MMLs HiFi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.422
    Torget vurderinger
    1
    Heisann!

Da er planen for nytt lytterom i full gang! Tror dette kan bli veldig bra, men det er jo alltid en del utfordringer som skal løses når kravet om lyd, bilde og estetikk skal kombineres. Noen husker kanskje at mine Sonus Faber Guarneri Hommage ble forvist fra stua da de visstnok var "for store og stygge"... :eek: :eek: :eek: ;D ;)

I første omgang har jeg noen spørsmål om akustikk, men ønsker i løpet av planleggingen også å lufte en del spørsmål om elektronikk og høyttalere. Jeg la derfor tråden under "Mitt anlegg" da dette vil bli en planleggingstråd.

Først et skisse av rommet (5,4m x 4,2m) uten møbler:

Planlagt plassering:

En liten animasjon:

Hvilken type dempning foreslår dere med et slikt rom? 3 av veggene blir i gipsplater og en vegg i glass (skyvedør). Det blir fliser på gulvet, men det vil nok ligge et stort og tungt teppe under sofaen. Jeg ser for meg å "tapetsere" hele veggen bak høyttalerne med noe dempende. Jeg har sett noen profilerte akustikkplater (40x40cm?) som man kunne legge i et "sjakkmønster". Noe slik vil nok kunne fungere bra og jeg tar gjerne imot tips om aktuelle produkter. Det vil nok ikke være optimalt å ha et lerret på 2m mellom høyttalerne, men dette kunne kanskje lages i ett akustikkvennlig materiale?

Jeg har også fått med meg at mange her inne har god erfaring med akustikkplater i taket. Rommet får en takhøyde på 2,4m så det blir litt å gå på. Jeg tenker kanskje å kombinere noe slikt med en løsning for belysning og en innbygning av prosjektor. Det blir ikke aktuelt å senke hele taket. Tips?

Håper på kontruktive tilbakemeldinger, så kommer jeg tilbake med spørsmål om bassløsning, romkorreksjon og div surround.

Vedlegg

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.094
    Torget vurderinger
    1
    Hehe. Ja endelig en som begynner med lytterommet. Dette ser veldig spennende ut, og jeg ser fram mot fortsettelsen av prosjektet.

Mvh. Bjørn

Roberth

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Antall liker
    291
    Torget vurderinger
    20
    Føler stor missunnelse over dette, her selv bor jeg ennå hjemme hos mor og far presset inn på et rom på 14 kvm som fungerer som min egen stue og soverom :'(

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.422
    Torget vurderinger
    1
    Som vanlig overveldende interesse for spørsmål angående akustikk.... ;)

Har kikket litt på sidene til Acoustic Tuning. Noe lignende Euphonic-platene kunne vært interessant, kanskje også Mono Wave Panel. Litt vanskelig å se dette for seg ut ifra en nettside da jeg tror totalinntrykket er veldig avhengig av hvilke materiale noe slikt er fremstillet i. Slike produkter er desverre ikke å finne i noen butikker jeg kjenner til.

Euphonic

Mono Wave

Ellers en del spenstige løsninger under "Custom".

Av andre aktuelle løsninger finnes jo diffusorene til Svanå.

Er det noen som kan anbefale en lettlest bok om akustikk i hjemmemiljø?

Vedlegg

JackX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Antall liker
    1.392
    Hei MML

Jeg er vel i samme situasjon som deg, mer eller mindre. Jeg kjører i tillegg 5.1 hjemmekino, med alt hva det innebærer av akustiske spørsmål.
    Med hensyn til gode sideer om akustikk så er det et utall av linker allerede her på forumet. Sjekk "Akustikk og hifi-rom", og da særlig sticky http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=39252.0
    Jeg har også hatt utbytte av å lese de siste numrene av bladet "Hjemmekino", hvor det er en god gjennomgang av de problemer du vil møte når du griper fatt i akustikk og lytteforhold.

Med hensyn til dine møbler hadde jeg nok vurdert å trekke hjørnesofaen lenger inn mot midten, og litt ut fra vegg. Slik det er tegnet inn i dag ser det ikke ut som om noen av sitteplassene er i "sweet spot". Det er mulig jeg hadde vurdert å få inn noen bassabsorbenter i hjørnene også.

