Monica 2 på visitt

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Jeg fikk Monica 2 tidligere denne uka, men har ikke hatt tid til å kople den opp før i dag. Jeg tjuvkoplet den med en råtten SMPS batterieliminator og uten kabinett, og den låter knall right off the bat, får man si.

Den er ikke sibilant, men har en anelse for mye "hvitt" i lyden foreløpig; ellers er alt såre vel. Jeg har en følelse av at innspilling + skjerming + skikkelig strømforsyning kan løse dette. Jeg har tenkt å bruke deler jeg har fra før slik at jeg får separate batteriforsyninger med gigantpolypropavkopling til digital- og analogdelen respektive, samt fastmontert, skjermet kabel slik at jeg slipper å kjøpe RCA-bøssinger. Plugger suger!

Rolf - jeg trenger batteriforsyningen til T-ampen! Kanskje jeg tar med meg en DAC jeg har liggende til Moss en av dagene...? Det fine er jo at DAC-en slipper å forhandle med de "umulige" høyttalerne dine. ;D

Sterke sider foreløpig, er tyngde i bassen, romfølelse, detaljering og en kombinasjon av punsj og ro i lyden. Definisjonen i bassen er ikke helt på høyde med Ontech-en, men fortsatt god. Antakelig umulig å skjønne hvor jeg vil, men vit i hvert fall at prisen på rundt tusingen ferdig montert og levert er en total vits. Kondensatorene som brukes er utelukkende OS-CON på digitaldelen og Black Gate på analogdelen. Wow! Nå må det jo demonteres og remonteres inn i et kabinett, det her, men det er bare humor.

For øvrig har jeg fått bra service av yeo/diyparadise - svar på mail samme dag, også på tekniske spørsmål. Forsendelse/tidsmessig har det gått helt på skinner og ihht. det jeg ble forespeilet da jeg bestilte. Faktisk fulgte han opp med mail da jeg ikke var hjemme første gangen Fedex banket på døren, og var bekymret for at DAC-en ikke skulle komme fram. ;)

Link:

http://diyparadise.com/dackit/1545bdackit.html

Horny

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2004
Antall liker
1.584
Torget vurderinger
5
Vurderer å skaffe meg Monica 2... Sitter og hører på en Charlize Tripathbasert forsterker fra samme produsent, også den er en god investering :)

Tormod

EsE

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2004
Antall liker
0
Så den er altså på høyde med Ontech?
Har aldri hørt noen av delene, men positive ting om dansken har jo blitt nevnt! :)
Prisen er virkelig en vits..

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Nja/tja, vanskelig å si foreløpig. Ontech-en er bedre i mine ører per akkurat nå, men så er arbeidsbetingelsene for nykomlingen langt fra optimale.

Tormod; du må jo gjerne låne den og prøve den først. ;)

Horny

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2004
Antall liker
1.584
Torget vurderinger
5
Takk for tilbudet, supert om jeg kan gjøre det. Kanskje du vil sjekke ut Charlize i samme slengen :)

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.302
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Vanvittig billig denne saken da, 150 amerikanske dollar ferdig tilsendet mener jeg det stod. Er dette nirvnana eller. "Er det less is more" prinsippet som råder, det er jo ikke mange delene i den.

Håvard

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Clarinet og T-amp venter på deg i Moss.  ;)

Synes forresten det var dååårlig av deg å starte en diy-tråd UTEN BILDER??!!?  ;D

Ring, PM, SMS eller noe så finner vi utav det.  :)

R

headgeek

Medlem
Ble medlem
22.01.2005
Antall liker
0
Hvilken type inngang bruker du?
Og kjører du signalet rett ut?
Ikke noe analogt utgangstrinn?
Har bestilt to kits, håper de kommer før jul, og tenkte å bygge en med optisk/Toslink inn, og batteridrift, komprimere størrelsen så mye det går for å få den portabel.

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
headgeek: Jeg bruker den kjipe S/P-DIF koaksinngangen som er montert for testformål. Dette byttes til BNC. Det er ikke noe eget utgangstrinn, nei. Skal du bruke Toslink inn, må du vel ha et eget opplegg for dette, tipper jeg.

Yeo sier at innspilling tar ca. 200 timer pga. BG-ene, og det vil bli litt fram og tilbake lydmessig fram til den tid. Men jeg tror du vil bli fornøyd!

Tormod: Når trenger du å låne den? Har jeg tid til å montere batterier og sette den opp skikkelig først, eller vil du heller låne den i "barebones"-form? Har du forresten digitalkabel med BNC liggende?

Rolf: USB på pc-en funker ikke, ble brent opp av et dårlig nettverkskort jeg stappet inn en gang. Skal dog ta bilder etc. og legge ut etter hvert. Sees i Moss!

headgeek

Medlem
Ble medlem
22.01.2005
Antall liker
0
Har sett på mulige innganger for optisk, og en Torx optisk/elektrisk-converter er ikke umulig å kople på, trenger heller ikke mye strøm.
Ser at han (yeo) skriver at utgangskretser er egentlig unødvendig, da signalet er sterkt nok til inngangssignal til en forforsterker direkte, så dette blir ett senere prosjekt for utvikling.

