MM pickup til Stax ua7

pettern

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.03.2009
Antall liker
1
Jeg kjører vanligvis Rega P25 med mc. Her om dagen dro jeg imidlertid fram fra loftet min gamle P3 (1980) med selvpåmontert Stax ua7 arm. Et eller annet familiemedlem hadde plassert en pappeske oppå så armen var most kraftig ned. Pickupen (Ortofon 510) var fremdeles montert (uff..my bad), og alt så bare trist ut.

Etter div. justeringer så faktisk alt rimelig greit ut og oppkobling til anlegget for testing fulgte. Lyden som ble produsert var bare en sterk skrapende/klikkende lyd med noe som lignet musikk langt i bakgrunnen.

Jeg antar at det er stift/pickup som er ødelagt men siden armen så shabby ut til å begynne med, er jeg ikke sikker.

Det jeg lurer på om noen kan anbefale en billig pickup til ua7'en kun for å teste om armen er i orden. Vil f.eks en AT-95 E funke, ortofon 2M RED?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.862
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg trur ein av dei billegaste Gradoane er like rimeleg som AT 95, om dei er lettare å få tak i. Grado funka ganske greitt på litt tyngre japanar-armar frå slutten av 70-talet. Elles er UA 7 ein god arm til Denon DL 103 D, meiner eg å hugse (om alt er i orden, sjølvsagt)

pettern

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.03.2009
Antall liker
1
Takk for tips A-A. Det funka greit med AT 95... ja det var stiften som var vraka. Jeg oppdaget at den gamle pickupen var en Ortofon 530...satser på å få den retippa..

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
For ordens skyld, har Stax-armen din svart armrør? I så tilfelle er det en Stax UA-7cf. Jeg solgte endel av dem på Audioscan i 1980, faktisk... og det er en virkelig god arm! Den tåler nok langt bedre ting enn en billig MM...

pettern

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.03.2009
Antall liker
1
Jepp, det er en cf..og jeg har skjønt etter surfing på nettet og også her på forumet at den er brukanes til større oppgaver. Nå har jeg en P25 som jeg i løpet av våren tenker å sette en Lyra Dorian på, så jeg har vel egentlig en overskuddsarm... Jeg har ikke helt bestemt meg for hva jeg skal gjøre med den..

Topp Bunn