Frode Olsen i Acoustic tuning er en god mann å lytte til når det gjelder akustikk & produkter.

mvh
    JackX

=========

bjornh skrev:
    Når du får deg dame å bo med, for sannsynligvis enda mindre som er "ditt". ;D
    Så sant, så sant ... og når det komme avkom etterhvert skal du være glad du får litt "kvalitetstid" på ... ahem .. wc :p :-\

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Hei MML!

Jeg tror det er lurt å ikke være overivrig med demping i starten, men sørge for å ha muligheten til å dempe dersom behovet melder seg. Høyttalere har jo ulik spredningskarateristikk og dette, i kombinasjon med dimensjoner på rommet og forskjellig plassering av høyttalere og lytter skaper et ytterst vanskelig system å forutsi. Overdempede rom er heller ingen suksess; de flere høyttalere er nok ment å spille i ganske normale rom. Rockwool akustikkplater i taket er en fin idé dog - personlig synes jeg Valentino's løsning ble utrolig elegant og det er jo ikke sikkert du trenger 10 cm, selv bruker jeg 5 cm tykke plater. Men når det er sagt så vil du mest sannsynligvis få behov for en type basskontroll. Dimensjonene på rommet tilsier at du får de første store rom-nodene nedimot 30Hz og her er det jo en del musikk som har energi. Personlig kan jeg anbefale Svanå's Helmholtz resonatorer som "spiser rom-noder til frokost." Om du har muligheten kunne det blitt pent å fått bygget slike inn i veggen f.eks.

Vil anbefale Everest's bok om emnet, "Master handbook of acoustics." Den er noenlunde lettlest og skrevet for praktikere.

Lykke til med prosjektet! Blir spennende å følge fortsettelsen.

Mvh

Mvh

GFE

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2003
    Antall liker
    3
    Hei,

Selv ville jeg vel prøvd med "det vanlige først", dvs gardiner og eventuell kapper fra tak for å dempe den store glass flaten, videre på den sitteløsningen du har valgt så prøv nå ihvertfall å få et sete til i tillegg til det som er tegnet.
    Hvorfor må du ha fliser på gulv?, hadde jo selv dette tidligere i hele etasjen men har lagt en pen parkett over nå, ikke så hardt som fliser, oljet er vel å foretrekke tror eg.
    Salong, velg stoff og ikke skinn.
    Prøv med enkle tiltak først, er du fortsatt ikke fornøyd så er det jo muligheter for andre tiltak, men selv synes jeg da at det lett kan begynne å "ligne på et gutterom", og hvis den ene parten mente at sonusene var for stygge så skal du vel slite litt med aksept for disse løsningene og.

Lykke til,

Mvh
    Geir

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Teppe på gulvet vil vel hjelpe på? Samt at en hjørnesofa kan være upraktisk om du bestemmer deg for å snu rommet med tanke på dørplassering!

kjetinho

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2005
    Antall liker
    22
    Lerret går vel an å rulle ned frå taket? :)

Eg ville vurdert å snu rommet for å få meir likt refleksjonsmønster frå sideveggane. Du blir litt låst med glas på heile eine sida. I tilleg får du kanskje fin utsikt medan du høyrer musikk?

Tak er heilt klart ein god stad å dempe, der kan det gjerast relativt diskret og skikkeleg. Eit problem som kan oppstå med berre teppe på golv, er at det berre dempar heilt øverst, og ein kan ende opp med eit rom som virkar ullet, men som likevel gjallar og skingrar litt lengre nede.

Er du avansert, og har, eller kjenner nokon med måleutstyr, kan du sjå korleis etterklangstida er for ulike frekvensar, og tilpasse produkta etter det. Den finns vel og firma som er kan hjelpe med planlegging av rom, men då går det nok med litt grunkar.

Veit du at du likar godt dempa rom? Viss ikkje ville eg ikkje gjort for mykje før du får høyrd korleis det er før demping.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.422
    Torget vurderinger
    1
    Takker for innspill! :)

Møblene er ikke bestemt (bortsett fra at stolen står høyt på ønskelisten) og sofaen var kun første relevante treff på Google SketchUp sofamodeller. Ikke heng dere så opp i det. Det vil bli fliser på gulvet.

