Moderering og Det tredje Rike: Et forslag.

K

kbwh

Gjest
Fikk akkurat stengt denne
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,17256.30/topicseen.html
tråden fordi en debattant dro inn J. Goebbels.

Plager ikke meg at tråder ikke reduseres ad hitlertum, men å stenge tråder av en slik årsak uten samtidig å gi debattanter som står bak reduksjonen en advarsel blir billig.

Ser for meg at hvem som helst som ikke liker sine meddebbatanters meninger drar inn Mengele et. al. for å drepe en meningsutveksling.

Derfor foreslår jeg en ukes utestengelse for forumister som sammenlikner meddebbatanter med Hitler og hans kumpaner.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Jeg synes ærlig talt det er å gi vel mye makt til enkelte forumdeltakere (red: Forumtroll) å stenge tråder der det refereres til det tredje rikes ledere.

Hvorfor må vi som klarer å holde oss i skinnet miste interessante tråder fordi noen ikke klarer å holde seg i skinnet!
Hvorfor kan man ikke bare slette disse postene, eventuelt slette referansene til Hitler osv, i stedet for å stenge hele tråden?

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.453
Sted
'
Et forum som f eks HFS har moderatorer, og i den grad de er klar over hva hitling er bør de slå ned på det fremfor å stenge/slette hele tråden.

http://home.online.no/~vidaandr/news/OBSglossary.html

hitling
En tråd mister sin verdi straks noen trekker inn nazismen, WWII etc, ved at resten av diskusjonen lett utarter til en verdiløs flamewar. Å hitle en tråd betyr at man bevisst, men sjelden med suksess, prøver å avslutte tråden ved å nevne Hitler.

Jan E Veiset

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.867
Sted
Østfold
En analogi:

Lindorff, et ikke ukjent inkassobyrå, bryter omtrent annenhver gang de sender ut inkassokrav den ikke helt ukjente inkassoloven. Det heter seg følgende (litt forenklet):

"Det er ikke anledning til å inndrive et krav som er omstridt før tvisten rundt kravet er løst."

Ved å allikevel inndrive kravet med standardtruslene vil sarte sjeler punge ut. De som ikke punger ut blir tauet til forliksrådet og der blir saken som regel fokusert helt bort fra Lindorff sin praksis. Siden saken da blir oppgjort i en eller annen retning, normalt uten fokus på Lindorff sin praksis, og siden forliksrådet er helt uten konsekvenser utover den enkle dommen som vanligvis blir avsagt er det altså ingen ting som påvirker Lindorff sin praksis.

I eksempelet er altså Lindorff forumtrollene mens forliksrådet er moderatorene.

Feilen er at man vil avgjøre en sak veldig raskt på stedet med minst mulig analyse. Følgen av dette blir da samtidig at de egentlige overtrampene går inn i historien i all stillhet, for i denne tråden i likhet med mange andre er det ikke det åpenbare, nemlig referansene til Göbbels og Hitlers "dritte reich" som hindrer den gode debatten, men snarere de evige angrepene på person med dertil dreining av debatten bort fra tema. Det synes klarere og klarere at denne dreiningen ikke er en uheldig følge men selve målet til en del debattanter som ser "sin mening" truet av at noen har et annerledes ståsted og argumenterer ubehagelig godt for dette.

Klarer vi å bli kvitt denne praksisen på forumet vil det bli et mye bedre forum for konstruktive diskusjoner. Imidlertid er vi da avhengig av at modereringen er mer enn bare å hugge toppen av isfjellet.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.512
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Siden det var jeg som foreslo å stenge den tråden: Så vidt jeg kunne bedømme var det lite sannsynlig at tråden ville komme tilbake på topic, i det minste uten en betydelig mengde drittslenging først, gitt stemmeleiet rett før den ble stengt. Det blir man fort lei av, så jeg synes det var like greit at denne ble stengt før det tok helt av.

Alternativet ville, som Rhesus sier, vært å slette et antall postinger nedover fra der hvor provokasjonen fant sted, slik at dette ble "usagt", og advare, evt utestenge de personene som syntes å fortjene dette. Kan hende det ville vært bedre, men den policyen kan jo moderatorene bestemme seg for i ro og fred før problemet eventuelt dukker opp igjen.

