Modding av Tripath TA2024 mikroforsterker!

sofferud

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2004
Antall liker
81
Sted
Kjeller
En pakke fra folkerepublikken Kina dumpet ned i postkassen denne uka. Etter en artikkel i Lyd og bilde som omtalte en miniforsterker med usb-inngang som surround.no hadde tatt inn, så jeg i kommentarfeltet at dealextreme solgte samme forsterkeren. Etter litt søking fant jeg en annen forsterker basert på TA2024 uten usb, og så begynte googleballen å rulle med lesing om sonic T-amp, Tripath, TA2024A, B og C. Jeg endte litt tilfeldig opp med å kjøpe denne på ebay for $40 inkl. frakt eksl. strømforsyning:

MUSE TA2024B chip Class-T MK2 HI-FI Amplifier T-AMP Power Amplifiers MU-15 SL | eBay

Det står i annonsen at den skal være basert på TA2024B, men i realiteten viste det seg å være den gamle TA2024(A). Som om jeg ikke visste nok om kinesisk kvalitetskontroll og sannferdighet i industrien. Vel, vel.

Uansett så låter den svært anstendig til å koste tilsvarende 1 ny DVD. Rett og slett godlyd for to hundre kroner! Men vi kan jo ikke bare stoppe der? Så dette er tråden der alle forslag til modifikasjoner tas imot med takk! Se vedlagte bilder for snadderkomponentene som er nøye utvalgt av de billige kineserne.

Denne som så mange andre ser ut til å være basert på Tripaths eget kretsforslag (se bilde). En forskjell som jeg finner er at 2 stykk 'lytter Csw som er oppgitt til 180 µF/16 V så har de brukt 470 µF/16 V. I databladet anbefales høykvalitets Panasonic kondiser eller lignende. Bør disse byttes eller oppgraderes? Etter en runde med googling har jeg sett at diverse tripath-moddere har prøvd seg på oppmot 3000 µF på forsyningssiden, men at den hørbare effekten avhenger sterkt av hvor kraftig nettaggregatet er (Mitt er på 12 V, 1.5 A). Forslag til komponent:
https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=67-051-63&toc=19089

På utgangen er det 4 stk Lo på 10µH og 4 stk Co på 0,47 µF. Det står at 0,22 µF bør brukes ved 8 ohms last. Kan det være noe å hente på å bytte utgangsspoler og -kondensatorer?
På utgangen finner jeg dette som alternativ til de 4 0.47 µF kondisene som sitter i nå, men vet ikke om det har noen hensikt å bytte: https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=65-008-17&toc=18856

En annen ting er at kondisen på 2.2 µF merket Ci i vedlagt skjema (antatt store røde i bildene) som sitter på inngangen ser ut til å være vanlige polyesterkondiser, mens på skjema står det spesifisert elektrolytter. Jeg har lest noe om at dette dreier seg om bias..:

"On Tripath based amplifiers, the amplifier inputs in fact are biased to a higher voltage, usually around 2.4v. The DC blocking capacitor in this configuration protects the components further up the input chain such as pre-amplifiers or the outputs to a CD player. However it still in conjunction with the input resistor (R8 and R14) acts as a high pass filter. [komponentreferansene gjelder Sonic Impact]": Sure 2024 – Signal Line Modification Part 2

Kan noen opplyse om hvilken effekt det har at det ikke er valgt elektrolytter her? Det kan vel ikke skade å bytte ut med en 2.2 µF eller 2.7 µF polyprop eller Mcap?