Den optimale akustiske løsningen ville være en som ikke syntes. Da ville man unngått at det ligner på et "gutterom" som GFE er inne på. Jeg har uansett helt frie tøyler når det gjelder dette rommet og jeg har også en del muligheter for å tilpasse rommet fra start siden dette gjelder et nybygg. Men selvfølgelig er heller ikke jeg interessert i at dette skal se ut som et platestudio...

Angående bassproblematikk vil systemet høyst sannsynlig bestå av aktiv deling og romkorreksjon. Det vil være 2 stk sub, så jeg håper dette vil hjelpe på evt romproblemer i bassen, selv om jeg vil forsøke å optimalisere rommet før slik korreksjon.

Ellers så ser jeg at løsninger med diffusorer kanskje vil være det som er enklest å integrere på en pen måte. Må lese meg opp på de forskjellige løsningene.

JackX: Takk for linken. Skal sette meg ned en dag jeg får tid å fordybe meg i dette. Frode Olsen og Acoustic Tuning er notert!

toref: Master handbook of acoustics er bestilt!

kjetinho: Rullgardinlerret er uaktuelt da jeg ennå ikke har sett slike som ikke blir bølgete etter litt bruk... Det vil heller ikke være mulig å snu rommet da det i glassveggen er en stor skyvedør ut på verandaen. Venstre høyttaler vil da stå "litt" utsatt.. ;)

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.422
    Torget vurderinger
    1
    På tide å oppdatere denne tråden :)

I sommer har jeg lest og satt meg inn i Master Handbook of Acoustics. Det skal sies at jeg ikke har nok fysikkunnskap til å forstå alt, men på meg virket boka svært seriøs. Inntrykket mitt om at samspillet høyttalere, rom og akustikk er det desidert viktigste når det kommer til "High Fidelity" er absolutt styrket. Jeg gleder meg derfor til å motta en DEQX ila uka og begynne testingen i mitt nåværende lytterom ;D

Etter opprettelsen av tråden har det blitt små forandringer i lytterommet:

Litt mindre glass ved skyvedøren og inngangsdøren til romet er også trukket tilsvarende tilbake. En endring jeg tror både blir mer praktisk og bedre lydmessig :)

Vedlegg

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.501
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Har du fremdeles samme høyttalerplassering i tankene?
    På den reviderte planen ser det ut som det nå er plass til ht på samme vegg som inngangsdøren. Kunne kanskje vært et bedre alternativ.
    Grattis med DEQX, forresten! 8)

mvh

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.422
    Torget vurderinger
    1
    Heldigvis har det også begynt å skje ting utenfor tegnebrettet:

Jeg hadde i utgangspunktet bestemt meg for innfellingshøyttalere til hjemmekinoen, men pga bjelkelaget over skyvedøren er dette nå lagt på is. I tillegg er det nok ikke noe særlig å felle inn slike ting i en yttervegg...

Uansett ser jeg nå på forskjellige måter å montere bakhøyttalere. Jeg lurer litt på å lage trekantede kasser i samme farge som vegg og tak, men tar gjerne imot innspill!

Vedlegg

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.422
    Torget vurderinger
    1
    tkr skrev:
    På den reviderte planen ser det ut som det nå er plass til ht på samme vegg som inngangsdøren. Kunne kanskje vært et bedre alternativ.

mvh
    Takk for det ;D

Problemet med en slik høyttalerplassering vil være vanskeligheter med integrering av hjemmekino og litt ulogisk møblering.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.501
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    MML skrev:
    tkr skrev:

mvh
    Takk for det ;D

Problemet med en slik høyttalerplassering vil være vanskeligheter med integrering av hjemmekino og litt ulogisk møblering.
    Ok. Ser jo den. Men selv med DEQX vil du ha en lettere jobb med å få jevn frekvensgang hvis du har 2 noenlunde likeverdige sidevegger å forholde deg til. Tror forøvrig at du rimelig fort vil måtte finne et teppe e.l. å ha på flisegulvet ditt.

mvh

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.422
    Torget vurderinger
    1
    Når jeg først er i gang skulle jeg gjerne hatt noen tips til stuen også.

