Modifisering av høyttalere.

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Antall liker
730
Sted
Norway
Torget vurderinger
2

GR Research i USA er et foretak som driver å måler, modifiserer og forbedrer høyttalere. Spesielt 2 veis stativhøyttalere hvor målinger viser noen svakheter som blir forsøkt fikset på ved å skifte terminalene med noe smartere og ved å oppgradere delefilteret. Dette gjøres med visshet om at eventuell garanti går til spille sikkert.
Det er litt DIY det her, og jeg har ikke tenkt å gå løs på mine egne høyttalere. Men her ser vi jo at det ofte brukes delefiltere av den kostbesparende og plassbesparende sorten kanskje i høyttalerindustrien. Kan man oppgradere passive delefiltere selv eller har det lite for seg? Hvordan vet man at høyttalerne man kjøper er bra nok hele veien?

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
17.142
Sted
Sølvbyen
Det meste man får kjøpt kommersielt er jo designet til et prispunkt. Ofte er det bra nok, men kan sikkert forbedres hvis man vet akkurat hva man gjør. Hva som teller, og hva som vil gi reell oppgradering. Har tenkt litt på det selv, men utover å bytte kabler og lodde istedenfor å bruke løse kontakter o.l. erkjenner jeg å ikke kunne nok om det til at det vil lønne seg. Men får man hjelp av noen med kunnskap og erfaring kan det sikkert være moro.

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.717
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
74

GR Research i USA er et foretak som driver å måler, modifiserer og forbedrer høyttalere. Spesielt 2 veis stativhøyttalere hvor målinger viser noen svakheter som blir forsøkt fikset på ved å skifte terminalene med noe smartere og ved å oppgradere delefilteret. Dette gjøres med visshet om at eventuell garanti går til spille sikkert.
Det er litt DIY det her, og jeg har ikke tenkt å gå løs på mine egne høyttalere. Men her ser vi jo at det ofte brukes delefiltere av den kostbesparende og plassbesparende sorten kanskje i høyttalerindustrien. Kan man oppgradere passive delefiltere selv eller har det lite for seg? Hvordan vet man at høyttalerne man kjøper er bra nok hele veien?
Det har noe for seg. Eks. å parallellkoble de store kondensatoene med en liten kondensator av høy kvalitet. Eks 0.01uF/ AN / Duelund. Dem jeg modifiserte på denne måten fikk et løft ut av en annen verden. Dette gikk på åpenhet, definisjon og organisk innhold. Jeg fant ikke noe negativt.

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Antall liker
730
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Det har noe for seg. Eks. å parallellkoble de store kondensatoene med en liten kondensator av høy kvalitet. Eks 0.01uF/ AN / Duelund. Dem jeg modifiserte på denne måten fikk et løft ut av en annen verden. Dette gikk på åpenhet, definisjon og organisk innhold. Jeg fant ikke noe negativt.
Da, må man demontere hele høyttaleren og kanskje bytte intern kabling og kanskje lage nytt delefilter.

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
5.268
Sted
moelv
Torget vurderinger
3
Da, må man demontere hele høyttaleren og kanskje bytte intern kabling og kanskje lage nytt delefilter.
"Komplett demontasje" kan kanskje oppfattes som brutalt, men er ganske enkelt: Å skrue ut elementer og filter.

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.816
Det er slet ikke nødvendigt. Monter bare den lille parralelt med den som er der i forvejen i serie med diskanten. Kan dog være en fordel og udskifte kablet til diskanten med noget tyndt forsølvet.
Resultatet afhænger også af hvordan elektronikken lyder. Er den for spids kan det gå helt galt.
Jeg bruger Mundorf Sølv da Duelund er for dyrt og Mundorf er godt nok. Overvej forgyldt sølv.

Topp Bunn