En pakke fra folkerepublikken Kina dumpet ned i postkassen denne uka. Etter en artikkel i Lyd og bilde som omtalte en miniforsterker med usb-inngang som surround.no hadde tatt inn, så jeg i kommentarfeltet at dealextreme solgte samme forsterkeren. Etter litt søking fant jeg en annen forsterker basert på TA2024 uten usb, og så begynte googleballen å rulle med lesing om sonic T-amp, Tripath, TA2024A, B og C. Jeg endte litt tilfeldig opp med å kjøpe denne på ebay for $40 inkl. frakt eksl. strømforsyning:
MUSE TA2024B chip Class-T MK2 HI-FI Amplifier T-AMP Power Amplifiers MU-15 SL | eBay
Det står i annonsen at den skal være basert på TA2024B, men i realiteten viste det seg å være den gamle TA2024(A). Som om jeg ikke visste nok om kinesisk kvalitetskontroll og sannferdighet i industrien. Vel, vel.
Uansett så låter den svært anstendig til å koste tilsvarende 1 ny DVD. Rett og slett godlyd for to hundre kroner! Men vi kan jo ikke bare stoppe der? Så dette er tråden der alle forslag til modifikasjoner tas imot med takk! Se vedlagte bilder for snadderkomponentene som er nøye utvalgt av de billige kineserne.
Denne som så mange andre ser ut til å være basert på Tripaths eget kretsforslag (se bilde). En forskjell som jeg finner er at 2 stykk 'lytter Csw som er oppgitt til 180 µF/16 V så har de brukt 470 µF/16 V. I databladet anbefales høykvalitets Panasonic kondiser eller lignende. Bør disse byttes eller oppgraderes? Etter en runde med googling har jeg sett at diverse tripath-moddere har prøvd seg på oppmot 3000 µF på forsyningssiden, men at den hørbare effekten avhenger sterkt av hvor kraftig nettaggregatet er (Mitt er på 12 V, 1.5 A). Forslag til komponent:
På utgangen er det 4 stk Lo på 10µH og 4 stk Co på 0,47 µF. Det står at 0,22 µF bør brukes ved 8 ohms last. Kan det være noe å hente på å bytte utgangsspoler og -kondensatorer?
På utgangen finner jeg dette som alternativ til de 4 0.47 µF kondisene som sitter i nå, men vet ikke om det har noen hensikt å bytte: https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=65-008-17&toc=18856
"On Tripath based amplifiers, the amplifier inputs in fact are biased to a higher voltage, usually around 2.4v. The DC blocking capacitor in this configuration protects the components further up the input chain such as pre-amplifiers or the outputs to a CD player. However it still in conjunction with the input resistor (R8 and R14) acts as a high pass filter. [komponentreferansene gjelder Sonic Impact]": Sure 2024 – Signal Line Modification Part 2
Kan noen opplyse om hvilken effekt det har at det ikke er valgt elektrolytter her? Det kan vel ikke skade å bytte ut med en 2.2 µF eller 2.7 µF polyprop eller Mcap?
Oversikt, med utgangstrinnet til høyre med fire spoler og 12 kondensatorer ligner ikke helt på Tripaths forslag.. det gjør heller ikke de to kondisene på 330 pF:
2.2µF inngangskondensatorer, 470 µF 16 V forsynings-'lytter
Tripath TA2024 evaluation board:
Vedlegg
-
63.7 KB Visninger: 963