TVen er tenkt å henge mellom vinduene. Sammen med skråtaket gjør dette det svært vanskelig med høyttalerplassering. Jeg grubler litt på denne fordi jeg hadde jo tenkt å kombinere nær usynlige høyttalere med OK lyd. Eneste jeg kommer på i farten er en hvit utgave av Acoustimass 16 montert øverst i hvert hjørne. Blir muligens noe skjevt lydbilde med en høydeforskjell på 1,5 meter, men her tror jeg ikke det er så mange alternativer til høyttalerplassering...

Vedlegg

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.422
    Torget vurderinger
    1
    Etter mye om og men er det endelig liv i DEQX! Har benyttet fridagen og det elendige høstværet til å koble, skru, måle, lese bruksanvisning (!) og klø meg i hodet.... Foreløbig konklusjoner er at en slik korreksjonsenhet gjør underverker for lyden, men at brukerterskelen kanskje er vel høy....

Da DEQXen krasjer ved forsøk på rommåling, har jeg ikke fått testet ut dette ennå. Jeg har kun eksprimentert med delefilter og høyttalerkorreksjon. Endelig er også den ene 15" suben integrert på en god måte - og anlegget spiller all slags musikk med helt ny kraft og dypbass :) Gleder meg til også å koble opp også den andre 15-tommeren og sette opp systemet med 2 suber ;D

Har satt opp de 3 presetene med 2 korrigerte og ett ukorrigert oppsett. Ved AB-testing er forskjellene så formidable at man bare må trekke på skuldrene over all kranglingen rundt (i beste fall) mikroskopiske forskjeller innen HiFi. Umiddelbart syntes jeg mye av åpenheten forsvant ved korreksjonen da det var mye mindre nivå i toppen. Det var allikevel helt klart at det låt best korrigert og hele frekvensspekteret er homogent og vellydende.

Men det dukker jo stadig opp nye problemer.... For det første krasjet systemet ved forsøk på rommåling under måling av sub-kanalen. Har pakket bort utstyret for dagen, men hadde vært takknemlig for tips. For det andre har det oppstått et (selvforskyldt) kjempeproblem ift hjemmekinoen: forsinkelse på lyden. Det hjelper ikke om lyden er god når den ikke er i synk med bildet... ;) Hvordan skal man løse dette? Mulig nymoderne hjemmekinorecievere har en slags bildeforsinkelse slik at dette kan synkroniseres. Dette vlle jo løst problemet for film, men da er det jo bare å glemme PS3 i hjemmekinoen...

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.501
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det var leit å høre at det kræsjet. Nå har jeg aldri foretatt rommålinger selv, så jeg kan dessverre ikke hjelpe deg. Men her er jo flere på HFS som bruker DEQX. Kanskje du burde legge ut et spm. på datahjhørnet eller hifihjørnet?
    mvh

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror det vil være fornuftig å snu anlegget og ha høyttalerne plassert på kortveggen mor døren. Og så er det viktig at du ikke sitter inntil bakvegg. I vinduene kan du bruke disse:
    http://www.akustikmiljo.se/1/1.0.1.0/102/1/

Sideveggene bør dempes med minst 1-2 plater på hver side. Disse er jo fine:
    http://www.akustikmiljo.se/1/1.0.1.0/107/1/

Førsterefleksjonen i taket er viktig og der kan du ha en ramme med akustikkplater som faktisk blir veldig pent.

Bassfeller i alle hjørnene. Trekantformede bredbåndsfeller fungerer best, så sant du ikke skal bruke noe til å ta spesfikke noder under 100 Hz.

En tommerfingerregel angående diffusjon er at avstanden fra diffusorne til sweetpsot bør være på 3 m. Har du ikke det, ville jeg ha dempet.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.422
    Torget vurderinger
    1
    Prosjektet går videre. Det er nå lagt opp for skjult kabling til alle høyttalere og prosjektor. Vannbåren varme er også på plass :) Alt skal være lagt til rette for mange komfortable kvelder...

Her ser man inngangene for all kabling nede ved gulvet. Opplegg for prosjektor er klart og plassering for to surroundhøyttalere er spikret.

Her ser man plasseringen av koblingsboksene for høyttalerne og subene. En sub i hvert hjørne.

For den som lurer skal det selvfølgelig legges opp kvalitetskabel! Biltemas 2,5kv over hele linja - synergieffekt så det holder ;D

Vannbåren varme for kalde kvelder!

