MM vs MC

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.708
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
74
Står egentlig MM noe tilbake for MC når en tar med Riaa'en inn i helhetsbildet?

MM riia har vel en enklere grunnkonstruksjonen og drar vel fordeler av dette. I tillegg har vel MM generelt sett høyere compliance og er enklere å få til i flertallet av armer. Mulig jeg er for generell her...

Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.855
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
1.
Står egentlig MM noe tilbake for MC når en tar med Riia'en inn i helhetsbildet?

2. MM riia har vel en enklere grunnkonstruksjonen og drar vel fordeler av dette.
1. Nei
2. Ja.
Men når vi snakkar om veldig gode konstruksjonar, både av pickup og riaaforsterkar, er det i dag råd å få ein slik MC-konstellasjon til å levere langt betre lyd.
Eg trur at dette kjem av at det knapt finnest MM-konstruksjonar som ikkje er masseproduserte, og i den "fornuftige" prisklassen. Du kan koste på deg meir forfiningsarbeid, betre nålefane, betre sliping, betre justering når du kan ta betalt fleire titusen.
Eit unntak er Soundsmith, og når ein går opp i pris, syner også desse modellane high-end-fakter. Så eg trur at prinsippa er relativt likestilte når ein snakkar om "kvalitet" (kva ein no måtte legge i dette omgrepet).

Eg held elles på med ei saftig utprøving av MM-konstruksjonar inn i Eat-E-Glo riaatrinnet sin MM-inngang. I armen denne jula står Nagaoka MP 300, som har overraskande mange kvalitetar. Vert nok nøydd til å kontakte importøren for å teste ut toppmodellen så snart som råd....

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.563
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Venter i spenning på test av Nagaoka MP-500:) Spesielt opp mot Ortofon 2M Black.
@Zerostat: Om man ikke har "god nok" Riaa med MC, så vil jeg påstå at det er bedre å kjøpe MM av god kvalitet fremfor å kjøpe en MC til 4-5000 på et dårlig MC-trinn.

X

X186841

Gjest
Valgte begge deler, høy output MC på MM Riia. Syntes dette ble bedre enn MM pickupene fra Ortofon ihvertfall.
Dynavector DV20XH

Ble medlem
25.07.2015
Antall liker
26
Sted
Risør
Hei jeg har bestilt Nagaoka MP-500 og den er på vei fra Japan. JPY 65.000 inklusive frakt ble NOK 4.902.
Blir vel mva + tollgebyr men billigere enn i Norge.
Venter i spenning .....
mvh Erik

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.708
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
74
Venter i spenning på test av Nagaoka MP-500:) Spesielt opp mot Ortofon 2M Black.
@Zerostat: Om man ikke har "god nok" Riaa med MC, så vil jeg påstå at det er bedre å kjøpe MM av god kvalitet fremfor å kjøpe en MC til 4-5000 på et dårlig MC-trinn.
Jeg er av oppfatting. Har hatt mange MC'er i det siste og MM'er for en tid tilbake. Derfor er det spennende å ta opp MM-prosjektet igjen. Savner skikkelige åpne og transparente riaa'er.

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.708
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
74
Hei jeg har bestilt Nagaoka MP-500 og den er på vei fra Japan. JPY 65.000 inklusive frakt ble NOK 4.902.
Venter i spenning .....
mvh Erik
Venter i spenning på resultatene dine. Håper den blir "Crisp", dynamisk og med drag og kontroll nedover.

Ble medlem
25.07.2015
Antall liker
26
Sted
Risør
Tipper pickupen kommer til neste uke men har lest at det er endel timer å spille før den løsner (20-30 timer ?)
Skal komme tilbake med erfaringer.
Erik

L

Larkus

Gjest
Det finnes både MM (Moving Magnet) og MI (Moving Iron) pickuper. Hva er å foretrekke av disse prinsippene?
Mener også å huske at Pickering hadde en MM variant med like lav utgangsspenning som en MC (få viklinger i spolene) rundt 1980. Finnes det noe slikt idag?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.855
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg trur det teknisk sett er lettare å lage endå mindre bevegeleg masse med MI enn med MM. Det vil vere eit viktig pluss. Men MC med få viklingar er gjennomgåande best kjøp (når ein i utgangspunktet har ein riaa ein ikkje skal betale - ein 47 kOhm platespelarinngang som forsterkar 40 dB er lettare å lage rimeleg enn ein som kan justere impedansen og forsterkningsgraden støyfritt).

Ble medlem
25.07.2015
Antall liker
26
Sted
Risør
Venter i spenning .....
mvh Erik
Venter i spenning på resultatene dine. Håper den blir "Crisp", dynamisk og med drag og kontroll nedover.
Ja da var Nagaoka MP-500 kommet frem. Var heldig for Japaneren satt bare på 46.000 JPY på fakturaen og da ble det bare 829 kr i mva og tollgebyr så da ble det totalt 5.732 kr - ikke verst mot 8.000 i Norge.
Spiller den inn med Technics SL 1300 som har repeat funksjon før den skal over i SL 1200 mk4 (Japan versjonen)
Etter 1,5 time høres det det bedre ut enn Ortofon MC-3 turbo som jeg bruker på begge spillerene.
Mulig litt finjustering gjenstår (gram fra 1,3-1,8) balanserte ut armen til 1,8 gram og kom da på 2,10 gram på en billig vekt (digital)
Gikk noe ned mot 1,5 gram på innstillingen. Spiller nå A-Ha's nye LP og ja her er det flott lyd.
Men pickupen skal jo over til flaggskipet som også har bedre Riaa. Tror dette lover godt !
mvh Erik
PS noen som hvet hvordan jeg skal få frem annlegget mitt når jeg svarer ? Har lagt det inn.

Topp Bunn