Oversikt, med utgangstrinnet til høyre med fire spoler og 12 kondensatorer ligner ikke helt på Tripaths forslag.. det gjør heller ikke de to kondisene på 330 pF:

2.2µF inngangskondensatorer, 470 µF 16 V forsynings-'lytter

Tripath TA2024 evaluation board:

Vedlegg

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
209
Torget vurderinger
1
Hei.
Morsom sak. Ingen fordel med elektrolytter i stedet for gode polyprop kondiser i signalvegen. Det kan være Panasonic som allerede står der. Mundorf er sikkert minst like gode, men mye større.
I strømforsyningen ville jeg valgt Sanyo Oscon om det finnes store nok. De gamle 1000 micro/16 Volt er visst ikke så lett å finne. Det finnes flere andre.
Det ser ut til at din forsterker bruker Nichicon HZ som har svært gode data, men om du får plass kan du jo bytte til noen større.
Nichicon Capacitor Series HZ

På printet står det at volum potmeteret er Alps ( som er bra ) men et bedre vil trolig høres. Dette koster som regel mer enn hele forsterkeren.

Til Power supply ville jeg nok fjernet pluggen og loddet kabler direkte. Og skaffet en kraftigere uregulert strømforsyning med lavstøydioder.

VH. Bernt

sofferud

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2004
Antall liker
81
Sted
Kjeller
Takk for raskt svar! Det jeg tenkte mest på var hensynet til polaritet på kondensatorene som spesifisert, jeg er ikke så drevet i elektronikk at jeg kan gjøre meg opp en mening om forskjellen. Det er relativt god plass til å bytte ut disse og jeg har liggende to 2,7 µF polyprop fra Solen som skulle passe rett inn. Hva leder til å tro at det er Panasonic? Det står en logo "GD" eller "CD" på kondisene som jeg finner igjen her:
电容器-供应法拉CBB电容CL21 2.2UF250V薄膜电容器225K250V... Jeg har null tillit til at det er valgt spesielt dyre komponenter eller at de i tilfelle er originale.. :rolleyes:

Det ser for øvrig ut til (fra et annet bilde) at det er brukt Nichicon RZ(M), ikke HZ, og RZ er fra standardserie: Miniature Type Aluminum Electrolytic Capacitors

For øvrig er jeg ikke sikker på om det er et Alps-pot, selv om det står på kretskortet. De jeg finner hos elfa og partsconn ser ikke slik ut, men elfa har jo et 2x 50k log potmeter fra alps som bør passe:
https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=64-145-28&toc=20146
Eller Bourns:
https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=64-256-49&toc=20169
Er det bare plastfilm som gjelder eller funker kullbane også?

Hva med kondensatorene på utgangen? Wima polyprop hos elfa koster jo 3 kr per stykk, for erstatning til det som sannsynligvis er polyester.

sofferud

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2004
Antall liker
81
Sted
Kjeller
Heftige spoler, heftig pris! Det skal huskes, men foreløpig ønsker jeg å ha et litt kontrollert budsjett, ikke fordi jeg må, men bare for å se hvor mye man kan få ut av denne lille forsterkeren med enkle og relativt billige modifikasjoner (slik som kondensatorer og evt. volumpot).

Når det gjelder batteridrift så er det absolutt en mulighet, men det er bare så fryktelig mye enklere å bruke nettstrøm innendørs. Det som virkelig hadde vært gøy var å lage en DIY Boombox med denne forsterkeren, et 12 V batteri eller en batteripakke med D-celler, en lader, et par 3" tangbandelementer som jeg har liggende, et liten basselement for å øke morofaktoren og en fin, bærbar innpakning.

Dette høres ut som en plan!

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
209
Torget vurderinger
1
Nichicon Rz gir ca. 0,3 Ampere Rippel-strøm. HZ nesten 3 Ampere og den gamle Oscon i 1000u/16 Volt 9,9 Ampere såvidt jeg husker.
Nå er HZ laget for høyere frekvenser enn RZ, men dette jobber vel på høyere frekvenser.
Polariteten på elektrolytter er merket med Hvit stripe med minus. Polyprop er bipolare, men noen er merket med anbefalt jordside.
De brune kondisene ligner Panasonic sine. VH. Bernt

N

nysjerrigper

Gjest
linken din sier 2.2mF. m = uF (mikro). med mindre elfa sin info er helt på trynet.
ikke lurt å gå for stort heller. kan slå ut likeretteren i strømforsyningen evt (viss de er koblet inn på den måten):)

sofferud

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2004
Antall liker
81
Sted
Kjeller
Elfa har nok orden, m = milli og u = µ = mikro...