Ellers er det litt utskiftninger på utstyrsfronten. Har valgt å droppe DEQX til tross for den beste lydoppgraderingen i mitt lange HiFi-liv. Grunnen er at det ble alt for komplisert å kombinere med hjemmekino på en god måte. Derfor står det nå en NAD M15 surroundpre som DAC/forforsterker. Alt fungerer meget bra i praktisk bruk, men det er selvfølgelig litt å gå på når det gjelder lydkvalitet. Uansett synes jeg det spiller flott og kommer nok til å bruke litt tid på å finne en endelig erstatter. Har siklet litt på Meridian selv om jeg ikke har noen praktisk erfaring med merket... Vi får se.

Vedlegg

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Har du vurdert andre merker enn meridian?

sclalars

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Antall liker
    1.725
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Veldig spennende tråd å følge med på, i og med at jeg holder på / nesten ferdig/ ikke så omfattende ;D/ med det samme selv.
    Jeg har tenkt å lage meg rammeskjerm til min kino med Forex plater. Disse er lette, passe stive, og har en flott overflate som jeg tror passer veldig godt som lerret. Fargen er litt gråhvit, og som ramme rundt, har jeg tenkt å lime på sort velur.
    Kan jeg spørre deg om hva slags projektor du skal bruke? Selv var jeg akkurat ute å handlet meg en Sony VPL-HW15. Etter hva jeg har lest, tror jeg at jeg kommer til å bli fornøyd med denne.
    Lykke til videre med prosjektet! Blir spennende å følge fortsettelsen.

mvh
    Lars

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.422
    Torget vurderinger
    1
    To pakker på døren før helgen ;D

Jeg har lenge spilt med en sub. I kveld var tiden endelig inne for å putte element i kasse nr 2... Det viste seg å være visse vanskeligheter med å oppspore 1 stk JBL 15" GTi mk1, men en selger hadde 2 stk neste ubrukte for salg... Disse ble bestilt for 400 USD og ankom før helgen. Tilstanden er som beskrevet og begge fungerer ypperlig. Stram og kontant bass fra disse bassene i lukkede kasser! Sub er gøy ;D

Litt dimensjoner:

Nå sitter jeg altså med 1 element til overs og lurer på hva jeg skal bruke dette til... Lurer på å lage en bassrefleks kun til kinomorro. Vi får se.

Skink_123: Jeg vurderer alt. Jeg skulle gjerne hatt noe som er litt mer tilpasningsdyktig enn eksisterende NAD M15 og det er jo en del aktuelle kandidater der ute...

sclalars: Det var slik jeg lagde mitt forrige lerret. Det ga et meget godt resultat og var enkelt å få fint. Angående prosjektor vet jeg ikke annet enn at det skal være full HD. Da jeg synes de fleste prosjektorene nå leverer gode bilder, blir det viktigste punktet for meg at den skal være så stillegående som mulig. Det blir nok ikke innkjøp før til høsten, så jeg har ikke sett meg ut noen bestemt modell ennå.

Vedlegg

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.422
    Torget vurderinger
    1
    Det går fremover med lytterommet. Malingen er godt i gang og gulvet kommer på plass ila kort tid. Gleder meg som en unge til å få et anstendig rom for musikk og film! ;D

Angående surroundprosessor, var jeg veldig fristet av en Meridian 861 her om dagen, men jeg tok meg ikke råd for øyeblikket. Har egentlig så travle dager for tiden at jeg vanskelig kan forsvare noe særlig mer enn en gettoblaster ift kost/nytte.... :p Jeg skynder meg sakte og det dukker nok opp noe passende etterhvert.

Skink_123: Har aldri verken hørt eller hørt om Anthem, men produktene så meget gode ut.

