Montering av pick up på Linn Akito arm

nacka

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.11.2007
Antall liker
4
Torget vurderinger
1
Har bestilt en ny pickup AT-OC9 MLII fra US som kommer i posten en av de nærmeste dagene.
Er år siden jeg har montert pick-up selv, så jeg trenger litt hjelp her.
Hvilke typer maler kan benyttes her (Har Linn LP12), og er det grei skuring å få dette bra til?
Nacka

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
470
Torget vurderinger
4
Det du trenger er en Linn protractor. Finnes i to utgaver; en som er på størrelse med en LP-plate (kan også brukes som stroboskop) og en litt mindre sak.
Tipper Kontrapunkt har den lille på lager. Koster en drøy hundrings.

Skal du ha det 100% nøyaktig trenger du også en Kinky til å plassere armen i armbrettet riktig. Denne får du ikke kjøpt, men hvis du tar med deg spilleren til KP kan det hende de ordner det for deg. Tar 2 minutter. Du trenger ikke ta med arm eller yttertallerken for å plassere armbasen korrekt.

Når du får deg en Keel kan du glemme Kinky, da blir avstand arm/spindel spot on ;)

nacka

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.11.2007
Antall liker
4
Torget vurderinger
1
Takk for kjapp tilbakemelding - ta kan jeg et nytt ord protractor..
Søkte kjapt på nettet hvor det var en grei anvisning, men hvor man la opp til at tonearmen også måtte demonteres.
Dette virket vel tungvint, tar nok en tur til Kontrapunkt.
Nacka

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
470
Torget vurderinger
4
Det er en utbredd misforståelse at enhver protractor (eller mal om du vil) kan brukes på en hvilken som helst platespiller/arm-kombinasjon. Det du trenger er en mal som er laget for den avstanden mellom spindel og arm som du har og som tar hensyn til armens geometri.
Altså, det greieste er å kjøpe Linn's mal og glemme alle gratis-maler du finner på nettet.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.304
Torget vurderinger
1
Du finner protractorer til nedlasting bl.a. på Vinylengine.

Skriv ut på tykt fotopapir i riktig skala.

mvh
KJ

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.304
Torget vurderinger
1
FZ skrev:
Det er en utbredd misforståelse at enhver protractor (eller mal om du vil) kan brukes på en hvilken som helst platespiller/arm-kombinasjon. Det du trenger er en mal som er laget for den avstanden mellom spindel og arm som du har og som tar hensyn til armens geometri.
Altså, det greieste er å kjøpe Linn's mal og glemme alle gratis-maler du finner på nettet.
Det er kanskje en like utbredt missforståelse at man «må» ha protractor fra produsenten, og/eller at denne «må» være tilpaset armen. Valget av de to tangeringspunktene (som er det de fleste protraktorer bruker) er helt uavhengig av armlengden og avstand fra spindel til arm, det er kun et avlg av hvor langt ut på plata PU skal tangere rillene. Valget av Baerwald, Lofgren eller Stevenson er egentlig en smakssak, avhengig av hvilke kompromisser man foretrekker. «KWillis Universal Accutrak Protractor Version» som finnes på Vinylengine, har f.eks. alle tre geometriene i en og samme protraktor, til glede og frustrasjon. Etter det jeg har fått med meg er Linns orginale protractor en tilnærming til Baerwald med tangeringspunkter på 65mm og 120mm, kontra Baerwalds orginale punkter på 66mm og 120,89 mm.

mvh
KJ

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
470
Torget vurderinger
4
KJ skrev:
Det er kanskje en like utbredt missforståelse at man «må» ha protractor fra produsenten, og/eller at denne «må» være tilpaset armen. Valget av de to tangeringspunktene (som er det de fleste protraktorer bruker) er helt uavhengig av armlengden og avstand fra spindel til arm, det er kun et avlg av hvor langt ut på plata PU skal tangere rillene.
Det er vel ingen som har sagt at man "må" ha protractor fra produsenten, det "noen" (i dette tilfelle meg) har sagt er at man må ha en protractor som er tilpasset avstanden mellom spindel og arm + det ønskede overhenget + armens geometri.
Enig, eller ikke, KJ?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.304
Torget vurderinger
1
FZ skrev:
KJ skrev:
Det er kanskje en like utbredt missforståelse at man «må» ha protractor fra produsenten, og/eller at denne «må» være tilpaset armen. Valget av de to tangeringspunktene (som er det de fleste protraktorer bruker) er helt uavhengig av armlengden og avstand fra spindel til arm, det er kun et avlg av hvor langt ut på plata PU skal tangere rillene.
Det er vel ingen som har sagt at man "må" ha protractor fra produsenten, det "noen" (i dette tilfelle meg) har sagt er at man må ha en protractor som er tilpasset avstanden mellom spindel og arm + det ønskede overhenget + armens geometri.
Enig, eller ikke, KJ?
Uenig.

mvh
KJ

Topp Bunn