Kan du forklare hvorfor en stor kapasitans kan skade likeretteren? Vil gjerne opplyses ;)

N

nysjerrigper

Gjest
vel. når jeg tenker over det har den der likeretter i den eksterne strømforsyningen. (som er dimensjonert i forhold til strømmen den skal gi...)
ser ikke c29 i farten på skjema, men å øke kapasiteten 10x har neppe mye å fare med i en slik forsterker. en dobling går vel greit, sansynligvis er den dimensjonert OK fra før av :)
om kondensatorene var altfor små ville man fått "rippel" (spenningsfall) og forsterkeren vil bli sett på som feilkonstruert. kineserene er neppe så dumme!

N

nysjerrigper

Gjest
hvorfor merker elfa 2,2 milli istedenfor 2,200uF ?

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
209
Torget vurderinger
1
1 milli er 1000 micro. Micro er egentlig en gresk "mu" og dette tegnet er uvanlig på tastaturet meg bekjent. Skrives derfor ofte u. ( Men jeg ser at den riktige µ er funnet i tidligere innlegg )
Har selv blitt lurt av at det står 10mF som betyr 10 000 µFarad.
Det er riktig at etter hvert som kapasitansen øker blir ladepulsen kortere og ladetrømmens puls større ( samme ladning, kortere tid ), men med normale dioder er dette neppe noe problem. De tåler det på dette nivået av effekt. Med rørlikerettere er dette derimot et problem man må tenke på.
Som du skriver er Kineserne ikke dumme. De skal tjene penger på et produkt som koster $40 med frakt rundt halve jorda og da sier det seg selv at hver innsparing i produksjonen gir mer penger i kassa. Når det gjelder strømforsyning til slike forsterkere er det greit å følge mottoet: For mye er ikke nok. VH. Bernt.

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
278
Kan du forklare hvorfor en stor kapasitans kan skade likeretteren? Vil gjerne opplyses ;)
Diodene leverer bare strøm i den tiden spenningen ut fra likeretteren overstiger spenningen på elektrolytten.
Jo høyere kapasitans jo kortere tidsrom, og følgelig må strømmen bli høyere.
Høye, og potensielt ødeleggende, strømpulser altså.
Likerettere har gjerne oppgitt en maksstrøm og makskapasitans.

Spennende tråd forresten, bilder og lytteinntrykk er en fin kombinasjon.

Mvh

sofferud

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2004
Antall liker
81
Sted
Kjeller
Jeg vet ikke Elfas eller industriens praksis for når man bytter enhet, men vi sier jo heller ikke at vi skal kjøpe 10000 gram sukker, men 10 kg. Det største problemet slik jeg ser det er at hvis man skal søke eller sortere komponenter hos feks Elfa så er det ikke mulig å sortere kondensatorer etter kapasitans:

Capture.JPG

Her står 10 mF, 10 µF, 100 nF, 100 µF "sortert", og det er jo mildt sagt forferdelig å lese og man må holde tunga rett i munnen. Dette burde noen sikkert si til Elfa :p. Jeg har forresten µ-en på M-tasten på begge mine tastatur, har ikke dere? Uansett...

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
Diodene leverer bare strøm i den tiden spenningen ut fra likeretteren overstiger spenningen på elektrolytten.
Jo høyere kapasitans jo kortere tidsrom, og følgelig må strømmen bli høyere.
Høye, og potensielt ødeleggende, strømpulser altså.
Likerettere har gjerne oppgitt en maksstrøm og makskapasitans.

Spennende tråd forresten, bilder og lytteinntrykk er en fin kombinasjon.