Uansett, helt enig med Snickers: Disse personangrepene og åpenbare provokasjonene ("flame baiting") håper jeg vi kan få en slutt på, på den ene eller andre måten.

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Jeg vil bare påpeke at det skal være Goebbels, og ikke Göbbels. Så om den tråden var uinteressant utfra et Hi-Fi innhold så lærte både jeg og Valentino at Goebbels skrev sitt navn uten Umlaut.

Og ærlig talt - i samme øyeblikk som en "debattant" trekker sammenligning mellom en annen deltager her på HFS og banden som styrte Det tredje riket så har vedkommende mistet enhver troverdighet. Likefullt blir det latterlig å stenge tråder der slikt forekommer -- gi sludderdebattanten en advarsel og slett vedkommendes post ...

Tillegg: tkr kunne gjerne satt seg inn i saken før han stengte tråden.

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Antall liker
4
Jeg mener helt seriøst og det står jeg for at moderatorene bør ikke ha lov å slette tråder, det bør kun høvdingen ha lov til. (For det bør være ett drastisk virkemiddel) Noe ene makt bør da øverste sjefen ha ;D

Derimot så bør moderatorene ha fullmakt til å slette usaklige og trakasserende innlegg i en ellers interessant tråd. Og gjerne dele ut warn så det piper rundt ørene på usaklige sjeler.

Ideen med en ukes utestenging er kanskje ikke så galt det heller som reaksjon mot veldig usaklige innlegg. Så hvorfor ikke ligsom.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
asbjbo skrev:
Alternativet ville, som Rhesus sier, vært å slette et antall postinger nedover fra der hvor provokasjonen fant sted, slik at dette ble "usagt", og advare, evt utestenge de personene som syntes å fortjene dette. Kan hende det ville vært bedre, men den policyen kan jo moderatorene bestemme seg for i ro og fred før problemet eventuelt dukker opp igjen.
Dette støtter jeg 100%. Det bør gjelde generell drittslenging og OT innlegg. Forstår ikke bakgrunnen for den forsiktige linja til moderatorene. Det er vel ingen rett at håpløse og frekke innlegg ikke skal bli slettet?

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Antall liker
1.383
Gode, positive tilbakemeldinger - og som er under løpende vurdering for evnt. implementering

mvh

JackX

P

Parelius

Gjest
JackX skrev:
Gode, positive tilbakemeldinger - og som er under løpende vurdering for evnt. implementering

mvh

JackX
Dette ble sagt av medløperne til det tredje riket også. (Steng tråden!)

Er dette problemet noe en trenger stor tankekraft til da? Kan ikke se noe annet enn at fornuften har kommet til uttrykk allerde i denne tråden, og det er bare for moderator å være lydhør for LOGOS.

O

OldBoy

Gjest
Valentino skrev:
Fikk akkurat stengt denne
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,17256.30/topicseen.html
tråden fordi en debattant dro inn J. Goebbels.

Plager ikke meg at tråder ikke reduseres ad hitlertum, men å stenge tråder av en slik årsak uten samtidig å gi debattanter som står bak reduksjonen en advarsel blir billig.

Ser for meg at hvem som helst som ikke liker sine meddebbatanters meninger drar inn Mengele et. al. for å drepe en meningsutveksling.

Derfor foreslår jeg en ukes utestengelse for forumister som sammenlikner meddebbatanter med Hitler og hans kumpaner.
Det er slike episoder som minner en om at det kanskje ikke alltid er like hyggelig her på HFS som man liker å tro.

Her burde det være grei skuring å slå til ganske kjapt:

Brudd på HFS-kjøreregler fører til:

Advarsel.

Sletting av innlegg.

Ved eventuell nye brudd på HFS-skikk-og-bruk:

Ny advarsel.

Sletting av innlegg + 1 ukes (eventuelt lenger) utestengelse + stå på utestengtlisten (= gapestokk, men det får de tåle de som ikke vet å holde seg i skinnet). Kanskje miste en HFS-stjerne også?

Ved ytterligere brudd på god folkeskikk:

Slette innlegg + vurdere rødt kort.

Noe à la et prikkbelastningssystem. Med hensyn til fornuft, minner jeg om Piet Heins lille gruk:

Å appellere til fornuften
er verdens største slag i luften

Det må nok skarpere lut til.

Topp Bunn