Horny

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2004
Antall liker
1.584
Torget vurderinger
5
Bare ta den tiden du trenger, det er så mye å gjøre frem mot jul at Monica 2 kan vente til over nyåret for min del.
Har en digitalkabel liggende et eller annet sted, skal sjekke hva slags.

hifiasylet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2004
Antall liker
96
Sted
Vestlandet
Var inne på nettet og så på Monica 2, ser ut til at man kan bestille en versjon som ikke er montert også. Noen som har peil på hvilke deler som da medfølger og om evt. manglende deler er å skaffe i Norge?
Skjønt 30 dollar er vel kanskje ikke verd bryet?

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Ikke i min bok, i alle fall. $30 for å få det montert og testet er såpass billig at jeg rett og slett ikke GADD... vil heller konsentrere meg om ferdigstillingen med PSU osv.

Leter etter rimelig Jungregulator-basert løsning nå.

hifiasylet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2004
Antall liker
96
Sted
Vestlandet
Fin tråd, følger ivrig med på evt. modifikasjoner du gjør. Ser ikke bort fra at en bestilling snart er på veg. Klarer ikke den kløa i fingrene lengre... :)

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
27
Leter etter rimelig Jungregulator-basert løsning nå.
Er det Jung/Didden sine "superregulatorar" presentert i audio amateur du meiner? Har prøvd litt med slike med godt resultat.

mvh
Sigurd

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Tenkte på dem, ja. Hva lagde du dem forresten til, og hvor mye kom de på?

Interessant om du har link til et skjema også, selvsagt.

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
27
Tenkte på dem, ja. Hva lagde du dem forresten til, og hvor mye kom de på?

Interessant om du har link til et skjema også, selvsagt.
Det blei ganske dyrt og vanskeleg å skaffe alle komponentane til seks par +/- regulatorar. Måtte vere akkurat dei som sto spesifisert, sto det og då måtte eg gå til fleire leverendørar i USA. Då blir det uforholdsmessig mykje gebyr osb. Det einaste eg juksa med var motstandar. Der skulle det ver Dale CMF-55, men eg brukte vanleg metallfilm frå ELFA.
Printet (Dobbelsidig) kan kjøpast rimeleg på Old Colony (audioXpress) www.audioxpress.com.
Eg bygde ein revidert utgåve Improved(Walt Jung) publiser 4/2000 i det som då heitte AUDIO Electronics. Den er supplert med preregulator og modifiseringar utan å forandre på printet. Bl.a er det sett in AD825 som betyr at ein må bruke adapter SOIC-DIP. Seinare er det kome ein betre AD8.....
Heile utviklingsprosessen og testinga av opprinneleg versjon står i tidlegare årgangar. Walt Jung seier at regulatorar er "somewhat of a stepsister". Så her er tydelegvis potensiale for den som vil "modde." Gary Galo roste desse regulatorane opp i skyene og meinte at dei er bedre enn batteri. Denne regulatoren har vore ein nøkkelkomponent i div. POOGI (Modde) prosjekt i aX.
Veit ikkje om layout på printet finnest på nokon nettstad, men gamle nr. av aX kan bestillast frå adressa ovanfor. Alt som trengst av koponentval, testing m.m. står i 4/2000. Eg har det nr. og kan faxe dersom du er interessert.
Trur LC-audio har lause regulatorar. http://www.borbelyaudio.com har liknande konstruksjon, men denne er integrert i andre konstruksjonar trur eg. Er ikkje sikker. Mail og spør. Borbely har alle komponentane i tilfelle.
Eg brukte dei i linjedelen og RIAAdelen i ein AIR, ein L. Clausen-konstuksjon publisert i High fidelity for 10-12 år sidan. Opplevde klar bedring, bedre dynamikk, bedre bass, større rom, mindre støy,høgare oppløysing. Trur nok at dette var "overkill". Dette er svært sofistikerte regulatorar og dei fekk nok ikkje komme fullt til sin rett i AIR. Men fekk demonstrert at regulatorar kan bety mykje når ein er oppe i eit visst kvalitetsnivå.
Har to par til liggande som eg kanskje skal montere inn i inngangstrinnet i den RIAA-en eg nyleg har bygd (Borbely). Der er det integrerte avanserte regulatorar, om enn ikkje så avanserte som Jung/Didden. Kunne jo montere Jung/Didden-regulatorane i det sårbare inngangstrinnet og la dei integrerte sleppe med å levere til siste trinnet.

Mvh
Sigurd

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Takk for info! Jeg ser at en slik regulator ikke akkurat blir billig . :)

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.449
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
Vakum State sine er ikke billige heller,men bør vel prøves på 6c 45 drivertrinnet til 300B tenker jeg.
Må bare avslutte dac`ene før båtsesongen tar av igjen ;D
Mvh
Leif

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Båt/skjærgård/øl/sommerkvelder... som utflyttet Tønsberggutt kan jeg i høyeste grad sympatisere med den tanken. ;D

Topp Bunn