Montere varmepumpe

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.770
Sted
Holmestrand
Har kjøpt en varmepumpe som må monteres.
Skal innedelen monteres høyt eller lavt? Noen sier høyt for å varme den varme lufta enda mer, andre lavt for det er der den kalde lufta er. Lufta må varmes uansett, og blir jo også blandet, så ikke vet jeg.

Er det noen som har gode forslag til montering av utedel? Har tenkt å lage et Lecafundament for å ungå støy. Skal den monteres i grunnmuren blir det veldig lavt, i tillegg til at det er steinmur som det er vanskelig å bore i. Bygger et lite hus over for å beskytte/pynte.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
715
Torget vurderinger
1
Utedel på trevegg kan gi slemme resonanser, jeg hadde det. Da utedelen gikk i stykker og det ikke lenger var deler å skaffe, måtte begge deler byttes ut. Den nye montøren hadde heldigvis påståelighet nok til å få meg til å sette den på muren, selv om det innebar ny trase for ledninger og slanger. Lyden fra utedelen er vekk!

Inne er det helt klart et argument med at luften er kaldest nede. Virkningsgraden blir bedre av å varme opp kaldere inneluft. Står den høyt må den blåse varmluften ned mot gulvet. Det går fint det også, men det er å jobbe litt mot naturen. Pluss at mer blåsing gir mer støy fra innedelen, ikke ubetydelig moment for oss gale.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.180
Torget vurderinger
4
Når jeg monterte varmepumpe satte jeg utedelen rett på 2 lecablokker og det fungerte bra. Ved å sette den på lecablokker slipper du å få vibrasjoner på huset.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
794
Torget vurderinger
5
xerxes skrev:
Har kjøpt en varmepumpe som må monteres.
Skal innedelen monteres høyt eller lavt? Noen sier høyt for å varme den varme lufta enda mer, andre lavt for det er der den kalde lufta er. Lufta må varmes uansett, og blir jo også blandet, så ikke vet jeg.
Litt forskjellig fra type til type.
Noen anbefales montert høyt og noen lavt for optimal ytelse. Noen har ikke plasseringskrav i så måte. Se spek på aktuelle varianter. Hva som styrer dette vet jeg ikke.

Er det noen som har gode forslag til montering av utedel? Har tenkt å lage et Lecafundament for å ungå støy. Skal den monteres i grunnmuren blir det veldig lavt, i tillegg til at det er steinmur som det er vanskelig å bore i. Bygger et lite hus over for å beskytte/pynte.
Ikke bygg "hus" til den som hindrer/ demper luftgjennomstrømning.

Topp Bunn