Mvh
Strømmmen mellom likeretterene og kondisene er mye høyere enn det strømforsyningen leverer ut,

Det går å simulere i feks http://www.duncanamps.com/psud2/index.html

en kjapp sjekk sier at det skal gå ca 950ma (maxstrøm) mellom likeretter og kondiser og 1A vekselstrøm mellom trafo og likeretter,
Satt da inn verdiene 2x2200uf 9mohm, 10vac trafo med 500mohm og 100ma last ut

Per

N

nysjerrigper

Gjest
Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.607
Torget vurderinger
10
Alle disse moddingene morsomme men gir liten/ingen gevinst. Batteridrift derimot :)

Kjøp deg en Cetec lader og et lite 12 volts batteri på 10-20 ampere. Da får du bedre bass, mer trøkk før det vrenger og et noe roligere lydbilde. Ikke mye men nok til at du hører det. Alternativt kan du bygge en linjær strømforsyning med ringkjernetrafo men det blir mye knot. PS! Tang Bands lille sølv 3 tommer med faseplugg låter knall med t-amp

:)

N

nysjerrigper

Gjest
har to t-amper hvor jeg har prøvd bilbatteri og et MC gele-type fra biltema. kan ikke si det gav store utbyttet.. men er jo ikke bare å klaske på hvilken som helst AC-DC-forsyning heller.
kondensatorer på inntaket f.eks blir enda viktigere når det er batteri involvert, da batteri er treegt med liten last som dette. bør isåfall ha en litt større kondis i paralell over terminalene omtrent. om jeg ikke er helt på bærtur ?

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.607
Torget vurderinger
10
Hvis du bor i Oslo området kan du låne et batteri og en Super T-amp fra Sonic Impact ("originalen") og sammenligne :)

På kontoret har jeg Kingrex med separat PSU og diy Tang Band og det låter knall

sofferud

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2004
Antall liker
81
Sted
Kjeller
Takk for alle svar og engasjement!

I førsteomgang ventes en pakke med diverse kondensatorer fra Elfa. Når Tollpost får somlet seg til å levere, så kommer det en oppdatering. Enn så lenge nytes den billige godlyden!

sofferud

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2004
Antall liker
81
Sted
Kjeller
Loddebolten har fått 1 måneds hvile, men ble dratt fram igjen i går.

T-ampen har fått nye elektrolyttkondiser i strømforsyningen, og 2,7 uF polypropylen filterkondiser. Takket være god plass innvendig var det helt uproblematisk å få skohornet komponentene inn på printet, fint ble det også. Pris ca 20 kr, og som vanlig svært tilfredsstillende å modde noe :)

https://plus.google.com/u/0/107030824934377640149/posts/5XDqKTA1sGN

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.607
Torget vurderinger
10
Hva er det beste man får kjøpt av klasse D «amplifier board» fra eBay nå?

Har lest en del positivt om TPA3116?

U

utgatt19288

Gjest
Ville ikke kjøpt noen av det som tilbys på ebay av "amplifier board" av TPA3116/18 av den enkle grunn at det er mye lurvete implementeringer og komponenter av ukjent opprinnelse samt at det er en del som skal hensyntas for at man får en operajonel forsterker.

Dette er rimelige kretser. Jeg hadde valgt en leverandør hadde levert en ferdig forsterker der forbedringene allerede var implementert som på TPA3118 fra Allo.

The TPA3118 class D amplifier IC is a leap in terms of audio quality.

Our board is a high quality implementation of the stock design.

- Using TPA3118 (better grounding of main IC)
- Anti-Pop circuit
- Bootstrap snubber mod
- Brand name components as per picture
- Radio avoidance switch (to reduce interference)
- PCB with extra copper (since on transient’s current can spike to 5A)

https://allo.com/sparky/volt-plus-d-amp.html

sofferud

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2004
Antall liker
81
Sted
Kjeller
Hva er det beste man får kjøpt av klasse D «amplifier board» fra eBay nå?

Har lest en del positivt om TPA3116?
Ebay kan være mye fake også dessverre, men for hva det er verdt har jeg god erfaring med Yamaha Y148 chipamp fra deal extreme. Har funket upåklagelig i mange år i en høyttaler på jobben med fulltoner.

https://m.aliexpress.com/item/32699067657.html

Topp Bunn