Modifisering av kabinett Dali Concept 6

Pangolin

Medlem
Ble medlem
09.06.2022
Antall liker
1
Sted
Strømmen
Hei.
Jeg har en utfordring. Kabinettene til frontene mine er for høye. Jeg trenger å minske høyden på dem med minimum 11 cm for at de ikke skal gi skygge på lerretet. Det er snakk om Dali Concept 6. Jeg er greit fornøyd med lyden i disse, og ser at de ikke er verdt stort på Finn, så jeg tenkte at det kunne være en opsjon å prøve å kutte av en del i bunnen av kabinettene for å få dem innenfor. Vil en slik operasjon forringe lydkvaliteten mye? Alternativet blir å gå for Concept 2 eller lignende, og prøve å selge disse. Jeg har ikke lyktes å finne rimelige og godegulvhøyttalere som er under 82 cm, så da er det kanskje en opsjon med litt DIY? hva mener folket om slikt?

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.979
Torget vurderinger
10
Du kan fint kutte bunnen og evt stappe en sokk i bassporten 👍

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.979
Torget vurderinger
10
Å endre bredden på baffelen derimot kan klusse til delefrekvensene mellom bass og diskant.

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
5.134
Sted
moelv
Torget vurderinger
3
Du kan kutte ned og justere porten til samme tuning, event noe høyere.
Alternativt kan du kompensere for volumtapet ved å justere på dybden, event ei "sko-eske" bak og beholde porten som den er.
Et annet alternativ er å få målt elementenes TS-verdier og simulere hvordan de oppfører seg i lukket kammer ved forskjellige volum.
Siden du bor på Strømmen er det kanskje en eller annen Hansemann som kan bidra ;-)

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.979
Torget vurderinger
10
Det blir litt stor ståhei for ingenting men det er et artig prosjekt å tilpasse/gjenbruke.

Du kan godt komme til meg 30 min syd for Tigerstaden og ta dem på Dewalt bordsaga. Bladet er superskarpt.

Så måler vi et basselement med Dats V3.

Deretter fortsetter du hjemme med å lime på ny bunnplate med Tec7 og gjør evt modifiseringer med bassporten, dvs kappe, skjøte, dette eller å rulle inn filt.

Datasimulering får du hjelp til i denne tråden :)

B0DC260D-F710-4B35-B9A1-06AD48F7EF3D.jpeg

Pangolin

Medlem
Ble medlem
09.06.2022
Antall liker
1
Sted
Strømmen
Du kan kutte ned og justere porten til samme tuning, event noe høyere.
Alternativt kan du kompensere for volumtapet ved å justere på dybden, event ei "sko-eske" bak og beholde porten som den er.
Et annet alternativ er å få målt elementenes TS-verdier og simulere hvordan de oppfører seg i lukket kammer ved forskjellige volum.
Siden du bor på Strømmen er det kanskje en eller annen Hansemann som kan bidra ;-)
Nå er jeg noob, så da spør jeg likegodt, så kan jeg lære litt: Hva er effekten av å ikke gjøre tuning av porten? (Antar det er bassrefleks porten det snakkes om her). Hvordan regner man ut hvordan den bør justeres. La oss si at jeg fjerner 5 liter innvendig volum. Hvordan ser regnestykket ut?

Pangolin

Medlem
Ble medlem
09.06.2022
Antall liker
1
Sted
Strømmen
Det blir litt stor ståhei for ingenting men det er et artig prosjekt å tilpasse/gjenbruke.

Du kan godt komme til meg 30 min syd for Tigerstaden og ta dem på Dewalt bordsaga. Bladet er superskarpt.

Så måler vi et basselement med Dats V3.

Deretter fortsetter du hjemme med å lime på ny bunnplate med Tec7 og gjør evt modifiseringer med bassporten, dvs kappe, skjøte, dette eller å rulle inn filt.

Datasimulering får du hjelp til i denne tråden :)

Vis vedlegget 824634
Høres helt fantastisk ut. Et sånt tilbud kan jeg ikke la gå fra meg. Litt gøy dette :) Når kan det passe at jeg kommer innom?

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.979
Torget vurderinger
10
Husker ikke hvilken vei det tipper men du får enten:

Litt dypere men svakere bass

eller

kraftigere midbass

større utslag gjør at det låter hhv slankt eller boomy

jeg tror diffen med 5 liter er minimal

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.979
Torget vurderinger
10
Rulle inn en remse med filt er et halvt århundre gammelt triks som kan tune bassrefleksen litt og redusere blåselyder.

Sånne som har mastergrad i Keiserens Nye Klær velger å presentere det på en annen måte:

0F97EA66-CBB7-4A5C-9ABD-AC5C9A353AC0.jpeg
BA134EB3-5A0A-4593-B290-BD220FEF8B89.jpeg

De prøver til og med å ta patent på det.

Topp Bunn