Vedlegg

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Det rommet ser lekkert ut så langt! ;D

Les deg opp på det, det er det verdt!

baldrick

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Antall liker
    755
    Torget vurderinger
    3
    MML skrev:
    To pakker på døren før helgen ;D

Tørr vedde på at dette er samme subene jeg hadde tenkt å kjøpe selv, sto til salgs på eBay i USA flere ganger i høst? Angrer fortsatt på at jeg ikke slo til på de jeg lurte på ihvertfall og MK1 som jeg også ville ha er ikke så vanlige, så du får gi lyd dersom du en gang skal selge de :)

Blir uansett gøy å høre hvordan du blir fornøyd med de, har stor tro på at de vil fungere bra i lukket kasse.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.422
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjøpte de på Ebay så det er mulig det var samme paret. Og det stemmer at de fungerer meget bra i lukket kasse.. ;D

Det er dukket opp litt forskjellige spørsmål, så jeg ser om det blir noe respons her før jeg starter egen tråder.

Sub
    Nå har det seg slik at jeg sitter med 3x JBL GTi 15" elementer. Jeg har lyst til å lage noe sprekt av det siste elementet, slik at jeg bruker denne til en ren kinosub. Spørsmålet er da hvordan jeg skal integrere dette. Tenkte meg en Velodyne SMS-1 og koble dette opp slik:
    • Sette opp front som "Large"
    • Front Pre-out til SMS-1 -> dele og frekvenskorrigere
    • Subsignal til sub og lavpassfiltrert signal til frontene

Med et slikt system får jeg egentlig et 3-veis fullrange frontsystem. Da kan jeg lage en tredje sub og koble som en konvensjonell sub, altså fra subwoofer pre-out på prosessoren og stille inn dette slik at den kun er aktiv dersom det er et *.1 signal. Ulempen med dette er jo at jeg kaster bort mye subareal ved surroundlyd ved at jeg har 2x15" som da kun spiller bass fra frontkanalene? Det bør jo allikevel holde med 1 15" sub? Noen tanker om en slik løsning?

Surroundhøyttalere
    Jeg kunne tenke meg å bygge noen surroundhøyttalere med slikt utseende: Klipsch RS-62. Er det noen som vet om et byggesett for en slik løsning? Og jeg er fortsatt litt i tvil om jeg skal bruke 2 eller 4 surroundhøyttalere... De færreste filmene er vel uansett kodet med 4 surroundkanaler, men er det allikevel noe poeng å bruke 4 bakhøyttalere?

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.422
    Torget vurderinger
    1
    Etter 4 uker med jobb, montering og flytting fra morgen til sene kvelden, hadde jeg i dag et lite pusterom for å drive med noe lystbetont - trekke kabler til HiFien! Gleder meg som en unge til å få gutterommet ferdig. Regner allikevel med at det ikke blir før til høsten... Arbeid, barn og gravid kjæreste krever sitt.... ;D ;D

Det er ikke så mye som er klart, men det meste er planlagt. Bestilt en ny Optoma HD 82 pga ekstrem stillegående drift, EQ for bassene er på vei i posten, forsterkere for subbene er bestemt (Hypex DS4.0) og en mye rost Rotel RB-1510 er klar for å bryne seg på Guarneriene. Blir spennende å høre hvordan dette låter sammenlignet med min gamle Hegel H4A - den er jo tross alt i en langt lavere liga hva anngår pris, vekt og effekt.. Hegel forsvant forøvrig til en meget hyggelig sogning etter salg her på sentralen. Hjemmekinoeprossesoren Onkyo TX-NR5007 som også spiller brukbart i stereo, er også på plass etter nylig gjennomført service. Jeg har veldig lyst å bygge meg en ny effektforsterker med Hypexmoduler etter mye positiv lesing, men vi får se om tiden strekker til...

Angående akkustikken, vil jeg foreløbig avvente dette. Inn med møbler (sofa kommer i moren - yeah, right..), tykt gulvteppe og bok og vinylhylle. Så før vi se hvilke tiltak som er nødvendige.

Legger ved noen bilder:
    Kabelinnføringen stappa full av Claes Ohlson..

Trekkverktøyet ligger pent etter bruk

Oversikt over fronten som blir uten massiv elektronikk

Så er også stueanlegget bestemt. Valget falt på et par meget pent brukte B&O Beolab 8000. Også etter et meget vellykket salg på HFS. Selger kontaktet meg i ettertid for å fortelle meg at han i farten hadde satt prisen for høyt på postoppkravet og å ønsket å tilbakebetale 1000kr! Veldig bra!! Nå blir det altså godlyd i flere rom og alt er bare velstand ;D

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn