testplate(Cardas) og fikk ganske forskjellige resultater da jeg målte crosstalk ved hjelp av lydtrykksmåler. Endte opp med at jeg justerte azimuth ved hjelp av testplaten og fikk relativt lavt og jevn crosstalk i forhold til utgangspunktet. Det gjenstår flere innstillinger(zenithvinkel og overheng) som jeg ser frem til å eksperimentere med ved hjelp av testplaten/lydmåleren.
Høres dette ut som en ok fremgangsmåte?

Topp Bunn